Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Getuigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Getuigen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

BAAAM! Wat een klap! Je kijkt om en ziet nog net de fietser van de motorkap afglijden. In plaats van te stoppen, geeft de bestuurder van de auto extra gas en verdwijnt in de verte. Je ziet nog net de laatste letters van het kenteken. Even later komt de politie en ambulance erbij. De politie wil alles van je weten. Jíj bent getuige. Jíj hebt gezien en gehoord wat er gebeurd is. Zo is het ook als je getuige bent van de Heere Jezus. Je hebt het dan niet van een ander, maar je vertelt uit eigen ervaring. Dat kun je alleen zijn als je Hem kent. Als je Zijn stem hebt gehoord bij het Bijbellezen. Als je ten minste iets van Zijn zondaarsliefde hebt gezien.

Jehova’s getuigen: geen getuigen van Jehova

Het ziet er zo voorbeeldig uit. Ze gaan netjes gekleed. Zij doen zo veel voor Jehova en wij zijn zo lui. Ze hebben een overtuigend verhaal en het lijkt alsof ze de hele Bijbel uit hun hoofd kennen. Zouden ze dan toch gelijk hebben? Nee, ze hebben geen gelijk!

• Ze geloven niet dat Jezus God is.
• Ze geloven niet dat de Heilige Geest God is.
• Ze geloven niet dat Jezus lichamelijk is opgestaan en opgevaren.
• Ze geloven niet in hel en hemel.
• Tegen Jezus' woorden uit Mattheüs 24:42 in, hebben ze meerdere pogingen gedaan om het tijdstip van de wederkomst te berekenen.
• Ze geloven in de vrije wil. Het geloof in God is een keuze, en geen genadegave (Efeze 2:8).
• Ze hebben hun eigen Bijbelvertaling gemaakt, waar teksten zijn aangepast of weggelaten.


Nadenkertje
Over ‘getuigen’ gesproken: ‘Jehova’s getuigen’ zijn ook mensen met een ziel. Ze zijn verstrikt in een erge sekte. Ten diepste hebben zij getuigen nodig. Getuigen van Jezus Christus. Mensen met een bewogen hart die hen aan de deur vertellen wie Jezus Christus voor hen is geworden. Mensen die ervan kunnen getuigen, dat als Jezus geen God was, Hij zo'n grote zondaar nooit zalig had kunnen maken. Ben jij zo'n getuige?

Wist je dat...
de naam ‘Jehova’, helemaal niet in de Bijbel staat? Gods naam in het Hebreeuws heeft vier letters JHWH. Dat moet worden uitgesproken als ‘Jahweh’. De naam Jehova is ontstaan door de klinkers van Gods andere naam ‘Êdonai’ (of Adonai) te voegen tussen de letters JHWH. Jehova is dus een door mensen samengestelde naam. Deze naam zal ook nooit door een Jood gebruikt worden.
De naam die Jehova’s getuigen zichzelf hebben gegeven, heeft veel te zeggen. Jezus heeft gezegd: Gij zult Mijn getuigen zijn (Hand.1:8). En niet: “Gij zult getuigen van Jehova (of Jahweh) zijn”. Jehova's getuigen vinden het Evangelie van Jezus Christus niet van levensbelang. Dat merk je als je met ze spreekt.

(Bron: Ds. H. Veldhuizen, In gesprek met Jehova's getuigen).


Woordenwolk
Als je de Heere kent en een getuige bent van de Heere Jezus, is dat te zien aan heel je leven. Vul jij zelf de woordenwolk aan?


Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
1 Petrus 3:15


COVERSTORY

Noortje Colijn

Even voorstellen...
Ik ben Noortje Colijn, 13 jaar en woon in Koudekerk aan den Rijn. Ik zit op het Driestar College in Leiden in klas 2 van de havo. Ik houd erg van zingen.

Het thema van deze Daniël is ‘Getuigen’. Waar denk jij dan aan?
Aan iemand die over het Woord van God vertelt, zoals een zendeling of dominee. Maar ook mensen die vertellen over de Heere door te zingen of door het schrijven van boeken.

Kun je een voorbeeld bedenken van iemand die getuigde van zijn geloof?
Ik hoorde een verhaal van een man in Afrika die geloofde in de Heere. Maar toen kwam Islamitische Staat en werd hij gepakt. Terwijl hij op de grond lag, bleef hij bidden. Dat vind ik echt een wonder.

Bij Jezus’ hemelvaart zei Hij tegen Zijn discipelen: Gij zult Mijn getuigen zijn (Hand. 1:8). Moeten wij ook getuigen van ons geloof? Hoe doe je dat? Vind je dat moeilijk?
Ja, het is belangrijk om te getuigen, omdat iedereen moet weten dat Jezus er is en leeft! Bijvoorbeeld door te vertellen dat je christelijk bent als je ergens nieuw bent, of door uit te leggen waarom je vloeken niet fijn vindt. Op straat zeg ik er niets van, maar op school als klasgenoten het doen, probeer ik dat wel. Je hoeft je niet te schamen voor je geloof!

Je zei dat je erg graag zingt. Hoe kun je daarmee getuigen?
Door met een lied de boodschap aan mensen over te brengen. Ik vind het bijzonder om bijvoorbeeld de Mattheüs- Passion van Bach te zingen. Door de muziek word je meegenomen in het verhaal. De muziek en tekst passen bij elkaar en zorgen ervoor dat je de boodschap echt voelt. Ik heb ook een paar cd’s opgenomen, waarmee ik geld ophaal om kinderen in Afrika te helpen. In het kindertehuis in Nairobi wonen weeskinderen uit de sloppenwijken. Ze zijn arm en hebben vaak te weinig spullen. Ze hadden maar één kinderbijbel voor 45 kinderen! Met het geld van de cd’s konden we ze Bijbels sturen. Mijn derde cd is op komst. Het geld daarvan kan gebruikt worden om het kindertehuis verder op te knappen.


Samenstelling: William Walhout

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2018

Daniel | 32 Pagina's

Getuigen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2018

Daniel | 32 Pagina's