Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is toch sensitivity-training?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is toch sensitivity-training?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Tegenwoordig komt men dit woord nogal eens tegen in kranten en tijdschriften. Tot nu toe heb ik er niet zoveel aandacht aan besteed, maar dezer dagen vertelde mijn dominee me dat hij een bepaalde cursus moest volgen waaraan ook deze „sensitivitytraining" verbonden was. Ik ben er stil van geworden dat onze predikant er aan meedeed, want ik heb altijd gedacht dat dit een zaak is die eigenlijk in onze kringen niet thuishoort. Maar ik durfde er niets van te zeggen want ik weet er niet zoveel van of eigenlijk niets en daarom zou ik u willen vragen er eens iets over te willen schrijven in ons blad..."

Reeds meerdere malen hadden we brieven ontvangen met een dergelijke vraag, maar door de grote drukte is het er tot nu toe niet van gekomen om speciale aandacht te wijden aan dit onderwerp. Hoewel we hier geen brede beschrijving willen geven noch bespreking van deze zaak, willen we er hier nu toch wel enkele opmerkingen over maken, terwijl er later misschien gelegenheid is om er wat breder op terug te komen.

Veel lezers van ons blad moeten zich afgevraagd hebben wat die vreemde woorden „sensitivity-training" betekenen. We hebben de volgende omschrijving gelezen van wat men hiermee wil uitdrukken: „Groepsbijeenkomsten, klein of groot, waar intieme en persoonlijke zaken, meningen, morele maatstaven en waarden, benevens het geloof, openlijk ter discussie worden gesteld. Gevoelens en emoties, die de deelnemers bij elkaar opwekken, worden onomwonden uitgesproken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de techniek van zelfbeschuldiging en wederzijdse kritiek op elkaar. Op indringende wijze bewerkt de sensitivity-training bij de deelnemers meningsverandering, gedachtenhervorming en hersenspoeling."

We zullen terstond begrijpen op welke gevaarlijke wegen we hier terechtkomen en dat het heel wat anders is zich te laten leiden door het Woord Gods bij het licht van de Heilige Geest of zich te laten leiden op de weg van hen die de leiding hebben bij dergelijke samenkomsten. De deelnemers trekken zich terug in een rustig en afgelegen oord waar ze voor niemand te bereiken zijn. Er is geen programma, geen voorzitter en geen gespreksonderwerp. Er zijn alleen maar mensen die samenzijn met elkaar en meer niet... Maar men wordt in een dergelijke groep wel teruggeworpen op zichzelf. Gesteld wordt dat de mensen vrij moeten zijn om te doen en te laten en te zeggen wat ze willen, maar ze moeten ook de ander vrijlaten. Men wil ieder losmaken van welke band met de ander ook en op zichzelf terugwerpen. We zullen verstaan dat men hier op een on-bijbelse weg is. En dat moet wel een gevaarlijke weg zijn. De basis voor een goede verhouding met elkaar is niet dat men elkaar geheel vrij Iaat, maar dat men samen gebonden wil zijn aan de Heere God en Zijn Woord.

Wanneer men in een groep is, moet men helemaal eerlijk worden tegenover zichzelf en tegenover de ander. Men moet zich innerlijk bloot willen geven en tevens moet men elkaar precies zeggen hoe men over elkaar denkt. Soms valt een groep zo op een bepaalde deelnemer aan, dat de spanningen te groot worden. Er zijn wel deelnemers aan een sensitivity-training in een psychiatrische inrichting terechtgekomen. Iemand die zo'n week had meegemaakt zei ervan: „Het was alsof een groep verscheurende dieren zich op me stortte om me geestelijk te vernietigen. Toen ik dat merkte ben ik weggelopen." Daarbij laat men ook het christelijk geloof niet buiten beschouwing, maar men valt iemand juist op zijn geloof aan. Wanneer men nog ten aanzien van het geloof in een periode van worsteling verkeert kan men zo aangevochten worden dat men zijn geloof dreigt te verhezen.

Men verwacht van iedere deelnemer dat hij zichzelf helemaal ter discussie wil stellen. Men moet zich dan ook helemaal bloot geven aan de andere deelnemers van de training. Maar het is een groot verschil of men zich bloot geeft en uitlevert aan de mensen die over je gaan oordelen, dan dat men zich bloot geeft en uitlevert aan God de Heere. Aan Hem kunnen we ons wel blootgeven. Want Hij kent ons veel beter dan we onszelf kennen. In deze weg is er bij de Heere vergeving en bevrijding te vinden op een wijze die de mensen ons nooit kunnen geven. Daarbij komt dan nog een vorm van training die men gewoon is te noemen de „nonverbale communicatie": praten zonder woorden. In sommige groepen gaat men elkaar betasten terwijl men naakt is om zo in contact te komen met elkaar en zich helemaal aan elkaar bloot te geven. Toestanden die we beslist moeten afwijzen.

De sensitivity-training komt niet uit het Woord van God op en helpt ons ook niet om de ware vrijheid te beleven. Ze is van Amerika komen overwaaien naar Europa en

ze stamt eigenlijk uit de harde zakenwereld die probeert het uiterste te halen uit haar medewerkers en die met elkaar zo goed mogelijke verhoudingen en contacten moeten hebben en die zich ongeremd en vrij moeten gevoelen om hun werk te doen. Daarbij is het een soort pseudo-verlossing die deze training wil bewerkstelligen. Trouwens, iemand die weet waar het hier om gaat schrijft zelf: „Sensitivity-training is een unieke belevenis die men het beste vergelijken kan met een religieuze retraite... ook valt er een zekere overeenkomst met het proces van een religieuze bekering te constateren; na de belijdenis krijgt de bekeerling een gevoel van goddelijke vergeving want na zijn belijdenis wordt de deelnemer immers toch door de groep geaccepteerd, waardoor men nieuwe levensmoed en een gevoel van vrede met zichzelf krijgt."

Maar al te gemakkelijk laten bedrijven tegenwoordig hun werknemers deelnemen aan deze sensitivity-training met het oogmerk het allermeeste profijt van hen te trekken. En maar al te gemakkelijk laat men zich bepraten. En de gevolgen van deze deelname zijn menigmaal niet gering. Het aantal slachtoffers groeit. En het is wel duidelijk dat we ons zonder meer moeten verzetten tegen deze vorm van zelfbevrijding en zelfverlossing, die tekenen kan gaan dragen die beslist anti-christelijk zijn.

De sensitivity-training kan de mens geen werkelijke verlossing bieden, omdat hier alles draait om de mens. Zeker, er is veel nood in onze wereld onder de mensen, veel geestelijke en morele nood. Maar die is niet op te lossen door een groep die traint, die is alleen op te lossen door de Heere God en Zijn Christus. Wat hier gebeurt is een vorm van humanisme, die zeker nog bijzonder gevaarlijke kanten heeft. Een emeritus-predikant vergeleek dezer dagen een en ander met verkeerde „gezelschappen" die men vroeger wel kende en die er tegenwoordig misschien ook nog wel zijn waarbij de mensen alleen maar in zichzelf zaten te wroeten en in het menselijke bleven hangen. Misschien is het goed om hierop acht te geven. Goede „gezelschappen" hebben de Heere God en Zijn eer in het middelpunt, maar wanneer men blijft steken in de mens, kan men voor echte bekommerde en aangevochten zielen veel bederven.

Bij de sensitivity-training gaat het alleen om de mens, het is de weg van het humanisme die men hier gaat. De Bijbel wijst een andere weg. De Bijbel wijst ons niet naar onszelf, maar naar de Zoon des mensen, de Heere Jezus Christus, het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, dat ons reinigt van alle zonde en het is deze Zoon Gods Die ons waarlijk vrij maakt. We moeten ons niet overgeven in mensenhanden, maar we moeten ons overgeven in Gods handen.

We zijn ervan overtuigd, dat we slechts enkele vingerwijzingen hebben kunnen geven in het bovenstaande. Maar aan de andere kant hebben we toch aan het verzoek van onze briefschrijver en van anderen willen voldoen om een waarschuwende stem tegen dit alles te laten horen. We zijn met de sensitivity-training op een weg die we vanuit het Woord Gods beslist moeten afwijzen. Er zijn reeds veel slachtoffers. Laten wij als christenen duidelijk ons standpunt zien dat we hebben in te nemen. Van een „zelfverwerkelijking" van de mens zoals de sensitivity-training ons predikt is trouwens niets te verwachten. We moeten ons laten leiden door de Heere. door Zijn Woord. De liefde tot God brengt ons op de weg van de ware

Üefde tot onze naaste.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 januari 1976

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Wat is toch sensitivity-training?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 januari 1976

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's