Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Hoopt op den HEER',  gij vromen...'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hoopt op den HEER', gij vromen...'

8 minuten leestijd

BIJBELSTUDIE

oor LW.Ch. Ruijgmk, Monster

'En neemt de helm der zaligheid...' Efeze 6 : 17a

OT de wapenrusting van de Romeinse soldaat behoorde ook een helm. Als hij naar het slagveld ging en zich opmaakte voor de confrontatie met de vijand, moest hij niet alleen omgord (vs. 14), gepantserd (vs. 14) en geschoeid (vs. 15) zijn, hij diende ook zijn schild bij zich te hebben (vs. 16) en zijn helm op te zetten (vs. 17). Dit geldt echter ook met het oog op de geestelijke strijd. Vandaar dat Paulus de Efezen nu ook toeroept: 'En neemt de helm der zaligheid...'!

Bescherming voor het hoofd

Waartoe deze helm? Het woord dat de apostel hier voor 'helm' gebruikt duidt een helm aan die het hoofd rondom bedekt. Kortom, deze helm dient ter bescherming van het hoofd! Dus niet alleen het hart van de strijder moet beschermd (vs. 14), maar ook zijn hoofd! Ook dat is namelijk een uiterst vitaal onderdeel van ons lichaam. Met je hoofd denk]t, beslis']& en coördineer ]& . Je hoofd stuurt als het ware je hele lichaam aan. En daarom is het van fundamenteel belang dat je denkvermogen goed functioneert. Dat je situaties op de juiste wijze inschat en de juiste beslissingen neemt. Echter, juist omdat het hoofd van zulk een fundamentele betekenis is, richt de boze zijn aanvallen ook daarop. Hij probeert het denkvermogen van Gods strijders zo te beschadigen, zo te infiltreren, dat ze verward raken. Dat ze de dingen niet meer in de juiste proporties zien. Ja, dat hun geest geheel beneveld en verdoofd wordt, zodat ze niet meer de juiste beslissingen nemen en een gemakkelijke prooi zijn voor de vijand. En daarom: ook het hoofd van Gods kinderen moet beschermd. Waarmee? Paulus zegt: met de 'helm der zaligheid'!

Een prachtige uitdrukking! De helm die de Romeinse soldaat droeg was van prima kwaliteit. Hij was vervaardigd uit het hardste koper en bestond uit één stuk. Hij kon dus halverwege de strijd niet stukbreken op zijn naden. Echter, de helm die God Zijn kinderen toereikt is duizendmaal beter. Die is zelfs van eeuwigheidskwaliteit! Paulus zegt: het is de 'helm der zaligheid...'! Letterlijk staat er: de helm van de verlossende...! En bedoeld is dan: van de verlossende Gód! 'Deze wat opvallende woordkeus maakt in ieder geval duidelijk dat het niet om een 'reddende helm' gaat, maar om de redding door God die als een helm is voor de gelovige (...) De christen hoeft niet zelf zijn hoofd te redden: God zal hem of haar sparen

voor de eeuwige toekomst' (L. Floor). Dus: het gaat hier om een helm die van binnen en van buiten gevormd wordt door de verlossing die uit Gód is. Met die helm dient het hoofd van de christenstrijder beschermd te zijn. Met de diepe geloofswetenschap: God verlost! Dat heeft Hij gedaan in het verleden. Daar draagt Hij zorg voor in het heden. En dat zal Hij ook in de toekomst doen. Of, zoals Paulus het elders verwoordt: 'Die ons uit zo grote dood verlost hééft (verleden) en nog verlost (heden); op Welke wij hopen dat Hij ons ook nog verlossen zal (toekomst)' (2 Kor. 1 : 10). Vandaar dat deze helm ook wel aangeduid wordt als de helm van de hoop: 'En tot een helm: de hoop der zaligheid' (1 Thess. 5 : 8). In de strijd dient de hoop gevestigd te zijn niet op mensen, situaties of omstandigheden, maar alleen op de verlossende God.

Aanvallen op het hoofd

Intussen, satan richt zijn aanvallen dus ook op het hoofd van Gods kinderen. Je zou ook kunnen zeggen: op hun gedachten. Op het geestelijke inzicht dat ze van God hebben ontvangen. En van daaruit: ook op hun wil en standvastigheid. En dat hij daar zijn aanvallen op richt, is op zich een goed teken. Het is er een bewijs van dat ook hun gedachtewereld is vernieuwd en geheiligd door de Heilige Geest. Immers, als God zondaren tot bekering brengt, is dat niet alleen een zaak van hun hart, maar ook van hun hóófd. U krijgt andere gedachten over God. Andere gedachten over uzelf. Andere gedachten over Zijn Zoon. Andere gedachten over Zijn weg. Andere gedachten over uw roeping en eeuwige bestemming. Uw gedachtewereld wordt vernieuwd en herschapen. Gods Geest draagt er zorg voor dat uw gedachten afgestemd worden op het gezaghebbende Woord van God. Er komt kennis. Geheiligde kennis. Levende kennis van de Heere Jezus Christus. Geestelijk inzicht in Zijn Woord, Zijn weg en dienst.

Maar juist daarop richt satan nu zijn aanvallen. Aanvallen op uw hoofd. Aanvallen op het geestelijke inzicht dat God u schonk. Hij probeert daarop in te hakken. Met uiterst gemene zwaardslagen uw denken te verwarren. U het zicht op God, op Zijn Zoon en Zijn weg te ontnemen. U zodanig letsel toe te brengen, dat uw denken niet meer is overeenkomstig het Woord! Dat u verward wordt. Dat u verstrikt raakt in allerlei menselijke systemen, vragen en inzichten. En het kinderlijke leven uit de Schrift ver- dwijnt. Mogelijk weet u ervan uit uw eigen leven. Uiterst subtiel bestookt de boze u met vele vragen. Hij zegt: Ja, u belijdt nu wel dat de Bijbel Gods onfeilbare Woord is, maar is dat nu eigenlijk wel zo? Kun je dat nu wel van heel de Bijbel zeggen? Kleeft er niet ook heel veel menselijks aan dat boek en zijn bepaalde inzichten toch niet erg tijdgebonden?

Of - en ook dat is weer zo'n aanval op het hoofd van Gods strijders: wat zie je er nu eigenlijk van? 't Is waar, Christus heeft gezegd: 'Zalig zijn zij die niet gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben', maar is dat toch niet een beetje goedkoop? En wat hebben 2000 jaar christendom nu eigenlijk opgeleverd? En is er eigenlijk niet ontzaglijk veel leed en moeite in deze wereld? En is de vraag dan niet terecht: waar is uw God? En als christenen dan geloven, dat Christus zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden, hoe zit dat dan met die belofte? Is het allemaal niet één grote luchtspiegeling? Of - nog weer een andere invalshoek: hij richt zijn aanvallen op uw persoonlijk aandeel aan Christus en hij zegt: u een christen? U delen in Zijn heil en verlossing? Kom nou! Mocht u daar in het verleden misschien iets van ervaren hebben, u hebt dat toch allang weer verspeeld? Het totaal verzondigd en verbeurd?

De hoop op de zaligheid

Welnu, wat is het bij al deze gemene aanval­ len van de boze van ontzaglijk groot gewicht, dat Gods strijders hun 'helm' op hebben. De 'helm der zaligheid'! Zodat zijn zwaardsteken en speerstoten afketsen op dat ene getuigenis: dat God in Christus nochtans een God van volkomen zaligheid is. Dat Hij nooit een half werk doet. Nooit mensen halverwege laat zitten. Nooit Zijn eigen werk laat vastlopen in de modder van zonde en ongeloof. Maar dat Hij de grote Verlosser is Die instaat voor Zijn eigen werk. De Heiland Die volkomen zaligt degenen die door Hem tot God gaan en Die al Zijn strijders wis en zeker doet delen in het volle heil. Kortom, dat in de strijd beoefend wordt waar de psalmdichter toe roept: 'Israël hope op de HEERE, want bij de HEERE is goedertierenheid en bij Hem is veel verlossing'(Ps. 130 : 7).

En, zoals we al aangaven: het is mede op grond hiervan dat Paulus deze helm elders aanduidt als de helm van de hoop! Aan de Thessalonicenzen schrijft hij: 'Maar wij die des daags zijn, laat ons nuchter zijn (...) Aangedaan hebbende het borstwapen van het geloof en van de liefde en tot een helm, de hoop der zaligheid' (1 Thess. 5 : 8). Strijden met de helm op is dan ook strijden in de vaste hoop daarop, dat aan de verlossende God toch het eerste en het laatste woord is. Dat, hoe satan ook woedt, Christus toch Overwinnaar is en dat Zijn Koninkrijk straks toch hemel en aarde zal omvatten. Het is strijden zoals Christus heeft gestre- den. Want toen Zijn Vader Hem riep om op aarde Zijn grote verlossingswerk te volbrengen, toen deed ook Hij dat figuurlijk gesproken met de 'helm des heils' op Zijn hoofd. Jesaja getuigt: 'Want Hij trok gerechtigheid aan als een pantser en de helm des heils zette Hij op Zijn hoofd' (Jes. 59 : 17). Al strijdende was Zijn hoop gevestigd op Zijn Vader en op het volle heil dat Zijn Vader Hem had bereid, zodat van Hem gold: 'Die voor de vreugde die was voorgesteld het kruis heeft gedragen en schande veracht' (Hebr. 12:2).

En dat geldt nu ook de Zijnen. Levend uit Hem en uit Zijn volbrachte Middelaarswerk dient een levende hoop uw hart te vervullen. Het is de hoop op Hem Die de Eerste is en de Laatste. De hoop op het heil dat Hij voor al Zijn strijders heeft weggelegd. De hoop op het eeuwige leven en op Zijn toekomst. Op het heil van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waar God zal zijn alles en in allen. Die hoop moet al hun leed verzachten. Die hoop is bovendien een krachtige aansporing tot heiligmaking en volharding. Wie strijden mag met de helm der zaligheid op zijn hoofd, mag met de dichter belijden: 'Wat buigt gij u neder, o mijn ziel en wat zij gij onrustig in mij? Hoop op Gód, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen van Zijn aangezicht' (Ps. 42 : 6).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 2002

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

'Hoopt op den HEER',  gij vromen...'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 2002

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's