Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Noodzakelijke wasdom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Noodzakelijke wasdom

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

'Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met alle wind der leer door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid om listig tot dwaling te brengen. (Efeze 4:14)

^eestelijke wasdom is onontbeerlijk. Eenmaal tot geloof gebracht dienen we ook op te wassen. Toe te nemen in Hem Die het Hoofd is. Meer en meer te sterven aan onszelf om naar Zijn beeld herschapen te worden. Het apostoUsch vermaan luidt: 'Maar wast op in de genade en kennis van onze Heere en Zahgmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in de dag der eeuwigheid. Amen' (2 Petrus 3 : 18).

Wat voor elk van Gods kinderen persoonlijk geldt, geldt echter ook voor Gods gemeente in haar geheel. Ze dient niet in de kinderschoenen te blijven staan, maar - zo zagen we de vorige keer - te komen tot een volwassen postuur: 'Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volkomen man, tot de maat van de grootte der volheid van Christus' (vs. 13).

Niet meer kinderen

Die wasdom is mede daarom nodig, zo laat Paulus nu zien, om de gelovigen weerbaar te doen zijn tegenover de vele verleidingen waaraan zij blootstaan: 'Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met alk wind van leer'. KenneUjk is niet alles koek en ei in Efeze. Bepaalde dwahngen vinden gretig aftrek en als felle windstoten shngeren ze de gemeente op en neer. Daar had Paulus Efeze al voor gewaarschuwd. Toen hij afscheid nam van de ouderUngen van Efeze had hij hen voorzegd, dat 'zware wolven' tot hen zouden inkomen, die 'de kudde niet zouden sparen' en dat uit hun eigen midden 'mannen zouden opstaan. sprekende verkeerde dingen om de discipelen af te trekken achter zich' (Hand. 20: 29-30). Echter, hoewel bij voorbaat gewaarschuwd hebben ze zich er toch door op sleeptouw laten nemen. Hoe komt dat? Wel, dat heeft alles te maken met het feit, dat men te Efeze geen ernst heeft gemaakt met het heiüg vermaan om te staan naar groei. Ze zijn, als het gaat om de geesteHjke kennis en het geestehjke inzicht nog als 'kinderen'! En Paulus bedoelt dan: als onmondige, onvolwassen kinderen. En u weet: zo'n kind is gemakkeUjk te beïnvloeden en staat in principe open voor alles. Het ziet geen gevaar. Als iets maar leuk en aantrekkeüjk wordt verpakt en met pakkende woorden wordt aangeprezen, spreekt het al gauw aan. Je kunt het voor alles enthousiast maken, zonder dat het de schadeHjke gevolgen ervan doorziet. En daarom: het dient opgevoed te worden tot volwassenheid.

En nu zegt Paulus: gemeente van Efeze, dat is ook voor juUie nodig en voor aJle oprechte christenen. We dienen ook in geestehjk opzicht te komen tot volwassenheid (vs. 13), opdat we ons niet langer door de eerste de beste dwaalleraar laten meenemen, maar de geesten beproeven of ze uit God zijn. In één woord: 'Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met alle wind van leer'. 'Kinderen zijn toch zij die nog geen vaste gang hebben in de weg des Heeren, maar wankelen; die nog niet zeker zijn, welke weg zij willen houden, maar nu her- en dan derwaarts geneigd zijn, altijd twijfelachtig, altijd ongestadig' (Calvijn).

Onvast en bewegelijk

Een ander tekent aan: 'Het beeld van het kind, elders gebezigd om de oprechtheid en leerzaamheid der gelovigen aan te wijzen dient hier om de nadruk te leggen op de bewegehjkheid en de onvastheid van hen die alzo geheten moeten worden. Wie in geloof en kennis nog een kind is, gelijkt op een baar der zee, met welke de winden spelen' (J. van Andel). En dat is een levensgevaarüjke situatie. Want voor we het weten, raken we uit de koers. En de duivel heeft maar één oogmerk: ons schipbreuk te doen Hjden van het geloof. En wat de gemeenten in hun geheel betreft: ze uit elkaar te laten spatten vanwege dwaling en onderünge twisten.

En daarom, wasdom is nodig: 'Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn...'! Me dunkt, we raken hier aan één van de wortelkwalen van onze tijd. Enerzijds wordt voor geloof gehouden, wat helemaal geen geloof is. Wordt mensen al heel gauw de handen opgelegd en wordt er over wasdom en groei gesproken, terwijl men voorbijgaat aan de vraag of er wel sprake is van een wortel. Maar anderzijds, waar wel waarachtig geloof is, daar bhjft het vaak in de kinderschoenen steken. Hangen in de eerste beginselen, terwijl de zo noodzakehjke opwas ontbreekt. Welk een schrijnend gemis metiigmaal aan geesteüjke kennis. Hoe gering is het geesteüjk onderscheidingsvermogen, de geestehjke beproefdheid en doorwrochtheid. Hoe weinig is er sprake van 'geoefende zinnen' (Hebr. 5 : 14).

En daarom, nader onderwijs is nodig. Geesteüjke verdieping. 'Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn...'! Maar tot geestehjke volwassenheid zullen komen. Vast gefundeerd zullen worden in God. In Christus. In Zijn Woord en werk. Opdat er weerbaarheid zij. Opdat we dankzij het voortgaande werk van God in ons leven geoefend worden in een vaste gang, voortkomend uit een vaste verankering in Gods getuigenis. En zo ook geoefend worden in het onderscheiden van de geesten. Wat uit God en wat uit de mens is. Wat uit de Geest en wat uit het vlees is. Wat naar de regel van de Schrift en wat naar de regel van de mens is. En zo gebouwd worden in het allerheiügst geloof. Tot eer van God. Tot meerdere geloofszekerheid. Maar ook tot een getuigenis naar buiten.

List en bedrog

Paulus waarschuwt de gemeente van Efeze met klem, opdat ze zich niet verder zal laten meevoeren 'met alle wind van leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid om listig tot dwaling te brengen'. Zeker, de dwaalleer is er altijd geweest. Verleidende geesten weten telkens opnieuw de geesten te boeien. Hele horden trekken ze soms achter zich aan. Maar hoe indrukwekkend het ook allemaal hjkt, Paulus heeft er toch maar één woord voor. Hij noemt het: 'de bedriegerij der mensen'! In de grondtaal gebruikt hij een woord dat verwijst naar het dobbelspel. Met andere woorden: hij vergeUjkt het optreden van de dwaalleraars 'met een dobbelspel waarbij vals gespeeld wordt. De spelers gaan sluw en hstig te werk. Met de bedoehng om te misleiden zijn ze weloverwogen, methodisch aan het werk. Dit maakt de verleiding des te groter. Wie nalaat naar Christus toe te groeien, wordt een speelbal van de mensen' (L. Floor).

Intussen, welk een ontnuchterend beeld. De dwaalleer kan zich in een indrukwekkend jasje steken. Ze kan velen aanspreken. Ze kan wetenschappehjk o zo gefundeerd Ujken. Mensen bekoren. De geest van de tijd mee hebben. Paulus echter zegt: het is 'bedriegerij'! U bemerkt: hij draait er niet omheen. Hij zegt ook niet: het wordt spannend hoe we daarop zullen reageren. Integendeel, hij drukt zich duizendmaal krasser uit dan m] vandaag aan de dag. Hij heeft er maar één woord voor: bedriegerij! En hij waarschuwt: wie zich erdoor laat meenemen, komt in de handen van vals spelende dobbelaars die hstig, maar ook o zo methodisch te werk gaan om te verstrikken en te verleiden.

En daarom, gemeente van Efeze en gemeente van de eenentwintigste eeuw: onderkent dat. Laat u niet bedriegen. Laat u niet meevoeren. Maar blijft bij uw gezegend Hoofd, Christus en wast op in Hem. Sluit uw oren voor alle wind van leer en laat die de koers van uw levensschip niet bepalen, maar houdt u onvoorwaardeHjk aan Zijn Woord. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Hij is het enige Fundament, waarop u welgetroost kunt leven en ook eenmaal zalig kunt sterven. Met Hem komt u nooit bedrogen uit, hoe de storm ook woedt en hoe de golven ook beuken tegen uw levensschip. En daarom: geef de dwaling geen kans, maar wast 'op in Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus' (vs. 15). Maar daarover een volgende keer meer.

Monster

L.W.Ch. Ruijgrok

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Noodzakelijke wasdom

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's