Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simon van Cyrene

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simon van Cyrene

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

Zo heeft dan Pilatus vonnis geveld... Jezus moet de kruisdood sterven. En kon aan een ter dood veroordeelde, volgens een door keizer Tiberius uitgevaardigd wetsbesluit, nog tien dagen uitstel worden gegeven, Pilatus heeft dit aan de Heere Jezus niet toegestaan. De executie diende direct te worden uitgevoerd. Zó moest de Man van Smarten zonder enige verademing Zijn lijden doorworstelen.

Een droeve stoet begeeft zich op weg van het Rechthuis naar Golgotha. Een escorte van een Romeinse officier en vier soldaten gaan aan Jezus zijde. Zij moeten de kruisstraf aan Jezus voltrekken.

Wie was veroordeeld tot de kruisdood, die meest onterende straf, moest zelf het kruis naar de strafplaats dragen. Hoewel sommigen denken aan het gehele kruis, ging het hier hoogstwaarschijnlijk om de dwarsbalk. De verticale balk was reeds op de plaats van de terechtstelling aanwezig. Met de handen boven u \ het hoofd vastgebonden aan de ruwhouten|w balk die zij droegen, werden de misdadigers naar de strafplaats geleid.

Deze plaats lag onder Israël buiten de stad De Wet van de Heere gebood dit. Misdadigers moesten buiten de legerplaats gestraft worden "Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden". (Hebr. 13 : 12).

Met twee moordenaars, eveneens tot de dood aan het kruis veroordeeld, wordt Jezusf^ door de straten van Jeruzalem voortgedreven op weg naar Golgotha. Een grote menigte mensen volgt hen. Ze wordt gedreven door tomeloze haat, nieuwsgierigheid of oppervlakkig medelijden.

Er is bij de terechtstelling haast geboden. Opdat Israël het Pascha rustig en zonder verontreiniging zal kunnen vieren, moet deze ergernis vóór de avond uit het midden weggedaan worden! En ook de Romeinse hoofdman met de vier soldaten willen het karwei zo spoedig mogelijk klaren.

Maar er zit weinig vaart in! Jezus, gebukt onder het kruis, gaat moeizaam voort. Wankelend onder het gewicht van de balk, struikelt Hij bij elke stap als zij de poort van de stad naderen, ziet men het... Jezus dreigt onder de last te bezwijken.

Wie zal de diepte peilen van het lijden van de Man van Smarten? Hoe was het Hem bang in Gethsémané. Hoe afmattend waren de verhoren geweest voor het Sanhedrin en voor Pilatus. Hoe sneed de bittere spot in het huis van Kajafas door Zijn reine ziel; hoe leed Hij onder de martelende geselslagen! Geen ogenblik gunde men Hem rust. En nu wankelt Hij en dreigt te vallen om nimmer op te staan.

Naar de Raad van God moest Jezus de kruisdood sterven. Hij mag dus niet op de kruisweg bezwijken. Het mag al evenmin van de fanatieke Joden. Die willen Hem gekruisigd zien. Dat hebben ze fel begeerd van Pilatus en het hem toegeroepen: "Kruis Hem"!, "Kruis Hem!". Ze zullen niet rusten voor dat doel is bereikt. En ook de Romeinse soldaten moeten hun opdracht nauwgezet uitvoeren.

Maar wie wil de kruisbalk van Jezus overnemen? Geen Jood zal er zich voor aanmelden. En ook de soldaten vinden het beneden hun waardigheid.

Daar komt een man de stoet tegemoet. Het is Simon van Cyrene. In het geheel van de lijdensgeschiedenis een onopvallende figuur. We weten weinig van hem af. Hij was afkomstig it Cyrene, een Griekse stad in de Noordfrikaanse landstreek Cyrenaica, ten N.W. an Egypte. Er woonden daar veel Joden. Een deel van hen had zich in Jeruzalem gevestigd. Simon komt "van de akker", onbewust van wat zich hier bij de poort afspeelt. De meningen over dat "van de akker" zijn verdeeld. Sommige uitleggers nemen aan, dat Simon inderdaad na gedane landarbeid naar Jeruzalem terugkeerde. Anderen menen, dat inplaats: "van de akker", moet worden gelezen: "van buiten", (de stad). Hij zou dan buiten Jeruzalem hebben gewoond. Bovendien zeggen ze, was op Pascha alle veldarbeid verboden. Er is ook verschil van mening over de vraag of Simon een Jood dan wel een heiden is geweest. Een heiden, die: "zonder erg verdwaald was onder al de feestgangers”.

Hoe dit zij... de soldaten grijpen hem beet en leggen hem de kruisbalk van Jezus op zijn schouders. Niet gewillig... neen hij moet gedwongen worden. (Matth. 27 : 32). En in Lukas 23 : 26 lezen wij, dat ze hem "namen" d.w.z. "grepen". Neen... hij bood zich niet als kruisdrager aan. Liever had hij onopgemerkt zijn weg vervolgd. De indruk is sterk, dat wat met Jezus gebeurt hem weinig interesseert. Hij is niet onder de joelende menigte. Hij komt van de andere kant, de stoet tegemoet. Menselijk gezien, puur toevallig. Bij geval. Maar wat toeval schijnt, is Gods weg met hem. Hij zal zonder twijfel fel geprotesteerd hebben tegen de hem opgelegde taak. Maar verzet tegen de bezettende macht was zinloos. Tegen zijn zin gedwongen tot het vernederend werk: e martelpaal van een gevloekte voort te slepen naar Golgotha, werd Simon van Cyrene kruisdrager achter Jezus aan. Kwam hij, waar hij anders niet zou zijn gekomen... op Golgotha! Daar werd het vloekhout van hem afgenomen en Jezus wordt er aan gehangen.

Het overnemen van het kruis van de Heiland, heeft diens lijden stellig verlicht. Maar aan de andere kant duidt het de onmacht van Jezus aan. Hij, de Zoon van God, moest de vernedering ondergaan, van het "niet verder kunnen". "Hij was geworden de hulpbehoevende, die door een op straat aangeroepen vreemdeling geholpen moest worden, om Zijn doodsweg tot het einde af te lopen". (Ridderbos. K.V. Mattheüs). En van Zijn discipelen was geen spoor te bekennen.

Wij weten niet met zekerheid hoe dit alles op Simon teruggewerkt heeft. Of het kruisdragen voor hem vrucht gedragen heeft. Is, al gaande achter Jezus naar Golgotha, zijn oog geopend voor de grootheid van de Heere Jezus en zijn hart voor Hem ontsloten? Ergens las ik: "Simons kruisdragen is hem tot zegen geworden. Daarover bestaat (hoewel het Woord er niet over rept), geen verschil van mening. Simon heeft loon ontvangen, maar, en dat moet met alle nadruk worden gezegd: genadeloon. Geen loon naar verdienste”.

In het Markus-Evangelie wordt nadrukkelijk medegedeeld, dat Simon de vader was van Alexander en Rufus, twee christenen in de Gemeente te Rome.

En in de Brief aan de Romeinen wordt verteld, dat hun moeder ook een moeder voor Paulus is geweest. Men heeft daaruit inderdaad de conclusie getrokken, dat deze Simon op weg naar Golgotha en staande aan de voet van de kruisheuvel, een andere Simon is geworden. Dat hij gegrepen, overweldigd is door Hem, die zo stil en koninklijk, onder de wreedheid en het gespot van Zijn pijnigers, voortschreed. Zo zou hij het later als de hoogste eer beschouwd hebben, die enig mens ooit te beurt is gevallen: kruisdrager te zijn achter Jezus. Dan heeft hij ook iets gekend van het roemen in het kruis, zoals iemand het later zong:

”In het kruis zal 'k eeuwig roemen! en geen wet zal mij verdoemen; Christus droeg de vloek voor mij! Christus is voor mij gestorven, heeft gena voor mij verworven! 'k Ben van dood en zonde vrij!”

B.

H.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Simon van Cyrene

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's