Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus is de ware Wijnstok

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus is de ware Wijnstok

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MED

, , Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman. Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage. Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb. Blijft in Mij, en Ik in u." Johannes 15 : 1—4a

K ijk, daar loopt een groepje mensen door de donkere straten van Jeruzalem. Het is de Heere Jezus met elf van Zijn discipelen. Neen, niet twaalf! Judas is al heengegaan als verrader... Waar gaat die stoet nu naar toe? Naar de hof van Gethsémané aan de voet van de Olijfberg.

Kort geleden hebben ze de paschamaaltijd gehouden in een zaaltje ergens in de stad. Daar heeft Jezus het Heilig Avondmaal ingesteld. Hij nam het brood en stelde het tot een teken van Zijn verbroken lichaam. Hij nam de beker met wijn en stelde die tot een teken van Zijn vergoten bloed.

Met die aangrijpende ogenblikken nog in gedachten spreekt de Heere tot Zijn discipelen de woorden van ons tekstgedeelte. , , Ik ben de ware Wijnstok". Zojuist dronken wij samen van de vrucht van de wijnstok. Mijn bloed, dat wil zeggen Mijn leven als offer, is de echte drank van eeuwig leven. Misschien konden ze langs de weg wel een wijngaard zien. De wijnstokken met hun stammen kronkelend over de grond, de ranken opgehouden langs korte paaltjes. De druiventrossen glanzend in het maanlicht.

Waarom is het tot verootmoediging als Jezus zegt: , , Ik ben de ware Wijnstok"? Wel, bij een wijnstok denken we aan vruchtbaarheid. Een wijnstok met volle druiventrossen is een lust voor het oog. De landman, de wijngaardenier, heeft er plezier van. In de tijd van de oogst snijdt hij de trossen af, perst de druiven uit, geniet van de fonkelende wijn en prijst de wijnstok. , , Mijn Vader is de Landman", zegt Christus. Hij heeft Mij als Wijnstok geplant. En nu ben Ik er voor Hem. Met geen ander verlangen dan om vrucht te dragen voor Hem. Mijn leven is beschikbaar zijn voor Hem, ten dienste staan van Hem, Mijn vrucht opbrengen voor Hem.

Een wijnstok is geen sierplant. Hij heeft geen uitwendige schoonheid. De stam valt niet op, de ranken zijn niet mooi, niemand zegt: , , wat een prachtige wijnstok!", maar wel zegt iedereen: „wat een mooie vruchten!" Zo is Christus op aarde de lijdende Knecht des HEEREN geweest, Man van smarten, zonder gedaante of heerlijkheid. Maar met onmetelijke oogst tot eer van de Landman in de hemel.

Maar letten we nu op dat woordje ware. Daar zit een tegenstelling in, net zoals bij het woord Ik ben de goede Herder. Er zijn dan kennelijk ook kwade herders. Huurlingen die geen hart hebben voor de schapen en ze juist als het eropaan komt in de steek laten. Zo is er tegenover de ware Wijnstok de liegende wijnstok, de wijnstok die geen vrucht draagt. Een liegende wijnstok is een wijnstok die uit de verte heel wat lijkt te zijn. Maar kom je dichterbij, dan zie je dat hij alleen maar uit blad bestaat. Wel blad, geen vrucht. De druifjes die er nog zijn, zijn bitter of stinken doordat ze rot zijn.

Waar is die liegende wijnstok te vinden? Leest u maar vers 2: , , alle rank die in Mij geen vrucht draagt, die neemt de Landman weg". Buiten Christus zijn er wel wijnstokken, zijn er wel ranken, maar ze dragen geen vrucht. In feite is het een scherpe aanklacht aan Israël, dat ook meer dan eens met een wijnstok of wijngaard wordt vergeleken, bijvoorbeeld in Psalm 80 en in Jesaja 5. Israël als Hegende wijnstok. We zeggen er in één adem bij: de christelijke kerk als liegende wijnstok, de mensheid, u en ik als liegende wijnstokken. Wel veel bla-, bla-, bladeren. Ook veel godsdienstige bla-, bla-, bladeren, maar geen vrucht tot eer van God! Moet de HEERE het ook van ons leven zeggen: , , waar blijft de vrucht van oprechte dankbaarheid voor alles wat Ik gaf, voor alle zorg en liefde die Ik u heb bewezen? "

Maar hoe moet het dan met mijn leven? Want met een onvruchtbaar leven heb ik mijn toekomst verspeeld, dan word ik niet behouden, dan ga ik verloren. Lees maar de scherpe woorden van vers 6: , , Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijk de rank, en is verdord; en men vergadert ze, en men werpt ze in het vuur en ze worden verbrand".

Maar wat is nu het rijk bemoedigende in deze tekst? Dat er ondanks alle onvruchtbaarheid en verbastering en temidden van de doornen en distels toch een ware Wijnstok heeft gebloeid op aarde. Die ware Wijnstok is er door de zorg van de hemelse Landman, de Vader. Maar bij deze Wijnstok, Christus, behoren ook de ranken.

, , En al wie vrucht draagt, die reinigt de Landman, opdat zij meer vrucht drage. Gijlieden zijt nu rein om het woord dat Ik tot u gesproken heb". Er zijn dus vruchtdragende ranken in de Wijnstok Christus. Dat is een wonder van Gods genade. Alleen door Christus' werk zijn deze elf gebleven en hebben ze niet samen met Judas de Heiland in de steek gelaten.

In vers 3 lezen we: , , gijlieden zijt rein om het Woord dat Ik tot u gesproken heb". De reine rank, die in de Wijnstok blijft en zo vrucht draagt, is bewerkt door het snoeimes van het Woord van Christus. Het gaat dus om het Woord dat in ons leven zijn kracht doet. Dat ons onderwijst, ons opjaagt uit onze valse rust, ons ontdekt aan onze zonde en schuld, ons leert uitgaan naar Christus, in vertrouwen op Hem alleen. Het Woord dat we niet meer kunnen missen en dat ons meer waard is geworden dan het fijnste goud op aarde. Het Woord waarin we Christus hebben leren kennen als de onmisbare, de noodzakelijke en de volkomen Zaligmaker! In de omhelzing van dat Woord zijn we rein. Gezuiverd, vruchtdragend in Christus.

Hoezo rein? Ik ben toch verre van volmaakt? En er is in mijn leven toch nog zoveel dat anders moest zijn? Ja, maar die levende ranken moeten dan ook constant bewerkt worden door de hemelse Landman. Zo staat het toch ook in vers 2: , , En al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage". Dus er moet voortdurend zorg worden besteed aan die ranken. Ze zijn rein, maar moeten toch ook weer voortdurend gereinigd worden. Het snoeimes van het Woord van God moet er voortdurend aan te pas komen. Het rottend blad of de slechte vruchten moeten afgesneden worden. Zo komen de levenssappen van de Wijnstok zoveel mogelijk ten goede aan de vruchten. Die behandehng van de hemelse Landman kan pijnlijk zijn, maar we hebben die toch zo nodig:

, , 0 Vader, die de Landman zijt, die zelf uw wijngaard toebereidt, doe in uw hof de vruchten groeien. Maak wilde ranken klein en kort, neem weg wat dood is en verdord, kom om wat vrucht draagt te besnoeien. O Vader, kom, betreed uw hof, opdat wij bloeien tot uw lof"

(Ds. A. Troost).

Waar ligt nu onze kracht en vruchtbaarheid? Alleen in de band met Christus. Blijft in Mij en Ik in u. Niet zoals een stoel in een kamer. Niet zoals een schilderij aan de muur. Zelfs niet als een ketting om de hals. Maar veel inniger: de rank in de wijnstok, de wijnstok in de rank. Zodat Christus in ons leeft en wij in Hem leven. , , Blijft in Mij" wil zeggen, volgens de kanttekening, , , hang Mij aan met standvastig geloof". Dan zal Christus in u blijven, , , u meer en meer meedelend het sap van het geestelijk leven om vruchten te kunnen voortbrengen".

V. J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Jezus is de ware Wijnstok

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's