Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is het haarispel ongeoorloofd?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is het haarispel ongeoorloofd?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

Wij luisteren nog eenigen tijd naar de rede van Ds. De Frein.

»0p 'dien grond zeg ik, " zoo ging hij voort, »dat, aangezien het lot de eerste directie in dit spel heeft, het zeer gruwelijk is, de Heilige majesteit te verzaken, ep zijne bijzondere bestieringen te beproeven en te misbruiken joksgewijze en tot een schendig tijdverdrijf door eene daad, die volgens het Woord maar tepaskomen moet in zaken van geschil en die van gewicht zijn.

3. Te meer, omdat het lot, dat in dit spel de eerste en voornaamste directie heeft, in zijn eigen aard in zich sluit een ingewikkeld gebed tot God, om van Hem te weten, wat ons door geen anderen weg kan geopenbaard worden. Wie zijt gij, o mensch, die zeggen durft, dat het u vrij staat om uw vermaak en om tijdverdrijf, zonder eerbied, tot den Heere te komen met het eene of het andere gebed?

4. Te meer naardien het lot gebruikt wordt buiten eenigen dringenden nood in een zaak, die zeer gering en nietig is. Wat is toch het kaartspelen anders ? Gods uitspraak door een lot te verwachten mag niet geschieden dan in gevallen van de hoogste en uiterste aangelegenheid. Zegt niet Salomo: »Het lot doet de geschillen ophouden ^n maakt scheiding tusschen de machtigen" ? Maar wat gewicht heeft dit spel, of wat geschil heeft hier plaats tot welks vereffening het lot dient?

Maar behalve deze redenen, afgeleid van het misbruik des lots in dit spel, zoo overweegt nog andere redenen, waarom dit schendig bedrijf, het kaartspelen, onder de belijders van de Gereformeerde leer niet genoemd behoorde te worden.

1. Het kaartspel heeft van den duivel en de heidenen zijnen oorsprong en zijne afkomst. Mercurius, de heidensche afgod, zeggen sommigen, heeft het ingezet, die daarom zichzelven op de kaart liet afschilderen, opdat de spelers in het begin des spels, hetzij door de kaart te kussen, of eenigen wijn te zijner eere uit te storten, hem zouden offeranden doen.

De Christenen hebben dat beeld wel veranderd door het afbeeldsel van eenen koning, eene koningin of eenen schildknaap in de plaats te stellen, doch zooverre zij dit spel spelen hebben zij gemeenschap aan den heidenschen gruwel en dat hun zondig bedrijf. Bedenkt eens, of dit aan Christenen betaamt en voegt, die door de Hervormde leer en hare belijdenis het heidendom hebben afgezworen? David zeide: „De smarten dergenen, die eenen anderen God begiftigen, zullen vermenigvuldigd worden, ik zal hunne drankofferen van bloed niet offeren en hunne namen op mijne lippen niet nemen."

2. Hoort eene andere reden; het kaartspel is een vuil en zondig werk, omdat een, die Christus belijdt en erkent zijnen Heer te zijn, niet vermag iets te doen, als waarover het hem vrijstaat de goddelijke hulpe en genade te verzoeken De apostel Paulus zegt, dat alles wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed. Maar wat kaartspeler is er, die om een zegen over zijn God zoude durven smeeken? spel

3. Bedenkt eens, hoe nutteloos en gevaarlijk bedrijf het kaartspel is; ik zegge nutteloos en zonder vrucht. Moet niet al wat een zedelijk schepsel, de mensch, doet, hem naar ziel of lichaam eenigszms voordeelig zijn? Immers, wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede! Maar wat nut of voordeel is er te vinden in het kaartspel?

Niet alleen is het ^; kaartspel zonder nut en voordeel, maar zeer gevaarlijk, en daarom schadelijk en schandelijk. Ik vrage u, en beantwoord het eens, als de Heere uwe ziel komt opeischen, dat u wel zeker zal gebeuren, veel eerder licht dan gij wenscht, of gij wel zoudt willen gevonden worden, spelende met de kaart, en zoo sterven?

4. Het spelen met de kaart deugt niet, omdat al zulke spelen, waar het lot in gebruikt — ik zegge liever — misbruikt wordt bij alle civiele rechten verboden zijn, zelfs zooverre, dat iemand, zijn geld door spelen verloren hebbende, daarover in rechten niet mag betrokken worden en niet behoeft te betalen, ofschoon hij zijn geld door spel verloren heeft; ja hij, die verloren heeft en zijne erven kunnen en mogen het uitgekeerde geld, door spel verloren, wederom eischen, al was het na verloop van vele jaren.

5. En of dit om dezes spels ongeoorloofde hun te bewijzen nog niet genoeg was, doe ik er bij, dat het kaartspelen een werk is vol aanstoot en dat op eene ongewone wijze veel ergernissen geeft. Het bedroeft de godzaligen, die voor God te leven hun geluk achten; en het doet degenen, die buiten zijn, lasteren en wat is dat niet verschrikkelijk! ,

6. Ook deugt het kaartspel niet, omdat het eenstemmig gevoelen der kerk daartegen is. Van oude tijden af hebben daartegen geijverd in hunne schriften Clemens Alexandrinus, Augustinus, Chrysostomus, onder de latere schrijvers: Calvinus, Danaens, Mercerus, Junius, Rivet. Ook Wittewrongel, Saldenus, Arnesius Telling, De Raad. Die in hun tijd ijverende voor de zake Gods hun werk gemaakt hebben, om het kaartspelen tegen te spreken. Waarom wij ook naar het bevel van Christus en Paulus allen, die zich met deze navolgende zonden besmet weten, vermanen van de tafel des Heeren zich te onthouden en verkondigen hun, dat ze geen deel in het rijk van Christus hebben, als daar zijn alle ... spelers . .. die, zoolang zij daarbij blijven, aangezegd worden, dat zij zich dier spijze, welke Christus zijnen geloovigen verordend heeft, zullen onthouden, opdat hun gericht pn verdoemenis niet des te zwaarder worde.

7. En wie kan optellen, ten blijke, dat het kaartspel een zonde is, die helsch en duivelsch is, om welke de toorn Gods komt over zijne beoefenaars, alle gruwelen, die dit spel, zoo geliefd bij den vleeeschelijken mensch, verzeilen en volgen : tijdverlies, geldverkwisting, onrechtvaardige handel, gekijf, vloeken, lasteren, droefheid, ongenoegen, onverzadelijke verhitting en rotte verslaafdheid aan het spel, kijvagiën, doodslagen enz. ?

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 juli 1888

De Heraut | 4 Pagina's

Is het haarispel ongeoorloofd?

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 juli 1888

De Heraut | 4 Pagina's