Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson (2)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Simson (2)

8 minuten leestijd

MEDITATIE

En Simson ging af naar Timnath, en gezien hebbende een vrouw te Timnath, van de dochteren der Filistijnen, zo ging hij opwaarts en gaf het zijn vader en zijn moeder te kennen, en zeide: Ik heb een vrouw gezien te Timnath, van de dochters der Filistijnen; nu dan, neem mij die tot een vrouw. Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet, dat dit van de HEBRE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen; want de Filistijnen heersten te dier tijd over Israël. il Richteren 14: l, 2en4

Simson - zonnekind?

De levensgeschiedenis van Simson begint zo mooi. Hij is echt een zonnekind In een donkere tijd, waarin de Filistijnen de tuchtigende gesel van God zijn, belooft de HEERE dat Simson zal beginnen om Israël te verlossen uit de hand van de Filistijnen. Dat belooft wat. Als we echter verder lezen in zijn levensboek, dan valt er meteen een grote schaduw. Wat komt ei bij het opgroeien terecht van Simsons roeping? Waar blijft de belofte in het leven van dit kind van de belofte? Wat is er nog van te merken dat Simson een kind van het gebed is? Om nog maar te zwijgen over Simson als kind van het licht.

Een man van tegenstellingen

Bij het opgroeien blijkt Simson een man van tegenstellingen te zijn. Hij is een Nazireeër, maar hij gedraagt zich soms als een onbesneden Filistijn. Hij is drager van de beloften Gods, maar soms lijkt het alsof Simson zich niets aan het Woord van God gelegen laat liggen. Hij is een type van Christus, maar ook een antitype. We vragen ons af: is hij het nu, of is hij het niet? We zouden niet durven zeggen dat Simson geen knecht van God is, maar er gebeuren zoveel onbegrijpelijke dingen. Wat een tegenstellingen! Herkent u het niet uit uw eigen leven? We zien in Simsons levensgeschiedenis uitgetekend wat Paulus in de Romeinenbrief schrijft over de strijd tussen vlees en Geest. Wie zijn eigen hart heeft leren kennen, kan zich niet zomaar van Simson afmaken. Wij kunnen in de praktijk van ons leven ook zo anders zijn dan onze roeping van Godswege veronderstelt. Zelfs bij kinderen van het licht is er nog zoveel duisternis.

Simson, een man van tegenstellingen. Dat blijkt wel duidelijk als we het laatste vers van Richteren 13 en het eerste vers van Richteren 14 naast elkaar te leggen: 'De Geest des HEEREN begon hem te drijven in het leger van Dan, tussen Zora en Esthaol. En Simson ging af naar Timnath en toen hij een vrouw gezien had te Timnath, van de dochters der Filistijnen, zo ging hij opwaarts en gaf het zijn vader en moeder te kennen en zei: Ik heb een vrouw gezien te Timnath, van de dochters van de Filistijnen; nu dan, neem mij die tot een vrouw.' Hij wordt gedreven door de Geest in het leger van Dan, dat is: richting het Filistijnse land. Maar dan nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending. Simson wordt verliefd op een Filistijns meisje. Is dit nu de richter, die Israël uit de hand van de Filistijnen moet bevrijden? Het zal in huize Manoach wel hebben gestormd - en dan wel vooral in het hart van Simsons vader en moeder. Lezers die ervan weten: kinderen die andere wegen gaan dan we gehoopt, gebeden en geloofd hadden, die kunnen Simsons ouders wel aanvoelen.

Simsons keuze

Aan zijn woorden te horen, heeft Simson zijn hoofd helemaal op hol laten brengen door dat Filistijnse meisje. Daarvoor moet alles aan de kant. Zijn ouders protesteren: 'Is er geen vrouw onder de dochters van uw broeders en onder al mijn volk, dat u heengaat om een vrouw te nemen van de Filistijnen, die onbesnedenen? ' We horen de afkeuring erin doorklinken. We herkennen misschien de discussie wel uit ons eigen gezin. Simson is echter vastbesloten: 'Neem mij die, want ze is bevallig in mijn ogen.' Simson ziet aan wat voor ogen is. Wat zijn ouders ervan vinden - en wat God ervan zegt - dat doet voor hem niet terzake. Ook dat kunnen we herkennen.

Wat zijn ouders niet wisten

Simson zet zijn zin door. Manoach en zijn vrouw verliezen de discussie. Ze moeten met hun zoon naar een Filistijnse bruiloft. Dat was toch wel het laatste waar ze aan gedacht hadden. Als wij Simson zien gaan, dan begrijpen wij het ook niet. Simson, een Nazireeër? We zijn geneigd om te denken: voor mij hoeft het niet meer. Zo kijken wij er van onze kant tegenaan. Er is in deze geschiedenis echter ook een andere kant. We lezen in vers 4: 'Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet, dat dit van de HEERE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen; want de Filistijnen heersten in die tijd over Israël.' Dat is een geweldig woord, middenin deze al te menselijke geschiedenis. We moeten er niet overheen lezen, dat er in dit hoofdstuk tot tweemaal toe sprake is van de Geest des HEEREN, Die vaardig wordt over Simson. Zijn ouders wisten het niet. Ik weet niet of Simson het wel wist. In ieder geval is God bezig om Simson met de Filistijnen in aanraking te brengen. Wij zijn verantwoordelijk voor onze daden. Simson ook. Hij wil trouwen met een Filistijns meisje, maar zo gelukkig loopt het niet af. Gods zegen rust niet op deze huwelijkskeuze. De HEERE heeft met deze gebeurtenis een andere bedoeling. Het moet komen tot een eerste confrontatie met de Filistijnen. Gods wijze raad houdt eeuwig stand, heeft altoos kracht!

Naar de bruiloft

Daar gaan ze: Simson en zijn ouders. Op weg naar Timnath. De weg loopt naar beneden. Ze dalen af, staat er letterlijk in vers 5. Dat is het ook in de diepe zin van het woord: een afgang. Zijn ouders wisten niet dat het van de HEERE was. Het loopt God echter niet uit de hand. Onderweg moet Simson leren, dat hij in Gods dienst staat. Simson buigt even van de weg af. Daar staat ineens die leeuw, die brullend op hem afkomt. De Geest des HEEREN wordt vaardig over Simson en hij verscheurt de leeuw met zijn handen. Simson, ge- roepen om strijder in Gods dienst te zijn.

Enkele dagen later zien we Simson weer gaan. De voorbereidingen zijn getroffen. De bruiloft kan beginnen. Opnieuw buigt Simson van de weg af. Daar ligt het lichaam van de dode leeuw. Bijen hebben er hun nest in gemaakt. Simson neemt van de honing; hij geeft zijn ouders er ook van. Het brengt Simson zelfs op een idee. Tijdens de bruiloft geeft hij een raadsel aan de bruiloftsgasten op: Spijze ging uit van de eter en zoetigheid van de sterke. Hij belooft zijn vrienden een bovenkleed en een onderkleed, als beloning wanneer ze het raadsel kunnen oplossen. Dagenlang tobben de vrienden zich af. Ze komen er niet uit. Uiteindelijk moet de bruid het geheim van Simson ontfutselen. En lachend komen ze bij Simson: Wat is er zoeter dan honing? Wat is sterker dan een leeuw? Simson wordt op zijn eigen bruiloft bedrogen.

Simson. de richter

Juist op dat moment zien we de richter Simson tevoorschijn komen. Hij zocht immers gelegenheid om met de Filistijnen in aanraking te komen. Op een heel andere manier dan hij had gedacht. God heeft Zijn middelen om ons op de juiste plaats te brengen. Dertig mannen van Askelon worden gedood -zo krijgen zijn "vrienden" hun beloofde buit. Het eindigt nogal bloedig. Een bloedbruiloft. Wij raken in deze geschiedenis al spoedig de draad kwijt. Totdat we de betekenis van dat kleine zinnetje leren verstaan: 'Zijn ouders wisten niet dat dit van de HEERE was'. Dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid, ook in onze gezinnen. Daarmee kunnen wij ook niet onze verkeerde daden goedpraten. Dat blijkt wel duidelijk in deze geschiedenis. Maar er wordt geregeerd! Dat klinkt ook in deze geschiedenis door.

Wat heeft Simson moeten vechten - vooral tegen zichzelf. Het is de strijd, die kinderen van God hun leven lang moeten strijden. Tegen hun begeertes, tegen hun eigen ik. Wij raken de draad spoedig kwijt, maar God niet. Daar staat Simson. Hij is sterk, omdat de Geest van God vaardig wordt over hem. En als Simson op zijn sterkst is, dan wijst hij helemaal heen naar de Heere Jezus. Hij is gekomen om te strijden tegen de duivel en zijn hele rijk. Hij is gekomen om Zijn volk te verlossen van alle ongerechtigheden! Ons staat een sterke Held ter zij, die God ons heeft verkoren. Vraagt ge zijn Naam, zo weet dat Hij de Christus heet. Gods Eniggeboren Zoon, Verwinnaar van de troon. De zege is Hem beschoren!

A.J. Kunz, Groot-Ammers

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Simson (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken