Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BEKER DER VERLOSSINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BEKER DER VERLOSSINGEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEDIENING H. AVONDMAAL

Ik zal de beker der verlossingen opnemen.

Psalm 116 : 13a.

Ik zal de beker der verlossingen opnemen.

In de bijbel is sprake van verschillende bekers. In 1 Cor. 10 is sprake van de drinkbeker der duivelen drinken. Men kan niet die drinken en tegelijk de drinkbeker des Heeren drinken, zo staat er. Dat is de drinkbeker, waarin de zwijmelwijn der zonde is. Dat is de eerste, die wij noemen wilden. De tweede is de drinkbeker van de toorn Gods. Die zal bij voorbeeld aan Babel gegeven worden te drinken. Dan is er de drinkbeker, die Christus gedronken heeft, de beker, waarvan Hij gebeden heeft: „Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker van Mij voorbijgaan." Dit is de drinkbeker, waarvan de Heere Jezus in Johannes zegt: „De drinkbeker, die de Vader Mij te drinken geeft, zal Ik die niet drinken? " Van déze drinkbeker zegt Hij ook tot Zijn discipelen Johannes en Jacobus: „De drinkbeker, die Ik drink, zult gij wel drinken, maar het zitten ter rechter-en ter linkerhand staat Mij niet te geven, het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader." Dat is dan de derde, de drinkbeker van het lijden. Dan is er nog een vierde, nl. de drinkbeker der verlossingen, waarvan wij lezen in onze tekst. Daarover straks meer. In de Corinthebrief lezen wij (1 Cor. 11) van de drinkbeker der dankzeggingen. Men zou dat dezelfde kunnen noemen als de drinkbeker der verlossingen. De vijfde, die ik nog wil noemen, is de drinkbeker van Gods goedgunstigheden, van Gods zegeningen, die op grond van deze verlossing gegeven wordt aan de gelovigen. Daarvan lezen wij in Psalm 23: „Mijn beker is overvloeiende. Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen alle de dagen mijns levens en ik zal in het huis des Heeren blijven in lengte van dagen." Vijf drinkbekers dus kent de bijbel.

Nu volgt de beker der verlossingen altijd op de beker des lijdens. Men kan ook zeggen, dat de beker des lijdens in het eind veranderd wordt in de beker der verlossingen. Dit ziet u in Psalm 116, waar de Psalmist ernstig en dodelijk ziek wordt. Banden des doods hadden hem omvangen. Doodziek was hij. De ernst van de eeuwigheid komt op hem te liggen. De angsten der hel hadden hem getroffen. Hij vond benauwdheid, hij vond droefenis. De dokters waren niet achter de kwaal. Verbitterd zegt hij: „Alle mensen zijn leugenaars." Maar dat zei hij in zijn haasten, zo ondoordacht. V/aar leven en dood ernst worden, daar komt men tot andere, tot betere gedachten en woorden. Hij roept de naam des Heeren aan: „Och Heere, bevrijd mijn ziel." En dan gebeurt het grote wonder. De Heere bevrijdt hem van de hel. Dat is één. De Heere bevrijdt hem van de dood. Dat is twee. De Heere bevrijdt zijn ziel. Dat is drie. Daarom zegt hij: „Mijn ziel, keer weder tot uw rust, want de Heere heeft aan u welgedaan!"

Dan treedt de dichter met God in een verbond en verbindt zich onder ede aan de God van zijn moeder. „Och Heere zekerlijk, ik ben Uw knecht, ik ben Uw knecht, een zoon Uwer dienstmaagd. Gij hebt mijn banden losgemaakt.' 'Zie dit, de bekering tot God, dat is de verlossing! Dat zijn verlossingen: drie, één van de hel, één van de dood, één van de Godloosheid tot God. God laat het nooit bij één verlossing. Hier is het een drievoudige verlossing. En Hij redt de Zijnen keer op keer!

Nu neemt hij de beker der verlossingen op.

Wat is dat? Het was in Israël de gewoonte, dat men na redding naar het huis Gods ging, om daar te offeren drankofferen, die bij de wet waren voorgeschreven. Men nodigde bij zo'n drankoffer zijn vrienden. Zo leest ge bij de gelijkenis van schaap en penning van de buren; de vrienden, die in de vreugde des heils betrokken werden. Dan ging men naar huis en hield met die vrienden dan een maaltijd. Dan werd de drinkbeker der verlossingen opgeheven en dan werd daaruit gedronken tot gedachtenis aan die verlossingen en dan ging de beker van mond tot mond.

Groot is de beker der verlossingen, die geheven wordt onder al Gods gekenden door die beker der verlossingen, die ontstaan is uit de beker der bitterheden van de Heere Jezus Christus. Daarin heeft Hij de gramschap Gods tot zijn heffe geledigd, opdat de toorn Gods over Zijn volk geheel geledigd zou zijn. Dit nu wordt toegepast aan de Zijnen, die met Johannes en Jacobus aan de lippen krijgen de beker des lijdens en die door dat lijden geheiligd worden, die de gramschap Gods over de zonde gaan proeven, over hün zonde. Dit en dit alleen leert ons roepen:

„Och Heere, bevrijd mijn ziel." Dan wordt de ziel vrij gemaakt van de hel, vrij gemaakt van de dood, van de zonde, als de vogel uit de strik van de vogelvangers.

De strik is gebroken en wij zijn ontkomen. Onze hulp is in de naam des Heeren, die hemel en aarde gemaakt heeft." En dan gaat de beker omhoog. — Ik zal opnemen.

— En dan gaat de beker omhoog onder het Godgezinde volk. De vrienden! Dan wordt de verlossing herdacht voorwerpelijk. Dan wordt ook de verlossing gedacht onderwerpelijk. Zijn werk, maar ook Zijn werk aan ons, in ons. Dan wordt de verlossing zo'n persoonlijke zaak. Ik zal opnemen! Plechtig klinkt het als een gelofte.

Plechtig klinkt het ook met het oog op de toekomst. En daar staat het zwakke geloof voor een ongewisse toekomst. Zal de dood niet andermaal toegrijpen en het tenslotte winnen? En daar staat het zwakke geloof tegen een niet aflatende hel, die met haar poorten dreigt. En daar staat het geloof tegenover de zonde voor de taak van een dagelijkse bekering. Maar dat zwakke geloof heeft een sterke beker in de hand! De beker der verlossingen. En Hij redt ons keer op keer! Deze beker versterkt alzo tegen de vrees der hel, zij versterkt tegen de macht des doods. Zij versterkt tegen de macht der zonde. Hij heeft het alles uitgedronken tot de bodem toe: onze Heere Jezus Christus. En daarom mag onze beker zijn een beker der verlossingen, een beker der vertroostingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 juni 1964

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

DE BEKER DER VERLOSSINGEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 juni 1964

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's