Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thomas-christenen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thomas-christenen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In bladen of in boeken treffen we wel eens den naam Thomas-christenen aan. En onwillekeurig zal bij u de vraag opgekomen zijn: ,,Wat zijn dat nu weer voor christenen? Zij, die zich zoo noemen, wonen in Voor-Indië. Sedert de vroegste tijden van het christendom hebben daar deze christenen gewoond, die volgens hun eigen overlevering van den apostel Thomas het evangelie hebben ontvangen en die zich daarom naar den apostel Thomas-christenen noemen. Hun aantal loopt in de honderdduizenden. De overlevering is echter door velen bestreden, maar niemand kan meer goed uitmaken, wat er precies van aan is. Over deze groep christenen troffen we enkele gegevens aan in de N w. R o 11. C r t.:
Toen de Nestorianen in het midden der 5e eeuw zich van de orthodoxe rijkskerk hadden losgemaakt, hebben ook de Thomas-christenen de Nestoriaansche leer aangenomen; een leer, die zich concentreert in de gedachte, dat Maria niet ,,de moeder Gods", doch slechts „moeder van Christus" is. De geschiedenis der Thomaschristenen is gedurende de middeleeuwen vrijwel in het duister gehuld. Men leerde hen weer kennen, toen de groote ontdekkingsreizen begonnen en het aan de Portugeezen gelukte, zich in die streken te vestigen. Onder hun invloed besloot de geheele Christenheid van Malabar in 1559 zich onder het opperbestuur van den paus te stellen, d.w.z. met de r.k.-kerk een „Unie" aan te gaan. Doch reeds na een halve eeuw werd deze unie opgeheven. De Malabarchristenen stonden sedert dien tijd niet meer in verbinding met de zeer verzwakte Nestoriaansche kerk, doch veel meer met de monophysitische kerk der Jacobieten, die in Christus slechts één natuur, n.1. de goddelijke, aannemen. Monophysieten zijn ook de Armeniërs, de Kopten in Egypte, de Abessyniërs en vele Arabisch en Nieuw-Syrisch sprekende Christenen in Noord- Syrië en in het Tweestroomengebied. De laatstgenoemden zonden ook den Malabar-christenen hun bisschoppen. Toen in de 19e eeuw Indië voor het grootste gedeelte Engelsch bezit geworden was, gelukte het wederom aan de r.k. kerk met een deel der Thomas-christenen een „unie" te sluiten en nog tegenwoordig houden velen hunner aan deze unie vast. Er bestaan in Zuid-Indië verschillende ge-uniëerde bisdommen Daarnaast evenwel bestaat niet alleen nog een kleine Nestoriaansche en Jacobistische kerk, doch ook een uit de „geuniëerden" voortgekomen „hersteld-katholieke nationale kerk", welke zich sedert 1870 heeft georganiseerd.
De bisschop en vele geestelijken dezer kerk, die de „twee-naturenleer" reeds aangenomen hebben en daardoor van de Westersche en Oostersche kerken in dogmatisch opzicht niet meer verschillen, hebben nu tegenover den Russischen aartsbisschop Nestor den wensch uitgesproken om zich bij de orthodoxe kerk aan te sluiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 juni 1939

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Thomas-christenen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 juni 1939

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's