Goede en boze engelen (5)
PASTORAAL
Een bedreiging voor Gods Kerk
We hebben al gezien dat er naast goede ook boze engelen bestaan. Zij hebben God de dienst opgezegd en verzetten zich uit alle macht tegen Hem. Zij staan onder leiding van de duivel die hun overste is. We staan in dit artikel stil bij de aanvallen die de boze op de gelovigen uitvoert. Tevens gaan we na hoe hij te weerstaan is. De duivel wordt door Petrus een briesende leeuw genoemd (1 Petr. 5:8). Alleen het beeld al! In de dierentuin bevinden leeuwen zich gelukkig achter tralies. En in de Safariparken in ons land achter ingenieuze hekken. Je moet er niet aan denken dat je een leeuw op straat zou tegenkomen. Maar deze leeuw loopt vrij rond. En was het maar waar dat hij geen mens kwaad deed. Hij is volgens Petrus op zoek naar prooi. Als hij maar even een mogelijkheid ziet spert hij zijn muil wijd open om toe te slaan. Het gaat om een allesversHndend monster dat overal tegelijk aanwezig is. Satan is uit op onze ondergang. Dat heeft de apostel Petrus zelf ondervonden. Rond de verloochening van zijn Meester. Toen was de boze bezig om hem te ziften als de tarwe (vgl-Luk. 22 : 31). Het is niet voor niets dat juist Petrus op zo'n aangrijpende wijze over de duivel geschreven heeft. Hij schreef uit eigen ervaring. Op een uiterst pijnlijke wijze heeft hij de duivel als een briesende leeuw leren kennen. Vandaar dat hij de lezers van zijn brief zo indringend waarschuwt. Als wij werkelijk Christus volgen en dienen, krijgen we onherroepelijk met deze vijand te maken. Wie de Heer e mee heeft, heeft de duivel tegen. Dat kan niet missen. Hij gunt immers Christus Zijn Kerk niet. Het is nodig dat we zijn aanvallen onderkennen. Kan dat? Jazeker! Volgens Paulus zijn zijn gedachten ons niet onbekend (2 Kor. 1 : 11). Met de Schrift in de hand is het mogelijk om de werkwijze van de duivel na te gaan. Hij maakt gebruik van listige omleidingen (methoden staat er letterlijk in Efeze 6 : 16).
Enkele taktieken
Ik wil proberen om puntsgewijs enkele taktieken te noemen:
* Om te beginnen maakt de boze het Woord van God verdacht. Hij zet er vraagtekens bij of hij verdraait het. Dat is typisch het werk van de duivel. We zien het al in Genesis 3. Met zijn gladde tong weet hij bij Eva twijfel te zaaien aan wat God gezegd heeft. Tijdens de verzoeking van de Heere Jezus hanteert hij dezelfde methode (Matth. 4 : 1—11). Hij komt met schriftwoorden aandragen. Maar er zit wel een gemene adder onder het gras. Want de duivel rukt teksten uit hun verband of hij laat bewust gedeelten weg. Dat is vandaag nog zijn werkwijze. Er wordt aan het gezag van de Bijbel getornd. Ik denk aan moderne schriftvisies. De Bijbel is meer de neerslag van menselijke ervaringen dan het spreken van de levende God. En het gevolg is dat de historiciteit van bijvoorbeeld Pasen in twijfel wordt getrokken. Of dat in ethische kwesties de Schrift geen gezag heeft. We leven nu eenmaal in een andere tijd. Wat wij vinden weegt zwaarder dan wat God zegt. En we zien het opnieuw gebeuren dat het Woord van de Heere in twijfel wordt getrokken. De boze kan deze methode ook toepassen tijdens aanvechtingen. Door de beloften van het evangelie verdacht te ma ken. Gods uitroeptekens worden vervangen door vraagtekens. Ik kom hier nog op terug.
* Een andere taktiek is het afschieten van pijlen. Volgens Efeze 6 : 16 zijn het vurige pijlen. In de oudheid werden pijlen eerst met pek ingesmeerd en vervolgens aangestoken voordat ze werden afgeschoten. Het is duidelijk dat zulke pijlen dodelijk waren. Nu, de boze heeft veel pijlen op zijn boog. Op het alleronverwachtst worden ze op ons afgevuurd. Trefzeker spant satan de boog. Hij weet bij ieder de zwakke plekken te vinden. Het is hem bekend waar de verdediging in ons leven gebrekkig is. Iemand als David werd geraakt op het punt van de hartstocht (de zwarte bladzijde met Bathseba). Terwijl Ananias en Saffira gevoehg waren voor geld en voor de eer van mensen. Van Ananias wordt het ook met zoveel woorden gezegd dat de satan zijn hart heeft vervuld (Hand. 5 : 3). Wie van ons heeft geen zwakke kanten waar de duivel vrij gemakkelijk een opening vindt? De één is gevoehg voor mensenvrees terwijl een ander snel driftig wordt. De boze weet er geraffineerd op in te spelen. Luther heeft gezegd dat de satan altijd de weg van de minste weerstand gaat. , , Waar de omheining het laagst is, daar khmt hij er over, en wanneer de wagen wankelt, dan stoot hij hem helemaal om". In dit verband bedenken we ook dat de boze zeer geduldig zijn tijd kan afwachten. Wanneer slaat hij toe? Als we vermoeid en aan het einde van onze krachten zijn. De verzoeking van de Heere Jezus begon toen Hij de honger voelde knagen. Petrus werd onder vuur genomen in het huis van de hogepriester, op een uiterst kwetsbaar moment. Let er maar op in uw eigen leven: ijdens vermoeidheid of moeilijke perioden zijn we extra gevoehg voor de pijlen van de boze.
* Nog een andere taktiek zijn de influisteringen waarmee hij komt. Het is bekend hoe Luther hier onder geleden heeft. Voor hem was de duivel een zeer reëele tegenstan- der. Luther ervoer hem soms als bijna lijfelijk aanwezig. Iemand heeft de Reformator getypeerd als een mens tussen God en duivel (H.A. Oberman). We zagen al dat de boze Gods Woord in twijfel trekt. Dat doet hij bijvoorbeeld door ons te herinneren aan onze zonden. Volgens Luther is de duivel er een meester in om van een luis een kameel te maken en iemand met de allerkleinste en zelfs met ingebeelde zonden te plagen. Deze kunst verstaat de satan bijzonder goed. Hij wil ons laten geloven dat God zondaren haat. Of dat onze zonden te groot zijn om vergeven te worden. Soms haalt de boze steeds een bepaalde zonde naar boven. Natuurlijk spreekt op zo'n moment ook de stem van ons geweten, maar de duivel weet daar handig op in te praten. En dan op zó'n wijze dat ons de hoop op vergeving wordt ontnomen. De zwaarste bestrijding is voor Luther geweest dat de satan hem trachtte wijs te maken dat hij geen uitverkorene was. Wat kan de boze ons benauwen door een vertekend beeld van de verkiezing te geven. Zodat het zicht op Christus wordt belemmerd. Hoe onderkennen we deze aanvallen? Om daar in één zin op te antwoorden: als we op onszelf worden teruggeworpen in plaats van op de beloften het evangelie. Er is een hemelsbreed verschil tussen het werk van de Heilige Geest en het werk van de satan. De Geest drijft ons altijd naar de Heere uit zodat we als een verlorene in onszelf in de armen van Christus terechtkomen, terwijl de boze ons bij Hem vandaan trekt.
Dat is het grote verschil.
Weerstand bieden
Hoe valt de boze te weerstaan? Opnieuw noem ik puntsgewijs enkele wapens. Gode zij dank zijn we niet zonder meer aan het rijk van de duisternis uitgeleverd. De Heere geeft wapens. Volgens Efeze 6 is het zelfs een complete wapenrusting. Het is mogelijk om staande te blijven. De duivel mogen we niet onderschatten. Maar we behoeven hem ook niet te overschatten. Jakobus roept ons op om hem te weerstaan. Dan zal hij van ons wegvluchten (Jak. 4:7).
* Als eerste wapen noem ik het Woord. Hoe heeft Christus de verzoeking doorstaan? Door steeds te herhalen: , er staat geschreven". Wat is het belangrijk om thuis te zijn in het Woord. Laten we het met Ps. 119 meebidden of God onze gang en treden vast wil maken in Zijn Woord. Gelukkig wie zich als het ware ingraaft in het Woord, zoals een soldaat zich verschanst in een loopgraaf. Het Woord heeft niet voor niets het zwaard van de Geest (Ef. 6 : 17).
* Een ander wapen is het geloof. Petrus geeft aan dat we de duivel weerstand kunnen bieden als we staan in het geloof. In het levende geloof dat uit de Heilige Geest is en dat zich vastklemt aan de Heere en Zijn Woord. Dit geloof wordt door Paulus een schild genoemd waarmee we al (niet één uitgezonderd) de vurige pijlen van de boze kunnen uitblussen (Ef. 6 : 16). Leven wij uit dit geloof? Wordt het door ons beoefend? Dan zullen we standhouden temidden van alle aanvallen die de boze samen met zijn engelen uitvoert. Nee, niet omdat ons geloof zo stevig is. Maar omdat de God op Wie het geloof zich richt sterker is dan alle duivels bij elkaar.
* Een zeer belangrijk wapen is het gebed. Petrus roept ons op om nuchter te zijn en te waken, juist vanwege die briesende leeuw. Daarbij gaat het om een waken in de gebeden (1 Petr. 4 : 7). De boze bijt zich als een terriër aan de gelovigen vast. We schudden hem niet zelf van ons af. Hij is alleen van ons af te bidden! Daarbij mogen we pleiten op Jezus' eigen voorbede waardoor Petrus eenmaal is vastgehouden in de nacht van de verloochening.
* Het laatste wapen dat ik hier wil noemen is het zingen. Ook dat heeft vooral Luther ons geleerd en voorgedaan. Daar is de duivel allergisch voor. Hij kan er niet tegen als de Heere wordt grootgemaakt. Zingen jaagt de boze op de vlucht. Wat kunnen we opgebeurd en vertroost worden als we onze toevlucht nemen tot bijvoorbeeld een psalm.
Een andere Leeuw
Tenslotte wijzen we elkaar op een andere Leeuw (met een hoofdletter): e Leeuw uit Juda's stam (Openb. 5 : 5). De Leeuw Die overwonnen heeft doordat Hij het Lam ge worden is. Het gaat op de eindoverwinning aan. Zalig wie Hem liefheeft en in Zijn genade schuilen mag. Die is veilig tegen het woeden van de boze en zijn aanhangers.
A.
J.C.S.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1997
Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1997
Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's