Nieuwe leer, oude dwaling
Anders gezegd: Er is niets nieuws onder de zon. Ook de theorieën van de nieuwe theologie vallen onder dit gezegde. Het 'Calvinistische Jongelingsblad' (Geref. Vrijg.) licht dit (ook door ons reeds vaker gesignaleerd) in een artikel nader toe:
„We leven in de tijd van de Nieuwe Theologie, de dingen worden nieuw, anders gezegd. Wat zou daar tegen kunnen zijn? Is het niet goed om telkens de versleten uitdrukkingen, de cliché's te gaan vervangen. De dingen nieuw, anders zeggen, kan leiden tot vernieuwde aandacht. Je ziet deze Nieuwe Theologie dan ook de aandacht trekken en de mensen aanspreken. Zelfs kringen, die zich langzamerhand hadden losgemaakt van de Bijbel en de Kerk schijnen te worden aangesproken, nu de dingen anders gezegd worden. Dat is ook uitdrukkelijk de bedoeling van deze theologen: het evangelie verstaanbaar maken voor de moderne mens, in zijn situatie, overeenkomstig zijn gedachtenwereld.
Maar de vraag is: Worden de dingen anders gezegd óf zegt men misschien iets anders?
Als we een antwoord op die vraag zoeken, dan blijkt het niet anders te kunnen luiden, dan dat er geen sprake is van het weergeven van de oude waarheid in nieuwe woorden. Het tegendeel is waar, dit is geen nieuwe leer, maar een oude dwaling.
Jullie hebben zeker wel enige kennis genomen van de leer Dr. H. Wiersinga, die van oordeel is dat Christus niet voor onze zonden is gestorven. Tenminste niet in die zin, dat de toorn van God op Hem geladen is, dat Zijn striemen ons genezing brachten.
Nee, zegt Dr. H. Wiersinga, dat zou onrechtvaardig zijn van God. Hij martelt niet eerst zijn zoon dood om ons daarna te redden. Naar zijn oordeel hebben onze zonden Christus aan het kruis gebracht, wij waren zo zondig dat wij een heilig mens als Hij, vermoord hebben. Christus' kruis moet ons zo doen schrikken van onze slechtheid en zonde, dat wij nu voortaan het goede doen. Wij moeten zelf de verzoening met God tot stand brengen. Voortaan als goede Christenen leven.
Is dat een nieuwe leer, nee, jongelui, dat is de oude dwaling van Pelagius, die reeds omstreeks 400 leerde, dat wij navolgers van Christus moeten worden in het goede. Gods Zoon is mens geworden om door Zijn leer en voorbeeld de mensen aan te moedigen tot het betrachten van de deugd.
Je hebt misschien onlangs gelezen van Drs. Boelens uit Castricum, die een nieuwe proeve van een belijdenis gaf voor de (Syn.) Gereformeerde Kerken. Daarin ontkent hij dat Christus de Zoon van God is. Jezus van Nazareth is slechts een mens. Ja, hij beschrijft hem mooi: Hij is dè mens, de mens bij uitstek, de mens zoals hij wezen moet.
Een nieuwe leer? Nee, een oude dwaling. We vinden deze leer reeds bij Arius circa 300, die zo prachtig kon preken over Jezus, maar niet geloofde dat Hij was 'God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God' (Bel. van Nicea).
Reeds in 325 is deze dwaalleer veroordeeld. Men noemt het vandaag een Nieuwe Theologie, ze is in werkelijkheid een eeuwenoude ketterij."
Hier worden Dr. Wiersinga's afwijkingen onder de loupe genomen, maar het geldt natuurlijk ook voor de andere dwaalleren.
(Waarheid en Eenheid).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1977
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1977
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's