Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geloofsdaad van Amram en Jochebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geloofsdaad van Amram en Jochebed

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

„Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was, drie maanden lang van zijn ouders verborgen, overmits zij zagen, dat het kindeke schoon was; en zij vreesden het gebod van de koning niet". (Hebreeën 11 : 23)

In de rij van de geloofsgetuigen neemt ook Mozes een belangrijke plaats in: , , Hij is na Abraham de grondlegger van het Israëlitische volksbestaan en in verband daarmee is zijn leven zeer bijzonder" (Grosheide). Dat bijzondere is er reeds bij zijn geboorte. Zijn ouders zien iets in hem. Iets van de afglans van Gods heerlijkheid. En op wondere wijze wordt hij door God in het leven bewaard.

Amram en Jochebed

„Door het geloof werd Mózes... "! Opmerkelijk is, dat de Hebreeënschrijver z'n woorden zó kiest, dat Mozes reeds nu onderwerp is. Het gaat over z'n geboorte en over de eerste maanden daarna. De periode, waarin hij dus zelf nog niet bewust door het geloof kon handelen. Toch wordt reeds nu zijn naam genoemd. Uiteraard heeft dat alles te maken met het feit, dat hij een van de grote figuren is geweest uit de oudtestamentische heilsgeschiedenis. Een man Gods, die klein in zichzelf en door velerlei beproevingen gekerfd en vernederd, nochtans sterk was in z'n God en door God Zelf is gezet aan de frontlinies van Zijn Rijk.

Ondertussen, hoezeer Mozes ook onderwerp is, het gaat in ons tekstvers toch om het geloofshandelen van zijn ouders: , , Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was, drie maanden lang van zijn ouders verborgen..."! Let op het verschil: hun naam wordt niet genoemd, Mózes' naam wel. Hun naam wordt zelfs niet genoemd in het oorspronkelijke ge- schiedverhaal van Exodus. Evenmin in de beroemde rede van Stefanus voor het Sanhedrin, waarin deze uitvoerig over Mozes' geboorte en levensgeschiedenis uitwijdt (Hand. 7). In Exodus wordt Mozes' vader eenvoudig , , een man van het huis van Levi" en z'n moeder , , een dochter van Levi" genoemd (Ex. 2 : 1). De namen Amram en Jochebed zijn ons alleen bekend uit de geslachtsregisters (Ex. 6 : 19).

Hieruit wordt duidelijk: in de rij van de geloofsgetuigen hebben niet alleen , , groten" een plaats. Voorname, leidinggevende persoonlijkheden, die op de keerpunten van de heilseschiedenis hebben gestaan als Noach, Abraham en Mozes, maar ook veel eenvoudiger zielen. Mannen en vrouwen, die geen vooraanstaande positie hebben bekleed, maar door hun staan en dienen in het geloof toch van de allergrootste betekenis voor de zaak van de Heere zijn geweest. Amram en Jochebed zijn er een voorbeeld van. Bij hen zet God Zijn heilshandelen in, als Hij Israël gaat verlossen uit de ticheloven van Egypte. Dat legt een kenmerkende trek van Gods werk open: Hij verkiest het geringe, het onedele, het verachte, opdat Hij al wat hoog is, beschamen zou. De nederige woning van Amram en Jochebed vormt het uitgangspunt van de grote verlossing uit Egypte. Zoals vele eeuwen later de eenvoudige woning van Maria in het verachte Nazareth uitgangspunt zou worden van Gods verlossend handelen in Christus.

Een benauwende tijd

De tijd, waarin Mozes werd geboren was benauw end. U kunt er uitgebreid over lezen in Exodus 1. Er was een farao opgestaan, die Jozef niet gekend had. Een farao, die uiterst bevreesd was voor in omvang almaar uitdijende Israël. Dat moest koste wat het kost worden ingeperkt. Het was begonnen met een soort , , Arbeitseinsatz''. De Israëlieten moesten werken, keihard werken voor farao, dat zou hun wasdom wel aan banden leggen. Toen dat niet hielp, had hij de vroedvrouwen de opdracht gegeven om alle jongetjes, die onder Israël geboren werden, direkt na hun geboorte te doden. Toen ook dat niet baatte, omdat de vroedvrouwen uit vrees voor God niet meewerkten, kwam de allerverschrikkelijkste maatregel: , Toen gebood farao aan al zijn volk zeggende: lle zonen, die geboren worden, zult gij in de rivier werpen, maar al de dochters in het leven behouden" (Ex. 1 : 22).

Welnu, in die tijd werd Mozes geboren. In die uiterst benauwende tijd, waarin satan als een briesende leeuw te keer ging om het volk van God te gronde te richten en uit te roeien. Uiteraard ging het hem daarbij niet om het volk op zich, maar om de Christus, Die naar de belofte uit dit volk geboren zou worden. De benauwenis van die dagen was niets anders dan hoogoplaaiende strijd tussen het Vrouwenzaad en het slangenzaad. Uit de geboorte van Mozes blijkt echter: God gaat door met Zijn werk. Hij gedenkt aan Zijn verbond. Hij gedenkt aan Zijn belofte. De Christus zal geboren worden en zal over de slang en zijn zaad triumferen.

Hij gaf daarbij Amram en Jochebed allereerst het geloof om in die benauwende dagen toch de kinderzegen te zoeken. En als Mozes dan geboren is, geeft Hij hen ook het geloof om dwars tegen het gebod van de koning in hun kind niet in de Nijl te werpen, maar het te verbergen: , , Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was, drie maanden lang van zijn ouders verborgen, overmits zij zagen, dat het kindeke schoon was...”!

Een zeer merkwaardige reden wordt hier genoemd: , overmits zij zagen, dat het kindeke schóón was..."! We komen dit getuigenis wel vaker tegen in de Schrift. Van Jozef lezen we: , En Jozef was schoon van gedaante en schoon van aangezicht" (Gen. 39 : 6). Van Saul wordt gezegd: , Hij was een jongeUng en schoon, ja er was geen man schoner dan hij onder de kinderen van Israël" (1 Sam. 9:2). En van David: , Hij nu was roodachtig, alsook schoon van ogen en schoon van aanzien" (1 Sam. 16 : 12). Zo zal ook van Mozes gegolden hebben, dat hij van een bijzondere schoonheid en bouw is geweest.

Schoon voor God

Maar dat is niet alles. Uiterlijke schoonheid alleen is immers nog geen reden tot handelen in geloof. Hier is dan ook meer aan de hand. Dat blijkt in het bijzonder uit de rede van Stefanus. Stefanus getuigt tegenover het Sanhedrin van Mozes, dat hij , , uitnemend schoon" was (Hand. 7 : 20). Letterlijk staat er dan: ij was , , schoon voor Gód"! Overmits zij zagen, dat het kindeke schóón was. Mozes' ouders moeten dus in zijn schoonheid iets hebben ontwaard van Gods bijzondere bedoeUng met hun kind. Schoon voor Gód. Schoon heeft in Ex. 2 : 2 vanuit het hebreeuws ook alles te ma- ken met: góéd. Schoon voor God. Goed voor God. Dat wil ook zeggen: beantwoordend aan het Goddelijke doel.

Met andere woorden: Amram en Jochebed hebben iets in hun kind gezien. Iets van de afglans van God. Iets van de bijzondere bedoeling, die God met hun kind had. Ongetwijfeld heeft het geloof, dat in beider hart woonde, zich allereerst gericht op Gods bevel: , , Gij zult niet doden..."! Maar die bijzondere, hemelse schoonheid van Mozes heeft hen temeer bekrachtigd hun kind niet prijs te geven aan de krokodillen, maar het in Gods hoede en bescherming over te geven. Overmits zij zagen, dat het kindeke schóón was. Schoon, goed voor God. Z'n uiterlijke schoonheid was dus een teken van zijn innerlijke schoonheid en van zijn bijzondere bestemming.

Uiteraard hoeven die dingen lang niet altijd samen te gaan. Achter uiterlijke schoonheid kan een door en door bezoedeld en onrein leven schuilgaan. En anderzijds kan van een mismaakt uiterlijk, van een gehandicapt leven toch getuigd worden: schoon, goed voor God. Omdat het hart door de Heilige Geest is vernieuwd. Omdat we Christus zijn ingelijfd. Omdat God met Zijn Geest woning gemaakt heeft in ons binnenste.

Schoon, goed voor God. Daar zit ook de gedachte achter: genade adelt het leven: , , Het is mij zo vaak opgevallen, dat de vreze Gods, in de zin van godsvrucht, waar ze ook was, vaak iets gratieus' gaf. Iets vorstelijks. Dat is de schoonheid van de genade Gods. De zieleadel, in de heiliging en in de reiniging, in een bijzonder stervens-en opstandingsproces" (G. Boer). Dat gold toen, dat geldt ook nu. Maar dan alleen vanuit de levende geloofsverbondenheid met Christus. Want Mozes was in dat , , schoon voor God" ook type van Christus.

Wat bij Mozes nog ten dele was, dat was bij Hem volmaakt. Van Hem zingt Psalm 45: , , Gij zijt de Schoonste onder de mensenkinderen". Hoe schoon was Hij in Zijn komen naar de aarde. Op heilige wijze ontvangen en geboren. Schoon, goed voor God. En zo schoon als Zijn komen was, zo schoon was Zijn leven. Zonder ook maar enige vlek. Zonder ook maar de minste bezoedehng vanwege de zonde. En dan Zijn plaatsvervangend lijden en sterven. Hoe schittert daarin de schoonheid van Zijn hef de. De schoonheid van volmaakte gehoorzaamheid. De schoonheid van volmaakte verzoening. Hij was in alles schoon, goed voor Gód. Dat bleek op de Paasmorgen, toen de Vader Hem opwekte uit de dood. En op de dag van Zijn hemelvaart, toen Zijn Vader Hem tot Zich nam in de hemel en Hem zette aan Zijn rechterhand. Ziende op Hem mag getuigd worden: Meer dan Mozes is hier!

Is Hij ook voor u de Schoonste van de mensenkinderen? Omdat de Heere u ogen gaf om te zien en een hart om te verstaan? Van nature zien we niets in Hem. Geen heerlijkheid in de Man van smarten. Geen schoonheid in een Gevloekte en Gekruisigde. Dan geldt het woord van Jesaja: , , Als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben". Totdat ik mijn eigen beeld in Hem ga zien. Gods Geest mij ervan overtuigd: zó moest Hij nu worden om u te kunnen verlossen. Want ü bent zo'n afzichtelijke en onooglijke voor God. Vanwege uw zonde en ongerechtigheid.

Maar nu het wonder, dat Hij getuigt: Ik voor u. Hij wilde in mijn plaats staan. Worden, wat ik ben. Mijn zonde dragen. Mijn schuld betalen. Mijn straf boeten. Verklaart Gods Geest Hem zó aan mijn hart, wat ga ik dan een schoonheid in Hem zien. Dan zing ik het uit: , , Bemin'lijk Vorst Uw schoonheid hoog te loven/ gaat al het schoon der mensen vér te boven"! Schoon, zeer schoon is Hij. Het levende geloof raakt nooit op Hem uitgekeken. Ontdekt in Hem telkens weer nieuwe schatten en nieuwe schoonheid. Hoe schoon is Hij in Zijn naturen. Hoe schoon in Zijn ambten. Hoe schoon in Zijn vernedering. Hoe schoon in Zijn verhoging. Door Hem worden afzichtelijke zondaren weer schoon voor God en zal zich iets van Zijn schoonheid leggen over hun leven.

Heilige afzondering

Ondertussen, toen Amram en Jochebed iets bijzonders in hun kind zagen, leidde dat bij hen ook tot bijzonder handelen. Door het geloof hebben ze hun kind , , verborgen". Verborgen voor farao. Verborgen voor de moordlustige handen van farao's knechten. Hun kind drie maanden weggestopt. En daarbij hebben ze het gebod van de koning , , niet gevreesd". Met andere woorden: ze hebben dat gedaan met gevaar voor eigen leven. Ongehoorzaamheid aan farao kon gestraft worden met de dood. Maar , , door het geloof" hebben Amram en Jochebed niet gezien op farao, maar op Gód. Op die God, zonder Wiens wil geen haar van 't hoofd zou worden gekrenkt. Op die God, Die machtig was hen en hun kind voor de dood te bewaren.

Ook vandaag zijn er tal van machten, die het op de ondergang van ons en onze kinderen hebben gemunt. Farao leeft nog. Satan gaat nog rond als een briesende leeuw. Hoe nodig, dat christenouders ook vandaag de wacht betrekken bij hun gezin. , , Nee zeggen" tegen het bevel van de koning. Concreet: , , Nee zeggen" tegen, dat wat de geest van de tijd ons en onze kinderen voorschrijft en dicteert. Dicteert aan normen. Dicteert aan mode. Dicteert aan wat in de opvoeding wijs en goed is. Weet: als u daaraan toegeeft en daaraan gehoorzaamt, dan geeft u uw kind prijs aan krokodillen.

Hoe nodig is de geloofshouding van Amram en Jochebed. Ze vreesden Gód en daarom vreesden ze het gebod van de koning niet. En wij? Misschien bang voor wat de mensen wel niet zullen zeggen? Bang voor een spotlach? Bang om eruit te liggen? O, dat ook wij het gebod van de koning niet zullen vrezen, maar onze kinderen zullen , , ver bergen". Dat wil zeggen: niet zullen prijsgeven aan de Nijl en aan de krokodillen, maar hen zullen dragen in de hoede van God, Die om Christus' wil ook de God van ons zaad wil zijn. Verbergen is wegbergen bij God. In het gebed. In een opvoeding naar de Schriften. Opdat ze vanuit die heilige afzondering in Christus , , schoon voor God" mogen zijn en straks als Mozes in Gods kracht staan op de post, die God hen wijst.

M.

L.W.Ch.R.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 1994

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

De geloofsdaad van Amram en Jochebed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 1994

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's