Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jozef van Arimathea (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jozef van Arimathea (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

door H. Hartman, Ridderkerk

(Matth. 27 : 57 - 61; Markus 15 : 42 - 47 ; Lukas 23 : 50 - 56 ; Joh. 19 : 38 - 42).

Pilatus hoort Jozef aan en verwondert zich, dat Jezus reeds gestorven is. Normaal was de kruisiging een langzame dood. Bij een gezond lichaam kon het dagenlang duren. Bij de Heere Jezus duurde het slechts enkele uren. Ik las in een commentaar op Markus : „De Heere had niets meer te doen, het had daarom geen zin om nog langer te blijven leven". Maar er is hier meer aan de hand. Ontbinding en verderf is in de wereld gekomen als gevolg van de zonde. Maar het lichaam van Jezus was zonder zonde. Hij heeft geen zonde gekend en geen zonde gedaan. Daaror.i was het onmogelijk dat Zijn lichaa'u ontbinding zou zien (Psalm 16 : 10; Hand : lingen 13 : 35).Wel heeft het begraven wore' .-n deel uitgemaakt van Zijn vernedering

Toen Pilatus van de hoofdman over honderc. zekerheid had verkregen omtrent de dood van Jezus, gaf hij aan het verzoek van Jozef gehoor (Markus 15 : 44 en 45).

Ondanks de geboden haast geschiedde de begrafenis van de Heere met eerbied en waardigheid. Jozef spaarde daarbij moeite noch kosten. Hij kocht een lijnwaad van fijn linnen als lijkwade voor Jezus' lichaam. Dit linnen was een kostbare stof, ongebruikt, geheel rein en smetteloos. Gedreven door hefde tot de Heere, gaf hij het duurste dat te krijgen was. Zeker hij kon het doen, maar deed het dan ook. Een voorbeeld dat navolging verdient.

Nicodemus komt erbij

Heeft Jozef alleen de begrafenis uitgevoerd? Neen, hij kreeg hulp. Van wie? Van Nicodemus.

Evenals Jozef lid van het Sanhedrin. Ze waren coUegae. Nicodemus had het gewaagd Jezus te verdedigen Qoh. 7 : 50-53). Ook hij was een discipel van Jezus, maar schroomvallig, bevreesd voor de Joden.

Over hem hebben we meer gelezen in het Evangelie van Johannes. Hij kwam in de nacht tot Jezus en hoorde de belangrijke waarheid over het Koninkrijk van God en over de noodzaak van de wedergeboorte. Het kostbare zaad van het Woord was gestrooid. Kwam het nu op? Bracht het moedig optreden van Jozef hem ertoe nu ook openlijk partij te kiezen voor Jezus? Of heeft hij misschien bij het kruis op Golgotha gestaan en heeft hij de Heere aan het kruis zien hangen? Of kwamen misschien de woorden die de Heere in die gedenkwaardige nacht tot hem gesproken had, terug in zijn herinnering: „En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe" (Joh. 3:14, 15). En werd hij nu wedergeboren en kwam tot geloof? Hoe dit zij, ook Nicodemus heeft de vrees van zich afgeschud en meldt zich in het openbaar als helper van Jozef. Ook Nicodemus was een vermogend man. Hij brengt een mengsel mee van mirre en aloë. Mirre is het welriekend hars van de mirrestruik. Aloë is een kostbaar, eveneens welriekend hout. Beide bestanddelen werden in droge toestand tot poeder fijn gewrevend doorheen gemengd en tussen de windselen gestrooid. Nicodemus had een meer dan gewone hoeveelheid specerijen meegebracht.

Niet minder 100 pond, bijna 33 kg. Opmerkelijk gegeven: twee leden van het Sanhedrin zorgen voor een eervolle begrafenis van de Heere Jezus. Wondere genade van God Die hen daartoe verwaardigde.

Nadat het lichaam van Jezus in het linnen was gewikkeld en de specerijen daarin waren gestrooid, werd het eerbiedig gelegd in het graf van de rijke Jozef van Arimathea. En werd de profetie vervuld: „... en Hij is bij de rijke in zijn dood geweest" (Jesaja 53 : 9b). Als laatste handeling wordt niet de nodige krachtsinspanning een grote steen voor de uitgang van de spelonk gewenteld. Dan gaan beide mannen weg. Maria Magdalena en Maria de moeder van Jezus hebben, waarschijnlijk vanuit de verte, gezien wat met het lichaam van de Geliefde gedaan werd. Ze hebben ook de grote steen gezien die het graf afsloot. Want toen zij op de Opstandingsmorgen hun geliefde Meester wilden zalven, zeiden zij tot elkander: „Wie zal ons de steen van de deur van het graf afwentelen? "(Markus 16 : 3).

Nooit tevoren en ook nooit daarna heeft er zulk een begrafenis plaatsgevonden.

Zo moest de Heere Jezus niet alleen de straf van het lijden en de vloek van de dood voor de zijnen ondergaan, maar ook de verschrikking van het graf voor het wegnemen.Wie in deze Christus door het geloof is ingelijfd, behoeft geen angst meer te hebben voor de dood en het graf. Het graf is een plaats waar de Heere ook gelegen heeft. Nu kan de apostel Paulus jubelen: „Dood waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? De prikkel nu van de dood is de zonde, en de kracht van de zonde is de wet. Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus" (1 Cor. 15: 55- 57). Matthew Henry zei het zó: „De dood van Christus geeft ons een geweldige troost, zodat we de dood niet behoeven te vrezen. Het graf kon Christus niet lang vasthouden en het zal ons ook niet lang vast kunnen houden".

Er zijn ook over Jozef van Arimathea vrome verhalen verteld. Hij zou door boze Joden gevangen zijn genomen. Of hij heeft goed voor Maria, de moeder van Jezus gezorgd. Een legende uit de vroege middeleeuwen laat weten, dat jozef niet alleen het Christendom naar Engeland heeft gebracht, maar ook de beker waaruit Jezus dronk tijdens het laatste Avondmaal. Zoals steeds: hecht aan verhalen en legenden niet teveel waarde.Voor de echtheid ervan kan niemand instaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Jozef van Arimathea (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's