Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer dan Salomo! (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meer dan Salomo! (I)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door M. Goudriaan, Lunteren

"Want zij is gekomen van het einde der aarde om te horen de wijsheid van Salomo; en ziet, meer dan Salomo is hier" Matth. 12:42b

GING het in de laatste weken over de Wijsheid die gerechtvaardigd wordt van haar kinderen, dan blijven we wat in dezelfde sfeer van de wijsheid als we bij bovenstaande woorden stilstaan. Het is trouwens opmerkelijk dat er herhaalde malen in de Schrift over de wijsheid, of ook: over de Wijsheid, wordt gesproken. Veel voorbeelden zouden er te noemen zijn. Laat ik me nu beperken tot die ene vraag die vanuit de Schrift tot ons komt: wie is wijs? Het belang van deze vraag komt wel sterk naar voren als Jezus de bekende gelijkenis van de wijze en dwaze maagden uitspreekt. Tien maagden, tien meisjes die op weg naar de bruidegom gingen. Vijf zijn er wijs en vijf zijn er dwaas. Vijf hebben olie in de lampen, vijf niet. Dat heeft wel ontzaglijke gevolgen. Straks staan de dwazen buiten en hoe ze ook kloppen, de deur blijft gesloten.

De anderen, de wijzen zijn dan binnen.

Wijs of dwaas zijn beslist dus over binnen zijn of buiten staan. Blijkbaar vallen hier de grote beslissingen van ons leven. Dat radicale, beslissende zien we ook bij de wijze en de dwaze bouwer. Hier wordt bepaald waar we de eeuwigheid doorbrengen. Echte wijsheid is nodig om het Koninkrijk binnen te gaan. Echte wijsheid is ook nodig om hier op de juiste manier onze dagen en jaren door te brengen.

Wordt de vraag gesteld naar iemand die opvalt door grote wijsheid, dan valt al gauw de naam van Salomo. Zoon van David, koning van Israël. Een man die buitengewoon veel wijsheid ontvangen had van de Heere. Op de vraag wat hij van God begeert, klinkt niet de roep om rijkdom, eer of macht, maar Salomo verlangt een verstandig hart om het volk van de Heere op de juiste wijze voor te gaan. Hij ontvangt wat hij verlangt.Wijsheid is dus een geschenk van de Heere. Wat verder opvalt in die geschiedenis is dat wijsheid alles te maken heeft met het hart van de mens. We vergeten dat nogal eens en zoeken het meer in de richting van ontwikkeling en kennis die vergaderd is. Bij wijsheid ziet de Schrift meer naar het hart, dan naar het hoofd van de mens. Van Salomo wordt gezegd dat hij een wijs hart van de Heere ontving. Een rijk geschenk van Gods hand, of niet? Om het wat meer in de termen van onze Catechismus te zeggen: een onmisbare gave om getroost te leven en te sterven.

Hopelijk behoren u en ik niet bij degenen die nog nooit echt hebben nagedacht over de vraag waar deze gave te verkrijgen is. De Schrift is niet onduidelijk wanneer het gaat over het antwoord op die vraag. Zo-even ging het over Salomo, de koning van Israël. In onze tekst gaat het over Iemand Die kan zeggen: ziet, meer dan Salomo is hier! De grote Koning spreekt hier. Bij Hem wil de wijsheid gezocht worden. Indien iemand wijsheid ontbreekt, dat Hij ze van God begere. Dat hij ze zoeke bij Hem Die groter is dan Salomo.

Er is een aantal Schriftgeleerden en Farizeeën bij Jezus gekomen dat tot Hem zegt: Meester, wij wilden van U wel een teken zien. De Heere Jezus doorziet heel scherp wat er achter deze woorden schuilgaat. Als het nu oprecht hun verlangen was om door Hem onderwezen en wijs gemaakt te worden... Het is hier echter een heel ander ge- val. Hier zit het ongeloof en het verzet van de geestelijke leiders van het volk Israël achter. Jezus geeft dan ook een scherp antwoord. We zien meer in de Schrift dat Hij scherp kan reageren op het ongeloof, zelfs bij discipelen van Hem. Denk maar aan de Emmaüsgangers. Blijkbaar is ongeloof wel een heel afzichtelijk iets in Zijn oog! "Wilt u een teken van Mij hebben? Wilt u nu nog niet vallen voor Mijn woorden? "

Ze zullen een teken krijgen. Het teken van Jona. De heidense Ninevieten hebben zich bekeerd op de prediking van Jona. En ziet, meer dan Jona is hier. Ik ben meer dan Jona, maar jullie bekeren je niet op Mijn Woord. En dan het andere voorbeeld: de koningin van het Zuiden is van verre gekomen naar Salomo om zijn wijsheid te horen. Een gigantische reis legde ze af om kennis te maken met de wijsheid van Salomo. En ziet, meer dan Salomo is hier!

Jezus zegt hier dat de koningin van Scheba kwam van de einden der aarde. We weten niet helemaal precies waar ze vandaan kwam. Er wordt wel gedacht aan een reis van 1500, 1600 kilometer. En dat dan in die dagen. Ze heeft er in ieder geval erg veel voor over gehad. De berichten van de grote wijsheid van Salomo zijn in haar verre land doorgedrongen en dat maakt bij haar heel wat los. Haar besluit staat vast: ze moet die koning zien en ontmoeten! Ik zou me kunnen voorstellen dat er dienaren zijn die tot haar zeggen: Majesteit, weet wat u doet: een onmogelijke reis, die niet zonder gevaren is, en als het tegenvalt. ..! Zou u het wel doen? Maar zij gaat. In Jeruzalem is een buitengewoon wijze koning. Zijn wijsheid heeft te maken met de Naam van zijn God. Dat staat er nadrukkelijk bij in 1 Kon. 10. Lees er niet overheen: het gerucht van Salomo heeft ze gehoord aangaande de Naam des Heeren. Het gaat om meer dan een goed verstand. Bij Salomo is het echte wijsheid, een wijs hart, het kennen van God. Klein zijn voor God en groot denken van Hem.

De koningin komt ten laatste in Jeruzalem, met een groot aantal dienaren en veel geschenken. Eenmaal bij Salomo legt ze hem allerlei vragen voor, de ene na de andere. Salomo antwoordt in al zijn wijsheid en legt daarbij een ongelooflijke wijsheid aan de dag. Gaandeweg gaat de koningin zich al meer verbazen over de wijsheid van Salomo, totdat er "geen geest meer in haar is". Ze heeft geen woorden meer van verwondering. De helft was me nog niet aangezegd, zo geeft ze te kennen. Ze vereert Salomo met geschenken.

Vergeten we bij dit alles niet dat zij de God van Israël gaat grootmaken. Geloofd zij de Heere, uw God Die behagen in u gehad heeft.Wat onderscheidt ze de dingen scherp! Op deze belijdenis loopt het uit bij deze heidense vrouw. En daarin is ze nu juist een veroordeling voor de Schriftgeleerden en Farizeeën. Kijk eens hoe zij in al groter verwondering hoort naar de woorden van Salomo, het ene na het andere raadsel aan hem voorlegt. En vergelijk dan de leiders van Israël met haar. Zij ergeren zich aan Hem Die meer is dan Salomo.

We zien bij deze koningin een zoeken van wijsheid. Blijkbaar verlangt ze zo sterk naar wijsheid dat ze er die verre en moeilijke reis voor over heeft om bij Salomo te komen. Daarbij gaat het dan om wijsheid die verbonden is aan de Naam des Heeren en die alles te inaken heeft met de verhouding tot God. Ik noemde aan het begin de vraag: wie is wijs? Die vraag heeft alles te maken met andere vragen: hoe is het met mijn verhouding tot God? Hoe is mijn hart voor God, oprecht of vals? Ken ik God met hart en ziel? Wat zijn mijn gedachten van de Christus der Schriften? Waar draait het in mijn verlangens om?

We gaan inmiddels wel aanvoelen dat de vraag aan de orde is: zoeken wij wijsheid? Zoek ik wijsheid voor mijn aardse reis en voor de ontmoeting met God? De koningin wordt niet alleen de mensen in de dagen van Jezus maar ook voor ons voor ogen gesteld: zij had er alles voor over om bij Salomo te komen, geen moeite was haar te veel. En wij, als het gaat over Hem, Die meer is dan Salomo?

Als de koningin van Scheba haar vragen en raadsels aan Salomo voorlegt, is dat meer dan een aardig spelletje. De Joden hadden er in het algemeen aardigheid in om elkaar bij be-paalde gelegenheden wat bezig te houden met raadsels. Denk aan de bruiloft van Simson. Maar dit hier is toch nog wat anders. Hier is de Naam Gods en de kennis van de God van Israël in het geding. Echte wijsheid is toch immers de levende God leren kennen, de Heere Jezus Christus zo leren kennen, dat ik word vastgesnoerd aan Hem. En juist op dit punt spreekt de Heere Jezus scherpe worden tegen de Schriftgeleerden. Jullie weten van die koningin van het Zuiden, die kwam om Salomo te zien, zijn wijsheid te horen, hem haar vragen voor te leggen. En jullie, als het gaat over Mij...? Als jullie oog in oog staan met Hem, Die meer is dan Salomo? Komen juUie nu echt tot Mij om wijsheid van Mij te horen? Vallen jullie neer voor Mij met raadsels, die alleen maar door Mij opgelost kunnen worden? Nee! En daarom zal deze heidense vrouw jullie oordelen in Mijn grote dag! Ze zal opstaan tegen jullie.

Zoeken wij, u, jij, ik wijsheid? Wijsheid is het om moe te zijn van alle wereldse en vrome dwaasheid. En vooral: we hebben in de Schrift en ook bij het lezen van deze meditatie te doen met Hem Die meer is dan Salomo!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Meer dan Salomo! (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's