Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Olijfberg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Olijfberg

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu we na Pasen weer op het feest van de hemelvaart van de Heere Jezus Christus aangaan, komt als vanzelf de Olijfberg in onze gedachten. De gebeurtenissen rondom Goede Vrijdag en Pasen hebben zich vooral in de stad Jeruzalem afgespeeld en vlak in de nabijheid van de stad. Want de heuvel Golgotha ligt immers buiten de poort en in de onmiddellijke nabijheid daarvan is ook de hof van jozef van Arimathea waar de Heere Jezus is begraven geworden: „En er was in de plaats waar Hij gekruist was een hof, en in de hof een nieuw graf, in hetwelk nog nooit iemand gelegd was geweest. Aldaar dan legden zij Jezus om de voorbereiding der Joden overmits het graf /nabij was" (Johannes 19 : 41-42). Daar heeft ook het wonder van de opstanding plaatsgevonden. En veertig dagen later heeft de hemelvaart van Christus de harten van de discipelen diep ontroerd. Vanaf de Olijfberg is Hij opgevaren naar de hemel.
De stad Jeruzalem en de Olijfberg horen bij elkaar. Ze vormen als 't ware een eenheid. In de heilsgeschiedenis wordt dan ook verschillende keren over de Olijfberg gesproken. Ze ligt als 't ware tegen Jeruzalem aan. Toen we deze berg voor de eerste keer zagen liggen was ons hart diep ontroerd omdat ze in het leven van de Heere Jezus immers zoveel betekend heeft en omdat de Heiland vanaf deze berg ook is opgevaren naar de hemel. De Heere Jezus heeft ons ook in dit verband nog een wijze les gegeven. Van Hem lezen we immers in de Schrift: „Des daags nu was Hij lerende in de tempel; maar des nachts ging Hij uit en vernachtte op de berg, genaamd de Olijfberg". Daar heeft Hij het aangezicht van de Vader gezocht in het gebed. Daar heeft Hij geregeld nieuwe kracht ontvangen voor Zijn werk door dat gebed. Wat hebben ook wij dat nodig, juist in het drukke leven van deze tegenwoordige wereld, om de berg te beklimmen en het aangezicht van de Heere God te zoeken.
De stad Jeruzalem en de Olijfberg vormen vanwege hun natuurlijke ligging een eenheid. Wanneer we Jeruzalem door de Stefanuspoort verlaten, dalen we vanzelf af in het dal van de Kedron. Al spoedig zien we dan de hof van Gethsemané liggen waar de Heere Jezus geworsteld heeft met de Vader, waar Hij geheel eenswillend geworden is met Hem: „Niet Mijn wil maar Uw wil geschiede". Daar is Hij Ook gevangen genomen en meegevoerd als een misdadiger naar het huis van de hogepriester om door de Joodse Raad geoordeeld te worden. Maar we laten die Olijvenhof aan de rechterzijde liggen en we gaan rechtdoor tegen de helling van de berg op, zodat We de Olijfberg beklimmen. En van hieruit is elke blik terug van onvergetelijke schoonheid. Het uitzicht is onvergetelijk, zowel 's morgens als de zon achter de berg vandaan komt, maar ook in avond als ze achter de oude stad verdwijnt, zelfs in het donker wanneer men de stad ziet liggen in het licht van de lampen. Het is een panorama dat men vanaf de Olijfberg heeft over de stad Jeruzalem, dat men eigenlijk nergens ter wereld aantreft. Wanneer men vanaf de Olijfberg Jeruzalem ziet liggen gaat het als vanzelf in ons hart zingen: „Jeruzalem is welgebouwd, wel saamgevoegd; wie haar beschouwt, zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten".
Zo heeft ook de Heere Jezus de stad Jeruzalem menigmaal zien liggen wanneer Hij vanuit Galilea opging naar de stad. Dan trok Hij immers gewoonlijk over Jericho. En wie vanuit de richting van Jericho naar Jeruzalem ging, moest over deze deze berg. Maar dan was men ook vlakbij Jeruzalem. De afstand is zo gering dat men gemakkelijk de hele stad ziet liggen. En het tempelplein trekt daarbij onmiddelijk onze aandacht. De feestgangers die opgingen naar Jeruzalem om daar de Heere offerande te brengen en Hem te loven en te prijzen en te verheerlijken zagen op het hoogste punt van de weg de stad Jeruzalem ineens in haar volle schoonheid liggen en is het wonder dat ze dan de liederen Hammaaloth gingen zingen omdat de blik op de heilige stad hen diep ontroerde en raakte in hun hart. En ook de Heere Jezus is diep ontroerd geweest toen Hij Zijn laatste reis naar Jeruzalem maakte en de stad daar ineens zag liggen: „En als Hij nabij kwam en de stad zag, weende Hij over haar, zeggende: Och of ge ook bekendet, ook nog in deze uw dag wat tot uw vrede dient. Maar nu is het verborgen voor uw ogen. Want er zullen dagen over u komen, dat uw vijanden een begraving rondom u zullen opwerken, en zullen u omsingelen, en u van alle zijden benauwen. En zullen u tot de grond nederwerpen en uw kinderen in u; en zij zullen u de ene steen op de andere steen niet laten; daarom dat ge de tijd uwer bezoeking niet bekend hebt" (Lukas 19 : 41-44).
Nog wijst men de plaats aan waar de Heere Jezus over Jeruzalem geweend zou hebben. Daar is een kleine kapel gebouwd, die de naam draagt van „Dominus flevit" wat betekent: De Heere weende. Bij opgravingen is hier ook een christelijke begraafplaats gevonden. Deze begraafplaats stamt uit de eerste tot de derde eeuw. Op de stenen kistjes die men „ossuaria" noemt, treft men christelijke symbolen aan en bijbelse namen als Maria, Martha, Josef en Mattheüs, zelfs de naam Jezus. Hier hebben dus al vroeg christenen gewoond na de verwoesting van Jeruzalem, want de profetie van de de Heere Jezus toen Hij over de stad weende is immers enkele tientallen jaren later, in het jaar 70, vervuld geworden.
Reeds in het Oude Testament wordt de Olijfberg genoemd in een nauw verband met de stad Jeruzalem. In de dagen van de profeet Ezechiël wordt het volk ook ernstig gewaarschuwd. Het volk Israël heeft immers het verbond met de Heere verbroken en is vreemde goden gaan dienen. En nu ziet de profeet Ezechiël wat de Heere gaat doen. Hij zegt in Ezechiël 11 : 23: „En de heerlijkheid des Heeren rees op van het midden der stad en stond op de berg die tegen het oosten der stad is." De „heerlijkheid des Heeren" was de zichtbare tegenwoordigheid van de Heere onder Zijn volk. Die heerlijkheid des Heeren was immers in het heilige der heilige van de tempel boven het verzoendeksel dat op de ark lag. Maar wanneer het volk Israël de Heere vergeet en verlaat, gaat ook Hij met Zijn heerlijkheid van Zijn volk weg. Maar wat een wonder van genade. Hij gaat niet voor altijd weg. De heerlijkheid des Heeren trekt zich terug op de Olijfberg. Het is alsof de Heere wacht op de bekering van Zijn volk, opdat Hij weer in hun midden zal kunnen wonen en Zijn intrek weer zal kunnen nemen in de tempel. En die wederkomst van de heerlijkheid des Heeren heeft een andere profeet mogen zien, de profeet Zacharia, de profeet in wiens tijd de tempel is herbouwd na de zeventigjarige ballingschap in Babel, toen het volk weer teruggekeerd was naar Jeruzalem: „En Zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten..." (Zacharia 14 : 4).
Tenvolle is dat vervuld geworden in de Heere Jezus Christus. Jeruzalem was als 't ware Zijn stad en de Olijfberg was Zijn berg. In Jeruzalem heeft Hij gewerkt zolang het dag was, daar heeft Hij geleerd en onderwezen in de weg der zaligheid, daar heeft Hij ook Zijn leven gegeven in de dood, ja de dood des kruises, om de zonde van Zijn volk te verzoenen, de schuld te betalen en de straf te dragen. En daarbij is de berg Zijn toevluchtsoord geweest, daar heeft Hij de Vader gezocht, daar is Hij gesterkt geworden en bemoedigd en verkwikt om Zijn werk tot het einde toe te vervullen. En voordat Hij Zijn laatste tocht naar Jeruzalem maakt die uitloopt op het kruis, gaat Hij eerst nog naar de Olijfberg. Aan de voet van'de Olijfberg ligt die olijvenhof waar Hij voor de laatste maal geworsteld heeft met de Vader en kracht ontvangen heeft om het werk tot het einde toe te volbrengen. En dan gaat Zijn tocht vanaf de Olijfberg voor de laatste maal naar Jeruzalem en dan naar het kruis en dan naar de hof van Jozef van Arimathea en dan tenslotte weer naar de Olijfberg om vandaar op te varen naar de hemel, naar de rechterhand Gods des Vaders, vanwaar we Hem verwachten mogen op de wolken des hemels. Maar over die hemelvaart vanaf de Olijfberg willen we in een volgend artikel nog iets zeggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De Olijfberg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's