De parel van grote waarde
Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die schone paarlen zoekt; dewelke, hebbende een parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wal hij had en kocht dezelve. Matth. 13 : 45-46.
Deze gelijkenis staat niet op zichzelf. Ze vormt een eenheid met de voorafgaande, die van de schat in de akker. Ze lijken dan ook op elkaar als twee druppels water. Beide willen ze laten zien dat het Koninkrijk der hemelen van onvergelijkbare waarde is: in de eerste gelijkenis is het een schat, in de tweede een parel. En beide wijzen ze erop dat het Koninkrijk verborgen is, dat je het zomaar niet ziet: de man die op de akker aan het werk is, vindt zijn schat onder de grond, de parelkoopman heeft lang naar de waardevolle parel gezocht, maar die lag niet voor het oprapen. En in beide gelijkenissen gaat het over iemand die vindt en die dan vervolgens alles verkoopt om het gevondene te kunnen kopen. We zouden bijna geneigd zijn te vragen: is het wel nodig dat de Heere Jezus twee gelijkenissen gebruikt om één en dezelfde werkelijkheid aan te duiden?
En toch is er verschil. De man die op het land aan het werk was, was niet aan het zoeken naar verborgen schatten. Hij was gewoon bezig met zijn dagtaak, hij vond die schat, zouden we zeggen „toevallig". Maar de koopman was al op zoek naar parels. Hij wist weliswaar niet van het bestaan van die ene kostbare parel af, hij had misschien al vele parels in zijn handen gehad, gekocht en weer verkocht, tot hij op een goede dag die ene parel van grote waarde vond.
Er is onderscheid in de leidingen van God met een mens. We kunnen in ons leven plotseling met het Woord van God geconfronteerd worden. Onze ogen kunnen ineens opengaan voor de rijkdom van het Koninkrijk der hemelen. Zó ging het met de man die de schat vond. Het is óók mogelijk dat we lang aan het zoeken zijn, zonder ooit werkelijk gevonden te hebben, totdat de parel van grote waarde ineens binnen ons bereik komt. Zó ging het met de koopman die schone parels zocht.
De discipelen die ineens weggeroepen werden bij hun schepen en netten, Mattheüs, die op bevel van Christus ineens zijn tolhuis moest verlaten, de stokbewaarder die in die nacht ineens tot geloof en bekering kwam — dat zijn de mensen die haast ongemerkt de schat vonden. Maar Nathanaël onder de vijgeboom, en Nicodemus die 's nachts tot Jezus kwam, en Lydia die te vinden was op de plaats van het gebed — die lijken meer op de koopman die schone parels zocht en toen ineens die kostbare parel vond.
1) Een koopman die zoekt
Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koopman. Dat wil niet zeggen dat het Koninkrijk zelf op een koopman lijkt. Dat wil zeggen: in het Koninkrijk der hemelen gaat het op déze wijze toe.
We hebben dus te doen met een koopman. Een koopman in de Oudheid, die niet de beschikking heeft over telefoon, maar die zelf grote reizen moet maken naar alle werelddelen om de begeerde goederen te kunnen bemachtigen. Zon koopman moet geen gevaren ontzien en risico's durven nemen. Zijn schepen kunnen in de storm vergaan of op een zandbank lek slaan. Maar dat heeft die koopman er voor over, dat is de risico van het vak!
Een beeld van hem of haar die op zoek is naar de schatten van het Koninkrijk der hemelen. Die drijft handel, niet op alle werelddelen, maar op de hemel. Die zoekt het goed dat weggelegd is voor hen die de Heere vrezen. En die is dag en nacht in de weer. Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven. Daar mogen we ons voor inspannen, daar mogen we wel wat nachtrust aan opofferen.
Weet u waar u een koopman altijd vinden kunt? Op de markt of op de beurs. Waar zaken te doen zijn, daar is de koopman. Wie de schatten der genade en der kennis van Christus zoekt is daar te vinden waar ze te koop worden aangeboden: op de markt van vrije genade, onder de prediking van het Woord.
Maar nu hebben we hier niet te doen met een gewone koopman, maar met een koopman in parels. Zo'n koopman is niet de eerste, de beste. Hij moet over een behoorlijk bedrijfskapitaal beschikken, hij moet ook een zekere beschaving hebben omdat parels uiteindelijk alleen gekocht en gedragen worden in de voorname kringen. En vooral: hij moet er moeite voor over hebben parels te bemachtigen. Want parels vormen zich in in de schelp van de pareloester. Dus parels moeten worden opgehaald van de bodem van de zee. En daar de parelvisserij op slechts weinig plaatsen wordt beoefent spreekt het vanzelf dat parels schaars zijn en duur! Er moet dus nogal wat moeite voor gedaan worden om parels in bezit te krijgen.
En wie in parels handelt moet ook over een goed onderscheidingsvermogen beschikken om echte parels van valse te kunnen onderscheiden. Want er zijn natuurlijk allerlei soorten parels. Behalve de namaak zijn er ook veel parels die te klein zijn. Bij deze parels heeft de koopman geen belang. Hij zoekt echte, schone, ronde parels, die als sieraden kunnen worden gedragen.
Waarom zou de Heere Jezus deze parelkoopman tot voorbeeld stellen van allen die de schatten van het Koninkrijk der hemelen zoeken? In het Koninkrijk der hemelen zijn de parels van de vergeving der zonden en van de verzoening met God, de parels van vrede en blijdschap door de Heilige Geest, de parels van geloof, hoop en liefde. En wie deze dingen nodig gekregen heeft, die blijft niet thuis zitten, die heeft er al zijn tijd en al zijn moeite voor nodig om deze parels te bemachtigen. Want die parels worden ons niet zomaar in de schoot geworpen. Die liggen ook niet op de straat.
Dus echte parelzoekers moeten er moeite voor doen parels te vinden. Maar ze hebben wèl de belofte: wie zoekt zal vinden.
Bent u ook zo'n parelzoeker? Is uw hart ook gericht op het goed dat nimmermeer vergaat? Van nature zijn we geen parelzoekers. We doen wel alsof... Maar het moet geen moeite kosten.
De echte parelzoekers, die vinden. Niet omdat zij zo ijverig zoeken, maar omdat in hun hart de begeerte gewekt is naar echte parels. En dan vinden ze soms zomaar een
woord uit de Schrift, dat hen aanspreekt of een psalm die ze met heel hun hart mogen zingen. Maar ze worden er niet rijk mee, want ze zijn altijd weer bang dat die parel niet voor hèn is.
Hoe komt dat? Omdat al die parels toch niet die éne parel zijn, die ze zoeken. Misschien weten ze dat zelf nog niet eens. De koopman die op zoek is wéét niet dat hij er één zal vinden die veel mooier en groter is dan al die andere. En toch vindt hij op een goede dag die parel — zómaar.
2) Een koopman die vindt
Groot is de verrassing van de koopman als hij een parel vindt, zó mooi als hij er nog nooit één gezien heeft. Een parel van ongekende grootte en glans. Een parel van grote waarde, zegt Jezus.
Wat zou Hij met deze parel bedoelen? Op die vraag is maar één antwoord: Zichzelf. Jezus en niemand anders is de Parel van grote waarde.
Wat is er meer verborgen dan deze Parel? U kunt honderd maal de bijbel doorgelezen hebben en duizenden preken gehoord — en toch nooit deze Parel hebben gezien.
Wat is er schoner dan deze Parel? Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen, genade is uitgestort op Uw lippen!
Wat is er kostbaarder dan deze Parel? Met die Parel kan onze hemelhoge schuld worden betaald.
Wat is er sierlijker dan deze Parel? Hij is het Die ons bekleedt met de klederen des heils en met de mantel der gerechtigheid.
Deze Parel is kostbaar bij God en bij de mensen. Bij God, want Hij is het Afschijnsel van Gods heerlijkheid. En bij de mensen, want Asaf zingt: Wien heb ik nevens U omhoog? Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog op aarde nevens U toch lusten?
Zou u die Parel willen zien? Hij wordt u getoond in het Woord, in de bediening van het Evangelie. Hij wordt uitgestald, te koop aangeboden.
Hebt u een oog om Hem te zien, een hart om Hem te begeren?
Hoe heeft deze koopman deze Parel gevonden? Dat weten we niet. Maar één-ding weten we zeker: hij was op zoek naar parels! Deze Parel wordt ook gevonden door aanhoudend te zoeken.
Hebt u Hem al gevonden? Mag u het zeggen: Christus is ons van God gegeven tot wijsheid, tot rechtvaardigheid, tot heiligmaking en tot een volkomen verlossing?
Nee, zegt u, maar ik heb wel andere parels. Parels van zondekennis en schuldbesef, van bemoediging en vertroosting. Daar mag u dankbaar voor zijn. Maar er is méér te krijgen. Die kleine parels gaan dikwijls vooraf aan de vondst van die kostbare Parel. En als u Hem vindt, dan wilt u al die andere parels inruilen voor die Ene, de Parel van grote waarde. Net als de koopman in de gelijkenis. Hij ging heen en verkocht alles wat hij had en kocht die Parel.
3) Een koopman die koopt
Zodra de koopman deze parel gezien heeft weet hij: dit is een zeer bijzondere parel. Een ander zou er misschien achteloos aan voorbij zijn gegaan. Maar deze koopman is een kenner. Hij weet terstond: deze parel is goud waard.
Is het ook niet zo wanneer men Hem vindt, de Parel van grote waarde? Ons natuurlijk oog ziet in Jezus geen gedaante of heerlijkheid. Maar met ogen geopend door de Heilige Geest zeggen we: Hij is de Schoonste van alle mensenkinderen.
Het besluit van de koopman staat dan ook meteen vast: hij moet eigenaar van die parel worden, koste wat 't kost. De prijs die hij ervoor moet betalen is hoog. Alle parels die hij bezit moet hij ervoor verkopen. Zelfs dat is niet genoeg. Hij moet ook afstand doen van al zijn bezittingen, hij moet alles wat hij heeft te gelde maken. Maar dat heeft hij er graag voor over. Want als hij die ene kostbare parel zijn eigendom mag noemen, dan heeft hij alles.
Hier laat de gelijkenis alle verband met de werkelijkheid los. Want er is niet één parelkoopman die dat zou doen: voor één parel heel zijn hebben en houden verkopen. Van menselijk standpunt uit gezien is het een waanzinnige speculatie: wie zet nu alles op één kaart?
Dat doet alleen hij of zij, die Jezus vindt, de Parel van grote waarde. „Al had ik duizend werelden gehad", zei iemand, „ik zou ze graag gegeven hebben voor één blik van Zijn ogen!"
Kijk maar naar Abraham, die Gods stem heeft gehoord en alles achterlaat, zijn volk en zijn maagdschap en zijns vaders huis, en die heengaat, een onbekende toekomst tegemoet. Naar Mozes, die om de versmaadheid van Christus alle schatten van Egypte verwierp. Naar Paulus, die alle dingen schade en drek achtte om de uitnemendheid van de kennis van Christus.
Wat is de Parel van grote waarde ons waard? Hebben we zoveel heerlijkheid in Hem gezien dat we voor Hem alles zouden willen prijsgeven?
Hij is te koop! Hij wordt aangeboden op de markt van vrije genade. Zijn er kopers? Of — beter gezegd — zijn er verkopers? Mensen die alles kwijt willen om die éne Parel te kunnen kopen?
Helaas — op de markt van vrije genade zijn meer kijkers dan kopers. Sommigen denken: ik zou die Parel wel willen bezitten, maar Hij is zo duur, ik kan Hem toch niet betalen. Anderen weten: ik zou die Parel moeten hebben, maar dan moet ik zoveel opgeven. Weer anderen zijn al zo rijk en hébben al zoveel parels: de parel van hun kerkgang, van hun belijdenis, van hun nette leven, van hun rechtzinnigheid, van hun kennis.
Welke parel moet u kwijt? Dat moet u maar eens voor Gods aangezicht onderzoeken. Heere, doorgrond mij en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten en zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.
Zou ik die Parel kunnen kopen, kunnen betalen? Ja, dat is wonderlijk. Hij is niet te koop voor iemand die nog iets heeft. Maarwie failliet is, wie niets meer heeft, die kan deze Parel kopen. Zonder geld en zonder prijs.
Wat een wonder, zeggen de zoekers, die vinders geworden zijn, ik heb er eigenlijk nooit naar gezocht. Hij heeft er mijn ogen voor geopend. Dan krijgt die Parel hoe langer hoe meer waarde. Kostbare sieraden bewaren we op een veilige plaats. Wien heb ik nevens U in de hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde. Waar onze schat is, daar is ook ons hart.
Tot we zullen ingaan door de paarlenpoorten in de Godsstad om eeuwig Hem te bewonderen. De Parel van grote waarde, de Wortel van het Geslacht van David, de blinkende Morgenster. O hoe groot is Uw goed dat Gij weggelegd hebt voor degenen die U vrezen!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1979
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1979
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's