De geboorteplaats van Johannes de Doper
Wanneer men vandaag Israël bezoekt vindt men toch nog bijzonder veel herinneringen aan allerlei verhalen en gebeurtenissen uit de Bijbel. Natuurlijk zijn er ook de moderne steden, die zeker niet het doel van de bezoekers van het heilige land zijn. Maar er zijn zoveel dorpen en landstreken die nog duidelijk spreken van de oude tijden van eeuw r en her en er zijn ook in verschillende steden nog wijken die ons duidelijk herinneren aan vroeger, dat men eigenlijk veel te kort in Israël is om alles goed op je te laten inwerken, wanneer men een veertiendaagse reis naar dat land maakt. En men verlangt zeker om nog eens terug te keren naar dat land waar de Heere Jezus zijn voetstappen heeft gezet, wanneer men er eenmaal een keer is geweest om nog intenser zo'n bezoek te beleven met alle herinneringen aan mensen uit de Bijbel, in het bijzonder aan de Heere Jezus, Die immers hier gewandeld en gewoond en geleerd heeft, Die in dit land Zijn voetstappen heeft gezet om het volk te leren en te onderwijzen in de wegen des Heeren.
Vanzelfsprekend denken we in de adventstijd ook aan de geschiedenis van de geboorte van Johannes de Doper, die ons in de Bijbel verteld wordt. Men wijst als geboorteplaats van deze Wegbereider van de Heere Jezus Ain Karim aan, dat tegen Jeruzalem aanligt in het bergachtige land. Van jongsafaan hebben we dc geschiedenis gehoord van de priester Zacharias, die zijn dienst mocht verrichten in het heilige van de tempel om daar het reukofferaltaar te ontsteken. Zacharias en Elisabeth stamden allebei uit het geslacht van Aaron en van hen wordt verteld dat ze beiden „rechtvaardig waren voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk". Ze kenden echter één groot verdriet. Ze hadden geen kind. En nu was de tijd trouwens voorbij dat Elisabeth nog een kind zou kunnen baren. Maar wanneer Zacharias in de tempel zijn w T erk doet komt daar die engel hem de geboorte van een zoon aankondigen: „Vrees niet, Zacharias, want uw gebed is verhoord en uw vrouw Elisabeth zal u een zoon baren en gij zult zijn naam heten Johannes. En u zal blijdschap en verheuging zijn en velen zullen zich over zijn geboorte verblijden... En hij zal velen van de kinderen Israëls bekeren tot de Heere hun God. En hij zal voör Hem heengaan in de geest en de kracht van Elia om te bekeren dc harten der vaderen tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de voorzichtigheid der rechtvaardigen, om de Heere te bereiden een toegerust volk."
Hoewel Zacharias het eerst niet kan geloven moet hij het later toch erkennen dat de Heere een Waarmaker is van Zijn Woord, want op de bestemde tijd w^ordt aan Zacharias en Elisabeth een zoon geboren, die volgens de opdracht van de engel de naam Johannes krijgt en die later Johannes de Doper genoemd wordt, omdat hij straks gaat prediken en dopen allen die hun zonden belijden.
Nu kan men niet met volle zekerheid de plaats aanwijzen waar Johannes de Doper is geboren. Maar het is niet onwaarschijnlijk, dat het de plaats Ain Karem is, dat liefelijk gelegen is in het bergland, in de nabijheid van Jeruzalem. Dat laatste is natuurlijk heel waarschijnlijk, dat de priester Zacharias, die geregeld zijn dienst in de tempel te verrichten had, niet ver van de stad Jeruzalem afwoonde. Wanneer men in Ain Karem komt wordt men getroffen door een vriendelijke
en liefelijke omgeving, waar dit dorp van Johannes de Doper gelegen moet hebben. En men neemt er als vanzelf zijn bijbeltje omte lezen: „En Maria opgestaan zijnde in diezelfde dagen, reisde met haast naar het gebergte, in een stad van Juda; en kwam in het huis van Zacharias en groette Elisabeth. En het geschiedde als Elisabeth de groetenis van Maria hoorde, zo sprong het kindeke op in haar buik; en Elisabeth werd vervuld met & de Heilige Geest en riep uit met grote stem en zeide: Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht uws buiks. En vanwaar komt mij dit dat de moeder mijns Heeren tot mij komt? Want zie, als de stem van uw groetenis in mijn oren geschiedde, zo sprong het kindeke van vreugde op in mijn buik. En zalig is zij die geloofd heeft; want de dingen die haar van de Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden."
Hier in Ain Karem moet dan die ontmoeting van Maria, die de boodschap van de Heere ontvangen had, dat uit haar de Christus geboren zou worden, met Elisabeth hebben plaatsgevonden. Men wordt er wel even stil van, wanneer men de omgeving beziet. Zoals op zoveel andere plaatsen in Israël heeft men ook hier een kerk gebouwd op de plaats waar Zacharias en Elisabeth gewoond zouden hebben en waar de kleine Johannes geboren zou zijn. Vanzelfsprekend heeft alles er tweeduizend jaar geleden heel anders uitgezien dan nu, maar aan de andere kant is het toch een ervaring om op zulke historische plaatsen te staan. Bovendien is er in Ain Karem nog de bron, die door de eeuwen heen het plaatsje van water heeft voorzien. En daar Maria verschillende maanden bij haar nicht Elisabeth is gebleven, moet ze ook wel vele keren naar die bron zijn gegaan om water te putten.
Op het voorplein van de kerk, die herinnert aan het bezoek van Maria en Elisabeth, vindt men een muur waarop een groot aantal ingelijste teksten is aangebracht. In alle gangbare talen is hier de lofzang weergegeven die Maria heeft uitgezongen als antwoord op de begroeting van Elisabeth. Daar kan men het in veie talen lezen hoe Maria zong: „Mijn ziel maakt groot de Heere en mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker. Omdat Hij de nederheid van Zijn dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten. Want grote dingen heeft aan mij gedaan, Hij die machtig is en heilig is Zijn Naam. En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen die Hem vrezen. Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm; Hij heeft verstrooid de hoogmoedigen en de gedachten hunner harten. Hij heeft de machtigen van de tronen afgetrokken en nederigen heeft Hij verhoogd. Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld en rijken heeft Hij ledig weggezonden. Hij heeft Israël Zijn knecht opgenomen, opdat Hij gedachtig ware der barmhartigheid..." Het is een onvergetelijk gezicht, die muur met de lofzang van Maria in al die talen. Ieder die hier op bezoek komt zoekt onwillekeurig naar zijn eigen taal, waarin hij dan deze lofzang leest. Zo gaat er toch nog een prediking van uit, een verkondiging van het wonder van de geboorte van Christus, die van God gezonden is tot een volkomen verlossing.
Niemand kan met zekerheid zeggen dat Ain Karem — de bron van de wijngaard betekent dat — de plaats is van de ontmoeting van Maria met Elisabeth en van de geboorte van Johannes de Doper. De Bijbel spreekt er ook slechts in algemene termen van: „in het bergland van Juda". Ain Karem ligt echter op zeven kilometer afstand van Jeruzalem, dichtbij de stad derhalve waar Zacharias zijn dienst moest vervullen. Voor die dagen was het een betrekkelijk korte afstand die men gemakkelijk kon lopen. Trouwens wanneer men zelf de wandeling maakt van Jeruzalem naar Ain Karem, zal men daar onvergetelijke herinneringen aan hebben, zo mooi is de tocht en zulke schone uitzichten heeft men geregeld op die tocht door het dal en het gebergte.
Maar 't is in dc grond van de zaak niet zo erg belangrijk waar nu precies Zacharias en Elisabeth gewoond hebben en waar de ontmoeting plaats vond van Maria en Elisabeth en waar Maria haar lofzang gezongen heeft. Het gaat er in de diepste grond der zaak om dat al deze dingen geschied zijn. Maar het is op zichzelf toch wel een boeiende gedachte dat ook Zacharias die weg gegaan is van Jeruzalem naar Ain Karem toen hij van zijn tempeldienst naar huis terugkeerde en toen hij niet meer spreken kon. Maar toch was zijn hart wel vervuld van dc belofte Gods: Hem zou een zoon geboren worden en die Zoon zou de Voorloper van de Heere Jezus Christus zijn. Wat een wonder: God gaat Zijn beloften vervullen, de Zaligmaker komt, de Redder der wereld, de Messias, Die Zijn volk behouden zal en zaligmaken van alle zonde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1977
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1977
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's