Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maria en Elizabeth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maria en Elizabeth

7 minuten leestijd

Korte tijd na het bezoek dat de engel aan Maria te Nazareth had gebracht in opdracht van de Heere God, reisde Maria van Nazareth naar hét zuiden, naar het bergland van Judea, waar ze haar nicht Elizabeth ging bezoeken. Dat was niet zonder reden. Want de engel heeft haar de wenk gegeven om naar haar toe te gaan. Elizabeth verwachtte zelf ook een kind — een wonderkind — van de Heere. De engel zegt er van: „En zie, Elizabeth, uw nicht, is ook zelf bevrucht met een zoon in haar ouderdom... Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn."

Lukas verhaalt in het eerste hoofdstuk van zijn evangelie van al die 'wonderlijke en tegelijk heerlijke zaken. Niet alleen van de boodschap aan Maria dat uit haar de Christus der Schriften geboren zal worden, maar ook van de geboorte van Johannes de Doper. We kennen allen dat bekende verhaal wel van Zacharias, die tijdens de tempeldienst in het heilige ook een boodschapper van God ontmoet die hem op zijn hoge leeftijd de geboorte van een zoon aankondigt, wiens levenstaak het zal wezen „om de Heere te bereiden een toegerust volk."

Elizabeth heeft zich vijf maanden verborgen om in de eenzaamheid de zekerheid van het groeiende leven in haar af te wachten. Maar nu kan ze Maria, haar nicht, ook met blijdschap ontvangen. En deze is blij dat ze naar Elizabeth kan gaan. Met wie zou ze in Nazareth kunnen spreken over het heilige geheim dat ze bewaarde? Tegen wie zou ze kunnen zeggen in verband met het leven dat in haar groeide: de kracht van de Allerhoogste is over mij gekomen en daarom is het kind dat uit mij geboren zal worden Gods Zoon? Wie haar niet zou verachten, zou haar uitlachen. En Jozef zou haar verstoten. Maar nu had Gabriël gesproken van een wonder aan haar nicht Elizabeth geschonken. En dat deze verwachting van de oude vrouw verband hield met de hare, dat had ze goed begrepen. Maar welk verband lag er dan? De Heere zal het haar spoedig bekend maken. Want wanneer ze aankomt in de stad van Zacharias en Elizabeth in .het bergland van Judea en de priesterlijke woning binnentreedt en ze zelf nauwelijks een groet gesproken heeft, antwoordt die oude vrouw haar zo verrukt van vreugd, zo diep eerbiedig, maar ook zo duidelijk van taal dat Maria gesterkt werd in haar geloof. Want Elizabeth werd vervuld met de Heilige Geest en ze riep met een grote stem: „Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht uws schoots... En vanwaar komt mij dit dat de moeder mijns Heeren tot mij komt...? Want zie, als de stem uwer groetenis in mijn oren geschiedde, zo sprong het kindeke van vreugde op in mijn schoot... En zalig is zij die geloofd heeft; want de dingen die haar van de 'Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden."

En terwijl Maria deze hooggestemde begroeting aanhoort, gaat het in haar hart ook zingen, een lied op Gods liefde en trouw. In dichterlijke taal gaat ze God prijzen, die haar Zaligmaker was en die haar eenvoud en geringheid niet had versmaad nu Hij Zijn eeuwige beloften ging vervullen: „Want zie van nu aan zullen mij zalig spreken alle geslachten. Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij Die machtig is en heilig is Zijn Naam... En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen die Hem vrezen..."

Drie maanden is Maria bij haar nicht Elizabeth gebleven. Pas toen het uur naderbij kwam dat het kind Johannes moest geboren worden, trok ze weer naar het noorden van het land, naar Nazareth. Drie maanden lang hadden de moeder van Zaligmaker der wereld, Die komende was, en de moeder van Zijn Voorloper in de stilte van de priesterwoning met elkaar kunnen spreken over de door de engel Gabriël had geopenbaard. Straks zullen die geheimen uit de stilte van de verborgenheid openbaar worden. Straks zal het volle en rijke evangelie van de komst van Christus verkondigd worden: Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt!

De Bijbel vertelt ons niet waar dat huis van Zacharias en Elizabeth heeft gelegen. De enige aanduiding vinden we bij de evangelist Lukas, die immers schrijft dat Maria zich na de aankondiging van de geboorte van Christus spoedde naar het bergland, naar een stad van Judea.

Over de naam van die stad laat de Bijbel ons echter geheel in het onzekere. Nadere aanduiding dan die bij Lukas — een stad van Juda — ontbreekt. Toch is er een behaalde traditie — maar ze behoort niet tot de alleroudste tradities die over deze dingen spreken — die Ein Karem als de plaats aanwijst waar Maria en Elizabeth elkaar hebben ontmoet en die dan tevens de geboorteplaats van Johannes geweest zou zijn. Ein Karem — de naam betekent: de bron van de wijngaard — ligt in de omgeving van Jeruzalem. En we behoeven er niet aan te twijfelen dat het huis van Zacharias gelegen heeft in de omgeving van de tempelstad. Als priester had hij immers geregeld de dienst in de tempel te vervullen en daarom kon zijn woonplaats ook niet al te ver van Jeruzalem liggen. Ein Karem ligt op een afstand van ongeveer zeven kilometer van die stad. Daarvandaan was Jeruzalem dus gemakkelijk te bereiken. Trouwens ook nu nog is het een prachtige en onvergetelijke wandeling van Jeruzalem naar Ein Karem, dat schilderachtig gelegen is in een dal.

Toch zullen we niet mogen vergeten dat de traditie pas stamt uit de zevende eeuw na Christus. Dan wordt voor de eerste maal de plaats Ein Karem genoemd als de plaats van Zacharias en Elizabeth. Oorspronkelijk had men trouwens alleen een kerk die aan Elizabeth gewijd was in Ein Karem. In de tiende eeuw wordt ook de naam van Zacharias in dit verband genoemd. Tot dan spreekt men van Jeruzalem als de plaats van de geboorte van Johannes de Doper en ook wel van Bethlehem, ook dicht bij Jeruzalem gelegen. Maar sinds de tiende eeuw heeft Ein Karem een kerk die de grot van de geboorte van Johannes bevat. Daar wordt nu ook de plaats aangewezen waar Maria en Elizabeth elkaar hebben ontmoet.

Er is nog een merkwaardig verhaal te lezen in het apocriefe zogenaamde voorevangelie van Jacobus dat de levensgeschiedenis van Maria vertelt tot aan de kindermoord van Bethlehem. Duidelijk komt in dit geschrift openbaar dat de schrijver maar een geringe historische kennis had. De ouders van Maria worden hier genoemd als Joachim en Anna en sterk wordt de nadruk gelegd op de maagdelijkheid van Maria. Maar ook over Elizabeth vinden we er verhalen in. Zo ook dat Elizabeth moet vluch-

een voor de soldaten van Herodes, die in zijn opdracht immers de jonge kinderen in Bethlehem en omgeving ter dood moeten brengen na de geboorte van de Heere Jezus en het bezoek van de wijzen uit het oosten aan Bethlehem. Op haar vlucht met Johannes komt Elizabeth aan een plaats waar de berghelling haar het verdergaan belet. Dan bidt Elizabeth dat die berg haar zal verbergen zodat Johannes gered zal worden van de dood. Op dat gebed opent zich de rotswand en neemt dan de moeder en het kind op, zodat de soldaten hen niet kunnen vinden. Het is een duidelijk apocrief verhaal, waar men maar geen waarde aan moet hechten. Maar in Ein Karem staat tegen de bergwand nog een kerk gebouwd met een nis waarin — zoals de legende vertelt — Elizabeth en Johannes verborgen zijn geworden.

We vinden het overigens niet zo belangrijk of Ein Karem nu echt de stad is geweest waar de priester Zacharias heeft gewoond en waar Johannes de Doper is geboren en waar Maria bij haar nicht Elizabeth op bezoek is geweest. We vinden het wel een grote zaak dat al deze dingen geschied zijn, dat de Heere wonderen heeft gedaan en Zijn volk bezocht heeft met Zijn genade. Van die genade te mogen leven en op die genade te mogen sterven, daar zal het ons om te doen moeten zijn. Want we kunnen alleen behouden worden door de genade Gods in Christus Jezus onze Heere. En we mogen wel luisteren naar de stem van de Voorloper, van Johannes de Doper, die Hem heeft aangekondigd als het Lam Gods, Wiens bloed reinigt van alle zonde. A. V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1976

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Maria en Elizabeth

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1976

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's