Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerkelijke huwelijksbevestiging III. (slot).

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerkelijke huwelijksbevestiging III. (slot).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mogen gemengde huwelijken kerkelijk worden bevestigd?
Deze vraag zouden wij nog in haar meer algemeenen vorm beantwoorden. Eén voorbeeld hield ons reeds bezig; namelijk het huwelijk tusschen een gedoopte en ongedoopte. Gemengde huwelijken zijn er echter meer dan in dat voorbeeld aan de orde kwam. De vraag die ons bezig houdt is niet nieuw, maar wel in sterker mate aan de orde dan vroeger. Voetius handelde in zijne dagen over huwelijken met Wederdoopers, David Joristen, Nicolaiten, Roomschen enz.
In het algemeen moet worden vast gesteld, dat het naar Schriftuurlijke orde niet geoorloofd is voor den belijder een huwelijk aan te gaan met een ongeloovige, dat wil zeggen met iemand die vervreemd is van het verbond en vijandig staat jegens den dienst des Heeren. Het behoeft geen betoog, dat dergelijke huwelijken verderfelijk zijn voor den belijder en niet minder voor de opvoeding der kinderen.
Het is bekend hoe de Heilige Schrift als één der zonden waardoor de oude wereld rijpte voor den ondergang juist wijst op de vermenging van het geslacht van Seth met dat van Kaïn. Gods zonen zagen de dochteren der menschen aan, dat zij schoon waren. Uit den kring van Kain's geslacht namen zij naar vrije keus vrouwen. Zoo drong de Kainietische cultuur in de heilige linie waarin de Heere Zijne bijzondere openbaring bekend maakte, ook door het huwelijk binnen. In later eeuw zondert de Heere Israël af van alle volkeren der aarde om Hem een volk des eigendoms te zijn. Dit volk moet zich vrij houden van den afgodendienst der omringende heidenen en huwelijken met hen zijn streng verboden.
Nu is de gemeente des Nieuwen verbonds geen volksgemeenschap zooals Israël, maar Kerkgemeenschap in het midden der wereld. Van die wereld moet zij zich rein houden. In vroeger eeuw was ons volk vrijwel als geheel een christenvolk (in uitwendigen zin dan) thans is het daar ver vandaan. En wij zien dat de ontkerstening steeds ontstellender afmetingen aanneemt. Ook de gemengde huwelijken dragen daartoe het hunne bij. De Kerk moet daarom hare waarschuwende stem tegen deze huwelijken verheffen en kan ze zonder meer niet bevestigen. God wil, dat zijn verbond heilig zal worden gehouden. Het heilig karakter des verbonds behoort ook tot zijn recht te komen in het huwelijksverbond.
De Kerk heeft dus het recht en den plicht zich te vergewissen of de huwenden voornemens zijn aan den eisch des verbonds te voldoen, of zij beamen hetgeen in het huwelijksformulier is vervat en aanvaarden de stipulatie's van hen gevorderd. De Kerk moet van de jong gehuwden kunnen verwachten dat zij in hun gezinsleven en in hun kerkelijk leven de eischen en de rechten des verbonds zullen eerbiedigen. Zoo rijzen er ook ernstige bezwaren tegen gemengde huwelijken met Roomschen, modernen, ethischen, sectemenschen enz. Elk geval zal daarbij op zichzelf beschouwd moeten worden, maar als regel zal van kerkelijke huwelijksbevestiging geen sprake kunnen zijn.
Nu zijn er echter nog andere vormen van gemengde huwelijken waarbij de kwestie anders staat. Ontraden moeten zij zeker worden met het oog op de eenheid van het gezin en der echtgenooten. Het komt toch niet zelden voor. dat beiden wel ongeveer dezelfde belijdenis hebben maar tot verschillende kerkformatie's behooren. Met de voortgaande versplintering der Kerk neemt het getal dezer huwelijken toe.
Of nu zulk een huwelijk kerkelijk kan bevestigd worden hangt van de omstandigheden af. De bezwaren aan zulk een huwelijk verbonden mogen wij niet licht achten, want kerkelijke verscheidenheid werkt niet mee aan de geestelijke eenheid der gehuwden en stelt voor moeilijkheden in de opvoeding der kinderen. In ieder geval zal de bevestiging in die Kerk moeten geschieden waartoe het nieuwe gezin zal behooren. Wel degelijk moet van een bruidegom worden verlangd, dat zijn gezin zal behooren tot de Kerk waarin hij de bevestiging vraagt. Dan moet ook de belofte worden gevraagd, dat de kinderen in die kerk zullen worden gedoopt, catechiseeren, ter kerk gaan enz. Wil het hoofd des gezins dit niet, dan moet hij in de kerk waartoe zijn vrouw behoort de bevestiging vragen.
Er behoort orde en regel te zijn in de Kerk des Heeren. Nog mag worden verwacht, dat men ook op dit gebied niet met zijn beloften speelt, maar daarmee vollen ernst wordt gemaakt. Ons verwarde kerkelijk leven stelt ons voor vele vragen die bij het licht der Schrift opgelost moeten worden.
Hoe gewenscht zou het zijn wanneer al degenen die nog aan Schrift en belijdenis vasthouden hierin dezelfde lijn trokken. Ook dat echter ontbreekt helaas.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 december 1938

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Kerkelijke huwelijksbevestiging III. (slot).

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 december 1938

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's