Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De rechte prediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De rechte prediking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ja, daar mag in onze dagen wel naar vragen, naar de rechte prediking. Want velen maken er maar wat van, terwijl ze een menselijke boodschap brengen. Maar het Evangelie is een Goddelijke boodschap van genade in de Heere Jezus Christus. En wie zou ons dat beter kunnen leren dan Paulus, die uit loutere genadig zalig is geworden, die geleerd heeft dat hij de grootste van de zondaren is, en die nochtans barmhartigheid heeft ontvangen van God en tot Zijn kind is aangenomen. Wie had het ons beter kunnen leren, dat wij geen roem voor God hebben, en dat wij uit genade alleen en door het geloof alleen zalig worden. Wie had het ons beter kunnen leren dat we allen onder de zonde zijn en dat we alleen rechtvaardig voor God worden door de kracht van Christus' bloed? Toen Paulus zijn eerste preek hield - het was in de synagoge van Damaskus - toen stond hij daar als een toonbeeld van genade, van genade van die God, Die Zich ontfermt over wie Hij wil. Wij zouden gezegd hebben dat deze Paulus nooit zalig zou kunnen worden, deze moordenaar en vervolger van de schaapjes van de Heere Jezus, deze wolf die de lammetjes van Christus verscheurt. Maar de Heere maakt hem op weg naar Damaskus van een wolf een lam. Wanneer dat grote licht hem omschijnt en wanneer de Heere vraagt waarom hij Hem vervolgt, dan komt de wedervraag: „Wie zijt gij? " En dan is het antwoord: „Ik ben Jezus Die gij vervolgt".

En deze stem is Paulus in het hart gedrongen. En daardoor is hij helemaal veranderd. Want eerst heeft hij gezegd dat de Heere Jezus dood is en een Godslasteraar is geweest en terecht gekruisigd is. En nu gaat hij verkondigen dat de Heere Jezus leeft en een Zaligmaker van zondaren is omdat Hij Gods Zoon is. Daarvan lezen we: .En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is" (Handelingen 9 : 20).

Paulus ontvangt door de genade die hem bewezen is een tong om de lof des Heeren te verkondigen en van Zijn ontferming te getuigen. Wanneer we geen zonden hebben, kunnen we gemakkelijk in de vergeving der zonde geloven. We vinden dat dan heel gewoon en we denken er niet aan om de lof des Heeren te verkondigen. Maar wanneer de zonde als een last en schuld op ons geweten ligt, wanneer we hebben leren schreeuwen tot God om genade en vergeving en verzoening en wanneer we dan de goede Herder ontmoet hebben Die Zijn leven gegeven heeft voor de schapen, dan moeten we ervan getuigen, dat het bloed van de Heere Jezus Christus reinigt van alle zonde. En daarom is Paulus ook naar de synagoge gegaan. Men moet zichzelf verloren hebben en de Heere Jezus gevonden hebben om van die Herder te kunnen getuigen. En zo is het met Paulus gegaan. Hij heeft niet kunnen laten te vertellen wat de Heere aan hem heeft gedaan, en hoe hij van een vervolger van de schapen een discipel van de Heere Jezus is geworden. Maar de hoofdzaak van zijn prediking was toch de Heere Jezus zelf, de Borg en Middelaar van zondaren, de Zoon van God, Die ons gegeven is tot een volkomen verlossing: „Wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus de Heere; en onszelf dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil."

We kunnen niet door onze kennis van zonde en schuld en door ons berouw en óns gebed zalig worden. Maar we moeten ons in onze verlorenheid en in berouw over onze zonde aan de voeten van de Heere Jezus werpen en vergeving zoeken en zekerheid dat we om Zijnentwil tot kind van God zijn aangenomen. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft om ons te redden van het verderf en ons te schenken het eeuwig zalig leven. En dat heeft Paulus verkondigd in de synagogen van Damaskus: De Heere Jezus Christus is die Zoon van God. Paulus heeft Christus verkondigd van zijn eerste preek af tot zijn laatste preek toe, Jezus Christus en Die gekruisigd voor een arme en verloren zondaar. Voor zijn eigen besef heeft hij Hem altijd gebrekkig gepredikt, want hoe meer hij gesterkt werd in 't geloof, hoe meer hij Hem begeerde te kennen. Maar dat heeft hij ervaren, dat de Heere de zondaars aanneemt en dat wil hij met alle klem verkondigen. Paulus ziet de mens niet aan, hij kent geen vrome en rechtvaardige mensen, maar hij werpt ze allemaal op één hoop, zoals de Heere God ons ock allen op de éne grote zondaarshoop werpt. Voor zijn bekering heeft hij gedacht dat hij goed en rechtvaardig en vroom was, maar de Heere heeft hem laten zien dat hij de grootste van de zondaren is en dat hij alleen door genade behouden kan worden. Dat is de rechte prediking, waar van de mens gezegd wordt dat er niet één is die goed doet en niet zondigt. „Wij derven allen de heerlijkheid Gods". Maar in die rechte prediking wordt de Heere Jezus verkondigd als de Rechtvaardige. Die met onze zonde en schuld beladen naar het kruis van Golgotha ging als onze Borg en Middelaar. Hij is om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld. Maar in deze weg heeft Hij de zonde verzoend en de schuld betaald en de straf gedragen voor allen die in Hem geloven.

„Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus..."

Maar dit alles moet beleefd worden. Daarom moeten we persoonlijk door deze prediking gegrepen worden. We hebben nodig door de Heilige Geest geleid te worden, ontdekt aan onszelf, aan onze boosheid en verdorvenheid... maar dan ook geleid tot het Lam Gods. Want velen hoorden naar Paulus en letten alleen op de uiterlijke dingen, zoals ook wij zo menigmaal doen. Ze zeiden tegen elkaar: Wat wonderlijk, want deze man was eerst een vervolger en nu, nu verkondigt hij ons de Heere Jezus. Ze gaan echter op de preek niet persoonlijk in. Maar dat moet toch de vrucht van de rechte prediking zijn, dat we leren zeggen: Ik ben een arme zondaar, maar de Heere Jezus is mijn rijke Heiland; ik Üg midden in de dood vanwege al mijn zonden, maar Hij maakt mij levend; ik ben een schaap dat verloren gaat, maar Hij is mijn Herder Die me tot het eeuwige leven leidt.

Laten we niet al te veel zien op de prediker, wie hij geweest is, maar zie op de Heere Jezus Die hij verkondigt. Laten we ons zelf leren veroordelen, omdat we zulke grote zondaren zijn en de schuld nog dagelijks meerder maken, maar laten we dan tot de Heere Jezus vluchten en dicht bij Hem schuilen. Dat heeft Paulus gedaan. Hij leefde dicht bij de Heere en Zijn Woord. En daardoor werd hi p bekrachtigd in het geloof meer en meer, zo lezen we. En daardoor heeft hij de Heere Jezus ook des te indringender gepredikt, dat we beter de hele wereld kunnen missen dan dat we Hem moeten missen. En daartoe worden alle schapen van de Heere Jezus geroepen, om van Hem te getuigen, om Zijn lof te verkondigen, om Hem aan te prijzen, omdat we in Hem alles kunnen vinden wat we nodig heben voor tijd en eeuwigheid, een enige troost in leven en in sterven beide. Ja, dat is de rechte prediking, waarin ons zo de Heere Jezus verkondigd wordt, de enige Naam Die onder de hemel tot zaligheid is gegeven. Dat is de rechte prediking waarin de rijke Christus wordt verkondigd aan de arme zondaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juli 1976

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

De rechte prediking

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juli 1976

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's