Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geen geloofsvervolging, zegt Pimen

Een lezer van ons blad stuurt mij een knipsel uit een krant en hij schrijft er bij: „Men moet toch maar durven!" De patriarch Pimen van Moskou, van de Russische orthodoxe kerk zegt dat er in Rusland geen mensen om hun geloof worden vervolgd. Het bericht luidt als volgt:

In een interview met het Russische persbureau „Nowosti" heeft de patriarch van Moskou, Pimen, ontkend, dat in de Sowjet-Unie mensen worden vervolgd om hun geloof. Berichten hierover in de westerse pers noemde Pimen „tendentieuze beweringen". „Ik kan met de hand op mijn hart verklaren, dat het in de Sowjet-Unie nooit is voorgekomen dat iemand vervolgd of gearresteerd is vanwege zijn godsdienstige overtuiging", aldus de Moskouse patriarch. De vrijheid van godsdienst wordt gegarandeerd door de Russische wetgeving, zo zei Pimen. Volgens hem wordt bij Sollicitaties niet naar de godsdienst van de sollicitant gevraagd, en deze vraag wordt, aldus Pimen, ook niet gesteld bij het aanvragen van een paspoort of bij volkstellingen.

Nu is het in de hele wereld bekend dat er honderden mensen om hun geloof vervolgd en verdrukt worden in de communistische landen. Hoe is het mogelijk dat één van de voornaamste leiders van de orthodoxe kerk in Rusland zo openlijk leugens spreekt. Hij weet immers zelf veel beter. Ook hij heeft protestbrieven ontvangen uit de kringen van de vervolgden om hun geloofswiL Men heeft hem gevraagd om zijn invloed aan te wenden ten gunste van deze vervolgden. Maar met een stalen gezicht verklaart hij dat er van geloofsvervolging geen sprake is. Hij zal dan ook geen vinger voor hen uitsteken. De leiding van de orthodoxe kerk van Rusland werkt samen met de communisten. Anders zouden ze immers zelf al snel in de gevangenis verdwijnen, zoals nu de leiders van de evangelischen in Rusland. Denk maar aan George Vins die in januari 1975 na maanden voorarrest is veroordeeld tot tweemaal vijf jaar gevangenisstraf. Hij is een martelaar om des geloofs wil. Maar volgens Pimen worden er in Rusland geen mensen vervolgd om hun geloof.

Een brief uit de gevangenis

Vanuit het strafkamp waar George Vins gevangen gehouden wordt heeft hij een brief geschreven waarin duidelijk uitkomt hoe hij geestelijk gesteld is onder de verdrukking en vervolging die hij lijden moet:

Aan mijn dierbare vrienden, de kinderen Gods: Ik wens u de vreugde des Heeren toe; bewaar uw geloof en uw vertrouwen, totdat Hij komt! Met slechts enkele woorden wil ik vertellen, dat de Heere mij tot op deze dag heeft bewaard en dat Zijn wonderbare barmhartigheid en Zijn rechterarm met mij zijn. Ik roem in Zijn trouw en liefde. In mijzelf wil ik niet roemen, want ik ben een mens als ieder ander. Maar door Zijn kracht en genade ben ik Hem tot op deze dag trouw gebleven — ook aan Zijn leer en geboden. Ik ben niet terneergeslagen, ik ben vrij van angst, ik verlaat me op Hem en voel behoefte me nog meer te verootmoedigen. Het leed beweegt mijn ziel tot medegevoel en ik zou willen helpen. Ik bid naar de mate van mijn geloof en in de kracht, die mijn geestelijke toestand mij toestaat.

Om de volgende redenen schrijf ik maar heel weinig, ik weet waarin ik te kort schiet, en ik wil graag in de stilte en zwijgend voor de Heere vertoeven, totdat de belemmeringen opgeruimd zijn en de Heilige Geest mij zegent. Tot dan wil ik mij verdeemoedigen en stil zijn. Een andere reden is, dat in onze tijd erg veel met woorden wordt geschermd. Vaak zijn wij volgepropt met kennis, maar het ontbreekt ons zeer aan de kracht des Heeren. Wij wéten weliswaar veel, maar er is weinig, leven en kracht. Het Koninkrijk Gods bestaat echter niet in woorden, maar in kracht (1 Cor. 4 : 20).

En ten derde: de omstandigheden zijn heel ernstig. Daarom is het mijn oprechte wens — zowel voor u als voor mezelf — dat wij ons grondig onderzoeken om na te gaan, „of ik niet geestelijk slaap".

Tegenwoordig bestaat er voor het volk van God een sterke verzoeking geestelijk in slaap te vallen, d.w.z. is verwereldlijken, 't Is voor de wederkomst des Heeren precies zo, als voor zonsopgang — een sterke behoefte aan slaap. Zien wij onszelf? Sleept de tijd ons niet mee? Staan wij erboven, of heeft de tijdgeest ons in zijn macht? Laten wij op Christus zien. Hij werd niet zwak; daarom zal ook Zijn volk niet te gronde gaan. De Boze probeert ons van een heilig leven en van onze trouw af te brengen. „Houdt wat gij hebt", zegt Christus. Het woord „houd" wijst op het gevaar te verhezen, te vallen ontrouw te worden. Laten wij onszelf in acht nemen, waakzaam en nuchter zijn met betrekking tot de tijd waarin wij leven.

Hartelijk dank ik allen die delen in mijn verdriet en het lijden van mijn gezin. Ik dank u voor uw gebeden, en wenste wel dat er meer aandacht aan de eenzame gevangenen werd besteed, dat meer voor de kinderen en de jeugd van Gods volk gebeden werd, omdat zij aan grote verleidingen blootstaan. Ik smeek u om voorbede — voor mij en voor mijn gezin.

Het is ontroerend te lezen hoezeer George Vins vanuit zijn gevangenschap een waarschuwende stem laat horen en ons vermaant om toch trouw te blijven, waarbij het zelfonderzoek zo nodig is. Laten we toch niet in slaap vallen, maar wakker zijn en waken. En hoezeer is het nodig dat de gevangen christenen in de communistische landen in het gebed te gedenken. Ze leven onder zeer moeilijke omstandigheden. En niet alleen de gevangen christenen maar ook allen die trouw willen blijven aan de Heere en Zijn dienst.

Vervolging in Rusland is zwaar

Uit een ander krantenknipsel blijkt duidelijk hoe zwaar de vervolging van christenen in Rusland is. Hermann Hartfeld is anderhalf jaar geleden uit Rusland naar Duitsland gekomen. In het krantenknipsel wordt nu verslag gegeven van wat hij gezegd heeft op een conferentie die in Putten gehouden is:

Tijdens een conferentie, die het jeugdcontact van de afdeling Nederland van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC) in Putten heeft gehouden, werd veel voorlichting gegeven over het christelijk geloof en de kerken in Oosteuropese landen. Een film werd vertoond over het kerkelijk leven in Oost-Europa.

De Russische baptist (van Duitse afkomst) Hermann Hartfeld, hield een toespraak. Hij woont sinds anderhalf jaar in de Duitse Bondsrepubliek en studeert aan de Bijbelschool in Bielefeld.

Na een uiteenzetting van diverse rode praktijken, o.a. om zendelingen tot verraad te brengen, merkte Hartfeld op, nooit te hebben begrepen, waarom de Sovjets zeggen, een hemel op aarde te willen bouwen, terwijl ze toch hun onderdanen zulke verschrikkelijke dingen aandoen. Dat is alleen verklaarbaar omdat de vijand boos is vanaf den beginne. Hartfeld vertelde ook diverse jeugdherinneringen — hij is nu 33, maar bracht ruim zes en een half jaar in strafkampen door als afgescheiden Baptist — en noemde de haat het wezen van de „communistische godsdienst".

Hiertegenover moet de christen zijn liefde stellen, tot God en de naaste. Wij mogen nooit vechten tegen de communisten, maar hun de liefde prediken. Wel moeten we trachten te begrijpen, waar die intense anti-christelijke haat bij de communisten vandaan komt.

Met vele voorbeelden uit de praktijk maakte Hermann Hartfeld duidelijk, dat het leven voor een christen en met name een christen jongere in de Sovjet-Unie zeer moeilijk is. Volgens George Vins, de nu weer gevangen zittende Initiatief-Baptistenleider, zijn er zeker zesduizend jonge christenen aan universiteiten en hogescholen afgewezen op grond van hun geloof.

Maar soms bekeren zich door hun toedoen zelfs KGB-agenten en leraren, zoals in Rostov aan de Don, waar vier docenten en een partijfilosoof tot het geloof kwamen door de houding der christenjongeren. In die zin is het waar, dat de communisten het christelijk geloof gevaarlijk dynamiet vinden.

Ondanks alle kwalijke praktijken: opsluiting in psychiatrische inrichtingen, gedwongen inentingen met drugs, opsluiting bij zware criminelen in strafkampen, benadrukte Hartfeld steeds: predik uitsluitend de üefde van Christus aan de atteïsten, maar kweek geen haat tegen hen.

Het communisme is en blijft een groot gevaar voor de mensheid in het algemeen maar voor de gelovigen in het bijzonder. Ik zou immers bovenstaande berichten met nog veel meer kunnen vermenigvuldigen waaruit duidelijk blijkt hoe zwaar de vervolgingen zijn tegen die christenen die trouw willen blijven aan de Heere en aan Zijn Woord. Nu heeft de Heere Jezus ons gewaarschuwd dat die vervolgingen in de laatste tijden zullen toenemen. We zijn niet onvoorbereid. Maar het is dan toch wel goed dat we de waarschuwing van George Vins ter harte nemen om toch te waken en te bidden. We worden immers van alle kanten afgetrokken van det Heere en Zijn dienst. En we worden zo gemakkelijk in slaap gesust. En we laten ons graag in slaap sussen. Niet voor niets heeft de Heere Jezus echter Zijn waarschuwende woorden laten horen opdat we voorbereid zouden zijn en het niet langer van deze wereld zullen verwachten maar van de Heere God, Die over Zijn volk en kerk waakt en Die Zijn kinderen niet begeven noch verlaten zal, zelfs niet in tijden van zware vervolging en grote verdrukking.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 februari 1976

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 februari 1976

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's