Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geheime wapen van het gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geheime wapen van het gebed

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

IJBELSTUDIE

door L.W.Ch. Ruijgrok, Monster

'Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen'

(Efeze6:18)

OLANG als de wereld bestaat, zal er sprake zijn van oorlog en terreur. Met het oog daarop staat de wapenwedloop niet stil. Immers, wie de beste wapens heeft en de meest geavanceerde wapensystemen, die is de baas. Militaire deskundigen zijn daarom aldoor bezig om bestaande wapensystemen te verbeteren en nieuwe te ontwikkelen. En het liefst ontwikkelt men geheime wapens. Wapens die als een complete verrassing worden ingezet en waar de tegenstander geen antwoord op heeft.

Ook in de geestelijke strijd is er zo'n wapen. Het is een wapen dat onzichtbaar is. Een wapen waar de tegenstander misschien wel van heeft gehoord, maar dat hij zelf op geen enkele wijze weet te hanteren. Een wapen waar velen, als ze ervan horen om lachen, maar dat toch voor een beslissende overwinning zorg draagt. Het is het wapen van het gebed!

In één adem

Paulus noemt dit wapen in Efeze 6 in één adem met de rest van de wapenrusting. Want nadat hij in de vss. 14 t/m 17 de verschillende onderdelen van de geestelijke wapenrusting heeft opgesomd, voegt hij daar in vs. 18 aan toe: 'Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest...'! En dat woordje 'met' legt hier de verbinding. In het Grieks staat er het woordje 'dia' dat letterlijk betekent: door, door middel van. Paulus beklemtoont dat in de geestelijke strijd het gebed onmisbaar is. De wapenrusting moet biddend worden aangetrokken, maar ook biddend gehanteerd.

In niemands leven komt dat duidelijker tot uitdrukking dan juist in het leven van Christus. We hebben al eerder gezien: Hij was en is de grote Strijder in het Koninkrijk van God. En welk onderdeel van de wapenrusting we ook overdachten, telkens bleek: het was en is ook een onderdeel van Zijn wapenrusting. Maar hoe hanteert Hij die wapenrusting? In eigen kracht? Steunend en vertrouwend op Zijn eigen kracht, inzicht en krijgskunde? Geenszins! Leest u er de EvangeUën maar op na: ook Zijn strijd was voor alles een biddende strijd! Hoe vaak zonderde Hij Zich tijdens Zijn omwandeling op aarde niet af voor gebed! Om in de eenzaamheid Zich te sterken in de gemeenschap met Zijn Vader. Zó arbeidde Hij. Zó aanvaardde Hij Zijn lijden. Zó hing Hij aan het kruis. En als dit nu gold voor Christus, de Zoon van God!, hoeveel temeer voor u en mij. In de geestelijke strijd is het gebed onmisbaar.

'Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest...'! Het eerste woord 'bidding' duidt het gebed 'in de ruimste zin van het woord aan: de mens richt zich tot God op welke manier ook maar (dankzegging, aanbidding of lofbetuiging). Het tweede woord is specifieker: het heeft de betekenis van smeekgebed en voorbede' (L. Floor). Tegelijk beklemtoont Paulus dat dit gebed maar niet zo af en toe eens moet gebeuren, maar 'te allen tijd'. Dat wil zeggen: op elk geschikt ogenblik. Bij elke gelegenheid. Er zijn de vaste gebedstijden, maar daarnaast doen zich nog zoveel andere dingen voor in ons leven die we biddend in Gods handen hebben te dragen. Biddende 'te allen tijd'.

En dat 'in de Geest'. Dat is: onder de lei­ ding van de Geest. Aangegord door de Geest der genade en der gebeden. Die ons bidden leert en bidden doet. Die ons in Christus doet naderen tot de Vader. Doet schuilen aan Zijn hart en al strijdend doet ervaren dat Hij de Eerste en de Laatste is. En dat het waar is: 'Gij HEER, alleen. Gij zijt/ Verwinnaar in de strijd/ en geeft Uw volk de zegen'!

Alomvattend

Let u ook op het telkens herhaalde woordje 'alle': 'Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest', terwijl het ook in het vervolg nog tweemaal voorkomt: 'Tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen'. U voelt wel aan: dit viervoudig gebruik van het woordje 'alle' wijst op het alomvattende van het gebed. Het hangt er, als het goed is, maar niet bij. Het staat niet in de marge. Als een laatste redmiddel als al het andere tevergeefs is. Nee, het behoort tot het hart van het christelijke geloofsleven.

'Met alle bidding en smeking'. Dat geheime wapen van het gebed kan dus in allerlei vormen gehanteerd worden. Er is het persoonlijke gebed. Het gebed in de gezinskring. Het gebed in het ziekenvertrek. Maar er zijn ook de publieke en openbare gebeden. In de kerk, in de raadszaal, bij vergaderingen enz. Er is zelfs het bidden met de pet op. Zoals bij Nehemia, toen hij stond voor het aangezicht van koning Arthasasta. Zomaar midden onder het werk. Er is de lof- prijzing en de dankzegging. De roep uit de diepte en de bede om genade, hulp en uitkomst. Er is het gebed voor onszelf, maar ook het gebed voor de ander. De vorm kan verschillen. Voor God komt het slechts aan op dit ene, dat een gebed van het hart is. Een gebed des gelóófs. Een gebed dat gekenmerkt wordt door diepe afhankelijkheid. Zonder Hem kunnen we immers niets doen. En daarom: 'Ik hef tot U Die in de hemel zit/ mijn ogen op en bidt'!

Waakzaamheid

Al biddende dient er ook waakzaamheid te zijn: 'En tot hetzelve wakende met alle gedurigheid'. Of, zoals ook wel vertaald wordt: 'En daartoe wakende'! Dat kan zowel betrokken worden op het bidden, als op dat wat al eerder als doel in deze verzen vermeld werd, namelijk het standhouden (vs. 11, 13, 14). In ieder geval, waakzaamheid is geboden. En als je waakt, heb je je ogen open. Dan zitje niet te suffen. Dan laat je je niet in slaap wiegen, maar ben je wakker. Dat is in de geestelijke strijd van groot belang. Dat we waken. Dat we zien wat er aan de hand is. Hoe zwak en weerloos we zijn in onszelf. Hoe de boze rondgaat als een briesende leeuw. Welke bedreigingen, verzoekingen en verleidingen er zijn. Van binnenuit en van buitenaf. En dat we daar dan maar niet een aantal beschouwingen over geven, maar dat ons dat temeer bindt aan de troon van Gods genade en doet vluchten tot Hem Die als de Bewaarder van Israël niet sluimert noch slaapt.

Christus bond het de Zijnen in Gethsémané één- en andermaal op het hart: 'Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt'. En dat 'met alle gedurigheid'. Dat wil zeggen: met ijver en volharding. Volharding juist als de verhoring voor uw gevoel uitblijft. Volharding, juist als het voor uw besef ondanks uw bidden toch helemaal de verkeerde kant uitgaat. Volharding, ook al fluistert de boze u in: bidden helpt toch niet. Nee, zegt Paulus: ook dan niet vertraagd. Toch uw binnenkamer niet voorbijgelopen, maar volhard in de gebeden. Psalm 123: 'Zo slaan wij 't oog op onze HEER', tot Hij/ ook ons genadig zij'! 'En tot hetzelve wakende met alle gedurigheid'!

Voorbede

En dat ook 'voor al de heiligen'! Zeker, het geloof is een uiterst persoonlijke zaak. Maar waar waarachtig geloof is, waar in en door Christus iets is van de gemeenschap met God, daar maken we ook deel uit van Gods grote gemeente. Ja, van dat huisgezin waarvan God Vader en Christus de oudste Broeder is. Kortom, daar bloeit iets op van de gemeenschap der heiligen. Daar worden we één met allen die een even dierbaar geloof met ons verkregen hebben. Dichtbij, maar ook ver weg. En dat betekent ook, dat er 'smeking' is 'voor al de heiligen'. Dat wil zeggen: hartelijke voorbede. Wie die 'heili- gen' ook zijn, waar ze ook wonen en tot welk ras en tot welke cultuur ze ook behoren.

Want al die heiligen hebben één- en dezelfde strijd te strijden. En ze behoren allen tot dat ene leger waarvan Christus de Koning en de Aanvoerder is. Bovendien, ze hebben allen dezelfde vijand: de zonde, de duivel, de wereld en hun eigen vlees. En daarom: 'Smeking voor al de heiligen'! En dat niet alleen voor de heiligen afzonderlijk, maar ook voor de voortgang van Gods werk in zijn geheel. Nu, bidt u mee? Strijdt u mee? U die misschien aan huis gebonden bent. Die in lichamelijk opzicht misschien helemaal op de hulp van anderen bent aangewezen en moet zeggen: ik kan niets meer? Strijdt u mee in de gebeden?

Weet: Christus gaat u erin voor. Hij was en is de grote Bidder en Voorbidder Die alle heiligen afzonderlijk, maar ook heel Zijn Kerk draagt op de vleugels van Zijn gebed. Op Zijn voorbede worde de Geest der genade ook vaardig over ons, opdat ook van ons mag gelden wat de Heere tot Ananias getuigde van Paulus vlak na zijn bekering: 'Want zie, hij of zij bidt'! Hoe anders zou de geestelijke strijd eruitzien, als dit wapen meer gehanteerd werd. Dat is: als er persoonlijk, gemeentelijk, kerkelijk en maatschappelijk meer geleefd werd uit God en uit Zijn Zoon en uit de kracht van Zijn Geest!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het geheime wapen van het gebed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's