Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Doorbreker!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Doorbreker!

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

- MEDITATIE

door J.C. Schuurman, Ridderkerk

„De doorbreker zal voor hun aangezicht optrekken; zij zullen doorbreken, en door de poort gaan, en door dezelve uittrekken; en hun koning zal voor hun aangezicht henengaan; en de HEERE in hun spits." Micha2: 13

^ ET is niet zo'n bekende adventsnaam die we in de profetie van Micha aantreffen. Wel een verrassende naam. Dat zit eigenlijk al in het woord zelf: de doorbreker. Het gaat om iemand die ergens doorheen breekt en zodoende voor een doorbraak zorgt. Vaak vindt een doorbraak plaats tegen alle verwachtingen in! Te denken valt bijvoorbeeld aan vredesbesprekingen die volledig zijn vastgelopen. Maar opeens komt het tot een doorbraak en kan er toch een akkoord worden gesloten. In sommige gevallen is zo'n doorbraak vooral te danken aan de inzet van een bemiddelaar die een doorbreker genoemd kan worden. Een doorbraak kan zich ook voordoen in een conflictsituatie tussen gemeente- of familieleden. In plaats van verdere escalatie ontstaat er toenadering. Om nog één voorbeeld te noemen: een doorbraak komt ook voor in het geloofsleven. Als de Heere met het licht van Zijn genade door nevels heen breekt en het zicht op Christus ontsluit, dan ontstaan er een ongekende zekerheid en een diepe vreugde in God. Dat kan! Ook in ons eigen leven. Omdat er een Doorbreker is. Micha heeft van Hem geprofeteerd. En ik kan u verzekeren dat het om een rijke adventsnaam gaat.

Micha profeteerde in dezelfde tijd als Jesaja. Aanvankelijk heeft hij vooral het oordeel verkondigd. Scherp, recht op de man af, zonder er doekjes omheen te winden. De omstandigheden waren ernaar. Onder het volk van God heersten wantoestanden door onrecht en uitbuiting. Micha besefte terdege wat de oorzaak van deze schrijnende situatie was: het ontbreken van de vreze des Heeren.

Ondertussen is bij God de maat vol geraakt. We horen de Heere in vers 3 zeggen dat Hij 'een kwaad over dit geslacht' bedenkt, het kwaad van de ballingschap. De lucht betrekt in dit hoofdstuk. Er is zwaar weer op til. Donkere wolken komen in de verte aandrijven. En straks barst het noodweer los. De atmosfeer is zeer geladen. Maar - plotseling ontstaat er een opening tussen die dreigende wolken als Micha in de tekst een heilsprofetie mag doorgeven. Heel even breekt de zon door en wordt iets van de hemel zichtbaar. Het is maar een kort moment, want meteen na de tekst (in hoofdstuk 3) slaat de lucht alweer dicht en zijn het enkel oordeels woorden. Maar dat neemt niet weg dat het heil verkondigd wordt:

'De doorbreker zal voor hun aangezicht optrekken.' De ballingschap zal over Juda komen. Het oordeel is onontkoombaar. Maar Babel zal niet het eindstation zijn.

Door de oordelen heen gedenkt God aan Zijn genade. Dat is de adventsboodschap die we via Micha vernemen.

De tekst slaat allereerst op de terugkeer uit Babel. In vers 12 zegt de Heere dat Hij Zijn volk zal verzamelen zoals een herder verdwaalde schapen bijeenbrengt. En dan zal de doorbreker voor hun aangezicht optrekken. Waar moeten we bij 'de doorbreker' aan denken? Het is een beeld waar we twee kanten mee uit kunnen. Het zou kunnen gaan om de aanvoerder van een kudde schapen, de ram die een helder klinkende bel om zijn nek draagt en altijd vooropgaat. Hij verlaat als eerste de stal en gaat door de poort naar buiten. Hij loopt voorop als de kudde door een smalle kloof moet. De zogeheten belhamel die grenzen doorbreekt. En als er één schaap over de dam is, - u kent het spreekwoord - dan volgen er meer. Mogelijk moeten we aan dit beeld denken in de tekst.

Maar er is ook een andere mogelijkheid. Dan hebben we het meer in militaire richting te zoeken. Met de doorbreker wordt een aanvoerder bedoeld die vooropgaat en zijn manschappen dwars door de vijandelijke linies leidt. We kennen de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog van Engelse piloten die door de Biesbosch en het zuiden van ons land werden geleid, op weg naar de vrijheid, om via Frankrijk terug te keren naar hun vaderland. Uiterst belangrijk waren de gidsen die met gevaar voor eigen leven door de Duitse linies wisten heen te breken. Dat waren echte doorbrekers! In ieder geval gaat het Micha om verlossing en bevrijding.

De doorbreker - zullen we het vanaf nu maar met een hoofdletter schrijven? Want het is advent! Met de terugkeer van Juda uit Babel is deze profetie niet ten volle, niet uitvervuld. De Doorbreker - dat ziet uiteindelijk op de Heere Jezus. Lees er niet overheen dat er in het vervolg van de tekst sprake is van 'hun koning'. De Doorbreker zal dus een Koning zijn. Bovendien staat er aan het einde van de tekst, dat de HEERE als de trouwe God van het verbond 'in hun spits' is. Dat moet wel betekenen dat de Doorbreker ten diepste de Heere Zelf is. Die vooropgaat, aan de spits. Het kan niet anders of we komen al luisterend en mediterend bij Christus uit. De aanduiding Doorbreker is een rijke en ook typerende adventsnaam. Want een Doorbreker - dat is onze Middelaar ten voeten uit. Hij is dwars door onze nood, door onze schuld, door onze verlorenheid heen gebroken.

Hier hebt u het evangelie van advent. Het verlossende woord voor mensen die in zich­ zelf gevangen zijn. En wie is dat niet? We zijn in Adam mensen met een verleden omdat we met God gebroken hebben. Het is op een ernstig conflict uitgelopen. En de zaak zit wat óns betreft muurvast. Wij krijgen er van onze kant geen beweging meer in. Waarom niet? Omdat we niet willen. De nood van onze ellende wordt vooral bepaald door onze onwil. En het is een bekend gegeven dat een conflict niet wordt opgelost zolang één van de partijen niet wil. Ondertussen zijn we de Heere kwijt en aan het oordeel onderworpen. En hoe wordt deze impasse doorbroken? Hoe komt het tot een doorbraak zodat de gemeenschap met God wordt hersteld? Nu, zo'n doorbraak komt in geen geval bij ons vandaan. Wij zitten zó gevangen dat wij er zelf niet meer uitkomen. Voor wie van de lezers is dat een stuk nood geworden? Zodat u zegt: 'Heere, het zit niet goed tussen U en mij. Ik doe U ernstig tekort. En ik kan zelf niet anders omdat ik ten diepste niet anders wil, terwijl het wel anders móet!'

Hoor! Er is er Eén Die raad weet. En dat is Hij Die de Doorbreker heet en is. Maar dat heeft Hem heel wat gekost. Daartoe is Hij in onze ellende afgedaald. We zullen het op het Kerstfeest herdenken. Hij is ons gebroken en schuldige bestaan binnengekomen. Om zodoende een weg te banen uit onze nood. Hij heeft een poort geopend. Hoe? Door de lijdensweg te gaan. In Gethsémané komt het lijden in alle hevigheid op Hem af. Maar Hij laat Zich niet afschrikken om verder te gaan. Want - Doorbreker is Zijn Naam. En aan het kruis volbrengt Hij Zijn werk. Dwars door de Godverlatenheid heen. Hij gaat voorop en vangt de oordelen op. Hij maakt Zijn Naam Doorbreker waar. En dat geldt helemaal als het Pasen wordt. Hij trekt dwars door de dood heen en aan de overkant staat Hij op. Zien we dat Hij een echte Doorbreker is Die deze Naam met ere draagt? Waar onze wegen doodlopen, ontsluit Hij nieuwe wegen. Hij heeft nota bene het graf van binnenuit opengebroken. Als een machtige Koning is Hij door de vijandelijke linies heengebroken. En nu heeft Hij het gewonnen van de duivel en diens hele rijk. Hij heeft de schuld van Zijn Kerk verzoend. Wat is het waar wat we zingen in Psalm 118: 'De Heer is aan de spits getreden.' En nu is er de poort des Heeren waardoor het rechtvaardig volk zal treden, om hun God ootmoedig te eren voor het smaken van Zijn zaligheden!

Hiermee zijn we bij het grootste wonder van de tekst. De Doorbreker blijft niet alleen maar trekt Zijn volgelingen mee. Micha profeteert dat Hij 'voor hun aangezicht' zal optrekken, met als gevolg ook 'zij zullen doorbreken'. Ze worden niet langer vastgehouden, maar gaan door de poort de vrijheid tegemoet! Er worden in deze adventsprofetie dus twee dingen verkondigd: - 1 - 'de Doorbreker zal ...', en - II - 'zij zullen ....'. Door de onmogelijkheden heen worden ze uitgeleid. Het zijn twee beloften die vast en zeker zijn en die ten diepste in Christus worden vervuld. Hij heeft als de grote Doorbreker al de Zijnen meegedragen, juist in Zijn kruis en opstanding. In Hem ligt de doorbraak naar het eeuwige, onvergankelijke leven voor ieder die Hem leert volgen en dienen. Geldt dat van ons? Aan het begin van deze adventstijd worden we geroepen om Jezus als de Doorbreker te volgen. De Heilige Geest zorgt ervoor dat het ook werkelijk gebeurt. Het wordt in de tekst beloofd: 'zij zullen doorbreken!' De Geest weet onze weerstand te doorbreken zodat we achter Christus aankomen. Ook de Heilige Geest kan een Doorbreker genoemd worden, omdat Hij bouwt op het werk van Christus. Hij maakt opstandelingen tot volgelingen. Er is maar één weg naar de vrijheid: achter de Doorbreker aan.

Wat ligt er een evangelie in deze naam. Juist voor mensen die klem zitten. Wie komt er geestelijk niet uit? Wie mist de zekerheid van het geloof? Wie vraagt zich af of er wel een relatie met de Heere is? Wie staat bij de brokstukken van een verzondigd leven? Wendt u met al deze vragen tot het juiste en tevens hoogste Adres (met een hoofdletter).

En dan mag u in het gebed krachtig pleiten op deze adventsnaam uit Micha 2. 'De Doorbreker - ja Heere, dat is precies de naam die ik nodig heb. Heb dank dat U deze naam in Uw Woord hebt geopenbaard.' Deze naam mag ook bemoedigen als we met vastgelopen situaties hebben te maken. Thuis, in het gezin, op het werk, in de gemeente, en in het geheel van de kerk. Wat kunnen er een onoplosbare problemen zijn! Is er nog een doorbraak mogelijk? Zullen we het voorleggen aan dé Doorbreker? Wie weet is er uitkomst. Het is een naam om ons aan vast te klampen. In een afhankelijk leven van dagelijkse bekering. Laat het u troosten dat Hij vooropgaat ('in hun spits', zoals de tekst zegt). We behoeven 'alleen maar' te volgen. Dat is overigens een les waar we ons leven lang over doen. Zalig, gelukkig wie achter de Doorbreker aangaat, op weg naar Jezus' tweede advent, de dag van de grote doorbraak van het Koninkrijk van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De Doorbreker!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's