Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hersenspoelers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hersenspoelers

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Enige tijd geleden heb ik in een boekbespreking u het eerste boek van Sipke van der Land onder uw aandacht gebracht getiteld-„Wat bezielt ze? " Daarin geeft Van der Land achtergrondinformatie over het ontstaan en de werkwijze van de talrijke secten die over de hele wereld opereren en in deze tijd van geestelijke ontwrichting en uitholling duidelijk inspelen op de leegte waarin duizenden mensen verkeren.

Sipke van der Land heeft zelf zich geruime tijd als , , in het hol van de leeuw" begeven en zich lijfelijk bewogen onder diverse secten en groeperingen, die een gevaar voor de geestelijke gezondheid vormen. Zodoende is de wijze waarop hij ons meent over de gevaren in te moeten lichten niet zuiver theoretisch, omdat hij er van binnen uit kennis mee gemaakt heeft. Nu is zijn tweede boek over deze materie verschenen dat de titel kreeg: „Hersenspoelers". Nog praktischer dan het eerste licht dit boek ons in over de praktijken van allerlei secten die talloze, vaak argeloze jongeren weten in te spinnen in hun gevaarlijke netten. De titel wijst er op welke methode men in de secten er op nahoudt om de slachtoffers „vrijwillig" aan zich te onderwerpen. De ondertitel is dan een veelzeggende toelichting op de hoofdtitel. Daarin lezen we dat het boek ons in wil lichten: Over de gevaren van sekten en culten. Hoe hersenspoeling werkt. Hoe jongeren plots robots worden. Wat er tegen gedaan kan worden, en onthullingen over het deprogrameren.

Met klimmende verbazing, verbijstering, medelijden, afschuw en verwondering over een soort verblinding bij velen, heb ik dit boek gelezen. Ik kan niet anders constateren dan dat we Van der Land heel erg dankbaar mogen zijn voor deze diep-bewogen informatie die ons duidelijk maakt dat de auteur zelf 't geloof heeft mogen behouden.

Het is een bewogen boek van het begin tot het einde. Direct valt ons op wat de auteur in de opdracht schrijft: „Dit boek draag ik op aan alle idealistische jongeren binnen en buiten de sekten, en aan hun bezorgde ouders. U proeft dan onmiddellijk de bezorgdheid die dringt tot waarschuwen en vraagt om begrip. Ik kan dit boek hier niet in zijn geheel bespreken. Maar ik moet wel zeggen, temeer als ik en anderen met mij zo dikwijls met bezorgde ouders in aanraking kom, koop dit boek eens en lees het. Lees het en spreek er met uw kinderen over.

Nu dit boek verschenen is hebben wij een verontschuldiging minder als we onwetend in. de vangarmen van de duivelse praktijken lopen. Ik noem dit boek een geschenk en de auteur mag dankbaar zijn dat God hem daarvoor heeft willen gebruiken, om ons en anderen te waarschuwen. Er zullen passages in voorkomen die u tegen de borst stuiten, mij ook. Maar dat komt niet door de auteur, wel door de realiteit waarmee we dagelijks te maken hebben en steeds meer te maken krijgen, , omdat we leven in de tijd van de grote afval.

Van dergelijke passages zegt Van der Land zelf: Als ik woorden aanhaal van anderen, wil dat niet zeggen dat ik ze altijd voor mijn rekening neem, maar ik geef ze door voor discussie en meningsvorming. Mag ik eens een greep doen uit de inhoud? De schrijver laat ons in de eerste hoofdstukken van zijn boek zien hoe duizenden jongeren worden gegijzeld, mensen als robots worden. Hij vertelt ons van het werk van drieduizend goeroes en verlossers, mede naar analogie van Hitier als messias, en van vele Christussen. Hoe trance en ekstase in sekten en culten worden beoefend en allerlei bizarre ervaringen, visioenen en hallucinaties tallozen meeslepen in nacht en ondergang. Hij licht ons in over wanhopige ouders die hulp zoeken en welke drama's er zich afspelen in gezinnen en binnen huwelijken. Hij vertelt over de machteloze en ook van slappe houding van overheden, rechters, politie en allerlei instanties die het kwaad niet meer kunnen keren. Hetzelfde verschijnsel dat we overal tegenkomen, de overheid maakt wetten en verordeningen, maar de mensen storen er zich niet aan. En de overheid tolereert het kwaad een lange tijd om het daarna te sanctioneren.

Dat is het gevaar van de situatie-ethiek met de aangepaste wetgeving, die het normatieve Woord van God opzij zetten en de heilige Wet van God verkrachten. We worden geregeerd door actiegroepen en minderheden op alle levensterreinen met het gevolg dat de ondermijning van kerkelijk en overheidsgezag heel de samenleving uitholt. Dit laatste staat niet allemaal met zoveel woorden in dit boek te lezen, maar al lezend en al denkend komen we wel tot de conclusie dat daar juist de wortels van het bederf van het beste liggen. Wat in het klein begint eindigt in het groot.

Misschien vinden sommigen dat het er niet

mee te maken heeft wat ik nu ga zeggen. Maar dan vergist u zich wel degelijk. Want het leven is niet geïsoleerd van alles om het zelf maar uit te zoeken. In het leven hangt het een met het ander samen. Ik denk heel concreet aan wat er de laatste tijd gaande is met het oog op de naaktkultuur en de naaktrekreatie aan onze Hollandse en Zeeuwse stranden. Aan overheden die hun eigen wetten en verordeningen niet willen laten gelden terwille van... ja waarvan eigenlijk? Terwille van het ; publiek dat niet zo taboe-achtig over de dingen van het leven denkt als sommige „achterlijke groepen" het ons willen laten doen. Als we zo doorgaan dan raken de mensen stuur en zekerheid kwijt. Er staat in de profeten: Mijn volk wil het gaarne zo, en dan gebeurt het ook. Want de wil van een brutale minderheid is wet. Maar dat maakt de bodem rijp voor de machtige invloed van secten en culten die de mensen, die uitgehold en uitgeleefd en totaal leeggezogen zijn., met een schijn van religiositeit een nieuw leven aanbieden vol duivels bedrog.

En gaan we in de kerk niet dezelfde kant op? Worden ook daar de kerkelijke bepalingen niet afhankelijk gesteld van en aangepast aan wat het volk graag wil? Eerst het pragmatische, dan pas de aangepaste bepalingen. Eerst de wereld op alle terreinen volop binnenhalen en dan allerlei grenzen opheffen die de wet van God terzijde zetten.

Hier gaat in vervulling de ontzettende bedreiging van het anti-christelijk regiem, zoals we daarvan lezen in 2 Thessalonicenzen 2 : 9 —12, waar de apostel Paulus van de antichrist zegt dat zijn toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen. En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen die verloren gaan daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En dan volgt de bedreiging: n daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling (hersenspoeling) dat zij de leugen zouden geloven; opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen gehad hebben in de ongerechtigheid.

En deze levenshouding zet de poorten open voor de dictatuur waar de gezagsloze mens om schreeuwt, om de sterke man die in aantocht is en ons het falikante tegendeel doet ervaren van wat we nu beleven. Nogmaals dit alles schrijft de auteur van „Hersenspoelers" niet met zoveel woorden maar dit is, als ik hem goed begrijp, zijn diepste bedoeling wel. Het een hangt wel degelijk met het ander samen en reeds de profeet Jesaja getuigde ervan: de Goddelozen zegt mijn God kunnen niet rusten, hun wateren werpen slijk en modder op, de goddelozen hebben geen vrede. En dat dit de diepe bedoeling van Van der Land is, daarover hoeft geen twijfel te bestaan als u de moeite neemt om door te lezen in zijn boek en hij een antwoord zoekt en ook geeft op vragen als „Hoe tolerant moeten we zijn", „Hoe bestrijden we sekten" en dergelijke meer.

Vooral blijkt hij, en ik kan me daarbij wel aansluiten, geschokt door de wijze waarop men vanuit sommige kerkelijke kringen, zij het dan meer vooraanstaande personen uit diverse kerken haast verblind schijnt te zijn voor de dreigende gevaren.

Het is onbegrijpelijk hoe vooraanstaande theologen, prychologen en zelfs tot in de moderamina van synodes toe, men blindelings aan de gevaren voorbijleeft. Dan lijkt die stem wel een roepende in de woestijn.

U moet het boek lezen om er door aangesproken te worden. Ik beveel het daarom ook hartelijk aan. Het is een appèl op ouders, op geestelijke leiders, op de kerk in haar geheel om waakzaam te zijn. En wij zullen in ook in kleinere en bredere kring veel meer aandacht aan de hier in het daglicht gestelde problematiek moeten schenken.

Je hoeft het niet in alles met de auteur eens te zijn om er toch voldoende uit te leren hoe het niet moet, niet mag en niet langer kan. Ik weet dat over zijn oplóssing verschillend wordt gedacht. Hij zal de laatste zijn om zijn methode niet voor een nog effectievere te willen prijsgeven. Maar Hij biedt bij al het negatieve in de beoordeling van de sekten en de culten, waar hij terecht geen goed woord voor over heeft, ook nog iets positiefs als hij een weg, mogelijk een van de vele aanwijst om aan het gevaar niet alleen te ontkomen, maar er ook weer uit te komen. Hij houdt op blz. 180 de kerk duidelijk haar taak voor ogen. Hij zegt dat zij nu teveel zwijgt en vindt het opmerkelijk dat een neutrale oudervereniging de kerk haar lafheid en stilzwijgen moet verwijten, omdat men het eigen geloof heeft gedegradeerd.

En ook dat, zo zegt hij dan, is een aanklacht die er niet om liegt, maar die ik geheel kan onderschrijven, „totdat het tegendeel blijkt." Tenslotte vermeldt hij ook nog de woorden van Dr. F. Boerwinkel die eveneens wees op de taak van kerk en theologie. „De taak van een pastor is een drieledige: hij moet de kudde weiden, de wolven weren en het verlorene terugbrengen. Dat betekent in de strijd met de sekten, dat hij krachtig alle valse lering als zodanig moet kenmerken. Ten aanzien van allerlei kwade denkbeelden 'die de kudde in verwarring kunnen brengen, die ook Zijn schapen kunnen aantasten en hen van het heil beroven, mag hij geen toegeeflijkehid kennen. Op dit punt neutraal zijn, zou verraad aan zijn opdracht betekenen. Ten aanzien van de mensen zelf die deze verkeerde gedachten propageren, dient de pastor de bewogenheid te kennen om die mensen terug te brengen. Te zeer is onze houding tot nu toe geweest een van louter afweer, zonder daarbij het element de ander te willen winnen, te willen terugbrengen in de gemeenschap van de kerk". Woorden die we ons allemaal kunnen aantrekken en... er naar handelen.

K. a. Z.

H. V.

N.a.v. „De Hersenspoelers", door Sipke van der Land. Uitgeversmaatschappij J. H. Kok, Kampen. Prijs ƒ 27, 50, gebonden. Voorzien van een uitgebreide lijst aantekeningen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 december 1982

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Hersenspoelers

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 december 1982

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's