Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van anonieme zijde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van anonieme zijde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van anonieme zijde verscheen in de afgeloopen week een niet onbelangrijk vlugschrift onder den titel: „Z> ^ beoefening der rechtswetenschap aan Staatsacademie of Vrije Universiteit, door een rechtsgeleerde" uitgave A, Fernhout, Amsterdam,

Reeds uit het motto van deze brochure: „Niemand kan twee heeren dienen", viel terstond te verwachten, dat de schrijver deze gewichtige vraag in laatstgemelden zin zou beantwoorden, en alzoo gerangschikt mag worden onder de voorstanders der Vrije Universiteit,

Met niet geringe ingenomenheid namen we dan ook van deze studie kennis. Want al kan in het minst niet gezegd, dat het dezen schrijver gelukt zou zijn, de tegenstelling tusschen ecne rechtsgeleerdheid, die met Gods Woord rekent en eene zoodanige, die Gods Wootd buiten rekening laat, in wetenschappelijk-encyclopaedischen zin, juist en volledig uit de wederzijdsche beginselen te hebben afgeleid, — toch is het standpunt dat in dit vlugschrift wordt ingenomen, o. i, volkomen juist, en is hij er in geslaagd voor de onderscheidene vakken der rechtsgeleerdheid eenige momenten aan te geven, die de tegenstelling voelbaar maken.

En dit is reeds veel.

Zijn standpunt omschrijft hij in zijn voorrede aldus:

Niet wetenschappelijk man met Christelijke sympathie, maar in de wetenschap zelve Christelijk. Niet liberaal rechtsgeleerde met Christelijke adspiraties, maar Christenrechtsgeleerde. Niet van het begin tot het einde opgeleid, gevoed, opgevoed aan de hand der ongodistische Rechtswetenschap, met behoud van de daarbuiten liggende Christelijke sympathieën, maar van meet af het Christelijk beginsel in de opleiding zelve, het zout der aarde, dat alle Christelijke opvoeding alleen mogelijk, alle voeding der wetenschap voor Christenen alleen bruikbaar maakt, en alle wetenschap alleen doet beantwoorden aan haar hoog verheven doel, nl. het doen aanschouwen van de volmaaktheden des Heeren onzes Gods. Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doet het ter eere Gods. Welnu, ook als gij de Rechtswetenschap beoefent, doet het ter eere Gods. In de

wetenschap zelve het Christelijk beginsel, niet het Christendom als toegift of etiquette.

Ziedaar den strikten eisch voor al ons doen en laten, voor de opvoeding onzer kinderen en jongelingen, voor lager en hooger onderwijs in alle vak van wetenschap.

Voor de Rechtswetenschap is dit schijnbaar het minst, in werkelijkheid het allermeest noodzakelijk.

Hierop nu zeggen we ja en amen. Het js een brandmerken van de groote fout, die ook wij steeds gewraakt hebben; en onze antirevolutionaire staatslieden en leiders kunnen zich niet genoeg van deze onoinstootelijke waarheid doordringen.

Niet gewoon juiist plus een Christelijke belijdenis; maar Christusbeüjder ook in ? -ijn juridische wetenschap.

En wat de onderscheiden vakken betreft, sta hier als proeve iets uit zijn tegenstelling lusscheri het moderne strafrecht en het straSrecht gelijk het gelden moet naar eisch van Gods Woord.

Veeleer des te zekerder en onwankelbaarder is dikwijls voor ons eene waarheid, juist wanneer het blijken mocht, dat zij door alle eeuwen heen onder beschaafde volken vaststond en onder onbeschaafde volken onbewust werd gevoeld en erkend.

De door revolutionaire criminaüsten als verouderde theorie uitgekreten stelling, dat straf is wraak der gerechtigheid, staat juist daarom voor ons des te vaster. De Heere zegt in Zijn Woord niet: Wreekt uzelven niet, want de wrake is uit den Booze. Daarmee ware alle wraak op eenmaal geslagen en gedoemd. Maar Hij zegt: Wreekt uzelven niet; Mij komt de wrake toe; Ik zal het vergelden. Hiermede nu geeft ons de Heere te kennen, dat, voorzooverre wg nog besef hebben van justitia, voorzooverre wij nog gevoel van rechtvaardigheid hebben, zich ook onweerstaanbaar de behoefte aan wraak als voldoening, als straf voor de geschonden gerechtigheid aan ons zal doen gevoelen. En de Heere nu. Die zelf deze schoone gave van het rechtsgevoel den menschen schonk, kon onmogelijk dien eisch der wrake over den schender van het recht afwijzen. Hij zegt dan ook volstrekt niet, dat er geen wraak zal zijn. Juist het tegendeel. Hij zal het vergelden. Hij., die de misdaad der rechtsschennis in al hare diepte alleen kan peilen. Hij zal het volkomen wreken en Hij verbiedt ons, vanwege de inmenging der zonde in al ons doen, om onszelven te wreken. De Heere stelt ons geschonden, ons beleedigd rechtsgevoel gerust, want — Hij zal het vergelden.

Van Zijn recht tot wrake en vergelding even wel legt de Heere zooveel als recht en tevens als plicht op de overheid, als Hij voor onze aardsche samenleving dienstig acht. Daarom noemt de apostel Paulus ook de overheid dienaresse Gods, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet (Rom. 13:4). Wij mogen onszelven niet wreken om onzer zonden en onzer onvolmaaktheid wil, hoewel ons rechtsbesef terecht wrake eischt. De overheid zal in den Naam des Heeren wreekster der gerechtigheid zijn. En het onrecht, dat de overheid niet ziet; dat zij niet wreken kan of mag; al dat onrecht, dat buiten het bereik der overheid bedreven ; alle onrecht, dat in het verborgen gepleegd wordt; daarvan geldt het woord des Heeren, als de heelende olie op elke wonde in ons rechtsgevoel geslagen: k zal liet vergelden.

Ook dit is in hoofdzaak juist gezegd en gezegd op een wijze waar zeggingskracht uit spreekt.

De lezing van dit vlugschrift durven we dan ook met gerustheid aanbevelen, al mag een woord van critiek op den titel niet achterwege blijven.

De titel stelt tegenover elkaar een Staatsacademie of vrij opgerichte Universiteit; terwijl het vlugschrift zelf tegenover elkander stelt de studie der rechtsgeleerdheid met of zonder Gods Woord.

Titel en inhoud zouden dus in overeenstemming zijn geweest, zoo er gestaan had: De beoefening der rechtswetenschap aan onze Staatsuniversiteiten, of aan DE Vrije Universiteit.

Thans niet.

Immers reeds de Vrije Universiteit te Brussel toont, hoe ook Godloochenaars een Vrije Universiteit kunnen oprichten, en alle vastigheid van het recht loswoelen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Van anonieme zijde

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1891

De Heraut | 4 Pagina's