Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een groet voor de Koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een groet voor de Koning

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"En als zij Hem ontkleed hadden, deden zij Hem een purperen mantel om; en een kroon van doornen gevlochten hebbende, zetten die op Zijn hoofd, en een rietstok in Zijn rechterhand; en vallende op hun knieën voor Hem, bespotten zij Hem, zeggende: Wees gegroet, Gij Koning der Joden!" Matth. 27: 28-29

^t is een echt soldatenspel dat hier met Jezus wordt gespeeld. Ruw, vol bijtend venijn. Zojuist is het vonnis geveld. Pilatus heeft Hem overgegeven om gekruisigd te worden. Eerst heeft de stadhouder Hem nog laten geselen (vs. 26). Een zware foltering omdat een gesel bestond uit drie riemen die aan de uiteinden van stukjes ijzer waren voorzien. We kunnen ons wel voorstellen hoe een ontblote rug er na zo'n veertig striemende gesel-slagen uitziet. Jezus' rug is ernstig verwond. Waarom toch? Om onze overtredingen, aldus Jesaja 53. Bovendien zijn het striemen waardoor ons genezing geworden is. Maar dat ziet alleen het levende geloof.

Na de geseüng wordt Jezus nogmaals gestriemd. Nu door de spot van de romeinse soldaten. Ook woorden kunnen striemen. Misschien weten we dat wel uit eigen ervaring. Je kunt diep gekwetst worden door wat anderen zeggen. Pijn kunnen we op twee manieren ondergaan. Lichamehjk en geesteUjk. Christus heeft het beide meegemaakt. De krijgsknechten moeten het von­ nis voltrekken. Maar ze kunnen het niet laten om Jezus eerst nog te bespotten voordat ze naar Golgotha vertrekken. Zij vertegenwoordigen de heidenen. Laten we daar niet overheen lezen in de hjdensgeschiedenis. Al te gauw en al te gemakkeUjk wordt er naar de Joden gewezen. Maar de heidenen zijn niet minder betrokken geweest bij Jezus' verwerping. De naam van Pilatus is zelfs in het Apostohcum terechtgekomen. Elke zondag worden wij er vanuft de geloofsbehjdenis bij bepaald dat de kruisiging het werk van Joden én heidenen was. Dat is ontdekkend en ook verootmoedigend. De Gekruisigde is voor de Jood een ergernis, en voor de Griek een dwaasheid. Van nature neemt geen mens deze hjdende ZaUgmaker serieus. Ook wij niet.

De soldaten roepen de hele afdeUng bij elkaar. De ganse bende, staat er. Dat kunnen er tussen de twee- en de vijfhonderd geweest zijn zoals ik ergens las. Zovelen tegen Eén. Deze mihtairen hebben opgevangen dat Jezus de Koning van de Joden wordt genoemd. Dat grijpen ze aan om hun spel te spelen. Zij zullen die Koning hulde bewijzen. Als de Joden het zelf niet doen, dan nemen zij het voor hun rekening. Ze rukken Jezus de kleding van het Hjf en hangen Hem een purperen mantel om. Een kleurig gewaad dat wel wat hjkt op koninklijke kledij. Met een beetje fantasie ziet die Gevangene er als een Koning uit. Nu nog een kroon. Ja, waar halen ze die zo gauw vandaan? Geen nood, een van de soldaten heeft al wat doomtakken gevonden. Misschien lagen ze wel bij het brandhout, bestemd voor het vuur op de binnenplaats. Een kroon is spoedig gevlochten, en even later is Jezus ook nog een gekroonde Koning. Om de uitdossing compleet te maken wordt Hem nog een scepter in de hand geduwd. Een rietstok, een zwak breekbaar geval dat precies bij deze machteloze Koning past. Het is net echt, maar daarom des te venijniger

Als de aankleding klaar is kan het spel beginnen. De soldaten stappen naar voren en vlak voor Jezus knielen ze neer. Zoals dat voor een koning behoort. Ze beginnen Hem te bespotten: "Wees gegroet. Gij Koning der Joden!" Reken maar dat het bijtend geklonken heeft. De lachsalvo's zijn niet van de lucht. Tegen de muren van de binnenplaats klinken ze extra hard. De soldaten gaan helemaal op in hun spel. Of... spel? Was het maar spel! Dit is bittere ernst. De zoveelste druppel die aan de lijdensbeker van Christus wordt toegevoegd. We zouden de tel kwijtraken. Volgens het avondmaalsformuher heeft onze Middelaar ontelbare smaadheden geleden.

Achter de Romeinse soldaten zien we de vorst van de duisternis. Satan zelf valt op Jezus aan. Want spot is iets demonisch. Het is een middel dat nog altijd gehanteerd wordt. Hoe wordt ook in onze tijd de Naam van de levende God gelasterd. Je kunt ook als volgehng van Christus het mikpunt worden van spot. Misschien zijn er lezers die dat in hun eigen leven ondervinden. Op het werk of in de familie. Een snerende opmerking, van die gemene steken onder water. Laat het u troosten dat ook Jezus is bespot. En hoe! De een na de ander maakt op die binnenplaats een diepe buiging voor Hem. Maar het is gespeeld eerbetoon. "Wees gegroet, Gij Koning der Joden!" Hun woorden druipen van sarcasme. Even daarna kunnen de soldaten het niet laten om Jezus ook nog te bespuv^en. Wat een smaad voor Christus! Spugen is een teken van diepe verachting. Terwijl ze Hem ook nog de rietstok uit de hand rukken om Hem er vervolgens mee op het hoofd te slaan. WeUicht zijn de doornen daardoor nog dieper in Zijn vlees gedrongen, ja tot bloedens toe.

En Jezus Zelf? Hij zwijgt. Weer denken we aan Jesaja's profetie. Als een schaap dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders, alzo doet Hij Zijn mond niet open. Is dit onmacht? Nee. Eén roep tot Zijn Vader, en een hemels leger daalt neer om het Romeinse leger te verteren. De soldaten kunnen hun gang gaan omdat Jezus het Zelf toelaat. En dat is de overmacht van Zijn hefde. Hij staat hier als Borg Die bezig is Zijn Kerk los te kopen. Zo moet (!) het gaan. In de derde Ujdensaankondiging (Matth. 20 : 19) heeft Jezus het Zelf voorzegd dat de Zoon des mensen aan de heidenen overgeleverd zou worden om Hem... te bespotten en te geselen! Jezus ondergaat dit "eerbewijs" vrijwilHg omdat Hij gehoorzaam de weg van Zijn Vader wil gaan. Hij staat hier in het rechthuis van Pilams plaatsvervangend. In plaats van al de Zijnen. Juist nu Hij als een mislukte, ja als een karikatuurkoning wordt gezien.

Kijk eens goed. Roept dit onderdeel van Jezus' lijden geen herkenning op? Wij zijn geschapen om koning (onderkoning) te zijn over Gods schepping. Maar ons koningschap is mislukt. We hebben onze heerhjkheid verspeeld en de vloek over ons heengehaald. Kijk, daarom wordt Jezus bespot en is Hij ontdaan van alle heerhjkheid. Maar Zijn smaad is wel de onze! Wij hebben die hoon verdiend. Let nog eens wat beter op de kroon die Hij draagt. Hij is gevlochten van doornen. En wie denkt dan niet aan het oordeel uit Genesis 3:18 dat de aarde doornen en distels zal voortbrengen? Doornen zijn een direct gevolg van de zonde. Zien we het? Of moeten we met M'Cheine behjden: "Ik dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld. Zijn CTÓönhad gevlochten. Zijn beker gevuld? "

Door middel van het Woord wil de Heilige Geest ons tot andere gedachten brengen. Hij weet onze ogen te openen zodat we zien wat er werkehjk aan de hand is in de tekst. Jezus staat hier niet als een beklagenswaardig Mens. Hij is geen martelaar maar Middelaar Hij is gesmaad opdat wij van onze schande worden bevrijd. Wie dit leert zien wordt verootmoedigd. Ik wijs niet langer naar de soldaten. Want die kroon heeft Hij aan mij te danken. Die is gevlochten van mijn zonden. Mijn leven is van nature immers zo stekehg. Er zitten van die scherpe punten aan. Al die dagehjkse zonden. Mijn hoogmoed en mijn ongeloof. Mijn onwil om te buigen voor de Heere. Al die gedachten en woorden waarmee ik Hem verdriet doe. Stekehge doornen! En Jezus is erdoor verwond. Uiteindehjk zelfs dodehjk verwond. Maar het wonder is dat in Zijn dood het leven ligt voor zondaren. Door Zijn Hjden en sterven is er verzoening. Gods toorn heeft Zich op Hem ontladen. Pilatus' soldaten zijn hier bünd voor Zij drijven de spot met Jezus en nemen Hem niet serieus. "Wees gegroet. Gij Koning der Joden!" Maar ondertussen spreken ze een waar woord. Want - Hij is de Koning der Joden! In het hjdensevangehe is Zijn koningschap nog verborgen. Inmiddels is Hij echter verheerhjkt aan Gods rechterhand als de Koning der koningen. Straks zal Hij komen op de wolken van de hemel. In volle majesteit. En dan zal alle oog Hem zien. Ook degenen die Hem doorstoken, bespot en gesmaad hebben. Alle knie zal zich voor Hem buigen. Van vriend en vijand. Hoe zullen wij Hem ontmoeten? Het maakt een groot verschil hoe wij tegenover Hem staan. Spotten we met de Romeinse soldaten mee? En dat kan ook door Hem af te wijzen. Ongeloof is hetzelfde als deze Koning niet serieus nemen. Maar wie met Hem spot, spot ook met zijn eigen leven, ja met zijn zaUgheid. Die zal zelf Gods toom moeten dragen tot in eeuwigheid. Dat is om te huiveren!

Toe, buig voor deze Koning. En dan mag u de woorden van de soldaten overnemen. Alleen op een andere toon. Ootmoedig en verwonderd: "Ja, U groet ik, Koning van de Joden. Mijn Koning Die om mijnentwil is gesmaad. Tot U kom ik. Ik buig me eerbiedig voor U neer. U bent het waard om door mij beleden te worden. Aan U vertrouw ik me toe. Wees gegroet, Gij Koningvan de Joden." Dezelfde woorden als van de soldaten en tegelijk zo anders. Pilatus' manschappen zien alleen een mislukt Mens. Maar het levende geloof ziet meer. Hier staat het Lam van God Dat buigt onder Diens recht. Door Hem worden mislukte koningen in ere hersteld. Eenmaal zullen ze gekroond worden. Zoals we het zingen in Psalm 89. "Wij steken het hoofd omhoog, en zullen d'eerkroon dragen." Waarom? Omdat Hij een doornenkroon ge-dragen heeft. Dat is die wonderHjke ruil waar het evangelie vol van is. Hij de doornenkroon die ik verdiend heb, en ik de eerkroon die door Hem verdiend is. Waarom toch? In ieder geval niet om ons. Zing maar door met Psalm 89. Dan komt u bij het diepste geheim van de zaUgheid. "Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen." Het is geen wonder dat deze psalm bij velen geliefd is en dikwijls wordt gezongen. Hier proeven we de roemtaal van Gods Kerk. "Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven, en onze Koning - de Kruiskoning Die ook de Vorst van Pasen is - is van Isrels God gegeven."

Alblasserdam

J.C. Schuurman

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Een groet voor de Koning

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's