Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het teken van de Heilige Doop (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het teken van de Heilige Doop (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Sacramenten

het teken van de afwassing der zonden

Inlijving en vergeving

/^^n de Heilige Doop worden Gods beloften ^ uitgetekend. We kunnen ze samenvatten in die ene belofte: Ik zal u tot een God zijn en gij zult Mij tot een volk zijn. Hoe kan de Heere die belofte aan zondaren geven? Het is alleen bij de gratie van het bloed van Christus. We hebben de vorige keer gehoord dat het doopwater het merken veldteken van God in Christus is. Het is het teken van de inlijving. Maar inüjving gaat niet zonder vergeving van de schuld. Als de Heere met zondaren in een verbond treedt, stapt Hij niet zomaar over de schuld heen. Er vloeft bloed! Het water - het merkteken van het verbond - wijst dan ook naar het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden. Christus heeft Zichzelf gegeven, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken (Titus 2:14).

Het water: teken van de afwassing der zonden

Het doopwater is het teken van de afwassing der zonden. Guido de Brés zegt: wij worden gedoopt met water om ons daarmee te verstaan te geven, dat zoals het water de vuilheid van het lichaam afwast, zo het bloed van Chrisms hetzelfde van binnen in onze ziel doet. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen water en bloed. Het teken spreekt voor zich: water heeft reinigende kracht. Het water wast de vuilheid van ons lichaam af. Zo verwijst het doopwater naar het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden. De Heilige Geest gebruikt het bloed van Christos om onze zielen te besprengen en te zuiveren van onze zonden, om ons te wederbaren uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. In het doopwater Hgt Gods belofte uitgetekend. Wie gedoopt wordt, ontvangt de belofte van God: Ik wil u reinigen van al uw zonden. Ik wil voor eeuwig uw God zijn - uw genadige Vader.

Het teken en de betekende zaak

Het is duidehjk dat we hiermee komen te staan voor de vraag naar de relatie tussen het teken (het water) en de betekende zaak (het bloed van Christus). Hoe krijgen wij deel aan Gods genade? In ieder geval niet door het doopwater op zichzelf. Guido de Brés waarschuwt tegen een opvatting van het sacrament, waarbij het teken verabsoluteerd wordt. Alsof het doopwater de zonden afwast - een opvatting die we in de roomse sacramentsleer tegenkomen (ex opere operato), maar die ook onder ons wel opgeld doet. Ik ben toch gedoopt? Wie aan het doopwater op zichzelf genoeg heeft, komt bedrogen uU. Water wast de zonde niet weg. De afwassing der zonden geschiedt niet door het uiterüjke water, maar alleen door de besprenging van het dierbare bloed van de Zoon van God. In zekere zin is het doopwater "slechts" een teken. Guido de Brés zegt: 'De dienaren geven ons van hun zijnde (!) het sacrament en hetgeen zichtbaar is (dus: het teken), maar onze Heere geeft hetgeen door de sacramenten beduid wordt, nameüjk de gaven en onzichtbare genade.' Wat houdt die genade in? Het is een reiniging van onze zielen van alle ongerechtigheden en een vernieuwing van onze harten en die vervullend met alle vertroosting, ons gevend een ware verzekerdheid van Zijn vaderhjke goedheid. Dus: rechtvaardiging en heihging. Eén ding moet dus duidelijk zijn: het doopwater heeft geen kracht in zichzelf. Het verwijst naar het bloed van Christus. Maar daarmee is meteen aangegeven dat we voorzichtig moeten zijn om te zeggen dat het doopwater "slechts" een teken is. Het verwijst immers naar het bloed van Christus. Het is een getuigenis van Godswege dat Hij voor eeuwig onze God wil zijn - onze genadige Vader Wie het teken achteloos terzijde legt, die legt Gods beloftewoord naast zich neer

Zowel overschatting als onderschatting van de Heihge Doop is een miskenning van het teken van de doop. Beide keren wordt het tgken op zichzelf bezien. De ene doet alsof het teken op zichzelf voldoende is. De andere zegt: het teken zegt nog niets. Beide keren wordt niet gezien dat het doopwater verwijst naar het bloed van Christus. Guido de Brés houdt het teken en de betekende zaak dicht bij elkaar Er bestaat tussen het teken en de betekende zaak een relatie, die zich niet helemaal laat systematiseren. Het gaat ook niet zomaar om een vergeüjking tussen water en bloed - beide met reinigende kracht. De dopeling is er helemaal bij betrokken: met Uchaam en ziel! Wie gedoopt wordt, ontvangt het teken van Gods belofte: zo wil Ik u reinigen. Want het bloed van Christus, Mijn Zoon, reinigt van alle zonden. Het teken van de Heihge Doop wil ons brengen bij ChrisUis. Ook bij de Heilige Doop mogen we niet aan het uiterhjke teken bUjven hangen en we mogen het evenmin verachten. We moeten het teken opwaarts in de hemel verheffen, waar Christus Jezus is, onze Voorspraak aan de rechterhand van Zijn hemelse Vader Christus is de waarheid van het teken (zie NGB art. 33).

Door het geloof: van water naar bloed

Het doopwater heeft dus geen waarde in zichzelf. Zoals een bankbiljet geen waarde in zichzelf heeft. Het is op zichzelf slechts een stukje papier Wij accepteren een bankbiljet, omdat het verwijst naar de goudvoorraad van de Nederlandsche Bank. Wij geloven dat ons geld gedekt is door het goud. Zo is het ook met het teken van de Heilige Doop. Het water heeft geen waarde in zichzelf. Uiteindelijk is het gewoon water Maar als we gaan zien dat het doopwater verwijst naar het bloed van Christus, dan krijgt het teken waarde. Het doopwater is gedekt! Het verwijst naar de schatten van Gods genade in het bloed van Christus. Alleen: het is wel een zaak van geloof.

Het doopwater wil ons bij Christus brengen. Artikel 34 van de NGB heeft een anti-doperse spits. De nadruk Hgt op het teken en de betekende zaak, die van Godswege zonder voorwaarden vooraf tot ons komen. Gods beloften zijn niet afhankeUjk van ons geloof. Maar ze willen wel geloofd worden. Daarom geeft de HEERE het teken - als een teken bij Zijn Woord. Hij zegt: zoals het water uw hchaam reinigt, zo reinigt het bloed van Christus u van alle zonden. Wat wordt het moei- Ujk om verloren te gaan. Het kan alleen door een brutale minachting van het teken - en dat is niets minder dan: het bloed van Christus onrein achten. Wij ontvangen het teken. Wee ons, indien wij op zo grote zahgheid geen acht slaan.

Leerde u het teken verstaan? Als het onze onreinheid aanwijst. Het teken van de doop zegt, dat wij gewassen moeten worden. Maar het zegt ook dat wij gewassen kunnen worden. Naar Gods belofte! Het teken verwijst ons naar het bloed van Christus. Geloven, dat is vallen voor het Woord. In Zijn veroordeUng en in Zijn vrijspraak. Inhjving en vergeving. Hoe krijgen wij er deel aan? Het doopwater wijst de weg: door het bloed van Christus. Wie zo zijn doop leert verstaan, gaat het geloven: om Christus' wil telt God zondaren - heidenen nog wel - als in Israël ingeUjfd. Om Christus' wil doet Hij ze de naam van Sions kinderen dragen. Gelooft u dat?

Hollandscheveld

Ds. A.J. Kunz

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juli 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het teken van de Heilige Doop (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juli 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's