Abrahams zien en Abraham zien
KOL-OMMETJE
Een korte terugblik op details van de gebeurtenissen, die ons lieve vaderland bezig hielden. Het waren speciaal twee evenementen die aller aandacht vingen. Te beginnen de viering van de Koninginnedag en verder de tuimeling van het kabinet. Tijdens beide voorvallen speelde iets van gelijksoortige bijkomstigheid.
Koninginnedag vieren we haast per decreet ter gelegenheid van koningin Beatrix' inhuldiging op de verjaardag van haar moeder, die tegelijk verjaart met haar schoonzoon Pieter van Vollenhove. Het wilde dat deze dit jaar de leeftijd van vijftig jaren bereikte. De kabinetscrisis greep aan op de vooravond van de vijftigste verjaardag van de premier. Twee onzienbarende gebeurtenissen juist, of bijna, samenvallend met een bijzondere vierdag van bekende Nederlanders.
De typische uitdrukking voor deze bijzondere viering heet in de taal van ons voorheen zo bijbelvaste volk: Abraham zien. Het spraakgebruik is ontleend aan de tekst uit Johannes 8: „Gij hebt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? "
Die beiden dus, die wij noemden, zagen — zogezegd — Abraham. Uit de woorden van de Joden aan het adres van de Heere Jezus moeten wij blijkbaar afleiden dat je tenminste vijftig jaar oud moet zijn om met enig geestelijk gezag iets te berde te brengen over de vader der gelovigen. De gedachte, die ook onder ons wel leeft, dat een mens pas na rijpe levenservaring en na vele jaren van leven het recht heeft zijn gevoelens te uiten over de dingen van Gods Koninkrijk. Alsof de Heilige Geest niet is uitgestort. De Geest die, zeker, ouden dromen doet dromen, maar ook jongeren gezichten gunt en perspectieven opent. Soms overtreffen zij ouderen en leraren in redebeleid over goddelijke zaken.
Inderdaad is het nodig de dingen van de Heilige Geest te leren zien. Van onszelf zijn wij in dit opzicht volslagen met blindheid geslagen. Van die blindheid kunnen we evenwel onder geen enkel beding beweren dat die wel overgaat bij het klimmen van de levensjaren. Eerder neemt die blindheid mettertijd toe. Gedurende de jonge jaren willen de ogen wel eens makkelijker opengaan. Abraham zien in zijn ware betekenis en positie dat is een begerenswaardig iets. Zover denken we echter niet door, wanneer oppervlakkig de woorden gebezigd worden.
Abraham zien is in feite zien wat Abraham zag. De Heere Jezus reageerde dan ook afwijzend op de suggestieve vraag van de Joden. Zou ik Abraham niet kennen, voluit kennen? Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik. Jullie met je Abraham. Je beroept je zo vlot op hem en je meent dat je van Abraham bent en nog meer dat Abraham van jullie is. Maar Abraham was wel anders. Heel anders. Abraham zag wat jullie niet willen zien. Abraham zag Mijn dag. Nu vraag ik welke dag? Ik geef te raden eigenlijk. De geboortedag, toen de onvruchtbare Sara een zoon had? De dag van Goede Vrijdag, toen Izak op het hout lag op Moria's top? De dag van Jozefs hof, toen Abraham als bij gelijkenis zijn enige geborene uit de doden weer ontving? Zag hij Christus' hele dag? Laten wij ons in gemoede afvragen of wij Abraham reeds gezien hebben. Dat wil zeggen of wij zagen wat hij zag? En daarvoor hoef je geen vijftig jaar oud te wezen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1989
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1989
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's