Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen been gebroken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen been gebroken

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door A.J. Kunz, Groot-Ammers

Maar komende tot Jezus, als zij zagen, dat Hij nu gestorven was, zo braken zij Zijn benen niet. . Johannes 19 : 33

L J ET einde van de Goede Vrijdag is nabij. * •' Nog even, en de avond daalt over Golgotha. De sabbat breekt bijna aan. Een bijzondere sabbat. Morgen zal het Pascha gevierd worden. Maar voordat het zover is, moet deze vrijdag wel afgesloten worden. De kruiselingen kunnen niet aan het kruis blijven hangen. Anders wordt de sabbat ontheiUgd. De Joodse leiders weten ook nu maar al te goed, wat God in Zijn w^et eist.We lezen in Deuteronomium: 'Voorts, wanneer in iemand een zonde zal zijn, die het oordeel des doods waardig is, dat hij gedood zal worden en gij hem aan het hout zult hebben opgehangen, zo zal zijn dood lichaam aan het hout niet overnachten; maar gij zult het zekerlijk op dezelfde dag begraven. Want een opgehangene is Gode een vloek. Alzo zult gij uw land niet verontreinigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft' (Deut. 21 : 22-23).

Zolang Jezus nog aan het kruis hangt, kan het Pascha niet gevierd worden. Daarom dienen de Joodse leiders bij Pilatus een verzoek in om de beenderen van de kruiselingen te breken. Op die manier wordt het stervensproces versneld. Als de benen gebroken worden, valt de laatste steun weg en worden de polsen afgekneld. Ook dit verzoek willigt Pilatus in. Voor hem zal deze vrijdag inmiddels ook al lang genoeg geduurd hebben. Weer klinken er hamerslagen op Golgotha. Nu om de kruiselingen de genadeslag te geven. De soldaten komen eerst bij de twee moordenaars. Ze zijn beiden nog in leven. Een hamerslag is voldoende om ze uit hun lijden te verlossen. Hoewel... voor die ene moordenaar is dit inderdaad het uur van zijn verlossing. Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn, heeft Jezus immers gezegd. Maar voor die andere is dit het begin van de eeuwige pijn. Huiveringwekkend.

De soldaten komen ook bij Jezus. Maar Hij is reeds gestorven. Ze merken het meteen. Hier heeft de dood zijn slag al geslagen. Het zijn geen soldaten, die Jezus uit Zijn lijden verlossen. Hij heeft Zelf het hoofd gebogen en Zijn geest gegeven. Dat had Hij Zelf gezegd: 'Ik heb macht om Mijn leven af te leggen en Ik heb macht om het wederom te nemen.' Jezus sterft niet door soldatenhanden, maar door vrijwiUige overgave in de dood. De Priester heeft Zijn werk verricht. Daar komt geen soldatenhand aan te pas. Zijn benen worden niet gebroken. Johannes geeft ons een verklaring van deze gebeurtenis: 'Want deze dingen zijn geschied, opdat de Schrift vervuld worde: geen been van Hem zal verbroken worden' (vers 36).

Johannes citeert hier Psalm 34. Deze psalm spreekt over de bewaring van de rechtvaardige door God. 'De HEERE is nabij de gebrokenen van hart en Hij behoudt de verslagenen van geest.Vele zijn de tegenspoeden van de rechtvaardige, maar uit die alle redt hem de HEEBJE. Hij bewaart al zijn beenderen; niet één van die wordt gebroken.' Deze profetie gaat voor Jezus wel heel letterlijk in vervulling. Bij de moordenaars worden de benen gebroken. Al gaat er één van hen het paradijs binnen. Maar over Jezus legt de Vader Zijn beschermende hand. Geen been zal aan Hem gebroken worden. De handen van de Heere Jezus zijn doorboord door scherpe spijkers. Zijn hart is gebroken in de drie-urige duisternis. Zijn ogen zijn gebroken, nu Hij de geest heeft gegeven. Maar nu alles is volbracht, mogen Zijn beenderen niet gebroken worden. Daar staat God Zelf voor in.

Straks zal de hoofdman bij het kruis zeggen: 'Waarlijk, deze Mens was rechtvaardig!' God de Vader zegt het echter nog eerder. De beenderen van Christus worden niet gebroken. Als we deze gebeurtenis lezen in het licht van de profetie, dan horen we er de stem van God in. Er gaat op Golgotha immers een sprake uit van de gebeurtenissen. De benen van Christus blijven ongebroken. Het klinkt als het amen uit de hemel op Christus' borgwerk. Christus was rechtvaardig! Hij heeft geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen. Zo klinkt zelfs in deze laatste gebeurtenissen op Golgotha het heerlijke evangelie, dat Christus te Zijner tijd voor de goddelozen is gestorven. Deze vrijdag is Goede Vrijdag!

'Geen been zal aan Hem gebroken worden.' Die woorden lezen we niet alleen in Psalm 34. We lezen ze ook in Exodus 12 en Numeri 9, waar gesproken wordt over het paaslam. Als het geslacht wordt, dan staat er bij: 'zij zullen aan dat lam geen been breken.' Het paaslam moest een dier zonder gebrek zijn, maar het moest ook zonder gebrek blijven. Jezus sterft aan het kruis als Gods Offerlam. Hij is het Lam van God, dat de zonde der wereld wegdraagt. Ook nu gaat het volgens de profetie. Geen been wordt aan dit Lam van God gebroken. Ons Pascha is voor ons geslacht! Het is Goede Vrijdag. Zo wordt deze dag één en al heen wij zing naar het Lam van God, dat de zonden der wereld wegdraagt. Laat u met God verzoenen! God heeft het Paaslam geslacht. En geen been is aan Hem gebroken!

Dit offer is voor de Vader genoeg. Bent u er ook al tevreden mee? Gods heilig, volmaakte offerlam. Leerde u Hem al zien, als het Lam van God, dat uw zonden wegdraagt? Daar komt het op deze Goede Vrijdag op aan. Leerde u het al, onder de bediening van dit heilig evangelie: de HEERE heeft al onze ongerechtigheden op Hem doen aanlopen. Op deze ene Rechtvaardige, Die het Offerlam wil zijn! Als we zo de gebeurtenissen op Golgotha gadeslaan, kunnen we er alleen maar van zingen. Geloofd zij God met diepst ontzag! Hij overlaadt ons dag aan dag met Zijne gunstbewijzen. Die God is ons een God van volkomen zaligheid. Ons Pascha is voor ons geslacht! Na het sterven volgt de begrafenis. Straks wordt het lichaam van het kruis afgenomen. Na volbrachte strijd wacht de rust in het graf. De sabbat breekt immers aan! Ook voor Jezus. Op de sabbat mag Hij rusten in het graf. Want Hij moet wel van het kruis afgenomen worden. Daar hebben de Joden gelijk in. De vloek mag niet aan het kruis blijven hangen.

Zoals Jezus daar hangt, is Hij nog altijd een vervloekte.Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. Hij is onder de vloek gestorven. Maar de vloek moet worden weggenomen.

Daarom wordt Zijn lichaam afgenomen. De vloek moet begraven worden. Tijdens de sabbat mag Zijn lichaam rusten. Zijn ongebroken lichaam. Het houdt een belofte in zich voor de toekomst. Want vele zijn de tegenspoeden van de rechtvaardige, maar uit die alle redt hem de Heere (Psalm 34 : 20). Zo is het ook met Christus. Opdat Hij het voor al de Zijnen voor eeuwig waar zal maken: 'De HEERE verlost de ziel van Zijn knechten; en allen, die op Hem vertrouwen, zuUen niet schuldig verklaard worden' (Psalm 34 : 23). Morgen zal het Pasen zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 2003

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

Geen been gebroken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 2003

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's