Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zalig zijn die vervolgd worden ...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zalig zijn die vervolgd worden ...

Een protestantse minderheid in België

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om Mijns Naams wil
We lezen in Mattheüs 5:10-12, in de Bergrede, dat de Heere zegt: Zalig die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die vóór u geweest zijn.

Op het eerste gezicht is deze zaligspreking niet zo'n bemoedigend woord. Er worden immers niet zulke fijne dingen gezegd van het christelijk leven. Vers 10 spreekt over vervolgd worden. Dat betekent letterlijk dat ze achter je aanzitten en dat je moet vluchten om een schuilplaats te vinden. Ze jagen je op. Ze geven je de kans niet om in rust en vrede te leven. Lees maar de getuigenissen van christenen in de moslimlanden...

In vers 11 gaat het nog verder. Daar lezen we ook nog van smaden. Dat wil zeggen dat ze je uitschelden. Dat ze duidelijk laten merken dat je van een minderwaardig soort bent. Er staat ook nog bij dat ze kwaad van je spreken. Niet omdat je werkelijk kwaad gedaan hebt. Nee, ze liegen en belasteren je.

Hierbij moet ik denken aan de vele oprechte christenen uit de tijd van de Reformatie, die er vals van werden beschuldigd dat ze oproerkraaiers waren. En die op grond van die valse beschuldiging levend werden verbrand of verdronken. Lees het martelarenboek er maar op na.

Niet zo'n aantrekkelijk leven, dat leven van een christen! En dan moeten we eerlijkheidshalve erbij zeggen dat wat hier geschreven staat, geen uitzondering is in de Bijbel. De Heere Jezus heeft ook bij andere gelegenheden duidelijk laten merken dat het heel wat kost om Hem te volgen. Zij die Hem willen volgen, moeten er maar rekening mee houden dat ze veracht zullen worden. Lees maar wat Jezus zegt in Johannes 15:18-21: Indien u de wereld haat, zo weet dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld. Gedenk des woords dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. Maar al deze dingen zullen zij doen om Mijns Naams wil, omdat zij Hem niet kennen Die Mij gezonden heeft.

Dit lees je ook bij Paulus: En ook allen die godzalig willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden (2Tim.3:12). In Antiochië, na de terugkeer van de eerste zendingsreis, zegt hij: dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods (Hand. 14:22).

Zo ervaar je dat toch ook? Ook vandaag! Wat kunnen ze het je moeilijk maken. Op het werk bijvoorbeeld. Anderen in het bedrijf kunnen gewoon hun gang gaan, maar op jou - omdat je christen bent - wordt speciaal gelet of je niet iets verkeerd doet. Op school kunnen ze het niet laten om je uit te lachen als je voor je overtuiging durft uit te komen. Een broeder uit onze kerk, leraar op een technische school, werd een betere job op school (technisch adviseur) geweigerd omdat hij christen is. Zo werd hem door de directie meegedeeld!

Of je wordt, als je ergens niet aan mee kunt doen omdat je christen bent, versleten voor een kwezel of een 'heilige', of een 'stomme trut'. Een jongen uit onze kerk - vijftien jaar oud - kwam onlangs met besmeurde kleren thuis omdat hij had geweigerd met enkele klasgenoten deel te nemen aan een of ander occult spelletje. Ik denk aan die zuster die als enige in de familie christen is. Hoe sterk ziet ze ertegenop als er weer eens een familiefeestje is. En vooral sinds haar man overleden is en ze er alleen voor staat. En toch wil ze erbij zijn, omdat ze haar familie niet kwijt wil. Maar wat doet het pijn als er dan een beetje spottend gezegd wordt: 'Ja, op u zullen we zeker zondag weer niet moeten rekenen? Dan moetje weer naar de kerk, hè?'

Wat kan men minachtend doen als je ervoor uitkomt dat je christen bent. En dat kan ook niet anders. Want de boodschap van het Evangelie is niet populair. Waar het in zijn diepte en breedte verkondigd wordt, komen de stekels omhoog. De woorden van Christus kan men niet verdragen. Maar ook de woorden van Zijn volgelingen niet. Wanneer wij de waarheid van Gods Woord duidelijk spreken, krijgen we gegarandeerd de wind tegen. Hoe dat komt? Dat komt omdat het Evangelie dwars tegen onze menselijke ideeën en gevoelens indruist.

Vervolging zal uw deel zijn
Wanneer je naar Gods Woord tracht te leven, zul je merken dat niet iedereen je dat in dank afneemt. De wereld, die een wereld is van eigenbelang, van haat en geweld, kan de liefde en de vrede en de gerechtigheid van Christus niet verdragen. De wereld wordt daardoor teveel herinnerd aan haar eigen boosheid en dwaasheid. Alles wat echt christelijk is, wordt door de wereld gehaat en veracht. De wereld haat Mij, zegt de Heere Jezus, omdat Ik van haar getuig dat haar werken boos zijn (Joh. 7:7). En omdat Zijn volgelingen datzelfde getuigenis doorgeven, moeten ook zij delen in die haat en verachting. Duizenden en duizenden christenen hebben de waarheid van dit woord ervaren.

De eerste christenen hebben het ervaren, toen ze in de arena's terechtkwamen en voor de leeuwen werden gegooid. Duizenden christenen tijdens de Reformatie hebben het ervaren, toen brandstapels en schavotten voor hen werden opgericht. De martelarenboeken geven daar aangrijpende getuigenissen van.

Zoveel christenen vandaag ervaren het. Denk maar aan de vervolging en verdrukking van de christenen in de moslimlanden. Maar ook hier in West-Europa, waar Gods Woord en Wet op alle terreinen van het leven worden uitgeschakeld, ervaren christenen dat. Als je vandaag durft op te komen voor de eer van God, moetje het ontgelden. Om maar een paar dingen te noemen: wie beweert dat samenwonen, homoseksualiteit, abortus, euthanasie in strijd is met Gods Woord, wordt beschuldigd van discriminatie en ... riskeert straks voor de rechtbank gedaagd te worden.

En de vijandschap zal steeds groter worden. Men duldt het niet langer dat er mensen zijn, christenen, die wensen te leven naar Gods normen. En naarmate we verder in de eindtijd gaan, zal blijken dat aan het discipelschap van Christus het lijden onafscheidelijk verbonden is. Dat lijden hoeven we niet te zoeken, maar als je in het spoor van de Heere Jezus gaat, zul je moeten gaan in het spoor van het Kruis. Om die reden ook heeft Jezus Zijn discipelen gewaarschuwd: Zie, Ik zend u als schapen in het midden van de wolven (....) Zij zullen u overleveren (...) u geselen (Matth. 10:16 en 17).

Misschien hebben de discipelen wel gedacht: Hoe kan dat nu, dat de komst van Gods Koninkrijk op zoveel tegenstand stuit? Zo'n Zaligmaker als de Heere Jezus zal toch iedereen met open armen ontvangen? Het Messiaanse rijk zou toch een rijk zijn van vrede en welvaart? In het boek Jesaja wordt Hij toch 'de Vredevorst' genoemd? En schrijft Paulus niet in zijn brieven: Hij is onze Vrede (Efez. 2:14)?

Geen vrede maar het zwaard
Inderdaad, Hij is onze vrede. Maar omdat Jezus met Zijn boodschap van vrede komt in een wereld die Hem vijandig gezind is, omdat de vrede met God verstoord is, omdat wij, mensen, tegen Hem in opstand zijn gekomen, daarom zegt Jezus: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard (Matth. 10:34). Maar Jezus laat het er niet bij zitten! Hij wil niet dat iemand verloren gaat. Hij wil niet dat mensen vastgekluisterd blijven in de macht van de boze en zo voor eeuwig verloren gaan! Hij verklaart de oorlog aan de duivel. Hij is gekomen om de werken van de duivel te verbreken.

Ook in Tongeren hebben we te maken met een bolwerk van de satan, namelijk de satanskerk, die de verkondiging van het Evangelie steeds weer probeert af te breken. Maar we hebben een machtige Heiland, Die Zijn gemeente blijvend bewaart en beschermt!

Het Evangelie van de Christus en Die gekruisigd brengt conflicten teweeg. Het schept verwijdering tussen hen die het horen. De een neemt het aan en de ander verwerpt het, zodat mensen tegenover elkaar komen te staan. De een is voor en de ander tegen. Een vrouw wordt door het Evangelie geraakt, maar haar man moet er niets van weten. Dat geeft verwijdering in het huwelijk. Ik moet hier denken aan een broeder in onze gemeente, een trouwe christen, wiens vrouw het Evangelie afwijst. De situatie was zo ernstig geworden dat het huwelijk op springen stond. Maar de Heere God heeft genade en kracht geschonken om, ondanks de felle tegenstand van zijn vrouw, toch getrouw te blijven. Een wonder van Gods trouw.

Het Evangelie brengt tweedracht tussen mensen en tussen volkeren. Wat is er om de Naam van Christus al niet veel bloed vergoten ... Zijn Naam is Vredevorst, maar is er ooit een groter twistappel geweest dan juist de Naam van de Heere Jezus? Zegt Jezus Zelf niet: Gij zult door allen gehaat worden om Mijns Naams wil (Luk. 21:17)? En schrijft Johannes niet in zijn eerste brief: Verwondert u niet, mijn broeders, zo de wereld u haat? (1 Joh. 3:13). Die strijd zal duren tot de jongste dag.

De Naam van Jezus moet verzwegen worden. Die Naam moet weg uit de politiek, weg uit de scholen, weg uit de krant. Want - zo redeneert men - het noemen van die Naam brengt alleen maar verdeeldheid en onrust. Zonder die Naam zou het veel rustiger zijn in ons leven, in de wereld en in onze maatschappij. Ja, Jezus brengt strijd op aarde, het zwaard. Zo zegt Hij Zelf Het zwaard, symbool van de oorlog. Maar die oorlog behoort tot Zijn vredesplan. Er kan immers geen vrede komen, als er niet eerst oorlog is gevoerd tegen de machten der duisternis. Bedenk goed dat, als Christus niet was gekomen om de werken van de duivel te verbreken, die duivel van deze aarde al lang een hel had gemaakt. Daarom is die strijd zo noodzakelijk en vaak ook heel pijnlijk. En nu is Hij, de Zoon van de Vader, gekomen om zulke mensen, zulke vijanden met God te verzoenen. En dat doet Hij door de oorlog te verklaren aan het rijk van de satan.

Toen Jezus geboren werd, sidderde het rijk van de vorst der duisternis op zijn grondvesten. Hij heeft geleden en gestreden en de volkomen overwinning behaald. Toen Hij aan het Kruis hing en de duivel dacht dat hij toch nog had overwormen, had de Heere Jezus de duivel de beslissende slag toegebracht! Dat wil niet zeggen dat de strijd nu opgehouden is. Die strijd zal duren tot de jongste dag. Tot Hij al Zijn vijanden onder Zijn voeten gelegd heeft (1 Kor. 15:25). En daar is Hij vandaag mee bezig. O, ik weet het wel, als we om ons heen kijken, heeft het er alle schijn van dat Beëlzebul en zijn huisgenoten de overhand hebben en dat Gods rol in deze wereld steeds meer raakt uitgespeeld. Maar de Bijbel zegt dat de Heere Jezus bezig is alle Gode-vijandige machten te onderwerpen en te vernietigen. Als we dat mogen zien, zal de weg vrijkomen voor de houding van de gemeente te Jeruzalem: die bad (Hand. 4:24-31).

Kunnen wij dit van harte nabidden? Zijn we helemaal ingewonnen voor onze Vredevorst, de Heere Jezus Christus? Zijn we bereid om met alle vrijmoedigheid het Woord van God te spreken en daarvan te getuigen? Dan kunnen we de strijd niet meer ontlopen. Dan worden Zijn vijanden onze vijanden. Dan kunnen we ook niet meer leven in de zonde, de werken der duisternis niet meer doen. Dan moeten er ter wille van Zijn zaak keuzes gemaakt worden. En daardoor ontstaat wel eens ruzie en onenigheid. Dan moeten we soms breken met bepaalde relaties, omdat Jezus de hoogste plaats heeft gekregen in ons leven. Dat doet pijn, maar het kan niet anders! Want Jezus heeft het gezegd: Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig, en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig (Matth. 10:37).

Maar dan hebben we, temidden van die strijd, een vrede in het hart die alle verstand te boven gaat. Vrede met God, vrede met onszelf, vrede met allen die in hetzelfde geloof als wij staan. Gevoelens van wrok of haat worden in Zijn kracht overwonnen. We gaan niet meer op eigen eer staan. We vechten niet meer voor onze eigen zaakjes. We leren het alles in Zijn hand te leggen. Jezus heeft tot Zijn discipelen gezegd: In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen (Joh. 16:33). Dan mogen we geloven dat wie volhardt tot het einde, behouden zal worden. Want Hij heeft beloofd: Die overwint. Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon. (Openb. 3:21). Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 2006

Driestar bundels | 115 Pagina's

Zalig zijn die vervolgd worden ...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 2006

Driestar bundels | 115 Pagina's