Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de synagoge van Nazareth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de synagoge van Nazareth

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

En Hij begon tot hen te zeggen: eden is deze Schrift in uw oren vervuld. Lukas4:21

De Deense filosoof Kierkegaard iieeft eens gezegd dat als een predikant echt het Woord van God verkondigt, er na de dienst mensen klaarstaan om hem te stenigen. Gods Woord komt ons van nature niet gelegen. Aan die uitspraak van Kierkegaard moest ik denken bij het lezen van de geschiedenis die we ditmaal overdenken. De Heere Jezus preekt op de sabbat in de synagoge van Nazareth. En na de dienst zijn Jezus' plaatsgenoten zo geraakt door wat Hij heeft gezegd, dat ze Hem willen doden.

Er staat geschreven ...

Naar Zijn gewoonte gaat Jezus op de sabbat naar de synagoge. Dat is overigens meer dan alleen een goede gewoonte. Jezus is bezig aan een rondgang langs de synagogen van Galilea. Hij leerde in hun synagogen (vers 15). Zo is Hij ook in Nazareth gekomen.

Lukas zegt erbij: de plaats waar Hij was opgevoed. Ze zullen er met meer dan gewone belangstelling hebben geluisterd. Vanmorgen preekt een plaatsgenoot! Tijdens de dienst staat Jezus op om te lezen. Blijkbaar vraagt Hij om de rol van de profeet Jesaja. Er staat in ieder geval in vers 17 dat die boekrol aan Hem wordt gegeven. Het woordje 'geven' duidt op het ontvangen van iets waar eerder om is gevraagd. Als Jezus even in de rol heeft gezocht, vindt Hij de plaats die Hij wil voorlezen. Het is Jesaja 61: 'De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden om de armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart; om de gevangenen te prediken loslating en de blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.'

Er is geschied!

Als Jezus dit Schriftwoord heeft voorgelezen, geeft Hij de boekrol terug aan de dienaar van de synagoge. Als een echte leraar gaat Jezus zitten. Iedereen kijkt naar Hem. Wat gaat Jezus nu zeggen? 'Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.' Een preek van één zin. Die ene zin is uitleg en toepassing tegelijk. Heden is deze Schrift in uw oren vervuld. Heden, dat wil zeggen: hier en nu! Daarmee betrekt Christus het profetenwoord op Zichzelf. Eeuwen geleden heeft Jesaja geprofeteerd dat de Messias zal komen. Dit Schriftwoord is met de komst van Jezus in vervulling gegaan. De woorden van Jesaja vormen als het ware een program voor het hele evangelie. Nu is de tijd gekomen, dat zal blijken dat de Geest des Heeren op Jezus is. God heeft Hem gezalfd om armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart, om de gevangenen te prediken loslating en de blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren. Omdat Jezus de Christus is, kan Hij deze korte preek houden. Hij mag doen, wat geen dienaar van het Woord ooit mag doen: Zelf in het middelpunt gaan staan. Heden is deze Schrift in uw oren vervuld. De HEERE vervult Zijn beloften!

De reactie

De synagoge van Nazareth moet toch wel op zijn fundamenten schudden, als Jezus deze preek houdt. Hier gaan de Schriften in vervulling. Daar ga je toch van zingen: Hij heeft gedacht aan Zijn genade, Zijn trouw aan Israël heeft Hij nooit gekrenkt. Op het eerste gehoor lijkt dat ook te gebeuren. Er staat in vers 22: 'En zij gaven Hem allen getuigenis en verwonderden zich over de aangename woorden, die uit Zijn mond voortkwamen.' Ze geven Hem allen getuigenis. Wat een preek! Zoiets hebben ze in de synagoge nog nooit gehoord. Ze verwonderen zich over de aangename woorden die uit Zijn mond komen. Letterlijk vertaald: ze verwonderen zich over de woorden van genade, die uit Zijn mond komen.

Maar ondertussen gebeurt er ook iets anders. Het ongeloof groeit. Ze verwonderen zich in Nazareth over de woorden van genade, die uit Jezus' mond komen. De tekst van de preek vinden ze mooi. Wie wil er geen woor­ den van genade horen? Ze ergeren zich echter aan de uitleg en de toepassing. Wie denkt Jezus wel dat Hij is. Hij is toch gewoon de Zoon van Jozef. Laat Hij Zich niets verbeelden! Ze weigeren om Jezus te erkennen als de door God gegeven Messias. De welwillende houding slaat om, als het om Jezus gaat. Ze ergeren zich, nog wel aan de woorden van genade die uit Zijn mond komen.

Hier gaat opnieuw in vervulling wat Simeon jaren eerder heeft gezegd: Deze zal gezet worden tot een val en tot een opstanding van velen in Israël, en tot een teken dat weersproken zal worden!

Daar zit een diepe les voor ons in. Ze struikelen in Nazareth ten diepste over Jezus Zelf. Daarin wordt de wortel van ons ongeloof blootgelegd. Ten diepste zijn wij vijanden van genade. En daarmee vijanden van Jezus. Ons ongeloof zit er tussen, onze trots en onze hoogmoed. Bent u daar achter gekomen? Alleen de Heilige Geest kan ons daar van verlossen, zodat we Jezus gaan zien zoals Hij is: onze Zaligmaker, door God aan ons gegeven.

Nadere uitleg

Jezus voelt Zelf als geen ander hoe het ongeloof openbaar komt. Omdat Hij God Zelf is, weet Hij wat er leeft in de harten van Zijn hoorders. Er volgt op die korte preek een nadere uitleg. 'U zult zonder twijfel zeggen: medicijn- meester, genees Uzelf!' Doe ook hier die wonderen die U in Kapemaüm hebt gedaan. Als Jezus de Messias is, dan zal Hij toch zeker wel in Nazareth een wonder doen. Daar komt Hij immers vandaan. Ze hebben in Nazareth dan toch wel recht op een primeur. Maar het antwoord van Jezus is duidelijk: een profeet is nooit geëerd in zijn eigen vaderland. Zo was het al bij Elia, de grote profeet. Er waren in die tijd vele weduwen in Israël, maar Elia werd alleen gezonden naar een weduwe in het buitenland, in Sarepta Sidonis. En in de tijd van Elisa waren er vele melaatsen in Israël, maar geen van hen is gereinigd dan alleen Naaman de Syriër.

Door het geloof alleen

De strekking van Jezus' nadere uitleg is duidelijk. In het koninkrijk van God is geen plaats voor familiebanden. En al helemaal niet voor chauvinisme: als God ergens werkt, dan is het bij ons. Dat blijkt wel duidelijk in de synagoge van Nazareth. We zien het trouwens telkens in het evangelie: laatsten worden de eersten, en eersten worden de laatsten. Mattheüs schrijft dat Jezus in Nazareth niet vele krachten heeft gedaan, door hun ongeloof. Daarom worden er in Nazareth geen blinden genezen, geen gevangenen losgelaten, geen mensen geheeld die gebroken zijn van hart. Jezus moet zelfs Zijn evangelieprediking afbreken, omdat ze Hem de synagoge uitgooien, de stad uit. Er komt een dodelijke haat openbaar. De heilsbetekenis van de komst van Christus verstaan we alleen door het geloof. Dat zullen wij moeten bedenken. Hoeveel ongeloof is er in ons kerkelijke leven? Is het daarom soms zo stil? Gaan anderen ons voor? Laat het voorbeeld van Nazareth ons ter waarschuwing zijn. Wel van Jezus gehoord betekent nog niet meteen: tot Hem behoord. Dat gaat door het geloof alleen.

Zijn koninklijke afscheid

Ze hebben het in Nazareth begrepen. Bedoelt Jezus soms dat God hen voorbijgaat? Zullen anderen hen voorgaan? De zenuw van hun godsdienstige trots is geraakt. Ze willen Jezus doden, door Hem van de heuvel naar beneden te gooien. De woorden van Kierkegaard worden hier werkelijkheid. Een trieste afloop van een heerlijke kerkdienst. 'Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg.' Het staat er zo eenvoudig, maar in die eenvoud klinkt de koninklijke heerlijkheid van Christus door. Hij gaat weg. Ze kunnen Hem niets doen. Zijn ure is nog niet gekomen. Ondertussen gaat Jezus wel weg! Weg uit Nazareth. Jezus kan weggaan. Houden wij daar rekening mee? Verhard u niet, maar laat u leiden.

A.J. Kunz, Groot-Ammers

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

In de synagoge van Nazareth

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's