Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Omgord met de waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omgord met de waarheid

8 minuten leestijd

BIJBELSTUDIE

door LW.Ch. Ruijgrok, Monster

'Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid.'

EEDS één- en andermaal klonk in het gedeelte dat we overdenken de oproep: 'Doet aan de gehele wapenrusting van God' (vs. 11, 13). De les was: wie geroepen wordt tot de geestelijke strijd, dient zich niet zomaar in het strijdperk te begeven. Weerloos en afwachtend. Nee, hij of zij wordt geroepen tot het aandoen van Gods wapenrusting. En dan wel van de gehele wapenrusting. Niets uitgezonderd. Want elk onderdeel heb je nodig en niet één deel kan worden gemist.

Wat de verschillende onderdelen van die wapenrusting zijn, maakt Paulus duidelijk in de verzen die nu volgen. Een zestal wapens komt aan de orde: de gordel, het harnas, een paar schoenen, een schild, een helm en een zwaard. Die zes wapens reikt God Zijn strijders vanuit de hemel toe. Zes wapens van Goddelijke oorsprong en van Goddelijke makelij. En daarom: krachtig, degelijk en ten volle geschikt! Waarna Paulus eindigt met wat iemand eens aanduidde als het 'geheime wapen', namelijk het wapen van het gebed (vs. 18).

De gordel

Als eerste onderdeel van de wapenrusting noemt Paulus hier de gordel: 'Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid... '! Dat moet eerst. Ze moeten zich omgorden met de waarheid. Uiteraard zit er in de manier waarop een soldaat zich aankleedt een bepaalde logica. Dat is een van de redenen waarom hij de gordel als eerste noemt. Die gordel was namelijk ook voor andere onderdelen van de wapenrusting onmisbaar. Aan die gordel hechtte je bijvoorbeeld een deel van je 'borstwapen', je harnas vast. En aan die gordel zat de schede waarin je je zwaard liet rusten, als je het niet nodig had. Vandaar dat het heel logisch is dat Paulus de gordel als eerste noemt. Zoals ook wij tegen onze kinderen zeggen: eerst je hemd en dan je bloes, eerst je sokken en dan je schoenen.

Toch zit er meer in. Door de gordel als eerste te noemen wil Paulus ook aangeven: Efezen, hier komt het allereerst op aan. Dit is van fundamenteel belang. Want als je die gordel niet om hebt, is heel je verdere wapenrusting van nul en generlei waarde. Om dat te begrijpen dienen we te bedenken: in de tijd van Paulus droegen zowel mannen als vrouwen lange gewaden, zoals u dat ook vandaag nog wel ziet bij mensen die uit het oosten afkomstig zijn. Bij alle voordelen hadden die gewaden één nadeel: je kon je er niet vrij in bewegen. Vandaar, dat als men aan het werk ging of op reis trok dat lange gewaad werd opgetrokken en met een 'gordel' stevig werd vastgebonden rond de heup. Zodat men in zijn bewegingen niet langer gehinderd werd door dat lange kleed. De gordel was dus onmisbaar ook met het oog op je mobiliteit, je vaardigheid en je snelheid.

Bovendien die gordel om je lenden had ook nog een ander voordeel. Ze gaf aan je lichaam steun. Dus: ze zorgde ook voor vastheid, voor stevigheid, voor stabiliteit. En je werd daardoor temeer bekwaamd tot de inspanning die het reizen of het werken met zich meebracht. In ieder geval, in de Bijbel betekent de uitdrukking 'je lenden omgorden', heel vaak: je ergens voor gereed maken. Klaar zijn voor een bepaalde taak of opdracht. Jezus zegt ergens tegen Zijn discipelen: 'Laat uw lenden omgord zijn en uw kaarsen brandende' (Lk. 12 : 35). En Hij bedoelt: wees ten allen tijde gereed en bereid om Mij te ontmoeten en rekenschap te geven van uw rentmeesterschap. Iets soortgelijks bedoelt Paulus ook hier. Hij wil zeggen: Efezen, om tenvolle bereid en geschikt te zijn tot de geestelijke strijd is in de allereerste plaats nodig, dat jullie je gordel om hebben. Want heb je dat niet en ben je daar nalatig in, dan is heel je strijd tot mislukken gedoemd. Dan hangt je kleed tot op je voe­ ten en struikel je over je eigen benen. En dan ben je een gemakkelijke prooi voor de vijand. En daarom: 'Staat dan uw lenden omgord hebbende met de waarheid...'.'

De kwaliteit van de gordel

In dit krachtige appèl maakt Paulus meteen ook duidelijk van welk materiaal deze gordel moet zijn. De Efezen moeten zich omgorden met de 'waarheid'! En bedoeld is dan: Gods waarheid. De waarheid zoals God Die ons heeft geopenbaard in Zijn Woord. De waarheid, zoals de Heere Jezus daarvan sprak, toen Hij stond tegenover Pilatus: 'Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik aan de waarheid getuigenis geven zou' (Joh. 18 : 37). Het is die waarheid die God tot inhoud heeft en die door God wordt geopenbaard. Welnu, met die waarheid dienen Gods kinderen en knechten omgord te zijn, willen ze de goede strijd van het geloof kunnen strijden en in die strijd 'staande' kunnen blijven. 'Staat dan uw lenden omgord hebbende met de waarheid'!

Ze moeten in die waarheid thuis zijn. Dat moet hun levenselement zijn. Die waarheid moet als een gordel hun levenskleed bijeen houden en hun leven stempelen en doortrekken. Want zo, zo alléén zullen ze vaardig tot de strijd zijn. Zullen ze het goede van het kwade weten te onderscheiden. De list en de leugen van satan weten te onderkennen. We- ten hóe te spreken, hóe te handelen en in welke weg te gaan. Zoals dat ook gold van Christus, de grote Strijder in het Koninkrijk van God. Ik denk aan die prachtige adventsprofetie van Jesaja, waarin Jesaja van Hem profeteert: 'Ook zal de waarheid de gordel van Zijn lendenen zijn' (Jes. 11:5). Anders gezegd: toen Christus kwam, toen Hij neerdaalde uit de hemel en het aardse strijdperk binnentrok, toen was ook Hij 'omgord met de waarheid'! Dat is: helemaal één met die waarheid. Zo trad Hij op onder de mensen. Zo weerstond Hij de schriftgeleerden en farizeeën. Zo bond Hij de strijd aan tegen de boze die toch niemand anders is dan de 'vader der leugenen'. Wat Hij ook deed, tegenover wie Hij ook stond, in welke situatie Hij ook terecht kwam, nooit stelde Hij de leugen tot Zijn arm. Nooit greep Hij naar onoorbare middelen. Nee, overal gold van Hem: 'Uw waarheid doe Ik horen. Uw heil de mens beschoren'!

En dankzij het herscheppende werk van Gods Geest krijgt dat nu ook zijn beslag in het leven van Zijn kinderen en knechten. Ook zij worden 'omgord met de waarheid'. In zichzelf leugenachtig en onwaar, verduisterd van verstand en vreemd aan de ware kennis van God en van zichzelf, worden ze door Gods Geest herschapen. De Geest der waarheid schrijft Gods waarheid in in hun hart en geweten. De waarheid omtrent God, de waarheid omtrent zichzelf, maar ook de waarheid omtrent Christus. Ja, Gods Geest bearbeidt zo hun hart en leven, dat ze gaan horen naar Hem Die van Zichzelf sprak: 'Ik ben de Waarheid'! Christus sprak: 'Een ieder die uit de waarheid is, hoort Mijn stem'! Weet u daarvan? En bent ook voor die waarheid ingewonnen? En hebt ook u die waarheid liefgekregen? Zodat ook u dankzij het onderwijs van de Heilige Geest 'omgord' bent met 'de waarheid'?

Onmisbaar

We zagen reeds, hoe onmisbaar deze gordel is. Stel dat een romeinse soldaat zonder gordel, dus: met een kleed dat neerhing tot op zijn voeten, de strijd in ging, het zou hopeloos zijn. Hij zou nergens toe in staat zijn. Hij zou over zijn eigen kleed struikelen en een gemakkelijke prooi zijn voor zijn tegenstanders. En daarom: die gordel is van levensbelang. Ook in de geestelijke strijd. Ook in die strijd begin je zonder gordel niets. Wil je kunnen strijden, in de strijd staande kunnen blijven, in Gods kracht tegenstanders kunnen overwinnen, dan komt het allereerst hierop aan, dat je je gordel om hebt. Dat je omgord bent met de waarheid. Datje daarmee één bent. Dat die waarheid je als een beschermende gordel omgeeft. En dat die gordel in je leven ook zorg draagt voor vastheid. Voor stevigheid. Voor stabiliteit. Zodat je weet, waar het op aankomt. Dat er kennis is. Geoefende kennis. Zo u wilt: bevindelijke kennis. Dat Gods waarheid een levende waarheid voor ons is. Dat Christus, Die dé Waarheid is, ons binnenste vervult en bezielt.

En dan zó in Zijn kracht gestreden. Vol van Hem. Vol van Zijn waarheid. Opdat we omgord met de waarheid ook voor Zijn waarheid uitkomen. Juist vandaag. Nu die waarheid in kerk en wereld wordt bestreden. Nu velen wankelen ten dode. Nu velen niet verder komen dan de Pilatus-roep: 'Wat is waarheid? '. En anderen zeggen: hebben niet alle godsdiensten een stukje van de waar­ heid? Juist vandaag geldt het temeer: 'Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid'! Laat er daarom onder ons het gedurig gebed zijn: 'Leer mij naar Uw wil te hand'len/ 'k Zal dan in Uw waarheid wand'len'. Johannes schreef het reeds in zijn derde zendbrief en we zeggen het aan het slot van deze bijbelstudie na: 'Ik heb geen meerdere blijdschap dan hierin, dat ik hoor dat mijn kinderen in de waarheid wandelen'

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Omgord met de waarheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's