Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wendt u naar Mij toe

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wendt u naar Mij toe

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wendt u naar Mij toe, wordt behouden alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer. Ik heb gezworen bij mijzelven, daar is een woord der gerechtigheid uit mijn mond gegaan, en het zal niet wederkeren; dat mij alle knie zal gebogen worden, alle tong mij zal zweren. Jesaja 45 : 22 en 23.

Een krachtig woord

Dit tekstwoord is het woord geweest, dat de Engelse opwekkingsprediker, Spurgeon, tot bekering gebracht heeft, toen hij een oefenaar, die slecht preken kon en die niet dan eindeloos deze tekst herhaalde, hoorde. Het is een zeer bekend woord. Het is een zeer ruim woord. Het is een woord, dat tot aan de einden der aarde geldt, zodat niemand zich hier buiten gesloten behoeft te achten. En God heeft dit gezegd aangaande Zichzelf. God heeft dit gezegd aangaande de Messias, aangaande de Zaligmaker. Het houdt dan ook niets in dan het behoud, het behoud voor de tijd, het behoud voor de eeuwigheid. Het is dus niet zo maar een woord aan de kant, maar het raakt het hart van de zaak.

Geen wonder dat God dit dan ook met grote kracht gezegd heeft. Hij heeft dit onder ede gesproken. Niet dat Hij die eed nodig had, als een bewijs bij tegenspraak. Wat Hij zegt is altijd waar, is altijd zo welgemeend. Het is ook altijd zo rondom waaf. Neen, dat Hij zwoer deed Hij 'om ons, omdat wij zo zeer der leugen zijn toegevallen, dat wij waarheid van leugen niet meer kunnen onderscheiden en dat wij vooral de hoge, heerlijke, ware taal van God niet meer kunnen verstaan en niet meer kunnen geloven.

Daarom heeft God dit wonderheerlijke woord onder ede uitgesproken. Bij een mens kan Hij niet zweren, omdat een mens de onwaarheid zelf is. Bij een engel wilde Hij niet zweren, omdat ook een engel een schepsel is en dus niet alwetend. Daarom zwoer God bij Zichzelf. Een eed bij Zichzelf.

Dat is dus ten hoogste waar. Daar is een woord der gerechtigheid uit Zijn mond gegaan. Een rechtvaardig woord. Een woord dat in het gericht zal blijken houdbaar te zijn. Voor het hoogste gericht eens zal men God vrijmoediglijk aan Zijn eigen woord kunnen en mogen houden. En dat niet alleen een woord van Zijn wet, maar ook een woord van Zijn genade. Een woord van universele genade, van behoud dat gelden mag, gelden zal tot aan de einden der aarde. Daar mag elk schepsel op rekenen, dat dit woord waarachtig is. Daar mag elk schepsel, dat mens heet, God aan houden. , , U hebt dit zelf gezegd!" Het is een woord waar Uw gerechtigheid aan hangt. Zoudt Gij dit woord niet ge-' stand doen, dan zoudt Gij God niet zijn. Dan zou de deugd Uwer gerechtigheid geschonden worden. En dat kan niet! Dat laat Uw eer, dat laat Uw naam niet toe. , , Het is uit Mijn mond gegaan, en het zal niet wederkeren." Dat woord trekt God nooit terug. Zou Hij het zeggen en niet doen, spreken en niet bestendig maken? Het is gezegd, het blijft gezegd. Het is in Christus Jezus waar.

Ik ken in gans het woord van de bijbel zo'n krachtig woord niet. Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

Zich wenden

Wendt u naar Mij toe, zegt de HEERE. Ziet op Mij, zegt de Engelse vertaling. Ziet op Mij, zegt de Heere Jezus, als Hij Zichzelf in Johannes 3 vergelijkt met de koperen slang. Is de zaak van het geloof zo eenvoudig, dat het alleen met een eenvoudige blik op Christus gesteld is? Als de geschiedenis van de door slangen gebetenen waar is, als de geschiedenis van de verhoogde koperen slang waar is — en die is waar! — dan is de zaak van het geloof inderdaad zo eenvoudig. Maar vindt u dat zo eenvoudig? Zien op de slang betekende afzien van al die kronkelende, wemelende, levensgevaarlijke, bijtende slangen, en dat was nog al wat! Zien op de slang betekende ook afzien van al zijn afschuwelijke, pijnlijke wonden, van al zijn dodelijke wonden en dat is ook nog al wat! Zo is ook het zich wenden tot de HEERE, het zich wenden tot Christus een niet kleine zaak. Dat betekent niet minder dan zich afwenden van de duivel, zich afwenden van de wereld, zich afwenden van de zonden. En dat betekent niet meer dan, zoals in de kanttekening staat: „Ziet Mij aan!" Ziet Mij aan als de Zaligmaker, als de Christus. Ziet Mij aan als waarachtig God, ziet Mij aan als waarachtig, rechtvaardig Mens. Ziet Mij aan als degene die u helpen kan, als degene die u helpen wil, als degene die u helpen zal. Redden van al uw nood, redden van al uw zonden, redden van al uw dood. Ziet Mij aan in Mijn gewilligheid. Ziet Mij aan in Mijn gepastheid voor u. Ziet Mij aan in Mijn algenoegzaamheid voor u. Hij wil u zo graag redden. Hij kan u uit al uw noden zo volkomenlijk redden. En Hij zal u zo beslist redden.

Ja, maar is dat wel wezenlijk een woord dat ook mij geldt? Ik ben een nietig zondaar, ik ben zo groot een zondaar! Is Hij dan een Zaligmaker van iets anders dan zondaren? Is er dan één zonde te groot voor Hem? De enige onvergeeflijke zonde is het zich niet wenden, het niet komen, het niet zien op Hem. Ja maar, ik heb gehoord, dat alleen zij komen, dat alleen zij mogen komen, die daartoe uitverkoren zijn. Het is wel waar, maar daarvan spreekt Hij hier niet en dit is het woord voor heden. Houdt het nu bij dit woord. Alle gij einden der aarde. Zijt gij daarbij of zijt gij daar niet bij? Weet gij waar de grens van het oosten is? Weet gij waar de grens van het westen is? Of stel dan dat gij als een eindpunt de Noordpool aanwijst. Zet gij een stap over dat vaste punt, dan hebt ge terstond de verre Zuidpool voor u. Komt gij weer één schrede over de Zuidpool, zo is het weer even zo. De einden der aarde omvatten zo alles, ja alles wat op aarde leeft en beweegt.

Dan is daar nog iets. Ook wij wonen hier in het verre westen aan de einden der aarde. Maar waar wij nu ook maar wonen in oost of west, in noord of zuid, wij staan

overal met de rug naar God toe, ook met de rug naar de Zaligmaker toe, zodat ons allen, en ons overal geldt: Wenden — wenden — wenden!

Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.

En het tweede is dit als het nu maar alleen om een wenden gaat, dan is Hij toch niet verre van een iegelijk van ons. Hij staat zo vlak bij. Hij staat zo met de handen uitgebreid achter ons. Hij roept ons — Hij verstoot ons niet.

O onze God, o vast vertrouwen, Van 't allerverste land, Op Wien al 's aardrijks einden bouwen En 't wijdst gelegen strand; Gij, die de hemelhoge bergen Doet pal staan door Uw kracht, Zodat zij vloed en stormen tergen, Gij zijt omgord met macht.

Daar zal ons 't goede van Uw woning Verzaden reis op reis En 't heilig deel, o grote Koning, Van Uw geducht paleis. Gij, Gij zult vreselijke dingen, Ons, in gerechtigheid. Doen horen en ons blij doen zingen Van 't heil voor ons bereid.

Zich buigen

„Want Ik ben God en niemand meer, dat Mij alle knie zal gebogen worden, alle tong Mij zal zweren."

God, de God van hemel en aarde, de Vader van onzer Heere Jezus Christus, de God van de bijbel is de Enige God, Die God, Die Zich geopenbaard heeft in Christus Jezus den Heere. Veel mensen hebben geen God en zij zijn bijgevolg zonder God in de wereld. Zij kennen God niet, zij erkennen God niet, zij geloven in God niet. Bijgevolg geloven zij ook niet in den Heere Jezus Chrisus, bijgevolg geloven zij ook niet in den Heiligen Geest. Zij dienen God niet. Zij eren God niet. Zij zullen zo ook zonder God en zonder Christus in hun dood zijn. Zij zullen ook zonder God de eeuwigheid doorbrengen. En dat zal niet zalig zijn. Dat zal wel rampzalig zijn.

God alleen is God. Niemand meer. De grote politici kunnen Uw God niet zijn. De grote philosofen kunnen Uw God niet zijn. De grote schrijvers en dichters kunnen Uw God niet zijn. De grote musici niet. God alleen is God en niemand meer. Niet Uw boerderij, niet Uw vee, niet Uw geld, niet Uw ambt of beroep, niet Uw man, niet Uw vrouw, niet Uw kinderen kunnen Uw God zijn. Zij redden Uw lichaam niet van de dood. Zij kunnen Uw arme ziel niet vullen. — Ik ben God en niemand meer, zegt de HEERE. —

Maar nu dan die roeping: „Wendt U tot Mij." Die zal niet ledig tot God wederkeren. „Voor Mij zal alle knie gebogen worden." Ik weet het: in het laatste oordeel en ook in het sterven zal alle knie zich buigen voor God, zal alle knie zich buigen voor Jezus. Daar zal geen anarchist aan ontkomen, geen communist, geen Jood, geen christen, geen heiden: bukken zal hij. Maar gelukkig wie het in dit leven leert, die twee knietjes te buigen voor God, dat harde hart buigen voor God, dat trotse hart buigen voor God. Dat kunt U niet tegelijk voor Uw andere goden doen en dan ook nog voor de God der goden alleen. Dat kunt u alleen voor God en voor Zijn Christus, voor God en voor Zijn Geest. O, wat ik U bidden mag, buig toch voor Hem, buig toch in tijds voor Hem, met vaarwel zeggen van alles wat geen God en geen Jezus is. De ruil is zo goed, want in Hem zult gij alles hebben voor tijd en voor eeuwigheid, de hemel en de aarde. Uw ziel en Uw lichaam en de zaligheid.

Alle tong zal Mij zweren.

Dat dan tenslotte: men zal trouw zweren onder ede voor Hem, voor Zijn Christus, voor Zijn dienst, voor Zijn zaak, voor Zijn huis, voor Zijn woord, voor Zijn volk, voor Zijn knechten. Heeft God gezworen tot onze zaligheid, dan leert Zijn volk ook zweren bij Hem, want die God is onze zaligheid, wie zou die hoogste Majesteit dan niet met eerbied prijzen?

Gr.A.

W. L. T.

P.S. Vriendelijk verzoek om mij van nu af aan te ontslaan van de verplichting om weekbeurten te vervullen. In verband met de verkeersmoeilijkheden en met het oog op de voor mij toch wel overdrukke werkzaamheden.

Ds. W. L. Tukker

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 januari 1974

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Wendt u naar Mij toe

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 januari 1974

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's