Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een dubbele huldegroet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een dubbele huldegroet

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door P. Vermeer, Epe

Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht uws huiks! Lucas 1:42b

N deze meditatie staan we stil bij een bij­ I zondere ontmoeting in de Adventstijd. Alweer zo'n tweeduizend jaar geleden vond ze plaats tussen Maria en Elizabeth ergens in het bergland van Juda. Zoals over alles in Lucas 1 ligt ook over deze ontmoeting de glans van de hemel.

Het zijn wel twee heel bijzondere vrouwen, die Maria en Elizabeth.Van Maria vertelt Lucas 1 dat de engel Gabriel aan haar de boodschap had gebracht dat zij de moeder des Hééren zou gaan worden. Gelovig had ze zich aan dit woord van God gewonnen gegeven. Na het weggaan van Gabriel was Maria met haast gereisd naar een stadje ergens in het bergland van Juda om daar haar oude nicht Elizabeth te bezoeken, want de engel had ook gezegd dat Elizabeth al zes maanden in blijde verwachting was. Ook Elizabeth mag een bijzondere plaats in de Bijbel inne­ men. Zij was net als haar man Zacharias rechtvaardig voor God en wandelde onberispelijk in al de geboden en rechten van de Heere.Tot op hoge leeftijd was zij kinderloos gebleven totdat zij zo onverwacht in aanraking kwam met de scheppingsmacht van God. Op haar oude dag wilde de Heere namelijk het kruis van kinderloosheid haar van de schouder nemen en haar naar het moederschap leiden. Haar kind zou ook heel bijzonder zijn: het zou voor de Heere uitgaan en Zijn weg bereiden. Oude profetieën spraken daar al van.

God spot dus met menselijke onmogelijkheden en houdt ervan om vriend en vijand met open mond te doen staan. Wat bij ons onmogelijk is, is mogelijk bij Hem.

Bij deze Elizabeth komt Maria dus op bezoek en groet haar als ze bij haar binnenkomt.

Wat Maria precies heeft gezegd weten we niet. Wel lezen we dat er op haar groet wonderlijke dingen met Elizabeth gebeuren. Het begint in de moederschoot van Elizabeth. Zes maanden is haar kind nu onderweg naar de geboorte. Op de groet van Maria springt het ineens op. Hier is meer aan de hand dan een onverhoedse beweging van een nog ongeboren kind. Het kind in Elizabeths schoot springt op 'in jubel' zo zegt vers 44 letterlijk. De aanstaande moeder merkt direct dat op de groet van Maria er iets bijzonders gebeurt met haar kind. Het doet haar denken aan een huppelend opspringen als uiting van blijdschap: een vreugdesprong. Daarom zegt ze in vers 44 tegen Maria: 'Want zie, als de stem van uw groetenis in mijn oren geschiedde, zo sprong het kindeke van vreugde op in mijn buik.'

Elizabeth mag ook de reden van dit gebeuren verstaan: de groet van Maria is via haar oren doorgedrongen tot haar kind en leidt bij hem tot deze reactie. Met heilige intuïtie voelt ze aan: nu heeft God Zijn belofte aan mijn kind waar gemaakt en heeft hem naar het woord van Gabriel met de Heilige Geest vervuld. Hoe Elizabeth van deze belofte wist? Van Zacharias natuurlijk. Want al kon haar man vanwege z'n ongeloof niet spreken, schrijven kon hij wel. Zonder twijfel heeft hij Elizabeth deelgenote gemaakt van de boodschap uit de hemel. Nu is geschied wat de Heere had beloofd. Gods Woord maakt en schrijft heilsgeschiedenis. Ook Lucas 1 laat dat zo heerlijk zien.

De Heilige Geest neemt bezit van de nog ongeboren Johannes. Hij mag al in de moe- derschoot met z'n profetisch werk beginnen en de Heere vooruitgaan om Hem als de beloofde Verlosser en Zaligmaker aan te wijzen. Zijn moeder is de eerste die met zijn profetisch werk in aanraking komt. Zij wordt er letterlijk en figuurlijk door geraakt. Daarom gaan haar ogen open en kijkt zij met andere ogen naar Maria. Nee, met woorden spreken kan hij nog niet, haar kleine Johannes, maar zijn boodschap geeft hij al af. Een boodschap die verder moet: het wonder van de heilige ontvangenis van Gods Zoon moet worden uitgeroepen! Ook Maria heeft ontvangen wat haar door de Heere was beloofd: de Heilige Geest is namelijk over haar gekomen en heeft in haar schoot het lang beloofde Kind gelegd als een borduurwerk van Gods alvermogen en genade. Het was beloofd, het is geschied! Bij monde van zijn vrome moeder mag Johannes dit onuitsprekelijke Godswonder ruchtbaar maken. Net als Johannes wordt ook zijn moeder vol van de Heilige Geest: 'en Elizabeth werd vervuld met de Heilige Geest' (vs. 41b).Van het één komt het ander, en het gaat van de één op de ander. Het wordt klein - Pinksteren in de Adventstijd. De Heilige Geest daalt neer, want Christus is in dit huis gekomen. En waar Christus is, wil ook Gods Geest zijn.

Als Gods Geest het hart vervult kan de mond niet zwijgen. Daar gaat men spreken uit de volheid van het gemoed. Een oude aanstaande moeder roept een jonge aanstaande moeder toe: 'Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw buik.' De oude Elizabeth staat in dienst van de Heilige Geest, Die door haar spreekt en de dubbele groet vol zegen aan Maria brengt. Elizabeth mag van de Geest in de touwen grijpen en de klokken van Advent laten beieren. Zij krijgt van de Heere een plaats onder Zijn profeten en profetessen. Een ereplaats zelfs. Ze spreekt 'met grote stem'. Overluid mag zij Gods heil proclameren. Wat zij zegt moet door allen worden gehoord, het moet verder: de wereld in en de eeuwen door. De uitroep van Elizabeth is een dubbele huldegroet. Het woord dat zij gebruikt voor zegenen betekent: goed van iemand spreken, hem roemen of zegenen.

Elizabeth brengt haar hulde aan Maria: 'Gezegend zijt gij onder de vrouwen'. Het lijkt wel of zij er bij was toen Gabriel tegen Maria zei: 'gij zijt gezegend onder de vrouwen.' Ze ziet het heel goed dat Maria in haar schoot ontvangen heeft het Kind dat van Boven is en Zijn troon heeft in het hemels heiligdom. Daarom mag zij ervan gewagen dat Maria een plaats heeft gekregen boven alle vrouwen. In diepe verwondering vraagt ze: 'En van waar komt mij dit, dat de moeder van mijn Heere tot mij komt? '(vs. 43).Toen Johannes z'n vreugdesprong maakte wist ze met de feilloze zekerheid van het geloof Maria is de door God begenadigde. Hij heeft in haar het wonder gewerkt waarover al de vromen hun heihge lach zullen laten horen en van vreugde zullen opspringen. Ja, ze weet het heel zeker: deze Maria draagt in haar schoot Hem, Die ook mijn Heere en Zaligmaker is. Onder mijn dak is Hij nu gekomen, tot mij is Hij nu gekomen... Daarom: Zalig is zij die geloofd heeft, want de dingen die haar van de Heere gezegd zijn zuUen volbracht worden.

Elizabeth brengt ook haar hulde aan het Kind: *en gezegend is de vrucht van uw buik.' Aan Hem bovenal brengt ze haar hulde. Hoger roem kan zij niet geven, want ze belijdt Hem als haar Heere, de God van haar vaderen, en plaatst Hem daarmee boven alle schepselen. Geen wonder dat de Heilige Geest daarop de snaren van Maria's ziel spant en haar naar haar lofzang leidt: Mijn ziel maakt groot de Heere...

Heerlijke en wonderlijke dingen gebeuren dus in het bergland van Juda. Als God de Heere het hart van een mens vervult met Zijn Geest, maakt Hij van hem een verkondiger van de blijde boodschap dat de Heilige Israels tot zondaren komt met een overvloed aan genade en vergeving. Als Hij door Zijn Geest intocht houdt in het hart, zet Hij alles in hemels licht en geeft Hij een nieuw lied in hart en mond. Door de Geest verlichte ogen mogen zien wat voor anderen is verborgen. Mensen worden Gods profeten en profetessen en roepen Zijn grote werken uit. Daar groet en zegent men niet alleen de kinderen des Heeren maar bovenal de hooggeloofde Zaligmaker.

Ja, de Geest opent bij Zijn volk oog en hart voor elkaar en bovenal voor de Héére.Waar Hij woont acht de één de ander uitnemender dan zichzelf en is blij en dankbaar met de eer en zegen aan de ander gegeven. De Geest doet de mond spreken uit de overvloed van het hart en roemen van het wondere heil van God in Christus. Het geloof ziet heen door de windsels waarmee God Zijn heil in deze wereld verborgen houdt. De Geest der profetie leert om de grote werken van God de juiste plaats te geven, om heerlijke verbanden te leggen en dingen te zeggen die langs gewone weg niet geweten konden worden. Waar Gods Geest werkt wandelen mensen in hetzelfde geloof, leven zij uit dezelfde hoop, zijn zij verenigd door de band van dezelfde liefde, en spreken zij van dezelfde dingen door dezelfde Geest.

Elizabeth kan Gods genade niet op. Krijg het ook maar eens klein als de Heere onder je dak komt. Ieder kind van God zal zich hier in haar herkennen. Het is zo groot als de Heere Zich gaat openbaren en Zich geeft aan een arme zondaar. Ja, grote dingen doet en deed Hij, Die machtig is, en heilig is Zijn Naam.

Lucas 1 nodigt ook ons uit om Maria, de moeder des Heeren, te eren als de gezegende onder de vrouwen. Haar plaats onder Eva's dochters is zo bijzonder. Maar laten we bovenal haar grote Zoon eren. Hij toch is de Heere der heren, ja de HEERE, ONZE GE­ RECHTIGHEID. De Vader heeft onze zaligheid in Zijn handen gelegd. De Heilige Geest is de eeuwen door bezig om Hem aan te wijzen en aan te prijzen. Een zondaar, zo arm en verloren in zichzelf, kan alleen het leven zien door Hem. Wie Hem met eerbied en blijdschap groet, hoe onaanzienlijk Zijn gestalte in deze wereld vol rumoer, glitter en schitter ook mag zijn, wordt eens door Hém gegroet. Hij geeft Zijn groet van vrede aan aUen die Hem erkennen als hun Heere en God. Hoe rijk zal het voor Gods kind wezen als hij z'n voet straks zet op eeuwige kust en daar z'n Heiland ontmoeten mag. Dan zal hij van Zijn lippen horen: Wees gegroet! Deze groet zal weerkaatsen op de wanden van de eeuwigheid en een hemel vol zaligheid ontsluiten. Wie Hem echter verwerpt vindt nimmer vrede. De zaligheid ligt alleen in Hem. Buiten Christus is de zondaar verloren, blijft hij verloren, gaat hij eeuwig verloren. Haast u dan tot Hem als u nog niet door Hem bent gered en met God verzoend. Bedenk heden nog wat tot uw vrede dient. In het heilig Evangelie komt Hij naar u toe. Daar vindt u Hem. Genadetijd is zo kostbaar. Wat van deze tijd voorbijging komt niet meer terug. Geef het daarom Hem gewonnen eer het duister wordt. Hij toch wil uw ondergang niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 2003

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Een dubbele huldegroet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 2003

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's