Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zonde tegen de Heilige Geest - wat is dat?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde tegen de Heilige Geest - wat is dat?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEESTELIJK LEVEN

Wanneer we positief met elkaar nadenken over de vraag Wie de Heilige Geest is en WdX Hij in ons leven doet en geeft, kunnen we niet om enkele ernstige woorden uit de Bijbel heen waar sprake is van „zondigen tegen de Heilige Geest". Dat moet wel een heel speciale en buitengewoon ernstige zonde zijn, want er wordt gezegd dat er voor deze zonde geen vergeving mogeUjk is! We moeten er niet aan denken dat wij mogehjk deze zonde zouden hebben bedreven. Dan zou het er immers hopeloos met ons voor staan!

We lezen in Markus 3 : 28 en 29: Voorwaar, Ik zeg u dat al de zonden der kinderen der mensen zullen vergeven worden, en allerlei lasteringen, waarmee zij zullen gelasterd hebben, maarzo wie gelasterd zal hebben tegen de Heilige Geest, die heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar hij is schuldig aan het eeuwig oordeel Zie hiernaast ook Mattheüs 12 : 31, 32 en Lukas 12 : 10. Deze aangrijpende woorden roepen veel vragen op. Hoe is het mogehjk dat een bepaalde zonde onvergeefüjk is, terwijl de kracht van Jezus' bloed om ons te reinigen van alle ongerechtigheid toch onbegrensd is? Schiet het offer datjezus gebracht heeft op Golgotha dan toch voor sommige grove zonden tekort? Verder: waarom zou zondigen tegen de Heihge Geest erger zijn dan zondigen tegen de Vader of de Zoon? Wat houdt nu deze onvergeeflijke zonde precies in? Moet ik bang zijn dat ik hem begaan heb? Hoe zou ik dat kunnen weten?

Het signalement van de onvergeeflijke zonde

Ik ga er van uit dat behalve in de bovengenoemde teksten ook in Hebreen 6:4-8, („afvallig worden"), in Hebreen 10 : 26-31 („willens zondigen nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben") en in 1 Johannes 5 : 16 (de „zonde tot de dood") over de zonde tegen de Heihge Geest gesproken wordt. We kunnen op grond van deze gegevens uit de Bijbel samenvattend het volgende signalement geven van de onvergeeflijke zonde:

1. Tegen beter weten in het werk van God in de wereld, in de kerk en in je eigen hart toeschrijven aan de duivel. Terwijl de stem van je geweten heel duidehjk zegt dat het gaat om Gods werk stel je daar dwars tegenover: „hier is de satan aan het werk." De farizeeën waren gevaarhjk op weg ernaartoe. Alleen was de grens van genadeland voor hen op dat moment nog niet bereikt., Jezus roept hen als van de laatste grens vandaan; Hij roept hen terug in het land van Gods genade" (D. Rietdijk).

2. Je bent getrokken door de Heihge Geest, je hebt inzicht gekregen in de betekenis van Jezus Christus, je hart is geraakt door het evangehe. Maar met een duistere haat keer je vervolgens jezelf van Christus af en begin je het evangeüe te lasteren. Je wilt niets meer van het Woord van God weten. De lastering tegen de Heihge Geest is niet daarom erger omdat de majesteit van de Geest hoger zou zijn dan die van de Vader of de Zoon. Maar het gaat erom dat de Geest hcht heeft gegeven en kennis en dat we ondanks die gaven toch lasteren. Onder het heidendom kan deze zonde dus niet voorkomen! „God wordt in het aangezicht gespuwd, terwijl Hij dit doet schitteren in Zijn openbaring" 0. Calvijn).

3. Als er een appèl op je gedaan wordt om terug te keren van je goddeloze weg lach je er alleen maar om. Je vraagt geen vergeving omdat je van schuld niets wil weten. Je krijgt geen vergeving omdat je geen vergeving hebben wilt. Je erkent immers de God van de vergeving niet meer

Wie heeft deze zonde begaan?

Het is opmerkeüjk dat in de Bijbel van niemand persoonlijk met zovele woorden gezegd wordt dat hij of zij de onvergefelijke zonde heeft begaan, zelfs van Judas niet. We moeten dus wel uiterst voorzichtig zijn om iemand als zo'n zondaar te bestempelen. Wat we wel regehnatig tegenkomen, is dat mensen binnen de gemeente van zichzelf denken dat ze schuldig staan aan deze zonde. Depressieve mensen kunnen veel last hebben van de teksten die over deze onvergeeflijke zonde gaan. Hoe kunnen we hen helpen? Uiteindehjk kan alleen de Heere hen uit die diepe put helpen, waarbij de deskundigheid van psychiaters en psychologen, ook de heilzame werking van medicijnen een rol kunnen spelen onder Gods zegen. Maar het is in elk geval ook van groot belang dat wij deze mensen nabij bhjven en proberen hen duidelijk te maken wat deze zonde niet is en wat zij wel is. Het gaat niet om zonde tegen één van de geboden van de Heere, maar om totale verharding.

Het komt ook vaak voor dat jongeren die om maar iets te noemen op sexueel gebied zich schuldig voelen (vanwege zelfbevrediging, kijken naar verkeerde programma's en bladen, enzovoorts), bang zijn deze zonde te hebben begaan omdat ze zo vaak in dezelfde fout vervallen. Laat duidelijk zijn dat dit heel wat anders is dan de zonde tegen de Heilige Geest. Er zijn in ons leven helaas allerlei zonden en zwakheden, maar voor alle verkeerde dingen is er vergeving en reiniging te vinden bij Christus, wanneer we ze maar eer- Ujk beUjden en er in de kracht van de Heihge Geest tegen bhjven strijden.

Ik ben er op grond van de genoemde teksten uit de Bijbel van overtuigd dat mensen die zich ernstig afvragen of ze de onvergeeflijke zonde hebben begaan alleen al daarmee het bewijs leveren dat ze die niet hebben bedreven. „Het is met deze zonde zo gesteld: wie haar waarhjk begaan heeft, die tobt er niet over; en wie erover tobt, die heeft haar niet begaan" (A.H. Edelkoort).

Godslasterlijke gedachten

Gruwelijke invallen en godslasteringen kunnen zomaar door onze gedachten heengaan, juist terwijl we in de Bijbel aan het lezen zijn of zelfs wanneer we in gebed zijn. We schrikken dan van die godslasteringen alsof we door een giftige wesp gestoken zijn. We willen ze als het ware met onze hand wegslaan uit ons hoofd en uit ons hart. Soms kan dan de benauwende gedachte bij ons opkomen: „heb ik nu tegen de Heiüge Geest gelasterd en ben ik nu, ondanks alles wat de Heere mij in mijn leven gegeven heeft en in mijn hart gewerkt heeft, toch nog voor eeuwig verloren? " Maar zo is het niet! Luther heeft gezegd dat dergeUjke godslasteringen zijn als een zwerm zwarte kraaien die door de duivel gesUiurd worden en dan op ons hoofd gaan zitten om ons te verschrikken. In het geloof overwinnen we deze krijgshsten van de satan: „duivel, die vloeken die jij naar mij toestuurt, die bhjven toch voor jouw rekening!"

Ernstige waarschuwing

De Heere Jezus heeft niet over de onvergeefhjke lastering gesproken om mensen tot wanhoop te brengen. Hij heeft integendeel de deur van vergeving wagenwijd open gezet. Maar Hij heeft wel ernstig willen waarschuwen. Wanneer we ons niet oprecht tot God bekeren, gaat het in ons leven van kwaad tot erger We kunnen dan steeds onverschiUiger en ongevoehger worden alsof er een eeltlaag op onze ziel gaat zitten. Christus spoort aan tot zelfonderzoek en tot volharding in het geloof. We zijn op een gevaarhjke weg wanneer we de Heere Jezus ongehoorzaam zijn omdat we zelf baas willen bhjven in ons leven. Wanneer we meedoen met spottende op- merkingen over het werk dat in Jezus' Naam wordt gedaan in de gemeente en in de wereld. Wie niet voor Jezus is, is tegen Hem. En wie nog tegen Hem is, loopt gevaar uiteindelijk te vervallen tot de lastering tegen de Heilige Geest. Dan passeer je op de weg van de zonde een „point of no return", zodat er geen bekering tot God en verzoening met God meer mogelijk is. Laten we geen stap meer zetten op het hellend vlak dat daarheen kan leiden! Bedroef de HeiUge Geest niet door ongeloof. Verhard uw hart niet, maar laat u leiden. De Geest staat klaar om u te redden.

(Dit artikel is eerder gepubüceerd in Tijdschrift, uitgave van de HGJB)

Veenendaal

J. Hoek

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Zonde tegen de Heilige Geest - wat is dat?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's