Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PAASFEEST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PAASFEEST

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zoekt gij de Levende bij de doden? ... Lukas 24 : 5b.

Wat was dat een grote verrassing op die Paasmorgen. De vrienden van de Heere Jezus hebben gemeend, dat nu alles uit was, dat er geen hoop en verwachting meer was. Ze hadden de Heiland liefgekregen, ze hadden in Hem geloofd als de Gezondene des Vaders, ze hadden gehoopt op zijn heil, dat met zijn komst zo dichtbij gekomen was en... nu was alles hen uit de hand geslagen, nu was er niets meer waar ze hun hoop op konden vestigen: De Heere Jezus was gekruisigd en gestorven en begraven. En met de dood is immers alle hoop afgesneden. Wij kennen toch allen het spreekwoord: Zolang er leven is, is er hoop. Maar wanneer er geen leven meer is, wanneer de dood overwonnen is, hoe zal ik dan nog hopen?

En toch was er een wondere trekking in hun harten naar de Heere Jezus. Zo zien we dan ook die vrouwen in de vroege morgen van de eerste dag der week naar het graf gaan. Ze konden het zelf niet goed verklaren, maar zé konden Hem toch niet loslaten, ze moesten hun liefde aan Hem betonen. Ze waren zo ongelukkig zonder Hem en ze misten zoveel nu Hij weg was.

En zo komen ze met bedroefde harten bij het graf. Daar vallen ze echter van de ene verrassing in de andere. Want het graf van de Heere Jezus is open, het lichaam van de Heiland is er niet, een engel is op de plaats waar Hij gelegen heeft. En deze stelt de vraag van onze tekst aan die vrouwen: Wat zoekt gij de Levende bij de doden?

In deze vraag klinkt een stil verwijt door. Hoe kunnen ze toch bedroefd zijn, hoe kunnen ze toch naar een dode Jezus zoeken, terwijl Hijzelf gesproken heeft van zijn opstanding? Maar aan de andere kant ligt in deze vraag ook een belofte. Een belofte die dan ook duidelijk omschreven wordt door die engel: De Heere Jezus leeft... Hij is hier niet... Hij is opgestaan... Hij heeft het immers zelf voorzegd! En straks zullen ze het ervaren, dat Jezus leeft, want dan zullen ze Hemzelf ontmoeten, dan zal Hij zichzelf aan hen openbaren.

En dat is de boodschap van Pasen ook voor ons: De Heere Jezus leeft. Hij heeft de dood waarlijk overwonnen. Hij is opgestaan van de doden. Niet een idee-Jezus leeft, zoals van sommige zijde ons verkondigd wordt, maar de werkelijke Jezus, de oudste Broeder van alle kinderen Gods. Hij is waarlijk opgestaan.

Want de Heiland is niet een groot mens in deze wereld geweest, die veel bereikt heeft voor de ontwikkeling der mensheid, en die daarom nog invloed heeft ook na zijn dood, hoewel hijzelf tot de grote doden der mensheid behoort. Neen, wij moeten Hem niet meer zoeken bij de doden.

Hij was niet... maar Hij is. Hij leefde niet... maar Hij leeft. En Hij roept het ons ook op dit Paasfeest toe: Komt herwaarts tot Mij, gij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. We kunnen Hem vandaag gaan zoeken in de wetenschap dat we Hem zullen vinden. Er is voor arme en verloren zondaren geen dode maar een levende Christus, die door zijn Woord en Geest zijn volk onderwijst, vertroost en verkwikt.

En zeker ook bij ons is menigmaal veel vrees en ongeloof en twijfel, zoals bij de vrouwen en de discipelen, die de Heere Jezus gingen zoeken. En ook wij denken wel eens dat we met een dode Christus te doen hebben, die ons toch niet helpen kan. Maar Hij leeft en daarom moet ook menigmaal aan ons enigszins verwijtend de vraag gesteld worden: Wat zoekt gij de Levende bij de doden?

En wanneer dan onze ogen geopend worden voor Hem, wanneer we Hem dan mogen zien in de heerlijkheid van zijn opstanding na zijn volbrachte werk, dan jubelen we op dit Paasfeest ook mee: De Heere is waarlijk opgestaan!

Ja, we hebben een levende Heiland, die volkomen zaligmaken kan en wil en zal, die met hun zonde, nood en ellende tot Hem de toevlucht nemen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 maart 1959

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

PAASFEEST

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 maart 1959

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's