Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

...wiens toekomst is naar de werking des satans...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

...wiens toekomst is naar de werking des satans...

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN PASTORALE BRIEF

, , (Hem, zeg ik), wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen; en in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden. En daarom zal hun God zenden een kracht der dwaling, dat zij de lengen zouden geloven. Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid". 2 Thess. 2 : 9—12..

De „aap" van Christus

We lezen verder mee in Paulus' uiteenzetting over de openbaring van de antichrist. U weet, hij doet dat omdat de gemeente in verwarring is gebracht over het , „hoe en wanneer" van de wederkomst van de Heere Jezus. Dat brengt de apostel ertoe te herinneren aan zijn onderwijs en prediking tot de gemeente waarin hij heeft gesteld dat aan de wederkomst van Christus twee dingen zullen voorafgaan: de afval. En met die afval samenhangend en tot die afval verleidend: de openbaring van de mens der zonde óf de mens der wetteloosheid. Elders in de Schrift ook wel genoemd: de anti-christ (brieven van Johannes). Die twee diepingrijpende gebeurtenissen zullen direct voorafgaan aan de terugkomst van Christus. Massaal zullen mensen met God breken cn Zijn dienst verlaten. In grote kracht en met ongekende invloed zal de mens der wetteloosheid (de antichrist) in de publiciteit komen, nadat de wederhoudende kracht ( = God en de verkondiging van het Evangelie) zal zijn weggedaan.

Opvallend is dat de apostel voor die openbaring van de mens der wetteloosheid hetzelfde woord gebruikt als voor de terugkomst van Christus: de paroesie, toekomst. De vertaling „toekomst" is minder geslaagd

dan „komst". En dan vooral „komst" zoals de lezers van de brief wisten dat bedoeld werd met het woord „paroesie". Dit woord werd gebruikt voor de komst van een vorst naar een bepaald gebied. Zo'n komst van een vorst naar een land of volk ging en gaat gepaard met veel drukte, veel uiterlijk vertoon, praal en pracht. Weken en maanden zijn voorbereidingen aan de gang. Tot het moment is aangebroken dat de vorst er is. Wat een verschijning, wat straalt er van die persoon een majesteit en een glorie uit. Iedereen is onder de indruk en staat sprakeloos. Zo wordt er in de Schrift gesproken over de komst van Christus. Nee, niet Zijn eerste komst. Die had niets van een paroesie, een stralende komst. Dat was een en al vernedering. Maar Christus' tweede, Zijn weder-komst, Zijn toe-komst zal in glorie en heerlijkheid zijn. Aan die komst gaan de nodige voorbereidingen vooraf, we lezen het hier. Maar dan, „dan zal Hij komen op de wolken des hemels met grote kracht en heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem" (Matth. 24 : 30).

Nu valt het op dat de apostel voor de komst, de openbaring van de mens der wetteloosheid hetzelfde woord gebruikt. De antichrist heeft ook een paroesie. Dat wil zeggen: zijn komst zal niet in een achterafdorpje zijn, maar in vol ornaat en in de schijnwerper van heel de mensheid. De antichrist is daarom heel iemand anders dan één of andere stil mediterende secteleider of een beetje lawaai makend fantast met volgelingen. Pontificaal en vol glorie zal zijn komen zijn. Velen zal hij betoveren en met zich meeslepen. Daar komt bij dat mijn komen zal zijn , , naar de werking des satans". Letterlijk: met de energie van satan. De anti-christ is niet satan zelf dus. Wel is de anti-christ een soort „incarnatie (vleeswording) van de satan" (Bolkestein). In de antichrist, de mens der wetteloosheid wordt de enorme kracht van satan openbaar. In alles wat hij doet en zegt, werkt de satan. „De hel komt in hem op aarde om de laatste strijd tegen de hemel te worstelen" (K. Dijk). Satan speelt zijn laatste troeven uit in de mens der wetteloosheid, voor hij zijn spel definitief zal hebben verloren. In de openbaring van de antichrist zit de werking van satan. Wat hij doet, laat satan hem doen. Naar de werking des satans. Dat wil ook zeggen: alwat de antichrist doet, komt uit de koker van satan. Is in overeenstemming met satan. Satan, dat betekent: tegenstander, tegenstrever. O, hij heeft grote macht. Denk er niet gering over. De laatste tijden worden niet voor niets genoemd: zware tijden. Tegenstander. Tegen Christus zal hij zich richten. En tegen allen die van Christus zijn. Hij zal alles in het werk stellen om alsnog het werk Gods in Christus te verijdelen. Hij zal daarbij Christus nabootsen. Luther noemde hem niet zonder reden: de aap van Christus. Dat zit al in zijn naam: anti-christ. Dat zit in het woord voor zijn komen gebruikt: paroesie. Dat zit ook in zijn werkmethode: „... in alle kracht en tekenen, en wonderen der leugen". „De mens der wetteloosheid is een karikatuur van de Heere Jezus" (Bolkestein). „Zo dan, de duivel doet een schijn van Christus aan, opdat hij in de persoon van een plaatsvervanger van Christus, zich stelle tegen Christus" (Calvijn).

Deed Christus krachten in de genezing van zieken en in de bevrijding van geestelijk en lichamelijk gebondenen. De mens der wetteloosheid, de antichrist doet ook krachten. Richtte Christus tekenen op en verrichtte Hij wonderen. De antichrist zal zich ook uitputten in tekenen en wonderen. Als de wederhoudende macht, de wederhouder zich in zal houden, dan komen al die krachten en tekenen en wonderen los. Alles wat in hem is, „geen gave, geen genialiteit, geen energie houdt hij achter" (K. Dijk).

De Heere Jezus heeft dit alles Zelf voorzegd. „Want er zullen vaise Christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden" (Matth. 24 : 24; zie ook Mark. 13 : 22).

Valse, ja, dat bedoelt de tekst met het woordje , , leugen". In al de krachten, tekenen en wonderen werkt de leugen. Pseudos, staat er letterlijk. Het zijn pseudo-krachten, pseudo-tekenen en wonderen. Velen zullen dat niet in de gaten hebben. Die schijn niet doorzien. De leugen geloven. En dat wil de „vader der leugenen" ook bereiken. Die openbaring van de antichrist zal de schijn mee hebben. Door tekenen, krachten en wonderen zal hij de mens verleiden. Het opzienbarende, het onthutsende van zijn werken zal de grote massa verblinden. Hij zal de mensen goud beloven, een gouden toekomst. Hij zal vrede beloven, een ongestoorde vrede. Hij zal hoop wekken, hoop op een betere wereld hier en nu. Hij zal vertrouwen wekken door krachten en tekenen. Maar door alles heen werkt de leugen. Hij zal niet zomaar de aap van Christus zijn, die Hem in alles nabootst. Maar hij zal ook „een kwaaie aap" blijken te zijn. O gelooft hem daarom niet, lezer! Laat u niet misleiden, laat u niet verleiden. We leven in een verleidende tijd op allerlei gebied. Zinnenverblindend, inspelend en inwerkend op de lusten van het vlees, imponerend door grote gaven, inzichten, uitvindingen zal de satan via de mens der wetteloosheid zijn laatste grote slag ten uitvoer brengen. En wie zal nu zijn leugenpraktijken onderkennen? Wie anders dan zij die door de waarheid en uit de waarheid geboren zijn. Dat leert ons het vervolg.

Verloren om eigen schuld

Het optreden van de antichrist zal dus zijn door de kracht van satan, gepaard gaande met het nadoen van Christus in krachten, tekenen en wonderen. Maar niet alleen dat. Zijn optreden zal ook zijn , , in alle verleiding der onrechtvaardigheid". Lokmiddelen, daarvan zal de mens der wetteloosheid zich blijkens de tekst, uitvoerig van bedienen. Leugens zal hij rondstrooien. Niet opvallend. Want dan zal niemand hem geloven. Maar hij zal woorden spreken, beloften doen, die hij niet kan waar maken. Het beginsel van de woorden die hij spreekt is: de ongerechtigheid. Hier bedoeld als: wetsovertreding.

Zijn principe zal dwars ingaan tegen Gods wet. Maar hij zal dat bederf in verlokkelijke woorden en middelen gieten. De verleiding zal haast onweerstaanbaar zijn. Het sirenegezang van de antichrist zal er velen verleiden. Maar weet dat zijn principe de ongerechtigheid, de wetteloosheid is. Daaraan kunt u het toetsen, daarmee kunt u zich verweren. Is het naar Gods Wet wat hij beweert? W 7 ie zullen door hem worden meegevoerd? Hier staat het: „... in degenen die verloren gaan". Door deze woorden begrenst de apostel de macht van de antichrist. Zijn macht strekt zich alleen uit tot hen die verloren gaan. „Opdat ze de uitverkorenen Gods niet schadelijk zij." „Deze vertroosting was nodig. Want anders moesten al de godzaligen door vreze vergaan, zo zij zagen dat die openbare maalstroom de ganse weg innam door welke zij moesten gaan." „... Zo gebiedt hij nochtans goede hoop te hebben want des duivels macht is gebreideld zodat zij niemand anders dan de verworpenen tot de val kon trekken" (Calvijn). Gods kinderen vrezen denkend aan alwat hier beschreven staat. Ja, juist zij zijn het die vrezen. Zullen we wel staande blijven in die ure? Zullen we niet als een huichelaar openbaar komen? Zullen we niet worden meegevoerd in alle verleiding der ongerechtigheid. Nee, wil de apostel hier zeggen, de macht van de antichrist zal zich alleen openbaren in hen die verloren gaan. Hij zal de uitverkorenen Gods niet kunnen verleiden. Hij zal het wel proberen. Juist op hen zal hij zich richten. Juist hen zal hij in de smeltkroes der verzoeking werpen. Maar God laat de Zijnen niet los. Hij laat ze niet uit Zijn hand rukken, hoe er ook aan die hand gerukt wordt.

In degenen die verloren gaan. Wat een woord. Verloren gaan. Die woorden zijn ons misschien vertrouwd. Maar weten we wel wat dat is? Verstaan we het afschuwelijke, het vreselijke van deze woorden? Verloren gaan. Weet u wat daartegenover staat? Behouden worden. Die twee mogelijkheden noemt ons de Schrift slechts. Ze laat ons daarover niet in het ongewisse. Het is verloren gaan óf behouden worden. Eén is er gekomen om te zoeken en om zalig te maken wat verloren was. Iedereen is van nature dus verloren. We gaan niet alleen verloren. Maar we liggen allen verloren, we zijn allen verloren. En we blijven verloren zo Christus ook ons niet zoekt en vindt. Verloren, voor eeuwig verloren. O, als we er iets van zouden verstaan wat dat is, we hadden er geen seconde rust meer bij. Eeuwig in de rampzaligheid. Geen weg terug, geen behoud meer mogelijk. Verloren. Kunnen die mensen die verloren gaan dat eigenlijk wel helpen? Een mens kan zichzelf toch niet bekeren, niet veranderen? Lees wat het Goddelijk getuigenis ons daarop zegt: „... daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden". Ziet u dat: zalig worden staat tegenover: verloren gaan. Waarom worden de hier bedoelden niet zalig? Omdat ze de liefde der waarheid niet hebben aangenomen. Waarheid is hier geen leerstellig geheel. Een som van de belangrijkste stellingen. Nee, waarheid wil zeggen: Gods heilswaarheid. Waar-

heid is het Woord vol heil. Waarheid is het Evangelie van Christus. Waarheid is Christus Zelf. Ik ben de Waarheid. De liefde van de waarheid is Gods liefde in de waarheid uitgestald, aangeboden, verkondigd. Daar hebben ze „neen" tegen gezegd. Dat hebben ze van de hand gewezen. Daar hadden ze geen oren naar. De liefde der waarheid niet aangenomen.'Hij is gekomen tot het Zijne! Ze hebben Hem niet aangenomen. En nu gaan ze verloren door eigen schuld. Want door de liefde der waarheid hadden ze behouden kunnen worden. Maar dat hebben ze niet aangenomen. „Paulus laat zien hoe rechtvaardig de strenge straf Gods over hen komen zal, te weten, omdat zij de waarheid, die hun aangeboden was, niet hebben aangenomen met zulke genegenheid als het betaamde, ja, omdat zij uit zichzelf de zaligheid geweigerd hebben" (Calvijn).

De antichrist zal alleen hen ten verderve meeslepen die dat zich hebben waardig gemaakt, door hun schandelijke verwerping van Christus. Wie niet voor Christus is, is tegen (anti-christ) Christus.

Kracht der dwaling

Wee hen die op de liefde der waarheid geen acht geven. Die gaan verloren door eigen schuld. En , , daarom zal hun God zenden een kracht der dwaling dat zij de leugen zouden geloven".

Let u goed op de volgorde in de Schrift. Eerst wordt de liefde der waarheid verworpen. Er zijn er die niet zalig willen worden. Ze slaan Gods reddende hand af. Ze weigeren het aanbod van Zijn reddende genade. En daarom zendt God. Er valt niets te verschuilen achter Gods verwerping van ons. Er is alleen maar schuld om ons verwerpen van God. Die Hem verwerpen, zal God verwerpen. Een kracht der dwaling. „Hij trekt Zijn genadelicht in. Hij wijkt met Zijn liefde. Hij houdt het aanbod der ontferming in. Hij geeft de mens over aan de leugen, die hij zelf verkoos. Hij verblindt de ogen die zich van Zijn licht afwenden en Hij doet ze omkomen in een stikdonkere nacht" (K. Dijk).

Een kracht der dwaling . Het is als Paulus elders beschrijft dat „de god dezer eeuw de zinnen verblindt, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het beeld Gods is" (2 Cor. 4:4). Door de kracht die God zendt, gaan zij die het Evangelie verwerpen, de leugen geloven. Het is öf het een of het ander. De waarheid geloven öf de leugen geloven. De eindtijd zal zich kenmerken door een vloedgolf van de leugen. De vader van de leugen werkt immers in de antichrist? Eenmaal in de greep van de leugen, raken we er steeds meer in verstrikt. Wat is het nodig uit de waarheid geboren te zijn. Anders houden we het niet. Geloof daarom heden Zijn heil en troostrijk Woord!

Die de leugen geloven gaan voort op een ondergaande weg. „Opdat ze allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid". Ik wil nogmaals met nadruk wijzen op de volgorde in deze Schriftplaats. Opdat u nooit zoudt kunnen redeneren (o dat redeneren!): een mens kan er niets aan doen. Eerst is er de verwerping van de liefde der waarheid. Dan staat er: daarom zendt God een kracht der dwaling, opdat ze tenslotte veroordeeld zullen worden: om eigen schuld. God begint niet met de kracht der dwaling. God begint met de waarheid van Zijn Evangelie te doen horen. God begint met de klemmende bede: O, mens, o, land, o volkeren der aarde, laat u toch met God verzoenen! Maar als die mens, als dat land, als die wereld van God niet wil weten, de duisternis liever heeft dan het licht, de leugen verkiest boven de waarheid, de antichrist bemint boven de Christus Gods, ja, dan en daarom zendt God een kracht der dwaling. Dan komt er een moment dat God prijs geeft aan het oordeel der verblinding en der verharding. „Alzo hebben degenen die verloren gaan, zich over God niet te beklagen, dewijl zij gekregen hebben wat zij zochten" (Calvijn). Opdat ze allen veroordeeld worden. „De verachting van God valt niet te verontschuldigen door zich te verschuilen achter de grote massa die dat doet en de menigte van hen die het Evangelie weigeren gehoorzaam te zijn, want God is de Rechter der ganse wereld, zodat Hij zowel honderdduizend als één mens straft."

De waarheid niet geloofd. Het ongeloof was en is en blijft de grootste zonde. Het is de volharding in het kwaad. Het is de hoogmoed van dc gevallen mens ten top. Het is een belediging van de levende God. Ongeloof. Zich afkeren van God. Zijn Woord als een onbetekenend hoopje letters verachten. God tot een leugenaar maken. O schandelijk ongeloof. De waarheid niet geloofd, maar een welbehagen gehad in de ongerechtigheid. De waarheid niet geloven is hetzelfde als een welgevallen hebben in de ongerechtigheid. Dat gaat samen op, hoe braaf en rechtzinnig we ons ongeloof ook weten te camoufleren. Het is in wezen een welbehagen hebben in de ongerechtigheid, in de wetteloosheid, in het-los-van-God-willenleven, in-het-eigen-meester-zijn-en-niemands - knecht-willen-zijn.

Ziele, doorzie toch uw lot, uw bestaan! Zie ook het einde van hen die zich van God hebben afgehoereerd. . Van de top van eer storten ze in een eeuwige verwoesting neer. Veroordeeld! Wat een aangrijpend woord. Dat zal het definitieve vonnis zijn. Onherroepelijk, zonder dat hoger beroep mogelijk is. Maar: behouden is het troostwoord voor een waar christen. Behouden uit genade alleen. Dan zal er liefde in uw hart leven tot Christus. U ziet soms uit naar Zijn komst, naar Zijn komen in heerlijkheid, hoezeer de eindtijd ons bevreesd kan doen zijn als we lezen wat er allemaal los zal komen. Toch: de Bruid verlangt naar de Bruidegom. De wederkomst van Christus geeft haar heerlijke troost: „... mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal". Dat gaat gepaard met: „...Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen zal". Wat zal dan uw deel zijn?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

...wiens toekomst is naar de werking des satans...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's