Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de Bijbel gesproken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de Bijbel gesproken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men kan op een verjaardag over veel minder belangrijke zaken spreken dan over de Bijbel. Dat gebeurt immers maar al te veel. Daarom was het een goede zaak dat op de verjaardag van mijn briefschrijver de Bijbel het middelpunt van het gesprek was. Eigenlijk was het heel oppervlakkig begonnen.

Iemand haalde in een gesprek een woord uit de Bijbel aan zonder daarmee ernstig op de inhoud van dc Schrift in te gaan. Maar een ander haakte daarop in cn vroeg of die Bijbel nu werkelijk nog een gezaghebbend boek voor hem was. Volgens hem was die Bijbel een boek dat dan vroeger wel een bepaalde betekenis gehad kon hebben, maar dat toch voor onze tijd werkelijk geen boodschap meer had. De moderne mens had wel andere vragen aan zijn hoofd dan in dit oude boek aan de orde werden gesteld. En ja, toen zat men ineens midden in een gesprek dat eigenlijk heel de avond had geduurd. En toen kwam openbaar hoe verschillend men eigenlijk over de Bijbel denkt. Mijn briefschrijver meldt: , , Er kwamen verschillende opvattingen over de Bijbel naar voren. Soms werd de discussie zelfs fel, want toen ik opmerkte dat voor mij de Bijbel Gods Woord is, dat mij de weg des levens bekend maakt, dat een richtsnoer voor mijn geloof en leven is, toen bleek pas goed hoe men op allerlei manier probeert zich aan het gezag van de Schrift te onttrekken, terwijl men aan de andere kant toch ook weer niet helemaal van dit oude boek kan loskomen

Eén bezoeker was er die meende dat er wel gezaghebbende gedeelten in de Bijbel te vinden waren, vooral waar gehandeld wordt over het zedelijk handelen van de mens. Daarin zou vertolkt worden wat de volmaakte wil van God is voor ons leven. Maar vele andere stukken van de Bijbel zouden heel menselijk en erg gebrekkig wezen. Wanneer men ze ging toetsen aan de ontwikkeling van onze wereld in wetenschappelijke zin en aan algemeen erkende historische feiten dan zou de Bijbel op vele punten zelfs achterhaald en onbetrouwbaar genoemd moeten worden. Op sommige punten hadden de Bijbelschrijvers derhalve een bepaalde bovennatuurlijke intuïtie ontvangen, maar daarnaast kwamen stukken voor zonder enig gezag met allerlei godsdienstige dwalingen en primitieve wereldbeschouwingen, die tegenwoordig geen enkel wetenschappelijk onderlegd mens meer voor zijn rekening zou willen nemen.

Een andere bezoeker zou zo ver toch niet willen gaan. Maar wel zou hij onderscheid willen maken tussen bepaalde gedeelten van de Bijbel die men zeker geïnspireerd zou kunnen noemen, maar ook wel andere stukken die heel menselijk op ons overkomen. Hij wilde dan ook niet weten van de gedachte dat de Bijbel als zodanig de openbaring van God is. Maar aan de andere kant wilde hij wel aanvaarden dat God Zich aan ons openbaart door de Bijbel. Via de Bijbel, hoewel in zichzelf onvolmaakt, kan de mens toch de stem van God horen en door de Bijbel kan hij Hem wel ontmoeten. De Bijbel is weliswaar zelf niet Gods openbaring, maar Hij openbaart Zich wel door de Bijbel aan ons wanneer we Zijn stem daarin horen. In de Bijbel hebben mensen die Gods stem gehoord hebben en Hem ontmoet hebben die ervaringen opgeschreven. Het is allemaal feilbaar en onvolmaakt wat we in de Bijbel vinden, maar wanneer we Gods stem horen door middel van de Bijbel breekt God door die gebrekkigheid heen en zo kan op dat ogenblik de Bijbel Gods Woord voor de gelovige worden.

Daartegenover heeft mijn briefschrijver gesteld wat onze Nederlandse Geloofsbelijdenis van de Bijbel zegt in artikel 5: „Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en kanoniek om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn: en omdat zij ook het bewijs van dien bij zichzelf hebben gemerkt de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden." En ook in artikel 7: „Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil Gods volkomenlijk vervat en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden daarin genoegzaam geleerd wordt ..."

Ja maar, zo heeft men toen tegen hem gezegd, dat is allemaal goed en wel dat dit in de Geloofsbelijdenis staat, maar men kan zo'n belijdenisgeschrift van een kerk toch niet op één lijn stellen met de Bijbel! En daarom zou onze briefschrijver graag vanuit de Bijbel zelf aangegeven willen zien dat de Bijbel inderdaad Gods Woord is. Welnu, dat is niet zo moeilijk aan te geven, want de Bijbel spreekt daarover op verschillende plaatsen. Wanneer we alleen maar denken aan het Oude Testament, dat kunnen we opmerken hoe de Heere Jezus al die boeken aanvaard heeft als „de Schriften" die ons van God gegeven zijn. Op verschillende plaatsen kunnen we dan ook de uitdrukking vinden als „«de Schrift zegt". De woorden van de Schrift waren voor hen daarbij tegelijk de woorden van God. Daarom beroept de Heiland zich ook in de verzoekingen van de satan met: Er staat geschreven .. .

Ook Paulus was er zich wel van bewust dat hij in zijn brieven , Gods Woord' schreef. En Petrus stelt de brieven van Paulus gelijk met de „andere Schriften". Het zou ons te ver voeren om hier allerlei teksten uit de Bijbel te gaan noemen waarin dat alles heel duidelijk naar voren komt. Maar enkele willen we toch wel noemen. Daar is 2 Timotheus 3:16: Heel de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is." We spreken in dit verband van inspiratie. Letterlijk zouden we eigenlijk moeten zeggen dat al de Schriften van „God geblazen zijn". Het is de Geest van God, Die de Bijbelschrijvers geïnspireerd heeft, die de Bijbelschrijvers de Schrift „ingeblazen" heeft.

We willen hier ook herinneren aan 2 Petr. 1 : 21: Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar de heilige mensen Gods, van de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken." Hier wordt derhalve duidelijk gezegd dat dc Bijbelboeken niet neergeschreven zijn op initiatief van de mensen, van hen die ze geschreven hebben, maar dat de profeten — en met dit woord worden alle Bijbelschrijvers samen aangeduid — door de Heilige Geest gedreven werden en zo niet hun eigen woorden maar de woorden Gods hebben neergeschreven. Dc Bijbelschrijvers zijn gedreven door de Heilige Geest en ze hebben dan ook niet hun eigen gedachten en overleggingep geschreven, maar de gedachten van God tot uitdrukking gebracht in de woorden die door Hem zelf waren ingegeven. Daarom is „geen profetie der Schrift van eigen uitlegging". Het wordt ook wel vertaald met deze woorden „dat geen profetie een eigenmachtige uitlegging toelaat". Want het gaat hier immers om de woorden van God zelf.

De Bijbelschrijvers hebben in vele gevallen nog meer boeken geschreven dan die we in de Bijbel vinden, maar die waren niet „van God geblazen". Maar de boeken van de Bijbel zijn geinspireerd. De schrijvers waren er echter wel helemaal bij betrokken, want ze waren immers „door de Heilige Geest gedreven" en we lezen bovendien dat „de Geest van Christus in hen werkte".

Zo aanvaarden we de Bijbel als Gods Woord, dat ook met gezag van de Heere tot ons komt, waarvoor we ons buigen. En we zijn dan ook dankbaar dat onze briefschrijver zich niet door zijn gasten heeft laten verleiden om ook aan hun meningen over de Bijbel toe te geven, maar vastgehouden heeft aan hetgeen niet alleen in de gereformeerde belijdenis van de kerk geleerd wordt, maar wat ook duidelijk in dc Schrift zelf gevonden wordt. Wij kunnen en mogen geen rechters zijn over de Bijbel, maar we moeten ons juist aan de Bijbel als Gods Woord onderwerpen en naar Gods stem horen, zoals die vanuit de Heilige Schrift tot ons komt. Dan kunnen de Schriften ons ook wijs maken tot zaligheid. Dan is de Bijbel voor ons een lamp voor onze voet en een licht op ons pad. En dan vinden we ook op elke bladzijde van de Bijbel de Christus, Die gekomen is om verloren zondaren te zoeken en zalig te maken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 april 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Over de Bijbel gesproken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 april 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's