Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Weggevoerd naar Sinear

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Weggevoerd naar Sinear

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

'En ik hief mijn ogen op, en ik zag; en ziet, twee vrouwen kwamen voort, en wind was in hun vleugels en zij hadden vleugels als de vleugels van een ooievaar; en zij voerden de efa tussen de aarde en tussen de hemel. Toe zei ik tot de Engel Die met mij sprak: aarheen brengen zij deze efa? En Hij zei tot mij: m haar een huis te bouwen in het land Sinear; dat zij daar gevestigd en gesteld wordt op haar grondvesting. Zacharia 5:9-11

In de vorige bijbelstudie zagen we dat 'vrouwe goddeloosheid' tevergeefs uit haar efa poogde te ontsnappen, het slot van het visioen laar ons zien dat zij voorgoed uit het midden van Israël wordt weggevoerd.

Weggevoerd op ooievaarsvleugels

Zacharia schrijft: 'En ik hief mijn ogen op en ik zag; en ziet, twee vrouwen kwamen voort...' (vs. 9). Ze zijn allebei voorzien van sterke en krachtige vleugels. Niet van mussen-, maar van ooievaarsvl& ngth. De ooievaar is een trekvogel en heeft grote, goedontwikkelde vleugels waarmee hij in staat is grote afstanden te overbruggen. Welnu, met zulke krachtige vleugels zijn deze vrouwen toegerust, want ze hebben een zware last te torsen. Ze moeten namelijk de efa met daarin 'vrouwe goddeloosheid' wegvoeren: 'En zij hadden vleugels als die van een ooievaar; en zij voerden de efa tussen de aarde en tussen de hemel...'! Daar­ bij worden ze voortgedreven door een krachtige wind: 'En wind was in hun vleugels'!

Waar brengen ze de efa naar toe? Dat is ook Zacharia's vraag: 'Toen zei ik tot de Engel Die met mij sprak: Waarheen brengen zij deze efa? ' En dan luidt het antwoord dat hij ontvangt: ' Om haar een huis te bouwen en in het land Sinear; dat zij daar gevestigd en gesteld wordt op haar grondvesting'. (VS. 10).

Waar doelt die naam 'Sinear' op? Sinear is in de bijbel de plaats waar de wortels liggen van het oudste, anti-goddelijke wereldrijk, Babel. In het land Sinear bouwden de mensen een toren waarvan de spits tot in de hemel reikte (Gen. 11: Iv). Daar ook maakte eeuwen later Babel zich groot. Babel dat Juda binnenviel, Jeruzalem verwoeste, de tempel verbrandde en de tempelschatten als roof meevoerde, opdat deze dienst zouden doen bij de feesten in Babels paleis. Vandaar dat in de bijbel het land Sinear de verzamelplaats is van alle anti-goddelijke machten en krachten.

Welnu, daarheen wordt 'vrouwe goddeloosheid' gebracht. Ja, er staat zelfs dat haar daar 'een huis wordt gebouwd' en dat ze daar 'gesteld wordt op haar grondvesting'! Met andere woorden: hier krijgt ze een plaats. En het woord 'huis'kan in dit verband zelfs vertaald worden met 'tempel'! Dus: ze wordt uit het heilige land verdreven naar het land Sinear en daar bouwen de mensen een tempel voor haar waarin ze aanbeden en vereerd wordt. Anders gezegd: daar wijdt men haar het hart en leven! De HEERE verbant deze vrouw dus uit het heilige land. Daar hoort de zonde niet thuis. Daar moet ze bestreden en verdreven worden. En dan blijft er voor haar nog maar één plaats over: het land Sinear, dat is: Babel...! Daar mag ze nog een tijd haar goddeloze praktijken uitvoeren, totdat ze straks definitief zal worden weggedaan van de aarde, als de Heere Jezus wederkomt op de wolken van de hemel en zal scheppen een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont.

Deles

Heel dit visioen maakt intussen duidelijk: de HEERE vergeeft niet alleen de zonde, nee, Hij bindt er ook de strijd tegen aan. Dat dienen wij daarom ook te doen. De zonde niet koesteren. Geen spel spelen met 'vrouwe goddeloosheid'. Maar de zonde haten en vlieden. In het persoonlijke, in het kerkelijke, maar ook in het maatschap­ pelijke. En dat geldt alle mensen. Allen worden tot bekering geroepen. Alle volken. Alle naties. Alle tongen! Maar dat geldt heel in het bijzonder voor allen die door de HEERE uit Babel zijn verlost en door genade mogen delen in Zijn heil.

Bedenk: Hij trekt u uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht, waarom? Enerzijds opdat Christus' bloed u van alle zonden zou wassen en reinigen, maar anderzijds ook opdat Zijn Geest u zou vernieuwen en heiligen. En dat betekent voor al Gods kinderen: strijd! Want 'vrouwe goddeloosheid' zit niet stil. We zagen dat reeds. Ook al is ze op Golgotha overwonnen, ze zal toch trachten te ontsnappen. Ze zal Gods kinderen opnieuw zoeken te verleiden en te overwinnen. Maar Eén is sterker. Eén is machtiger. Eén gaat door met Zijn werk. En Hij wil Zijn volk ook heiligen opdat niet de zonde zal heersen maar Hij. Opdat ze vernieuwd worden naar Zijn beeld. En het van hen zal mogen gelden: 'Zo zullen wij de schapen Uwer weide/ in eeuwigheid Uw lof. Uw eer verbreiden'!

Het is waar: als ze op zichzelf zouden zijn aangewezen, zouden ze het alsnog verliezen. Maar in Christus mogen ze meer dan overwinnaars zijn. Midden in het strijdperk mogen ze zelfs uitzien naar de kroon die wacht. Want straks komt het volmaakte. De volkomen verlossing. De eeuwige bevrijding. Dan geen zonde meer. Geen duivel meer. Geen 'vrouwe goddeloosheid' meer. Maar eeuwige vreugde. Eeuwige gehoorzaamheid. Ja, eeuwig dienen in het nieuw Jeruzalem waar niets de vrede met God meer zal verstoren.

Nog niet

Alleen, zover is het nog niet. En naar Gods bestek vindt tot op die dag 'vrouwe goddeloosheid' haar plaats met name in Babel. God zuivert Zijn Kerk, dat is de ene kant. De andere kant is: de ongerechtigheid concentreert zich in Babel, dat is: in deze wereld. Daar staat de tempel van de goddeloosheid. Daar wordt - zolang de jongste dag nog niet is aangebroken - de ongerechtigheid geëerd en gediend. En krijgt zij daar zelfs een tempel, dan ligt daar ook in opgesloten hoe na Golgotha, hoe in het laatste der dagen de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden. De Schrift zegt: 'Die onrecht doet dat hij nog onrecht doe; die vuil is dat hij nog vuil worde...'! Want krachtens Zijn rechtvaardig oordeel straft God de zonde met... de zónde! Zodat de zondaar steeds losser, vrijer en brutaler zal worden. God trekt Zijn wederhoudende genade in. Met als gevolg dat de goddeloosheid zich al schaamtelozer zal openbaren en de mens zich ten slotte voor niets meer zal schamen. Zoals we dat nu reeds alom constateren. Maar het einde is verschrikkelijk. Wan al eerder heeft Zacharia gezien: heel die anti-christelijke wereldmacht zal door Gods toorn worden getroffen. En 'vrouwe goddeloosheid'? Ze zal verdaan worden door de Geest van Zijn mond en allen die haar ten einde toe gediend hebben, zullen omkomen in Gods eeuwig gericht.

Nog één vraag: waar wonen wij? In Jeruzalem of in Sinear? En waar gaat de liefde van ons hart naar uit? Naar de dienst van God of naar de dienst van deze wereld? Weet: de ondergang van Babel is zeker. En daarom: vliedt uit Babel en komt tot Jeruzalem! Want daar is de tempel van de levende God. Daar is het bloed van de verzoening. Daar is Christus. Daar is de Geest van Christus. Ja, daar is leven tot in eeuwigheid.

L.W.Ch. Ruijgrok, Monster

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Weggevoerd naar Sinear

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's