Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bondsdag HGJB

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bondsdag HGJB

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Christus regeert" was het thema van de Bondsdag van de HGJB die op Hemelvaartsdag werd gehouden in „De Doelen" te Rotterdam. Ongeveer 3000 jongeren en ook ouderen namen deel aan het programma, dat vanwege het grote aantal bezoekers tweemaal moest worden uitgevoerd.
Ds. P. J. Bos, voorzitter van het Centraal Bestuur van de HGJB, noemde het in zijn openingswoord een verheugende zaak om met zoveel jongeren bijeen te zijn rondom het Woord van God. Hij sprak de hoop uit dat deze Bondsdag hen hechter zou samenbinden en zou opbouwen in het geloof in De Koning, Jezus Christus. Ds. Bos heette in het bijzonder welkom: Ds. G. Spilt, praeses van de Herv. Synode, en afgevaardigden van de Herv.
Kerkeraad van Rotterdam-Delfshaven, de Bond van Christelijk Gereformeerde Jeugdverenigingen, de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten en de Hervormd-Gereformeerde Bonden. Namens de aanwezigen werd een telegram verzonden aan Koningin Juliana en Prinses Beatrix.
De hemelvaartsmeditatie van Ds. W. G. J. v. d. Sluys had als thema: „Wij hebben een Koning". Deze Koning is Jezus Christus, die om onze overtredingen werd verwond en om onze ongerechtigheden verbrijzeld. We hebben een Kruiskoning of géén koning. De wereld zegt: dan maar géén koning. Ds. v. d. Sluys vroeg de jongeren of de hemelvaartsgeschiedenis hen persoonlijk duidelijk heeft gemaakt dat Christus om hun zonden tot spotkoning is gemaakt. Als Hij ons leidt en wij Hem volgen dan hebben we toekomst. Bij Zijn hemelvaart kon Hij zegenen, omdat alles volbracht is. Het Vaderhart van God is in liefde en genade gewend naar een wereld verloren in schuld. Wij hebben een Koning, gezeten aan de rechterhand van de Vader. Met één hand houdt Hij Zijn kind vast en met de andere wijst Hij naar Zijn Vader. Op Hemelvaartsdag zien we de liefde van Zijn discipelen in het aanbidden van hun Koning. Hun opdracht is het Evangelie te verkondigen, eerst aan de Jood, dan aan de Griek. Zij doen dit met grote blijdschap, hoewel zij in de wereld verdrukking lijden. Hoe lang zal het nog duren dat het Hoofd verheerlijkt is en het lichaam kruisdragend? Hij komt; wij mogen ons kruis achter Hem aan dragen, God lovende en dankende.
Na de pauze sprak Ds. J. Vroegindeweij over „een nieuwe regering". Komt er een nieuwe regering? We hopen op een regering die zich meer zal laten leiden door het Woord van God. Maar de titel is niet ontleend aan de verkiezingen, maar aan het Hemelvaartsevangelie. Het gaat over het Koninkrijk van God en dat is een bijzondere zaak. Het is een Koninkrijk dat niet van deze wereld is; elke vergelijking met aardse koninkrijken gaat mank. Bij Jezus' komst komt het Koninkrijk naar deze wereld. Het verschil met aardse koninkrijken is, dat het een Rijk van liefde, genade en heil is voor mensen die van God zijn afgevallen; er is redding en vergeving van zonden, het overwint de dood en verslaat de duivel. Horen wij bij Zijn Koninkrijk? Christus vraagt geloof en aanvaarding als onze Koning. Je behoort niet bij dat Rijk door geboorte, maar door wedergeboorte. Maak daar ernst mee. Er is een groot gebrek aan kennis van de Bijbel en het werk van Jezus Christus. „Zult Gij in deze tijd aan Israël het Koninkrijk wederom oprichten?", vragen Jezus' discipelen. Nee, zegt Jezus, het is gekomen, maar gij, gij zult werken, gij zult mijn getuigen zijn. Dit is een taak opgelegd door Christus als Hoofd van een nieuwe regering. Wij willen zelf regeren. In allerlei ideologieën is de centrale plaats voor de mens. Nooit mag het Evangelie vereenzelvigd worden met een ideologie. De Koning is Redder en Rechter. Dit alles heeft konsekwenties voor de onderdanen van het Koninkrijk; vervulling van de opdracht en heiliging van hun leven. In de kerk zal een duidelijke plaats moeten zijn voor ontwikkelingshulp, verweg en dichtbij. De kerk zal een duidelijk protest moeten laten horen tegen de abortuspraktijken. Er is waakzaamheid geboden ook bij onze politieke keuze. Maar steeds in hoop en verwachting.
Op deze Bondsdag werd ook de aktie „Helpmekaar" voor beter zicht op en diakonale hulp in Zuid-Afrika afgesloten. Het is zeer verheugend dat het hoge streefbedrag van ƒ 115.000,— bijna binnen is; dit stemt tot grote dankbaarheid.
Aan het programma werd muzikale medewerking verleend door dhr. Arie J. Keijzer, organist van De Doelen, en koor en orkest van het christelijk streeklyceum te Ede o.l.v. dhr. Jan van Rossem.
Vóór of na het hoofdprogramma konden de aanwezigen in enkele kleine zalen van De Doelen deelnemen aan nevenprogramma's: Kwis, diaprogramma, deklamatie en muziek en kreativiteit.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Bondsdag HGJB

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's