Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKGESCHIEDENIS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKGESCHIEDENIS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Kerk Voorburg

Dit zegel, ontworpen door de heer J. van Vliet, is ontleend aan het Gemeentewapen van Voorburg.

In de rand staat: „Een burcht is ons de God van Jacob, Gereformeerde Kerk van Voorburg.”

De afgebeelde burcht illustreert wat Psalm 46 in vers 12 zegt: „een burcht is ons de God van Jacob" (nieuwe vertaling), of , , de God Jacobs is ons een hoog vertrek." (Statenvertaling).

Wij geven nu de ontwerper het woord, die als toelichting bij dit zegel schreef: , , Gelukkig geen gesloten burcht, maar een burcht met een wijd geopende deur, zoals dit in het kerkelijk zegel duidelijk te zien is. Moge dit zegel ons dan telkens weer opnieuw aansporen tot de God van Jacob de toevlucht te nemen, temeer omdat de , , God van Jacob" de betekenis heeft van de God van het Verbond.

De geopende deur is daarom als het ware een uitnodiging en aansporing, met toevlucht nemen niet te wachten, maar om er ijlings binnen te gaan. „Komt tot uw Heiland, toeft langer niet! Hij toch is ons een toevlucht en sterkte, ten zeerste bevonden een hulp in benauwdheden" Ps. 46 : 2.

En wie onzer zou aan deze zo hartelijke en welgemeende uitnodiging niet gaarne gehoor geven, ... voor het te laat is? ”

Hervormde Gemeente Voorburg

In de eenvoudige rand van dit zegel staat in het latijn: „SI DEUS PRO NOBIS QUIS CONTRA NOS" wat betekent: „Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ”

Dit Woord van God staat in Romeinen 8 : 31b.

Vóór deze latijnse woorden staat de Griekse letter „Alpha", er achter de Griekse letter „Omega”.

Voorts ontdekken wij nog een cirkel en een driehoek. De cirkel is symbool van de eeuwigheid, de driehoek van de Drie-eenheid.

God is de Eeuwige en de Drie-enige. Hij is het begin en het einde.

Het aangebrachte Unt treedt aan beide zijden buiten het zegel. Er staat op: , , Sigillum Ecclesiae VOORBURGENSIS"... „kerkelijk zegel van Voorburg”.

De afdruk van de menselijke figuur in het beeldveld is wat onhelder. Volgens de beschrijving stelt deze figuur de gelovige voor. Het is een engelenfiguur naar een tekening van Albrecht Dürer.

Een engel, een bode Gods, opgeroepen tot de strijd, die echter geestelijk gestreden moet worden.

De lendenen omgord, wacht hij op de Heere.

re. De andere hand houdt hij zegenend omhoog.

De naam Voorburg wordt tot uitdrukking gebracht door een burcht. Deze bevindt zich achter de man. Nog verder weg is een wal met een toren. Mensen hebben wal en toren gemaakt... dat is de cultuur. Deze cultuur beschermt het door alle machten bedreigde leven.

De Kerk verwacht het echter van een andere bescherming. Daar wijst de kerktoren op.

De Kerk moet in de wereld Gods Woord verkondigen. Zo ontvangt de gelovige in Woord en Sacrament de zekerheid van de beloften van God. , , Zo God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? ”

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1992

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

KERKGESCHIEDENIS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1992

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's