Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijandschap in de Boekenweek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijandschap in de Boekenweek

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE KRONIEK

Als u dit leest, zitten we middenin de - ti jaarlijkse, , boekenweek", die dit keer als thema heeft, , religie en religieus gevoel opschrift". Er zijn vele publicaties verschenen over God, geloof en godsdienst. Daar zijn goede, minder goede en uitgesproken slechte boeken bij. In het Nederlands Dagblad gaat ds. J. Maasland in op een tweetal boeken die gekenmerkt worden door felle afkerigheid en vijandschap ten aanzien van het christelijk geloof, ja ten opzichte van God Zelf. Het gaat om een bundel opstellen van Rudy Kousbroek (Hogere honing) en een publicatie van Maarten 't Hart, waarvan de titel alleen al boekdelen spreekt: > , Wie God verlaat heeft niets te vrezen - d Schrift betwist". Maasland over dit boek:

„De Boekenweek 1997 heeft nog een tegenstander van het geloof de gelegenheid aangereikt in de arena te treden om als een echte zwaardvechter zo het mogelijk ware alle christenen uit te roeien. Ook voor hem heeft het NRC Handelsblad ruimschoots de kolommen opengesteld om zijn vuil te spuiten. We bedoelen Maarten 't Hart, die van 1992 tot 1994 wekenlang zijn , , alternatieve bijbeloverdenkingen" mocht plaatsen. Hij doet dat zoals we het van hem gewend zijn: uitdagend, prikkelend, sarcastisch, simpHstisch, spottend, beledigend en vooral blasfemisch. Kennelijk krijgt hij er maar geen genoeg van af te rekenen met wat hem e na zoveel jaren nog altijd bezighoudt: Hoe haalt een weldenkend mens het in zijn hoofd nog steeds in die Bijbel te lezen en, wat nog erger is, de onzin voor waar gebeurd te houden en er zijn dagelijks leven en handelen door te laten bepalen? Hij kan het maar niet snappen, dat niet iedereen hem allang gevolgd is in zijn afkeer van God, kerk en godsdienst. Och, zou ik zeggen, gelukkig maar, Maarten. Waar zou je anders nog over moeten schrijven?

Als een echte ouderwetse oefenaar wandelt 't Hart de hele Bijbel door van Genesis tot bijna Openbaring. Een reeks oneffenheden en tegenstrijdigheden in de Bijbel worden nog weer eens ten tonele gevoerd.

Hoe kan het: zoveel dieren in de ark? Hoe zijn ze al die dagen gevoerd? Zelfs de Himalaya onder water? Waar komt al dat water dan vandaan? En al die aartsvaders die moeiteloos negenhonderd jaar werden? En de sprekende ezel van Bileam en die drijvende bijl en Jona drie dagen in de buik van de walvis en de drie jongeHngen die vrolijk in de vurige oven ronddartelen zonder dat er een haartje geschroeid raakt, en de zon en de maan die beide een hele dag stil blijven staan? Is het wel een zegen te noemen, in een land terecht te komen met al die cholesterolrijke melk en al die kleverige honing? En de moorddadigheid, uitkomend in de duizenden doden en dat alles onder regie van het Opperwezen, het is toch ronduit stuitend? Moet je van zo'n geloof een heilzame moraal verwachten?

Heilskader

Dit is zo'n beetje de trant van reageren die 't Hart toepast. Heeft hij dan alles verzonnen en bewust gelogen, wat hij over de inhoud van de Bijbel zegt? Wie de Bijbel kent, weet dat er gebeurtenissen in staan die op ons moeilijk verteerbaar overkomen. Dat Achans daad de dood van bijna heel zijn gezin tot gevolg heeft, vinden wij op z'n zachtst gezegd vreemd. Dat na de geschiedenis van het gouden kalf de hoofddader in leven blijft (Aaron) en vele anderen dodelijk gestraft worden, komt op ons onrechtvaardig over. En zo is er meer.

Met een simplistisch bij bellezen zonder het grote verband vast te houden en zonder | het heilskader voor ogen te houden loop je inderdaad tegen zaken aan, die 't Hart hoofdstuk na hoofdstuk uitvergroot neerzet. Hij weet dat hij daarmee de twijfelaars raakt en de reeds afgehaakten van kerk en geloof bevestigt in hun vermeend gelijk.

Ik kan het niet anders noemen dan een onwelwillende benadering van de Bijbel, geschreven door een dwingerig mens die per se gelijk wil hebben. En dan heb ik het nog niet gehad over de beledigende stijl van schrijven, als het over God gaat, te grof om hier te citeren.

David heet , , de weerzinwekkendste en bloeddorstigste schurk van het hele Oude Testament". De draak wordt gestoken met de doop (babydoop genoemd) en het Avondmaal, 't Hart valt trouwens in herhahng. Wat hij over de kinderdoop schrijft en over de Zevendedagsadventisten, stond in 1984 al in zijn Het roer kan nog zesmaal om.

Enfin, de hele Bijbel en het hele geloof zijn , , onbedaarlijke apekool", 't Hart voelt zich bedot en bedrogen, hoe meer hij erachter komt dat de hele Bijbel op louter verzinsels berust. Nog bozer wordt hij, als hij leest hoe tegenwoordig de bijbelverhalen symbolisch worden uitgelegd, zoals bijvoorbeeld door ds. Nico ter Linden. , , In gewoon Nederlands komt hun boodschap erop neer dat God ons aangaande Zijn bedoelingen onderwijst met lullige sprookjes over hspelende slangen, sprekende ezels en drijvende bijlen.”

’t Hart mag , , de Voorzienigheid" wel danken dat hij in het gereformeerde Maassluis is geboren. Hij heeft voor zijn leven een magazijn aan anekdotes beschikbaar om van zijn hobby te leven. En brood op de plank heeft ook hij nodig. Voor mij mag hij zich met werkelijke literatuur bezighouden. Liever nog was het me dat hij er het zwijgen toe deed. Maar ja, ik behoor tot de bedriegers die hij aan het slot van zijn boek hekelt. Deze aanbeveling zal daarom wel niet helpen. Zijn pubhcatie aanbevelen kunnen we op geen enkele manier.” Misschien dat u intussen geschokt bent door wat u hebt gelezen. Ik heb één en ander toch maar letterlijk overgenomen om scherp te doen uitkomen hoe fel en boosaardig deze ongelovige (anti-gelovige) schrijft. Zo scherp staan geloof en ongeloof dus tegenover elkaar! Hier is geen sprake meer van milde ironie, maar hier schreeuwt iemand zijn haat uit tegen alles wat met de God van de Bijbel te maken heeft.

En toch is het niet goed hierop hard te reageren. Ook tot 't Hart gaat in het heden van de genade het appèl van geloof en bekering uit.

Wat zullen hem de ogen opengaan, wanneer de Heilige Geest hem tot bekering zou brengen en hij zou gaan beseffen: , , Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen". Maar dan zal hij ook leren: , , Wie God zoekt, heeft niets te vrezen”!

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

Vijandschap in de Boekenweek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's