Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitscllland. Vergaderingvan den Geref. bond. De Psalmen in de Geref. kerken.

De Gereformeerde bond is den 23, 24 en 25sten Augustus te Detwald vergaderd geweest. Onder het voorzitterschap van pastor Calaminus van EIberfeld in plaats van Dr. Brandes, die door ambtsbezigheden verhinderd was, werd de vergadering geopend voor een 121 leden. Er waren meer predikanten dan ouderlingen ter vergadering. Vijf gemeenten en 80 leden traden tot den bond toe. De Presbyteriaansche Alliantie werd vertegenwoordigd door Dr. Cairus uit Edinburg en namens de Duitsche Gereformeerde kerk in Amerika, was Ds. Forwick ter vergadering. Eigenaardig was de toespraak van den generaal-superintendent Credé, die de vergadering in warme bewoordingen volgens de Pef. Krtg. toesprak, maar ook den wénsch te kennen gaf, dat de beraadslagingen in vrede gehouden zouden worden, alsof hij vreesde dat de besprekingen gekenmerkt konden worden door een strijdlustigen geest.

Ons komt het voor, dat de generaal-superintendent ten onrechte zoo bevreesd geweest is. Immers vóór alles is het er den leiders van den Bond om te doen, om zooveel mogelijk leden tot den Bond te doen toetreden, indien zij maar den Heidelberger Catechismus als uitdrukking van hun geloof erkennen. Dit belijdenisschrift der Gereformeerde kerk heeft men gekozen, omdat men meent dat daarin het kenmerkende leerstuk der Gereformeerde kerk: de vrije genade (onbedingte Gnadenwahl) niet is uitgesproken. Ingrijpende besluiten en discussion zijn dus in zulk eene vergadering niet te wachten, gelijk het ook blijken zal uit een verslag van het verhandelde, dat wij een volgende week hopen te geven.

— Het psalmgezang inde Gereformeerdekerk. Alleen de Gereformeerde kerk heeft de Psalmen voor het kerkgezang in gebruik genomen. Luther achtte de Psalmen hoog ; doch hij arbeidde niet om ze in de kerken te doen zingen.

Maar wanneer wij nagaan wat er thans in de Gereformeerde kerken van Duitschland van het psalmgezang overgebleven is, dan moet erkend worden, dat dit bitter weinig is. Terwijl bij den aanvang dezer eeuw alle Duitsche, Fransche, Waalsche en Nederlandsche gemeenten in Duitschland de compleete verzameling der 150 Psalmen in haar gezangboeken hadden, en ten deele ook gebruikten, is het thans gansch anders gesteld. Een volledig Psalmboek, waarvan de meeste Psalmen door Jorissen berijmd zijn, wordt nog gebruikt in de

Gereformeerde gemeenten van het Bergische en in het graafschap Mors. De door Jorissen berijmde Psalmen'worden in de oud-Gereformeerde gemeenten van Oost-Friesland en Bentheim, en in de Ned. Geref. Gemeente te Elberfeld gebruikt. De Hollandsche verzameling is in eenige gemeenten van Oost-Friesland en Bentheim in zwang; de Fransche gemeenten hebben daar, waar de Fransche taal gebruikt wordt, öf de 150 Psalmen óf eene verzameling van 120 Psalmen, gelijk aan die, welke de gemeenten in Frankrijk bezigen. Het gezangboek van de geünieerde gemeente van Barmen bevat 20 Psalmen, het Hessen-Hanausche 57, die daar echter uit zullen verwijderd worden uit afkeer van alles wat een gereformeerd stempel draagt; het gezangboek der gemeenten aan de rechterzijde van den Rijn in Beieren, bevat slechts acht Psalmen. Dit is het eenige, wat na de verwoestingen, door het rationalisme en de Unie aangericht, gered is geworden. Terwijl op den huldigen oogenblik nog vele gemeenten den Heidelberger Catechismus weder van uit het stof, waaronder hij bedolven lag, opgehaald hebben, is dit lang niet het geval met den Psalmbundel.

In vele gemeenten, waar men den Psalmbundel nog heeft, wordt hij niet gebruikt. De moeielijkheden bij de wederinvoering, vooral in die gemeenten, waar men geen Psalmbundel heeft, zijn zeer groot. De melodieën der Psalmen zijn aan de gemeenteleden geheel onbekend en het gaat zeer bezwaarlijk om ze der jeugd te onderwijzen. In de scholen gaat het niet. Bijna alle evangelische scholen van Duitschland, met uitzondering van die van Oost-Friesland, Bentheim en Lippe, zijn zoo ingericht, dat zij én voor Luthersche én voor Gereformeerde kinderen kunnen dienen. Daarom leert men den kinderende choralen, die de Lutherschen en Gereformeerden gebruiken, doch niet de melodieën der Psalmen, die speciaal door de Gereformeerden bij de godsdienstoefeningen gezongen worden.

De meeste Gereformeerde gemeenten mogen, indien zij niet tot de Gereformeerde landskerken behooren, slechts die gezangboeken gebruiken, welke haar zijn aangewezen door de kerkbesturen waaronder zij leven. Bovendien is er één Psalmbundel aan te wijzen, waarvan men zeggen kan dat hij kerkelijk is goedgekeurd; zoodat bij eene wederinvoering de gemeenten allereerst zullen geplaatst worden voor de vraag: »welke berijming moeten wij kiezen."

Doch er zijn nog andere moeilijkheden: de woorden en de melodieën der Psalmen druischen ganschelijk in tegen de geestelijke richting, die tegenwoordig in de Evangelische kerk van Duitschland den boventoon heeft. Het is niet te ontkennen, dat de Gereformeerde gemeen-| ten, wat leer, eeredienst en leven betreft, niet kenmerkend onderscheiden zijn van de meeste gematigd-Luthersche gemeenten. De inhoud der Psalmen, de beeldspraak daarin gebruikelijk, de typische beteekenis van de geschiedenis van sraël, de lof des Allerhoogsten en de verbondsgedachten, die daarin op den voorgrond treden, orden in Duitschland niet meer verstaan. De schrijver van een artikel over de Psalmen in de Ref, Kirchenz., heeft het oordeel over die ouden kleinoodiën der kerken bij onderscheiene trouwe en lieve broederen ingewonnen, etwelk beurtelings luidde: »Oud-Testamenisch, eentonig, onverstaanbaar, modern, weeelijk, streng, onmelodieus, m één woord, reemdsoortig."

Het is echter de vraag, of zij, die zóó oordeelen over wat zoo dierbaar was voor Gereformeerde kerken, wel als »lieve, trouwe broeders" mogen aangemerkt blijven.

Wel trachten sommigen op allerlei wijzen de Psalmen.ingang te doen vinden. In Oost-Friesland en Bentheim zijn de Hollandsche door Duitsche Psalmen vervangen; in Elberfeld heeft het Psalmgezang zooveel mgang gevonden, dat drie vijfde der liederen, die door de gemeente aangeheven [worden. Psalmen zijn. Doch tot hiertoe werd nog weinig gewonnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 september 1887

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 september 1887

De Heraut | 4 Pagina's