Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

138. Psalm 138 als Kerstpsalm

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

138. Psalm 138 als Kerstpsalm

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Een gewone psalm", zo noemt de bij velen nog bekende wijlen professor Johannes de Groot, een kenner en minnaar van de psalmen, deze 138e. Gewoon? Alle psalmen zijn immers buitengewoon. Maar ik begrijp de bedoeling van de typering. We kunnen niet spreken van iets specifieks. Een van de vele dankbare met zovele anderen. Wel bijzonder ingeburgerd bij allen van wie de wandel - politeuma, dat is: taatsburgerschap, burgerstaat - in de hemelen is. Denk aan de eerste regels van de vier verzen van de berijming, , , 'k Zal met mijn ganse hart... Door al Uw deugden aangespoord... Dan zingen zij, in God verblijd... en - niet te vergeten - Als ik, omringd door tegenspoed". Gewoon is deze psalm ook, omdat hij zingt van Christus. De Statenvertalers schrijven in hun magnifieke voorrede op de psalmen, dat het psalter bevat van de persoon en het zaligmakend werk van de Messias. Gewoon, omdat het zo'n buitengewone Kerstpsalm is. In het lijstje „Aanwijzing" in uw psalmboekje mag u gerust achter „Op de Kerstdagen" bijschrijven:138. Ik zal het u proberen te bewijzen met kerstzang, bijzondere kerstgenade en kerstcontiuiteit. Die drie.

Kerstfeest is een zangfestijn in edele zin van het woord. Wij denken daarbij vooral aan engelen en lofliederen. Deze 138e heet een dankzegging voor de verlossing. „Ik zal U loven". Met mijn gehele hart. Wanneer ooit het hart zich volledig mag uitzingen en moet uitzingen dan vanwege de komst van Christus, de baarmoeder van zoveel heil. In het midden van de goden. Een menigte van het hemelse heirleger gaf acte de prêsence. De lof werd bovendien gezongen ten overstaan van al het godendom, dat - hoe ook bestaand in de verbeelding der volken - in het niets wegzonk voor deze Levendgeborene. Aller volken macht, niets bij Hem geacht. Met ganse hart, want heeft niet de HEERE te Bethlehem Zijn ganse Naam verklaard, zoals Delila dat wist van Simson? De Gave van de Zoon: Gods ganse hart en ganse Naam. Kunnen Gods Woord en Belofte ooit groter worden gemaakt dan in de vleeswording?

Wat een magistraal danklied na de wraakpsalm 137. Weet u wat in Mattheüs 1 staat? Van de Babylonische overvoering tot Christus zijn veertien geslachten. Van de rots van de verplettering der kinderkens tot de Rots van het Kindeke en de kinderkens. In de wrede kindermoord smeult nog even na, maar hoor de profeet: Bedwing uw stem van geween en uw ogen van tranen, want er is loon. Zijn arbeidsloon is bij Hem, want Zijn Heil kwam.

De verzen 3 tot 6 bezingen de reden tot dank. Verhoring zo krachtig dat alle koningen der aarde gaan zingen op het horen, omdat de HEERE, zo hoog, zo laag neerziet. Alsof wij Maria haar lofzang horen aanheffen. Kerstfeest is het geweldig evenement van de verhoring. Bijzonder Zacharias en Elisabeth, Simeon en Anna; hoe zijn dezen verhoord! Verlossing Israël teweeggebracht, gans Israël op hun gebeden vrijgemaakt van ongerechtigheid. Koningen zullen loven. Herodes huichelde dat hij het Kindeke wilde aanbidden; het navrant pikante wil echter dat hij inderdaad had moeten komen met alle aardse vorsten. Kerstfeest is een koningenfeest. Wijzen voorop. Paulus draagt de grootgemaakte Naam voor koningen, totdat uiteindelijk toch de koningen der aarde hun heerlijkheid en eer zullen binnendragen in de stad van het Lam. Maar reeds van stonde aan zijn het tot koningen en priesters gemaakt herders, die alom bekend maken de wegen des HEE-REN en Zijne heerlijkheid. Prijzende God na al het buitengewone keren zij wederom tot hun gewone arbeid. Nederigen zijn verhoogd. Dat is het specifieke van de Kerstgenade.

Deze psalm echoot elke kerkdienst voort in het votum; dat God niet laat varen het werk Zijner handen. Sprake is van een krachtig werk van Gods arm (Maria) en van verlossing van de hand der vijanden (Zacharias). Een werk van welbehagen, dat door Zijn hand gelukkig zal voortgaan. Steeds weer worden hoogmoedigen verstrooid en ontvangen nederigen verhoging. In dagen van benauwdheid - omringd door tegenspoed - is dat de voortdurende ervaring. Het machtig werk van Christus' geboorte is continu. Want in al de benauwdheden van de Zijnen wil Hij benauwd zijn. Reeds heel snel, toen de wreedheid van Herodes dreigde, strekte de HEERE zijn hand uit tegen de toorn der vijanden. In benauwdheid maakt Hij levend. Altijd in de dood overgegeven, opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees geopenbaard wordt. Het goede werk voor ons en in ons begonnen, zal God voleindigen op de dag van Christus. Uwe goedertierenheid, HEERE is in eeuwigheid. Zo klinkt ook psalm 136 met zijn refreinen nog even na in dit Kerstlied.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 december 1989

Gereformeerd Weekblad | 20 Pagina's

138. Psalm 138 als Kerstpsalm

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 december 1989

Gereformeerd Weekblad | 20 Pagina's