Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Persoon van de Heilige geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Persoon van de Heilige geest

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat gelooft gij van de Heilige Geest?

Eerstelijk, dat Hij tezamen met de Vader en de Zoon waarachtig en eeuwig God is. Ten andere, dat Hij ook mij gegeven is. opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make, mij trooste en bij mij eeuwiglijk blijve.

Zondag 20.

Over de leer van de Heilige Geest wordt maar weinig gezegd in de Catechismus. Slechts een korte vraag en een kort antwoord. En dat in die hele Catechismus. Toch niet, want alle overige artikelen over de kerk, de gemeenschap der heiligen, de vergeving der zonden, de wederopstanding des vleses en het eeuwige leven staan alle onder het hoofd van de Heilige Geest.

Hoe kort dan ook de vraag en hoe kort dan ook het antwoord, zij zijn van groot belang. De kerk stelt u kort en indringend de vraag: , Wat gelooft gij van de Heilige Geest? " Wilt gij een waar en levend lid van de kerk zijn, dan moet gij daar van uw hart uit een antwoord op kunnen geven. Ja zelfs wilt gij eenmaal zalig worden, dan moet gij het antwoord weten. Aan deze vraag en aan dit antwoord hangt alles. Rom. 8 : 9 zegt: , Zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem (d.i. Christus) niet toe."

De Geest, de Geest, die moet het u doen, de Geest, de Geest moet gij hebben en van de Geest moet gij het eenvoudige weten te zeggen, wat staat in zondag 20.

De Persoon van de Geest.

Het woord Geest wordt in het Hebreeuws Ruach, in het Grieks Pneuma en in het Latijn Spiritus genoemd en zij zijn afgeleid van woorden, die blazen betekenen. De Geest Gods is niet slechts op de Pinksterdag, maar van eeuwigheid tot eeuwigheid uitgegaan van de Vader en de Zoon. Zoals de adem constant uitgaat, gaat ook de Geest constant uit van de Vader en de Zoon. God Zelf is ook een Geest, Die Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in geest en in waarheid. Maar de Heilige Geest is die aparte persoon in de Goddelijke drieëenheid, die speciaal de naam Heilig draagt, omdat Hij in Zich, door Zich en van Zijn natuur Heilig is en omdat het Zijn speciale werk is om de uitverkorenen heilig te maken door Zichzelf. En als de Vader en de Zoon heiligen, dan doen zij dat altijd door de H. Geest.

De drie Personen bestaan niet op Zichzelf. De Vader kan nooit Vader van Zichzelf zijn, de Zoon kan nooit Zoon van Zichzelf zijn, zo kan ook nooit de H. Geest Heilige Geest van Zichzelf zijn. Hij is een persoon, een ander dan de Vader en een ander dan de Zoon. In een eigen gedaante is Hij verschenen als een duif op het hoofd van Christus en onder tekenen van vuur en wind op de Pinksterdag. Een persoon is Hij, want Hij is God, want wij worden gedoopt in Zijn naam, want Hij heeft persoonlijke eigenschappen: Hij leert, Hij leidt in de waarheid, Hij troost. Hij twist met Zijn haters. Hij is waarachtig God. Het gehele wezen Gods des Vaders en des Zoons is ook in Hem; alle eigenschappen Gods draagt Hij. Al wordt Hij gezonden door de Vader en verworven door de Zoon, daarom is Hij niet de mindere. Hij is eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein aller goeden, zowel als de Vader en de Zoon.

Hier is niets te bewijzen, hier is alleen te geloven en waar niemand iets kan aannemen, tenzij het hem van boven gegeven zij, daar is ook dit geloof een gave Gods en een werk van de Heilige Geest. Alleen hij kan geloven in de Heilige Geest, aan wie Zich de Heilige Geest geopenbaard heeft. Niettemin is ieder verplicht in Hem te geloven en wil Hij gebeden zijn om Zijn Zelfopenbaring. Als de waarachtige God vraagt dat geloof om gestadige verdieping en uitbreiding. De Geest Gods is zo machtig, wijd. groots, eeuwig, dat men er zijn leven voor nodig heeft om Hem te kennen en voortvaren te kennen. Hij is de diepte, de breedte, de lengte en de hoogte van al de volheid Gods, waar men nooit in uitgeleerd komt en waar men de eeuwigheid voor nodig heeft, om die te bewonderen. In de hemel is sprake van de Heilige Geest als van de zeven Geesten Gods. Zeven is het getal van de volheid. De volle Geest Gods zal daar geloofd en gekend worden.

De Heilige Geest is waarachtig God en dan ook gelijke eer waardig als de Vader en de Zoon. Het is wat moeilijk, omdat de Geest onzienlijk is. Maar niet moeilijker dan het eren van de Vader, Die ook onzienlijk is en dan het eren van de Zoon, Die ook in alle hemelen verhoogd is. Hij is deze eer waardig, dat van Hem gepredikt worde, dat men in Zijn naam gedoopt worde, dat Zijn naam zegenend op de gemeente gelegd worde, dat men door en tot Hem bekeerd worde, dat men zich door Hem late leren en leiden en dat men Hem aanbidde en dat men ten slotte in dit en in het toekomende leven Hem eeuwig lofzegge. Geëerd en geprezen zij Zijn driemaal heilige naam, als die des Vaders en des Zoons.

De ontvangst van de Geest.

Ten andere, dat Hij ook mij gegeven is. Hij wordt gegeven door de Vader op grond van het werk van de Zoon. Men kan zeggen, dat Hij gegeven wordt aan de uitverkorenen en aan de gekochten door Jezus' bloed. Dat is waar. maar daar is nog meer waar. Daar is ook een algemene bedeling des Geestes, waardoor een mens kennis kan ontvangen hebben, verlichting van het verstand, een zeker inzicht in Gods Woord en een kennis van God en Goddelijke zaken, waardoor men een zeker ambt kan bekleden en zelfs profeteren, wonderen en tekenen doen. zonder daarmee het zaligmakend bezit van de Heilige Geest te hebben. Zo kan men de Heilige Geest bezitten voor een tijd. totdat men de Geest Gods bedroefd, zelfs uitgeblust heeft, of zelfs de enige onvergeeflijke zonde gedaan heeft. Zo hebben Saul en Judas de Heilige Geest bezeten.

Als hier echter het geloof zegt: , .dat Hij ook mij gegeven is", dan is dat een ander bezit van de Heilige Geest, het zaligmakende. De Heilige Geest wordt gegeven

op een buitengewone en op een gewone wijze. Op een buitengewone en daarom ook zeldzame wijze wordt Hij gegeven als aan Paulus op de weg naar Damascus, buiten de gewone bediening des Woords en als aan Johannes de Doper van de moederschoot en dan ook aan die jong stervende kinderen, waarvoor Godzalige ouders hoop mogen hebben. De gewone wijze, waarop de Heilige Geest gegeven wordt, is door de dienst des Woords en der sacramenten. , , Het Evangelie is een kracht Gods, allen die geloven." De bewijzen hiervoor in de Schrift zijn vele. Zo zal dan elk, die de Heilige Geest begeert te ontvangen, zich getrouw hebben te begeven onder de reine verkondiging des Evangelies. Is de Geest aan de middelen niet gebonden, wij zijn er aan gebonden. En het niet waarnemen van de bediening des Woords of het slordig zijn in het kerkgaan, is de zekerste manier om de Heilige Geest ten slotte te derven.

Hiermee is niet gezegd, dat alle hoorders de Heilige Geest ontvangen. De H. Geest wordt ontvangen door het geloof. De apostel Paulus zegt tot de Efeziërs. dat zij verzegeld zijn door de Heilige Geest, nadat zij geloofd hebben. De H. Geest wordt ontvangen door gebeden want Hij zal de Heilige Geest geven, dengenen, die Hem bidden. Men kan zeggen dat beide het geloof en het gebed gaven zijn van de H. Geest, Die de Geest der genade en der gebeden is, maar daarmede staat het zo, dat de Geest als Hij komt zendt voor Zijn komst uit beide het geloof en het gebed. Daarom zal een ieder, die de H. Geest ontvangt, geloven dat Hij is en tevens met hartelijk zuchten bidden om Zijn komst.

Dat Hij ook mij gegeven is.

Die de H. Geest bezitten zullen ook hebben te waken, dat zij de Geest niet verliezen. Hoewel de uitverkorenen mogen weten, dat de Geest bij hen zal blijven in der eeuwigheid, is er toch altijd de zorg bij hen, dat zij de H. Geest zullen uitblussen, zodat een man als David smeekt: , , Neem Uw Heilige Geest niet van mij, geef mij weder de vreugde Uws heils." Als men zich dan wachten zal tegen het verlies van de Heilige Geest, dan zal men dat doen door een naarstig gebruik van de kerkedienst, door een ijverige overdenking van de leer en een naarstige begeerte om daarin toe te nemen, door ernstige boetvaardigheid, als men in zonde gevallen is en een ijver om de zondige paden te vlieden. De Geest behoudt men door een aanhoudend gebed en door te woekeren met de geestelijke gaven, die men ontvangen heeft.

Dat Hij ook mij gegeven is. Dat ..ook mij" is het wonder van alle wonderen. Ook mij. Van anderen kan men dat zoveel gemakkelijker geloven dan van zichzelf. En als men ziet op zijn zonden en afmakingen, dan wordt dat wonder des te groter: Ook mij gegeven, de grootste der zondaren.

Verwerp mij van Uw aangezicht toch niet; Ai, laat mij van Uw Heii ge Geest niet scheiden; Die kan alleen op 't rechte spoor mij leiden. Bestier mijn gang, daar Gij mijn zwakheid ziet. Geef mijn gemoed, dat nu angstvallig vreest, Dc blijdschap weer; doe op Uw heil mij hopen; Laat mij, gesterkt door ene eed'le geest, Volvaardig 't pad van Uw geboden lopen.

De gaven van de Geest.

Van de ambtelijke gaven van de Heilige Geest wordt hier niet gehandeld. De Catechismus handelt hier alleen over die dingen, die elk christen, hetzij ambtsdrager of niet, nodig zijn tot zaligheid. Waar de Heilige Geest aan een zondaar gegeven is, daar maakt Hij Christus en al Zijn weldaden deelachtig. De Heilige Geest doet dat door plaats te maken voor Christus en Zijn heil in het hart van de zondaar en door daarna die zondaar aan Christus en Zijn heil te verbinden. Hij ontdekt een zondaar aan zijn zonden, brandt de zondelust uit uit het hart, zodat een zondaar overtuigd en verootmoedigd wordt.

V/aar de Geest werkt, daar wordt altijd boetvaardigheid gewerkt, daar stromen tranen, daar worden gebeden gewekt en hartelijke zuchten. Waar de Geest werkt, daar wordt een zondaar werkelijk een verloren zondaar, die niet anders verdiend heeft dan tijdelijke en eeuwige straffen. Daar krijgt men te doen met de heiligheid en de strafwrekende gerechtigheid Gods. Daar gaat men verstaan, dat men schuld heeft bij God, die men in tijd of eeuwigheid niet zal kunnen afdoen. Daar leert men. dat men geen penning heeft om te betalen. Waar de Geest werkt, daar krijgt men behoefte aan een Advocaat, die pleitend wil intreden in het gericht bij God. En daar krijgt men behoefte aan een Borg, die al die schuld bij God wil afdoen. Daar wordt de vraag geboren: Is er enig middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? En daar wordt de vraag geboren: Wie is die Middelaar, Die tegelijk waarachtig God is en waarachtig, rechtvaardig mens? De Geest Gods is het die leert verstaan: , , Qnze Heere Jezus Christus." Hij begiftigt met geloof en men gaat Christus zien als een volkomen Zaligmaker en als een gewillige Zaligmaker. En dat geloof wordt werkzaam. Het wordt werkzaam aan Zijn voeten, om daar de schuld te bekennen en te bewenen. Het wordt werkzaam om Hem te bidden om schuldvergeving. En het is de Geest, Die Christus en al Zijn weldaden toepast, deel-achtig maakt, zodat Christus zijn eigendom wordt en al Zijn weldaden zijn eigendom worden: vergeving van zonden, wedergeboorte, rechtvaardigmaking, heiligmaking, heerlijkmaking en de eeuwige zaligheid. En dat alles schenkt de Heilige Geest door het geloof. De Geest werkt het geloof en het geloof neemt Christus en Zijn heil aan als zijn eigene. Het geloof wordt en blijft de band, die aan Christus bindt. Wordt het geloof zwakker, dan wordt de troost des Evangelies minder, wordt het geloof sterker, dan wordt die troost meerder. Dat geloof is als de lamp, die door de olie des Geestes brandend gehouden moet worden. Daarom bidden de discipelen om vermeerdering van het geloof, daarom vermaant de Schrift: „Volhardt in het geloof."

Het laatste wat het geloof van de Heilige Geest belijdt is dit: Dat Hij mij trooste en bij mij eeuwiglijk blijve. De troost des Geestes is een geestelijke troost. Die gaat ook wel over aardse dingen, verliezen en tegenslagen, maar ze gaat hoofdzakelijk over de hemelse en eeuwige zaken. Het gaat hier over de troost des Evangelies. Als de hoop mindert, als het geloof kwijnt, dan troost de H. Geest, als de zonde de kop weer opheft, als de moed zinkt, dan is die troost zo nodig. Welnu, hoe donker de weg ook mag worden en hoe klein de hoop op de eeuwigheid mag worden, dan is de H. Geest op Zijn post en Hij vertroost. Hij vertroost tegen alle twijfel in en tegen alle aanvechtingen in, dat Hij eeuwig zal blijven bij degenen, die Hij eens heeft tot Zijn bezit genomen. Zie, dat zijn de gaven van de Heilige Geest.

Bezit gij ze, houdt u verzekerd, dat de Heere Christus beloofd heeft: En Die gekomen zijnde, zal bij u blijven tot in eeuwigheid. De roeping en de verkiezing Gods zijn onberouwelijk. Zoudt ge die Geest willen bezitten? Dat is mogelijk. Als nu een aardse vader zijn kinderen geen steen zal geven, als ze hem om brood bidden, hoeveel te meer zal God de Vader de Heilige Geest niet onthouden, die Hem daarom bidden. Maar dan ook een biddend leven. En dan ook de Geest verwachten waar Hij is. n.1. bij de reine verkondiging des Woords. En dan ook de zonde haten en vlieden. En Hij zal gewisselijk komen, zodat ook gij, als u gevraagd wordt: Wat gelooft gij van de Heilige Geest? zult kunnen antwoorden met een waar antwoord: Dat Hij te samen met de Vader en de Zoon waarachtig en eeuwig God is. Dat Hij ook mij gegeven is, opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make, mij trooste, en bij mij eeuwiglijk blijve.

Zw.

W. L. T.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 oktober 1965

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

De Persoon van de Heilige geest

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 oktober 1965

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's