Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Weg met uw oude kleed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Weg met uw oude kleed

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

'Indien gij naar Hem gehoord hebt en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is; Te weten, datgijzoudt afleggen aangaande de vorige wandeling de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding.' (Efeze 4:21-22)

Wat in de natuur geldt, geldt ook in het gees- P^l/^ tehjk leven: 'De boom wordt aan de vrucht gekend'. Of een boom leeft, gezond is en zich op een juiste wijze ontwikkelt, büjkt uit zijn vrucht.

Precies hetzelfde geldt voor het leven van het geloof. De echtheid, de waarachtigheid, de gezondheid van het geloof bUjkt uit zijn vrucht! Naar het getuigenis van de Schrift is een waar geloof in Christus geen verstandsgeloof, geen praatgeloof, maar een vruchtdragend geloof. Waarbij het gaat om vrucht voor God en de naaste. Dat is: om hefde. Om gehoorzaamheid. Om zelfverloochening. Om trouw aan Hem, ook in de praktijk van alle dag. Anders gezegd: om levende godsvrücht. Hiermee zitten we meteen midden in de kern van het onderwijs dat Paulus ons in het tweede gedeelte van Efeze 4 geeft.

Horen en leren

In VS. 20 schreef Paulus: 'Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd'. Of, zoals het in de Nieuwe VertaUng luidde: 'Maar gij geheel anders; gij hebt Christus leren kennen'. En u herinnert zich: de apostel wilde daarmee aangeven, dat het onder de gelovigen te Efeze anders diende toe te gaan dan onder de heidenen. Zij hadden immers Christus leren kennen. Die niet alleen bevrijdt van schuld en vloek, maar ons ook vernieuwt en beweegt tot een nieuwe wandel. Echte, levende kennis van Christus zal dan ook altijd zichtbaar worden in een Gode toegewijd leven. Dan wandelen we niet meer als de antieke of moderne heiden, maar als mensen die het bidden: 'O Zoon, maak ons Uw beeld gehjk'. Als we tenminste werkeüjk in Christus zijn en Hij onze Heere en Meester is. Of, zoals Paulus in vs. 21 schrijft: 'Indien gij naar Hem gehoord hebt en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is' (vs. 21).

U moet die woorden overigens niet verkeerd opvatten. Paulus bedoek daarmee niet de oprechtheid van hun geloof in twijfel te trekken. Zo in de zin van: 'Als het tenminste waar is, dat...'! De griekse grondwoorden drukken namehjk geen twijfel, maar veelmeer zekerheid uit. Paulus wil zeggen: U hebt toch van Hem gehoord? En u bent toch aangaande Hem onderwezen? Dan weet u toch, dat wat ik u schrijf waarheid is? Dan weet u toch, dat de levende kennis van Christus op het allernauwst verbonden is met een nieuwe wandel en een nieuwe gehoorzaamheid? Dat waarachtig geloof in Christus niet samengaat met een leven in zonde en onreinheid?

Allereerst herinnert hij de Efezen er dus aan, hoe ze door de verkondiging van het Evangehe Christus hebben leren kennen. Door de dienst van Zijn apostelen kwam Christus Zelf op hen toe. Hij sprak tot hen. Openbaarde Zich aan hen en onderwees hen. Tegehjk bewerkte Hij met Zijn Geest zo hun binnenste, dat het ook daadwerkehjk kwam tot een horen 'naarHem'. Een gelovig horen. Een horen met heel het hart, zodat het kwam tot de waarachtige overgave aan Hem. Zo zijn ze ook 'door Hem geleerd'. Als leerlingen hebben ze aan Zijn voeten gezeten en hebben ze Zijn onderwijs ontvangen. Onderwijs van Godswege. Onderwijs in Zijn Persoon en werk. Naar Hem gehoord en door Hem geleerd!

Mag dat ook van ons gelden? Weet: een betere plaats is er in dit leven niet denkbaar Welk een genade om als leerhng aan Zijn voeten te zitten. Rechtstreeks onderwezen te worden door Hem, Die ook vandaag onze allerhoogste Profeet en Leraar wil zijn. Dan krijgt u onderwijs van ongekende diepte en hoogte. Onderwijs dat u nooit misleidt. Onderwijs, waar Hij Zelf het hart van uitmaakt. Onderwijs dat strekt tot uw eeuwig heil. Zit u met vele vragen? Komt u er in geestehjk opzicht niet uit? Bestookt satan u misschien met vele pijlen, gedrenkt in het gif van allerlei verwarring en twijfel? Weet, dat het ook vandaag Zijn hefste werk is om te onderwijzen. Zichzelf aan zondaren bekend te maken. Om hen die dwalen te leiden in het rechte spoor. En daarom: alle eigenwijsheid afgelegd en met Samuel beleden: 'Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort' (1 Sam. 3:10). Zaüg van wie het ook vandaag geldt: naar Hem gehoord en door Hem geleerd!

Waarheid in Jezus

Paulus verzekert de Efezen vervolgens dat datgene wat ze via de verkondiging van Christus gehoord en aangaande Christus geleerd hebben ook absoluut betrouwbaar is: 'Gelijk de waarheid in Jezus ? '5' (vs. 21). Dat wil zeggen: de prediking van Jezus Christus en Die gekruisigd is geen kunstig verdichte fabel. Kan evenmin in één hjn gesteld worden met de griekse mythen en godenverhalen, waarin de Efezen grootgebracht waren. Nee, ze is 'waarheid'. Ze gaat terug op historische feiten. Op de M/Meiten van Zijn kruisdood, opstanding en hemelvaart. Ze is 'waarheid in Jezus' en daarom waarachtig! Betrouwbaar! Waar! Laat de Efezen daar diep van doordrongen zijn en wij met hen. Ook ai kunnen wij er met ons verstand niet bij, ook al is de prediking van Jezus Christus en Die gekruisigd voor de moderne mens dwaasheid en wordt ze tot in de kerk toe van vraagtekens voorzien, ze is nochtans 'waarheid in Jezus'. Dat mag de vaste troost zijn van de gelovigen, maar zal tot eeuwige schrik zijn voor alle ongelovigen.

Tot die 'waarheid' behoort echter niet alleen wat Jezus gedaan en verworven heeft, maar ook wat daar de gevolgen van zijn voor de levenspraktijk van de gelovigen. Hij bevrijdt immers niet alleen van de schuld, maar ook van de heerschappij van de zonde. Hij bindt mensen aan zichzelf en herschept ze tot en nieuw leven. Ook dat is 'waarheid in Jezus'. Wie door Hem wordt gerechtvaardigd, wordt ook geheihgd. Calvijn stelt zelfs, dat zij in wier leven de 'nieuwigheid des levens' niet zichtbaar wordt, 'een leugenachtige en ingebeelde mening hebben'. Anders gezegd: dezulken menen wel Christus te kennen en in Hem te geloven, maar ze bedriegen zich. Want tot de waarheid van het EvangeUe behoort ook, dat allen die oprecht geloven zich ook tot Hem bekeren en begeren te wandelen in Zijn weg. Opnieuw: de boom wordt aan de vrucht gekend.

Het afleggen van de oude mens

Hoezeer ook de heiUging behoort tot dat wat waarheid is in Jezus, bljkt uit het vervolg: 'Te weten, dat gij zoudt afleggen aangaande de vorige wandeling de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding' (vs. 22). Dat is negatief. Positief spreekt hij in de volgende twee verzen ook over 'vernieuwd worden' (vs. 23) en over het 'aandoen van de nieuwe mens' (vs. 24). Om dat dan vervolgens in een aantal concrete voorbeelden uit te werken. Eerst echter is daar het 'afleggen van de oude mens'. Daar gaat het beeld achter schuil van het afleg­ gen, het uitdoen van een kledingstuk. Zoals je een oud, vuil en versleten kleed uitdoet, omdat je je daar toch niet meer in vertonen kan, zo moeten de gelovigen ook 'de oude mens' uitdoen. Dat is: de mens zoals hij van nature is. 'De natuur die wij uit moeders buik met ons brengen' (Calvijn).

Toegepast op de Efezen: uitgedaan moet worden alles wat herinnert aan hun vroeger bestaan. Of, zoals Paulus het samenvat: alles wat behoort tot hun 'vorige wandeling'. Daarvan geldt: weg ermee. Want dat zijn oude vodden, die nog stammen uit de tijd dat u leefde zonder God en zonder Christus en zonder de Geest van God. Maar nu u Christus hebt leren kennen, passen die kleren niet meer. Is het een schande om u er nog langer in te vertonen. Bij een nieuwe Meester horen nieuwe kleren! Het gaat om een nieuwe hefde. Om nieuwe gehoorzaamheid en een nieuwe wandel! Zodat ook naar buiten toe zichtbaar wordt van Wie u bent en Wie u begeert te dienen!

Bovendien, die oude mens is ook zonder toekomst. Hij gaat vroeg of laat helemaal te gronde. Paulus schrijft: hij wordt 'verdorven'. Dat is: hij gaat ten verderve. LetterUjk schrijft de apostel: 'die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding'. De werkwoordvorm, die hij hier in het Grieks gebruikt, geeft zelfs een voortduur aan. Met andere woorden: dat is een doorgaand proces. Wie leeft zonder God, wie leeft naar het goeddunken van zijn eigen hart, wie zich laat regeren en beheersen door zijn eigen zondige gedachten en begeerten, richt tenslotte zichzelf te gronde. Hier is geen sprake van neutraUteft of van onschuldig vermaak. Nee, hier is sprake van een voortgaand afbraakproces: 'Het leven kwijnt weg onder de losbandigheid en eindigt in de dood' (L. Floor).

'Die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding'. Anders gezegd: zijn egoïstische, hoogmoedige, onreine en hebzuchtige begeerten verleiden hem. Dat is al begonnen in het paradijs. Adam en Eva werden verleid. Lieten zich bedriegen door de boze. En dat gaat door tot op de dag van vandaag. We worden verleid. De verboden vrucht lokt en bekoort ons hart en Ujkt heel wat te beloven, maar het einde is: verderf. Wat heeft de begeerte naar geld, naar macht, naar allerlei sexuele onreinheid, naar genot en naar zo ontzaglijk veel meer ons mensen gebracht? Geluk? Voorspoed? Vrede in de ziel? Licht in het hart? Geenszins!

Al de rampzahgen zullen het eenmaal in grote ontzetting en zel^erwijt uitroepen: we zijn bedrogen! Voor eeuwig bedrogen! Het najagen van onze eigen zondige begeerten bracht ons niets anders dan duisternis, onvrede, ongeluk, eenzaam-heid en eeuwig verderf. En daarom: weg met die oude mens. Weg met dat oude kleed. Er in Gods kracht de strijd tegen aangebonden. En gestaan naar de vernieuwing van uw gemoed door de Heihge Geest en in Zijn kracht aangetrokken 'de nieuwe mens, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heihgheid' (vs. 24), Dat doet wandelen in het ücht. Dat geeft vrede in het gemoed. Dat doet ervaren dat het Evangehe inderaad een kracht Gods is tot zahgheid. En het einde van dat leven uft Christus en Zijn volbrachte Middelaarswerk is niet het eeuwig verderf, maar leven tot in eeuwigheid! Echt waar? , zegt u. Ja, want dit is 'waarheid in Jezus'!

Monster

L.W.Ch. Ruijgrok

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Weg met uw oude kleed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's