Een hemelse legermacht
MEDITATIE
En hij zeide: Vrees niet; want die hij ons zijn, zijn meer, dan die hij hen zijn. En Elïsa had, en zeide: HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie! En de HEERE opende de ogen van de jongen, dat hij zag; en ziet, de herg was vol vurige paarden en wagens rondom Elisa.
2 Koningen 6 : 16-17
Staat u wel eens stil bij de engelen? Over het algemeen vormt de wereld van de engelen een wat vergeten werkelijkheid. Toch is dat niet terecht. De engelen zijn volop bij Gods heilswerk betrokken, en daarmee ook bij de strijd tegen het rijk van de duisternis. Zondag begint de adventstijd en gaan we op weg naar het Kerstfeest. Dat brengt met zich mee dat we in komende tijd meer dan eens van engelen zullen horen. Ik denk aan de verschijning van een engel aan Zacharias, Maria en Jozef. En niet te vergeten de enorme schare engelen die de eerste kerstpreek muzikaal omlijstten met het Ere zij God. In onze voorstelling zijn het vaak een soort hemelse koren. Maar dat staat er niet in Lukas 2:13. Het gaat om 'een menigte van een hemels heirleger'. En een leger duidt op oorlog en strijd. Dat klopt. Want de komst van Christus is Gods invasie in deze wereld. Hij is gezonden om verloren terrein terug te veroveren op de duivel, die Gods aartsvijand is. In die strijd delen de engelen. We zien dat al in de geschiedenis van Elisa. De levende God beschikt over een hemelse legermacht die onder meer wordt ingeschakeld om de gelovigen te beschermen. Overigens moeten onze (geloofs)ogen wel voor die werkelijkheid geopend worden.
Samen met zijn knecht wordt Elisa bedreigd. Ze zitten ingesloten in het plaatsje Dothan dat door het leger van Syrië omsingeld is. Volgens vers 14 gaat het om een fors leger, bestaande uit wagens en paarden, dat de opdracht heeft de profeet te arresteren. Als Elisa's jongen het beleg ontdekt, wordt hij door angst overvallen. En dat is geen wonder. Maar meteen hoort hij zijn meester zeggen: 'vrees niet!' Hoe vaak zouden deze woorden wel niet in de Bijbel staan! Ze vormen het wachtwoord van de levende God. Wist u dat de Heere ons graag van vrees en angst bevrijdt? Wat zijn er veel dingen die ons bevreesd maken. In ons eigen leven, in de wereld en in de kerk. Zorgen om onze gezondheid, om de toekomst van ons land na de verkiezingen van 22 november. En ook geestelijke vragen kunnen ons beklemmen. Ben ik bereid om God te ontmoeten? Op allerlei manieren kan vrees ons leven binnensluipen en verlammen. Angst kan wurgend zijn.
Maar hoor wat Elisa zegt: 'Vrees niet!' En dan volgt in de Bijbel dikwijls het woordje 'want'. Zo ook hier. Er is reden om niet te vrezen, 'want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn'.
Reken maar dat die jongen vreemd heeft opgekeken. Totdat.... totdat zijn ogen op EHsa's gebed geopend zijn. Er blijken zowaar twee legers te zijn. Naast de Syrische legermacht is er ook een leger van vurige paarden en vurige wagens. En dit leger is nog veel dichterbij, want het bevindt zich rondom Elisa en zijn knecht. Het is duidelijk dat het om een leger van engelen gaat.
Vuur is een teken van Gods presentie. Engelen heten in Hebreen 1:14 gedienstige geesten die worden uitgezonden ter wille van degenen die de zaligheid beërven. In deze geschiedenis zien we gebeuren wat psalm 34 belijdt: Des Heeren engel schaart een onverwinb're hemelwacht rondom (!) hem, die Gods wil betracht.' En al die engelen samen zijn volgens Elisa meer dan het vijandelijke leger. Meer in aantal. Maar ook meer in de betekenis van sterker, krachtiger. Daarom behoeft zijn jonge leerling de Syriërs niet te vrezen.
Heerlijk om oog voor deze goddelijke werkelijkheid te hebben. Daar moeten mijn ogen inderdaad voor geopend worden. Steeds weer opnieuw. Want de zichtbare werkelijkheid is vaak zo dominant. Die zien en ervaren we (soms letterlijk aan den lijve). De concrete dingen van elke dag trekken ons omlaag. Dingen die ons verontrusten en gespannen maken. En wat komt het geloofsvertrouwen al gauw onder druk te staan. Wie is bevreesd? Wie zit gevangen in zijn ongeloof? Wie gaat gedrukt zijn weg? Wie heeft te kampen met neerslachtigheid? Wie mist de troost van Gods nabijheid? Hoor het woord dat Elisa namens zijn Zender spreekt: 'Vrees niet, want die bij ons zijn, zijn meer dan die bij hen zijn!' En het is niet voor niets Elisa in één adem door bfdt om geopende ogen voor zijn jongen.
Bidden we het mee? 'Heere, open onze ogen, opdat we zien!' Laten we het bidden voor onszelf, maar ook voor anderen. Voor uw zoon die samen met zijn gezin zoveel zorg geeft, of voor uw dochter die vol vragen zit. Of misschien kennen we iemand in onze omgeving die vaak angstig is, en zo verkrampt door het leven gaat. Of iemand die er geestelijk niet uit komt. Wij doorbreken dat niet. Wij kunnen slechts onze handen vouwen en vurig smeken om de werking van de Heilige Geest. 'Wilt Ü ogen openen, Heere! Mijn eigen ogen, want ik ben zo blind voor de dingen van U. Maar open ook de ogen van anderen. Opdat ze ontdekken dat niet de zichtbare werkelijkheid de doorslag geeft, maar die vurige wagens en paarden van U!'
Nee, wij krijgen die doorgaans niet te zien zoals Elisa en zijn knecht. Wij moeten het doen met de Schrift. Maar het Woord getuigt wel van hemelse legers die sterker zijn dan alle antigoddelijke machten bij elkaar. En om dat nou te geloven ... - daar komt het voor ons op aan. Ik las ergens: 'die jongen zag wat wij geroepen worden te geloven!'
Zo is het! Dat vraagt geloofsoefening. Dikwijls is het geloven tegen de feiten in! Zeg het maar tegen jezelf, zeker als de vrees je leven binnensluipt: 'Die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn!' Zo wil de Geest ons oog geven voor Gods beloften, en het geloofsvertrouwen voeden. Wat vormen die hemelse legers een bemoediging voor allen die de Heere liefhebben. En ook voor ieder die in Zijn dienst staat. We kunnen te maken krijgen met teleurstelling en tegenkanting. Maar het blijft gelden - wat er ook gebeurt en niet gebeurt - : 'Die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn!'
Weet u hoe dat kan? Om Jezus' wil. Achter de inzet van engelen schuilt het geheim van de verzoening. Hoe kunnen hemelse legermachten nu met ons, zondaren, zijn. Het zijn nota bene vurige (!) machten. Worden we door de heilige gloed van dit vuur niet verteerd? Nee! Maar daarvoor moeten we bij het kruis zijn. Op Golgotha kwam onze Heere Jezus Christus volkomen alleen te hangen. Rondom het kruis waren geen hemelse legers om Hem te beschermen. Er was nog wel een engel in Gethsemane om Jezus tijdens Zijn gebedsworsteling te versterken. Maar op Golgotha ontbraken de engelen, hoewel Jezus hen had kunnen roepen. Maar dat wilde Hij niet. Vrijwillig heeft Hij de beker van Gods gericht tot op de bodem leeggedronken, om het voor Zijn gemeente mogelijk te maken: 'Die bij ons zijn,
zijn meer, dan die bij hen zijn!'
Nee, dat wil niet zeggen dat ons nooit iets overkomt. Maar het betekent wel dat we nooit uit Gods genadige handen zullen vallen. In alle omstandigheden van het leven is de Heere erbij! Tenminste .... als we aan Zijn kant staan.
'Die bij óns zijn ...' - dat geldt uiteraard alleen als we bij Christus horen. Is dat het geval? Deze vraag komt aan het begin van adventstijd in alle ernst op ons af. Wie de Gezondene van de Vader afwijst, wijst ook Diens legermacht af. Als het niet verandert, zullen we de Gods legers eenmaal tegenover ons vinden. Terwijl het anders kan, zoals de geschiedenis van Elisa laat zien. Wie door het geloof in de Heere schuilt, mag weten: Die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn!' Dan wordt het met Paulus meegezongen: Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ' (Rom. 8:31).
J.C. Schuurman, Boven-Hardinxveld
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2006
Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2006
Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's