Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Evangelie Rome

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Evangelie Rome

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Predikende het Koninkrijk Gods en lerende van de Heere Jezus Christus, met alle vrijmoedigheid, onverhinderd. ' Hand. 28:31.

lAikas heeft, zijn doel bereikt. Hij wilde ons laten zien hoe het Evangelie van Christus door de wereld is gegaan, van Jeruzalem naar Rome. En nu is Paulus eindelijk in Rome aangekomen. Nu heeft het Woord van God het centrum van de wereld bereikt. En daarmee heeft Lukas zijn taak volbracht.

Maar nu hebben de Handelingen der apostelen toch wel een merkwaardig slot.

Nu breekt het verhaal toch wel abrupt af. We zouden zo graag nog iets willen weten over de afloop van het proces tegen Paulus, over zijn verblijf in Rome. Maar zo uitvoerig als Lukas is geweest over de reis, zo beknopt is hij nü. Paulus bleef twee jaar in zijn eigengehuurde woning en hij predikte het Koninkrijk Gods...

Het gaat er blijkbaar niet om hoe het met Paulus afloopt, het gaat om de verkondiging van het Evangelie.

1) Het Evangelie maakt scheiding

De gezant van de Koning is in de stad van de keizer. Een triomftocht.? Het lijkt er niet op. Hij heeft er ternauwernood het leven afgebracht en zijn toekomst is hoogst-onzeker.

Het Evangelie ligt in handen van een man die niet eens kan gaan en staan waar hij wil.

Dus het ziet er niet zo hoopvol uit. De kans dat het Evangelie terrein zal winnen is niet zo groot.

Is er na 1900 jaar zoveel veranderd.? Ook nü heeft het Woord nauwelijks invloed op de grote massa. De mensen die nog bij het Woord leven vormen een minderheid. Hoeveel mensen gaan nog naar de kerk.? Wie doet nog belijdenis, wie wil openlijk voor de Naam van de Heere uitkomen?

In zo'n situatie staan we met het Evangelie. Soms denken we: waar zijn we mee bezig.? Is het niet allemaal verloren tijd, verloren energie.?

Als Paulus alleen naar de omstandigheden had gekeken had hij dat ook gezegd! 'n Mooie gezant van de Koning der koningen, een ambassadeur in boeien, die bewaakt wordt door een soldaat. Die moet de wereld voor zijn Koning veroveren. En dan wat er tegenop komt, niet alleen van de kant van dc wereld, maar ook van de kant van godsdienstige mensen...

Want de joden die in Rome wonen zijn nieuwsgierig geworden naar wat Paulus nu eigenlijk te vertellen heeft. En dan komt er een gelegenheid voor Paulus om verantwoording af te leggen. Héél de lange dag spreekt hij met hen over het geloof in Christus.

En dan valt er een scheiding. Sommigen geloven, anderen niet. Dat zien we iedere keer wéér, er zijn mensen die door het Woord worden overwonnen, er zijn mensen die zich verharden. Mensen die tot geloof komen en mensen die in hun ongeloof voortleven.

Véél twisting hebbende onder elkander, vertelt Lukas. Je ziet de joden uitééngaan, rumoerig en opgewonden. Rondom de gekruisigde Christus gaan de wegen uiteen.

Voor de één is Hij tot een val, voor de ander tot een opstanding. De één onderwerpt zich aan het Woord, de ander verhardt zich tegen het Woord.

Wat het trieste van het geval is? Dat het verzet het felst is van de kant van de joden! Van mensen die béter konden weten. Daarom citeert Paulus ook dat ontzettende woord uit de profetie van Jesaja: horende hoort, maar verstaat niet en ziende ziet, maar merkt niet.

Het Woord maakt scheiding, vandaag nog. Voor de één is het een reuk des levens ten leven, voor de ander een reuk des doods ten dode. We worden door het Evangelie verbroken, of we worden eronder verhard.

Wie niet voor het Woord leert bukken zal zich aan het Woord stoten.

En dan zouden kerkmensen weieens gepasseerd kunnen woorden. Dan zullen anderen ons voorgaan in het Koninkrijk Gods. Want wat zegt Paulus tegen die ruziënde joden? Het zij u dan bekend dat de zaligheid Gods de heidenen gezonden is en dié zullen horen!

Daarom, geeft uw verzet op, levert de wapens in. Staat dat in onze macht? Nee, dat is de kracht van het Evangelie.

2) Het Evangelie wordt verkondigd

Paulus, houd er maar mee op! Nu heeft het zoveel moeite gekost het Evangelie naar Rome te krijgen en nu willen ze er in Rome niet van horen...

Zo redeneren wij toch bij onze arbeid in Gods Koninkrijk? Al zo vaak geprobeerd bij dat gezin huisbezoek te doen, maar je komt er niet binnen. Die mensen al zo vaak gewezen op hun verantwoordelijkheid, maar er verandert niets. Wat heeft het voor zin?

Zo doet Paulus niet! Paulus gaat gewoon door. Hij heeft huisarrest, dus hij kan de straat niet op, anders zou hij dat doen. Nu moeten de mensen zelf maar naar hem toekomen.

En dat doen ze ook! 't Zal wel een bont gezelschap zijn. Ouderen en jongeren. Aanzienlijken en eenvoudigen. Heilbegerigen en nieuwsgierigen. Dat maakt voor Paulus geen verschil. Ze hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods en ze worden om niet gerechtvaardigd...

Voor al die verschillende mensen heeft hij dezelfde boodschap. Welke boodschap? Predikende het Koninkrijk Gods en lerende van de Heere Jezus Christus.

Prediken. Laten uitroepen door een heraut. De gezanten van de Koning maken met luider stem de bevelen van de Koning bekend. Ieder moet het horen, ieder moet het weten.

Daar zit Paulus, in een gehuurde woning, onder bewaking van een soldaat. Maar hij doet het w^erk van een heraut. Hij behartigt de belangen van het Koninkrijk.

Het Koninkrijk. Is dat hemel en aarde, alles wat onze ogen zien? Ja, Gods Koninkrijk heerst over alles. Maar daar is een breuk in gekomen door de zonde. Hier op aarde regeert de overste der wereld. En nti is Christus gekomen om dat verloren terrein terug te winnen. Om op aarde onderdanen te werven voor Zijn Koninkrijk. Om Zijn genadeheerschappij op te richten.

Dat stuit op tegenstand, dat roept verzet op. De duivel geeft zijn gebied niet zómaar prijs. En zijn onderdanen zeggen: wij willen niet dat Deze Koning over ons is.

Hoe moet die tegenstand overwonnen worden? Moet daar geweld aan te pas komen? Ja, het geweld van het Woord Gods.

Deze wonderlijke Koning overwint mensen door Zijn Woord! Hij laat Zijn Koningschap uitroepen.

Dat is het centrale van alle arbeid in het Koninkrijk Gods: Christus wordt uitgeroepen als Koning! Is dat niet een achterhaalde zaak? Moeten we zelf niet oorlog en onrecht en honger en armoede uitbannen en zo het Koninkrijk Gods op aarde gestalte geven? Nee, want dat Koninkrijk komt niet van ónze kant, het komt van dc andere kant. De Heere Zelf richt het op. En Hij doet dat heel eenvoudig door Zijn Koningschap te laten uitroepen.

Hebben we vertrouwen in de kracht van het Woord? Hebben wc zelf al voor die Koning gebogen? Zijn wc al a1s smekelingen aan Zijn voeten terechtgekomen? Want w^e worden niet automatisch onderdanen van deze Koning. We kunnen zelfs in Zijn Koninkrijk niet komen, tenzij we van nieuws geboren worden. En dat kan omdat het Woord van deze Koning zo machtig is. Paulus zelf, die grote tegenstander, is door het Woord van die Koning overwonnen. En nu verkondigt hij dat Woord zèlf. Lerende van de Heere Jezus Christus.

Leren. Een woord met een onprettige klank. Onze jongens en meisjes zeggen: ik moet zoveel leren. Leer, dat heeft voor ons gevoel iets droogs, iets saais. En in de kerk zeggen ze vandaag: och. die leer is niet zo belangrijk. Het gaat er maar om hoe een mens leeft.

Toch — Paulus leert van de Heere Jezus. Het gaat kennelijk niet buiten leren, niet buiten onderwijzen om. Er moet ook in het Koninkrijk Gods iets geleerd worden. Geleerd worden dat de Heere de Gebieder en Koning is. Die macht heeft. Die zeggenschap heeft over ons leven. In een Koninkrijk is een Koning. Die Koning is de Heere.

En Zijn Naam. is Jezus, Zaligmaker. Die ons zaligmaakt en van onze zonden verlost. En bij niemand anders is enige zaligheid te zoeken of te vinden.

En Hij heet Christus, Gezalfde. Hij is met de Heilige Geest gezalfd om Profeet, Priester en Koning te kunnen zijn. Dat moet geleerd worden, daar moeten we in onderwezen worden. Hoe Hij die zaligheid heeft verdiend door Zijn bitter lijden en sterven. Lloe Llij haar toepast door de kracht van Zijn Geest. Er is zóveel te leren, je komt er nooit in uitgestudeerd.

En om zelf te leren moeten we eerst leerling zijn geworden. Moeten we zelf aan de voeten van de Heere Jezus zitten. Wie Hem nederig valt te voet zal van Hem Zijn wegen leren. Elke dag maar vragen: en dat Uw Geest mij ware wijsheid leer! Zendt Uw hcht en Uw waarheid, dat die mij leiden.

3) Het Evangelie vindt voortgang

Met alle vrijmoedigheid. Daar kijken we van óp! Héél de joodse wereld heeft zich altijd en overal tegen het Evangelie verzet. Héél de heidense wereld heeft Paulus gedreigd en vervolgd. Hij zit nóg in arrest.

Paulus, zou je niet wat voorzichtiger zijn? Je kunt toch dc boodschap van de Heere Jezus wel uitdragen, je hoeft dat niet zo openlijk te doen.

Nee, vertelt Lukas, met alle vrijmoedigheid. Dat is geen kwestie van durf of van karakter. Dat is w^erk van de Heilige Geest Die vrijmoedig m.aakt. Dan zal ik elk die 't heilspoor bijster is vrijmoedig al Uw rechte wegen leren.

Waar blijven wij nu, kerkmensen, ambtsdragers? Staan we niet een beetje beschaamd? Of durven wc altijd zo vrijmoedig te spreken van de Heere? Wat een schaamte vaak en wat een mensenvrees. Ook nog als we de Heere kennen en liefhebben.

En waaróm eigenlijk? De wereld schaamt zich geen ogenblik voor haar koning. De mensen van de wereld komen cr openlijk voor uit welke koning zij dienen. Moeten de kinderen van het Koninkrijk dan als onderduikers over de wereld gaan? Gods Koninkrijk is toch geen verdacht zaakje, iets dat geen toekomst heeft?

Onverhinderd, zegt Lukas. Er zijn toch iodcn die ijveren voor de v/et en die het Evangelie tegenstaan. LIeidenen die niets van het Evangelie begrijpen, er niets van moeten hebben. En een keizer op dc troon die berucht is om zijn bloeddorstigheid cn die straks de christenen tc vuur en te zvv'aard zal vervolgen. En de boodschapper van het Evangelie kan geen stap verzetten zonder toestemming...

En toch — onverhinderd. Zonder belemmering. Dat is het werk van de Drieënige God. Van de Vader Die Zich een Gemeente verkoren heeft tot het eeuwige leven. Van de Zoon Die deze Gemeente gekocht heeft met Z[jn bloed. En van de Heihge Geest Die niet zal rusten tot héél deze Gemeente vergaderd is.

Geen macht ter wereld zal de voortgang van het Evangelie belemmeren. Wie kan het zonlicht tegenhouden? Wie kan de wolken verhinderen regen uit te storten? Zo zal ook niets en niemand het Evangelie stuiten in r.'n loop naar de einden der aarde. W^ant van zee tot zee zal Hij regeren, zover men volken : ent.

Onverhinderd. Het laatste woord uit de Bandehngen der apostelen. Maar het is geen punt, het is een uitroepteken. De Ruiter op het witte paard rijdt voort, overwinnend en opdat Hij overwon.

Daarom moet u goed weten wat u doet als u zich tegen dat Evangelie blijft verzetten. U zult het verliezen, u hèbt het al verloren. U zult ervoor moeten buigen, of u zult zich te pletter stoten.

Onverhinderd. Wat een troost voor de Gemeente van Christus. Ook in de tijd van de grote afval. De kerken worden leger, maar Zijn huis wordt vol. En al zou de vijandschap van de hel losbreken, de poorten der hel zullen Zijn Gemeente niet overweldigen.

Wat een troost voor u, die misschien denkt: hoe zal het met mij nog eens aflopen? Als ik zie wat er in mijn leven tegen-

op komt... Bestrijding en aanvechting van buiten. Twijfel cn ongeloof van binnen. Is het wel van de Heere? Ben ik niet zelf begonnen?

Hier staat het: onverhinderd. De LIeere is : o getrouw als sterk. Hij zal Zijn werk voor mij volenden.

„En deze leer", zo zegt onze belijdenis, , , die God tot Zijns Naams eer en tot onze troost zeer overvloedig in Zijn Woord heeft geopenbaard, wordt door het vlees niet begrepen, door dc satan gehaat, door de wereld ocspot, door de schijnheiligen misbruikt en door de dwaalgeesten bestreden. Maar de Bruid van Christus heeft haar altijd als een schat van onwaardeerbare prijs teder bewaard en standvastig verdedigd. En dat zij dit voortaan zal doen, daar zal God voor : orgen. Tegen Wie geen raad geldt en geen geweld iets vermag. W^elke enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen."

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Het Evangelie Rome

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's