Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

verborgenheid der godzaligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

verborgenheid der godzaligheid

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En buiten alle twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid."

1 Timotheüs 3 : '16

verborgenheid

Ons vers vindt nauwe aansluiting bij het vorige. De gemeente Gods heette daar 'pilaar en vastigheid der waarheid'. Onder meer wil de apostel daarmee zeggen, hoorden we, dat ze behoedster is van de waarheid! Gods. De gemeente Gods is in de echte zin van het woord conservatief. Ze bewaart het pand haar toebetrouwd. Dat pand is tevens het fundament waarop ze zich gebouwd weet.

Wat houdt die waarheid in, waaruit bestaat dat pand, op welk fundament wordt de gemeente Gods als een huis gebouwd? Daar geeft vers 16, dat zeer bekende woord, dan een antwoord op. „En buiten alle twijfel, de i> erborgenheid der godzaligheid is groot..."

Opvallend, om te beginnen, weer die beslitheid waarmee Paulus begint. Zonder enige twijfel. Er valt niet aan te tornen. Het is niet te weerspreken. De verborgenheid der godzaligheid. Het woord 'verborgenheid' komt nogal eens voor dn Paulus' brieven. Hij wil er mee zeggen: dat wat eeuwenlang bij God en door God verborgen werd gehouden, is thans in de Nieuwtestamentische tijd uit die verborgenheid tevoorschijn gekomen geopen-baard. Godzaligheid ofwel godsvrucht. Het woord heeft dezelfde betekenis als wat er met het woord 'geloof' wordt bedoeld. Het aan de godzaligheid toevertrouwde geheimenis, de aan het geloof geopenbaarde verborgenheid. Tot de levende gemeente Gods behoren is het kennen, het geestelijk kennen van wat God in Christus heeft geopenbaard. Godzaligheid is maar niet een soort zalig gevoel of een veredelde wetenschap, maar een beleefd geloof. De verborgenheden van het Koninkrijk noemde Jezus het eens. En het was, naar Zijn eigen zeggen, aan de discipelen gegeven die te verstaan, terwijl ze voor de grote schare van die dagen een gesloten boek bleven.

De verborgenheid der godzaligheid is groot. Groot, ja! Wie zal het naar recht doorgronden wat God in Christus heeft ge-

w.il weten, indien al ooit, is het geloof. Eer wij riepen was het antwoord paraat. Zoekt de HEERE en leeft. openbaard. Wie zal de liefde Gods peilen? Wie zal het hart van God doorgronden vanwaaruit Hij Zijn eniggeboren Zoon schonk? Groot want wat geen oor gehoord heeft en in geen mensenhart is opgeklommen. Hoe groot is het goed dat God weggelegd heeft voor die Hem vrezen? Groot. Diepte van rijkdom, diepte van mededogen.

Buiten alle twijfel de verborgenheid der godzaligheid is groot. Dat wil zeggen: daar kunnen we zomaar niet aan voorbij leven zonder onszelf voor eeuwig schade aan te doen. Ligt het ook in ons persoonlijk leven door Geesteswerk vast: buiten alle twijfel, ook voor mij? Wat is die verborgenheid dan?

vlees en Geest

Onze tekst is wellicht een oude christelijke hymne of althans een deel er van geweest. Dat wil zeggen: de woorden van de tekst vormden onderdeel van een lied dat in de gemeente werd gezongen. Ridderbos ziet in de structuur, in de opbouw van de tekst diverse parallellen. Het zijn maar geen losse zinnen, maar regels die in een zeker verband op elkaar aansluiten. Ze bevatten een 6-voudig getuigenis aangaande Christus. Van Hem wordt gezegd:

God is geopenbaard' in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

U ziet het: zes regels. Ze zijn kennelijk niet chronologisch opgezet of bedoeld. Dat wil zeggen: de hier opgesomde volgorde is geen volgorde die door de tijd wordt bepaald waarin een en ander heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld: opgenomen in heerlijkheid volgt niet qua tijd op het 'geloofd in de wereld' of het 'gepredikt onder de heidenen'.

Er zit een andere opbouw in. 'Vlees' en 'Geest' in de eerste twee uitspraken corresponderen met elkaar. Dat geldt ook van 'engelen' en 'heidenen' en van 'wereld' en 'heerlijkheid'.

Ridderbos wijst er op dat je de opsomming kan rubriceren met de gezichtspunten: menselijk-goddelijk, hemels-aards en aardshemels. Nog van dichterbij bezien is het zo te omschrijven: de eerste twee uitspraken betreffen vooral het eigenlijke heilsgebeuren, in het tweede paar gaat het over de bekendmaking daarvan en in het derde paar over de erkenning en aanvaarding daarvan op aarde en in de hemel. Doel van heel het vers is uiteindelijk de glorie van Christus te ^ omschrijven. De verborgenheid der godzaligheid is geen leer maar een Persoon, geen mystiek gevoel maar de vaste grond Christus Zelf en Zijn arbeid. In Hem heeft God Zijn geheimenis geopenbaard. Wat God eeuwenlang verborgen hield, maar in de volheid des tijds onthulde was Christus. En als de Geest ons vandaag in Gods heilsgeheimen inwijdt en inleidt, dan krijgen we Christus te zien en dan leren we Christus kennen.

geopenbaard in het vlees

God... vlees. God naar buiten getreden in

het vlees. Vlees betekent hier het zwakke, het afhankelijke, het aan lijden en dood onderworpen menselijk bestaan. In dat vlees is God getreden, ingegaan, daarmee heeft Hij Zich vereenzelvigd. Het Woord is vlees geworden. Het in-de-gestalte-van-God-zijn is door Christus geen roof geacht. Het aan-God-gelijk-zijn heeft Hij afgelegd. Incognito trad Hij in de gestalte van een slaaf rond op aarde. In het lichaam van Zijn vlees leefde en handelde Hij. Hij was rijk maar werd arm. God geopenbaard in het vlees. Hoe groot is deze geopenbaarde verborgenheid.

God, de Eeuwige in het vlees, het tijdelijke. Verborgen achter het vlees stak Christus Zijn Godheid. De Eeuwige ging een verbond aan met de tijd. De Zoon van de Allerhoogste werd tevens de Man van smarten. Wat een eer doet Christus onze natuur aan. Immers, Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad van Abraham aan. Hij wilde in die natuur verschijnen die zo ver van God gescheiden raakte. Zijn armoe brengt ons zo schatten aan die ver boven goud en zilver gaan. God geopenbaard in het vlees. Wie heeft geleerd vlees te zijn, wie raakt niet verbroken over zulk een afdaling Gods? Ik kan nooit meer bij God komen. God komt naar mij toe. Er staat niet: het vlees is God geworden, maar God is vlees geworden. Er loopt geen weg van beneden naar boven, maar van boven naar beneden. Hoe groot is die verborgenheid der godzaligheid, voor wie het in z'n leven is gaan verstaan? Vlees... Geest.

gerechtvaardigd in de Geest

Bepaalde ons de eerste regel bij Christus' vernedering, deze regel brengt ons tot Christus' verhoging. Vlees is vernedering. Geest is verhoging. Vooral Christus' opstanding wordt hier bedoeld. Op andere plaatsen in de Bijbel wordt Christus' opstanding toe geschreven aan de Geest. Jezus Christus „Die krachtig bewezen is te zijn de Zoon van God' naar de Geest der heiligmaking uit de opstanding der doden" (Rom. 1, 4). En elders is het „En indien de Geest Desgenen Die Jezus uit de doden opgewekt heeft in u woont..." (Rom. 8, 11). Paulus bedoelt in vooral Rom. 1, 4 te zeggen dat Jezus al wel van eeuwigheid de Zoon van God was, maar sinds zijn opstanding komt door de Geest dit Zoonschap openbaar in kracht. Die krachtig bewezen is te zijn... Het is de Geest die de Zoon in Zijn Messiaanse heerlijkheid in het licht stelt. Je zou kunnen zeggen: het .is God de Vader die Zijn Zoon opwekt en het is God de Heilige Geest die de Zoon in Zijn heerlijkheid als Messias doet schitteren sinds de opstanding.

De Geest bewijst dat Christus de Zoon van God is. Hier staat: s gerechtvaardigd in de Geest. Gerechtvaardigd wil zeggen: oor de Geest is en wordt Christus gelegitimeerd als Messias. Hij die geopenbaard was in of door het vlees, werd gerechtvaardigd, dat wil zeggen gelegitimeerd of gerehabiliteerd door de Geest. Vergelijkbaar is wat we lezen in Johannes 16 : 10. Daar staat dat de Heilige Geest de wereld o.a. zal overtuigen van gerechtigheid. Gerechtigheid wil dan zeggen: mdat ik tot Mijn Vader heenga en gij' zult Mij niet meer zien. De wereld van Jezus' dagen, met name de joden, dachten na het proces rond Jezus en Diens veroordeling en vonnis, nu is het gebeurd. Een Man die ter dood is veroordeeld en gebracht, kan de Messias nooit zijn. De Messias is geen zwak persoon, maar juist een hele sterke persoonlijkheid, bovendien is Hij eeuwig. Wat gebeurt er na Jezus' dood. De Geest gekomen zijnde, opent als het ware de dossiers van de zaak-Jezus en toont onomstotelijk aan dat Jezus wèl de Messias is. Dat Hij niet dood is, maar dat Hij leeft. Als Petrus en Johannes de kreupele aan de

Schone poort hebben genezen, leggen ze deze verklaring af: niet wij hebben dit gedaan, maar dat heeft de Vorst des levens gedaan. Gij hebt Hem wel gedood, maar Gd heeft Hem opgewekt uit de doden. Door het geloof in Zijn Naam heeft Zijn Naam deze gesterkt. Daar hebt u er een voorbeeld van wat ermee bedoeld wordt: is gerechtvaardigd in of door de Geest. De Man van Smarten wordt door de Geest in het gelijk gesteld, gerehabiliteerd.

gezien van de engelen

We beginnen nu met het tweede 2-tal van uitspraken. Het eerste 2-tal sloeg op zowel Christus' vernedering als ook Zijn verhoging. Nu gaat het om het openbaar worden van het laatste zowel in de hemel als op de aarde. Is gezien door de engelen. Opmerkelijk in de geschiedenis van het heil is de functie van de engelen. We horen ze zingen en één getuigen van Christus' geboorte. In de woestijn, na de verzoeking, komen er engelen om Christus te dienen. Ze zijn vertroostend tegenwoordig bij Christus' gebedsworsteling voor en in Gethsemané. Ze wekken Christus wakker in de hof van Jozef van Arimathea. Ze schuiven, om zo te zeggen, een wolk tussen Christus en de ogen van de discipelen op de Olijfberg. Engelen, wat zijn ze begerig te weten wat Christus, hun aller Heere en Hoofd., volbrengt. Gezien van de engelen. Ook al neemt de Zoon dan niet de engelen aan, het heil dat Hij volbrengt brengt wel Gods schepping weer terug onder Gods heerschappij en daar hebben de engelen als medeschepselen groot belang bij en grote belangstelling voor.

gepredikt onder de heidenen

Niet alleen engelen hebben de Opgestane gezien, ook mensen hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd'. Keerde Christus na Zijn verhoging weer terug tot de hemelse gewesten zodat alle engelen Zijn heerlijkhid mochten bejubelen., dat geldt niet van de mensen. Het zien door mensen is afhankelijk van de verkondiging. De manier waarop God het in Christus geopenbaarde heil bekend maakt onder de mensen is de manier van de verkondiging. Vandaar de oipdracht aan de discipelen: predik, verkondig het Evangelie. En het adres is onbeperkt: de heidenen, de volkeren. De verwerving van het heil door Christus is niet voldoende, het moet ook gepredikt, toegepast, toegeëigend worden in de mensen. Ook dat hoort bij het grote van de verborgenheid der godzaligheid: de prediking. Ze is maar niet willekeurige gestalte van kerkewerk, maar Gods genadig bedoelen om mensen: onder Christus' heerschappij te brengen en te bewaren.

geloofd in de wereld

We komen nu tot het derde 2-tal en daarin wordt gesproken over Christus' erkenning en dan weer zowel in de hemel als op de aarde. Eerst over het laatste: is geloofd in de wereld. Dat klinkt als een triomfkreet: is geloofd in de wereld! Dat hoort ook tot de verborgenheid der godzaligheid. Het geloof is geen vanzelfsprekende werkelijkheid, maar een groot wonder. Christus heerst over een gelovige met de macht van Zijn Woord.

Is geloofd in de wereld. De zegewagen van Christus trekt voort, overwinnende en opdat Hij overwinne. De steen zonder handen gemaakt, die Daniël zag, vermaalt al de koninkrijken der aarde en wordt tot een berg die in eeuwigheid niet meer kan worden bewogen. Is geloofd in de wereld. Hoe is het mogelijk: een van God afgekeerde wereld gelooft. Voor God is niets te wonderlijk. „Geloof dat is het kunstgewrocht des Geestes in de ziel van de zondaar om zich op Jezus te verlaten; Zijn gestalte te onderkennen; dit is het oor om Zijn stem te horen; de voet om tot Hem te gaan" (ds. I. Kievit in een preek over deze tekst). Geloof, deel van de verborgenheid der godzaligheid.

opgenomen in heerlijkheid

Naast het 'geloofd worden in de wereld' staat het 'opgenomen zijn in heerlijkheid'. Hij voer ten hemel op vol eer! Hij zag Zijn strijd bekronen. Hij is gezeten aan de rechterhand van God. Opgenomen. We begonnen-met 'geopenbaard in het vlees'. We eindigen met 'opgenomen in heerlijkheid'. Hij vertrok niet met stille trom, maar ging heen in glorie. Hij is niet gestorven en begraven en daarmee uit. Nee: opgenomen in heerlijkheid. We hebben een Hogepriester die de hemelen is doorgegaan. Wc hebben zodanige Hogepriester die gezeten is aan de rechterhand van de troon der Majesteit in de hemelen. O, welk een verborgenheid der godzaligheid: de Godmens Jezus verheerlijkt. In Hem zijn God en mens samen verbonden in de heerlijkheid. Sinds Hij werd opgenomen in heerlijkheid, kennen al de Zijnen verbondenheid met Hem. Ze weten zich met Hem in de hemel gezet. Na de dood is het leven mij bereid, zingen we, Hij neemt mij op in Zijn heerlijkheid. Waar Hij is, zal Zijn Kerk ook komen.

Slot

We luisterden beknopt naar de drie 2-tallen. Ze zijn niet een volgorde qua tijd, zeiden we al. En toch zit er vooruitgang in. Eerst wordt het heilswerk omschreven: geopenbaard in het vlees en gerechtvaardigd in de Geest (vernedering èn verhoging). Dat heil wordt bekend gemaakt in de hemel en op de aarde. En die proclamatie loopt uit op geloof in de wereld en heerlijkheid in de hemel.

De gemeente Gods is pilaar en vastigheid van de waarheid. Dit is de schat waarvan ze hoedster is in de wereld. We dragen deze schat in een aarden vat. Het doet on< s verlangen naar de eeuwige uitbetaling

W.

J. M.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

verborgenheid der godzaligheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's